Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur


Grote, zware objectieven mee op reis...

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Pieter


Gender: Male
Age: 43
Joined: 19 Jan 2004
Posts: 10
Location: Heurne - Oudenaarde
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 05 Jun 2005, 8:13    Post subject: Grote, zware objectieven mee op reis...
Ik merk dat er regelmatig uitgeweken wordt naar andere (exotische) oorden om vogels te fotograferen. Dit is eigenlijk een vraag voor de bezitters van een super-telelens (Canon 500mm 4.0 ed). Hoe nemen jullie die mee?

Ik neem aan in handbagage tenzij je geld teveel hebt natuurlijk.
Beperking gewicht : 6 kg (meeste maatschappijen), 10 kg (Ryanair ea?)
Reken daarbij nog minstens 1 body en een lens en je overschrijdt de limiet! Vergeet ook het gewicht van je rugzak mee te tellen... Welke rugzak gebruiken jullie?

Groeten,

Pieter
_________________
Canon EOS-1D Mark III + Canon 17-40mm F4, Canon 100mm F2.8 Macro, Canon 28-135mm IS F4-5.6, Canon EF 300mm IS F4, Canon EF 500mm IS F4
Back to top
Reply with quote
 
danny



Age: 50
Joined: 24 Aug 2004
Posts: 40

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 05 Jun 2005, 10:04    Post subject:
Hoi Pieter,

Marco (gebruiker Panthera) heeft eens drie verhalen geschreven onder de titel "Wijs op reis".

Ze staan op deze pagina:
http://www.birdpix.nl/viewforum.php?f=3&topicdays=0&start=50

Daar zul je een hoop antwoorden vinden (zelfs op vragen die je nog niet hebt).

mvg,
Danny
Back to top
Reply with quote
 
wilmers



Age: 65
Joined: 23 May 2004
Posts: 52
Location: bemmel
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 05 Jun 2005, 10:35    Post subject: wijs op reis
de lens 500 4.0 weegt 4 kilo een tas wellicht 1 a 1,5 1 body paar andere lenzen dus 10 kilo geb je niet zo maar als je het statief maar apart houdt.

ik heb nu pas de lowepro naturetrekker Aw

daar kan de lens gekoppeld aan de body in maar als handbagage zal dat denk ik niet lukken is een echt grote rugtas.
_________________
canon eos 1d mark III en glaasjes van 10 mm tot en met 500 mm +coverters, allen van Canon
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost


Gender: Male
Age: 47
Joined: 06 Dec 2004
Posts: 2329
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 05 Jun 2005, 12:04    Post subject: Re: wijs op reis
wilmers wrote:
de lens 500 4.0 weegt 4 kilo een tas wellicht 1 a 1,5 1 body paar andere lenzen dus 10 kilo geb je niet zo maar als je het statief maar apart houdt.


Ik werd er afgelopen jaar op Schiphol bij de handbagage controle uitgehaald omdat ik een statief had. Ze lieten me wel door, maar navraag leerde me dat statieven eigenlijk niet meer toegestaan zijn in de handbagage (je zou er natuurlijk een vliegtuig mee kunnen kapen).

Dus dat scheelt weer in je handbagage....

Overigens mag je bij de meeste maatschappijen een stuk handbagage en een fototas meenemen.

Goede reis
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Arie Ouwerkerk
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 59
Joined: 21 Aug 2004
Posts: 7012
Location: Terschelling
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 05 Jun 2005, 12:12    Post subject:
Nou dat gewicht van 10 kilo, daar zit je zo aan. De laatste keren dat ik gevlogen heb de Lowepro Photo Trekker AW eens gewogen. Met 2x body Eos 3, en de lenzen 300mm en 500mm, extenders, standaardlens en toen nog een hele zwik filmpjes en batterijen kwam ik op 18 kilo! En dat zonder statief! Bij de incheckbalie net gedaan dat het niets woog en kwam hiermee weg. De afmetingen van deze rugzak voldoen precies aan de eisen voor handbagage.

Een volgende keer zal ik alles beter moeten organiseren en de artikelen die Marco heeft geschreven nog maar eens lezen.
_________________
Zie voor veel meer foto's:
http://pbase.com/arieouwerkerk
Back to top
Reply with quote
 
Peter Vercruijsse
Editor


Gender: Male

Joined: 04 May 2005
Posts: 581
Location: Maastricht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 05 Jun 2005, 13:11    Post subject:
Je kunt ook een niet fotograferende partner meenemen Laughing

Peter
_________________
Canon
Back to top
Reply with quote
 
Erik



Age: 36
Joined: 12 Aug 2003
Posts: 56
Location: Haastrecht, Zuid-Holland
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 05 Jun 2005, 19:17    Post subject:
Probleem met statief dat niet als handbagage mee mocht heb ik vorig jaar ook gehad (voorgaande jaren mocht het altijd wel!). Iets om rekening mee te houden. Gelukkig ga ik altijd met 2 ouders en 2 broertjes op vakantie zonder al te veel handbagage, wat problemen voorkomt. Motivatie om vrouwlief toch maar mee te nemen??
_________________
Digiscoping: Nikon CP 4500 camera en Leica APO Televid 77 telescoop.
Digitale spiegelreflex: Konica Minolta dynax 7D en Sigma 180-500 mm.
Back to top
Reply with quote
 
PeterH



Age: 46
Joined: 10 Aug 2003
Posts: 264
Location: Zeist
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 06 Jun 2005, 8:56    Post subject:
Die artikelen van marco zijn errug goed. Maar waar blijft het laatste deel met die tips & tricks?

De controles zijn overal weer anders. Ik vlieg best vaak en kan nog steeds geen regel vinden. KLM desks in het buitenland reageren heel anders dan de desks op Schiphol.

Tegenwoordig check ik altijd van tevoren de laatste regels mbt handbagage. Ook kun je veelal vinden met wat voor vliegtuig je vliegt. Sommige toestellen hebben veel grotere overhead lockers (Boing groter dan Airbus), maar dat is ook een stukje ervaring en ik weet niet of je die info makkelijk kunt vinden op het net.

Mijn statief gaat altijd in de ingecheckte bagage. Pak hem wel goed in met bv bubbelplastic en bv handdoeken. Tijdens 1 van mijn eerste reizen zat er gewoon een deuk in 1 van de poten van een medereiziger. Shocked
Ook alle draden en laders, reflectoren, en andere zooi gaan de ingecheckte bagage in.

Onderschat het gewicht van je fototas niet hoor. Die AW trekkers zijn allemaal boven de 4 kg. Zelf heb ik een originele Phototrekker die (uit mijn hoofd) 3.5 kg is.

KLM heeft een handbagage limiet van 10kg. (volgens mij ook binnen Europa) Maar recent hoorde ik van iemand die een fototas had die veel te zwaar was die naar Kenia ging. Hij werd eruit gehaald en bij het tonen van de aparatuur mocht ie gewoon door. Ze rekenen ook geen extra kosten voor fotoaparatuur. Of dat weer zo'n geval is van hoe de pet van de afhandelaar is of regel is natuurlijk weer moeilijk vast te stellen.

Ook recent van iemand gehoord (niet bij KLM) dat ie eruit gepikt werd en zijn tas lichter moest maken en toen zijn 500 met body in z'n hand en met de nu veel lichtere fototas wel aan boord mocht.... Rolling Eyes

Zelf maak ik ook wel eens gebruik van een jas met hele grote zakken. Daarin past zeker 5kg aan spullen. FF een beetje vreemd, maar het is volledig legaal. Vooral toen ik nog dia's gebruikte past er in zo'n jas zeker 100 filmpjes en batterijen en nog 2 'kleine' lenzen.

Als laatste heb ik er aan toe te voegen dat je vaak kunt zien of iemand aan een desk je zou willen controleren. Gewoon 10 minuten bij de incheckbalies staan kijken en je ziet zo bij wie er af en toe handbagage op de weegschaal moet.

Suc6

Peter
_________________
info@peterdenhartog.com
Compleet vernieuwde website: www.peterdenhartog.com
Back to top
Reply with quote
 
Peter Vercruijsse
Editor


Gender: Male

Joined: 04 May 2005
Posts: 581
Location: Maastricht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 10 Jun 2005, 11:06    Post subject:
Mork wrote:
Ik had mijn Bynolyt scope gewoon in badhandoeken in de koffer
gestopt . Wel goed afsluiten !!!


Bij mijn laatste bezoek aan Amerika had ik mijn telescoop ook in de koffer gedaan, evenals o.a. de opladers voor camera, telefoon en losse hard drive, en een klein luidsprekertje.

Bij het openen van de koffer in het hotel zat er tot mijn verbazing een briefje van de TSA (Transport Security Agency) in. De koffer was namelijk afgesloten met een nummerslot, maar de TSA heeft de koffer dus toch open gekregen. En de nummercode stond in het hotel weer op het nummer waarop ik hem na afsluiting had staan! Waarschijnlijk hebben al die kabels en andere elektronica wat argwaan gewekt. Maar er was niets beschadigd of verdwenen.

Het schokkende is echter dat op het briefje van de TSA staat dat ze gerechtigd zijn om je koffer te openen zonder dat je er zelf bij bent en dat ze hiervoor eventueel het slot of je koffer mogen vernielen zonder daar een vergoeding voor te hoeven betalen! Tsja....

Peter
_________________
Canon
Back to top
Reply with quote
 
Panthera



Age: 64
Joined: 05 Jun 2004
Posts: 349
Location: Maarssen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 10 Jun 2005, 13:32    Post subject:
Hoi Peter,

Jaja, das pijnlijk. Tips en Trucs. Niet afgemaakt. Slordig.
Een van de tips (en dus truc) geef jij aan.

Quote:
Ook recent van iemand gehoord (niet bij KLM) dat ie eruit gepikt werd en zijn tas lichter moest maken en toen zijn 500 met body in z'n hand en met de nu veel lichtere fototas wel aan boord mocht....


Dit is een escape die wij ook kennen, en eventueel toepassen. Wanneer je de bagageregels van de meeste maatschappijen kent, zal je zien dat je behalve de handbagage nog een redelijke hoeveelheid leesvoer, een paraplu, jas, fototoestel en soms zelfs een deken mag meenemen. In geval van nood doe ik de sigma 300-800 (6,5kg) met een camera (1,5kg) om mijn nek. Kost me twee verschoven wervels, maar ik kom wel het vliegtuig in en dat is ook wat waard.

Ten aanzien van de diefstal uit het ruim het volgende. Niet alle maatschappijen zijn hier erg bang voor. Vaak limiteren ze namelijk het uit te keren bedrag als gevolg van schade of diefstal.

Groet
Marco

PS. Ik zal me nog eens buigen over tips & trucs, zeker omdat de zomer er weer aankomt.
_________________
www.panthera-multimedia.nl
Back to top
Reply with quote
 
PeterH



Age: 46
Joined: 10 Aug 2003
Posts: 264
Location: Zeist
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 16 Jun 2005, 13:54    Post subject:
Peter Vercruijsse wrote:

Het schokkende is echter dat op het briefje van de TSA staat dat ze gerechtigd zijn om je koffer te openen zonder dat je er zelf bij bent en dat ze hiervoor eventueel het slot of je koffer mogen vernielen zonder daar een vergoeding voor te hoeven betalen! Tsja....


Volgens mij is het zelfs verboden om je koffer op slot te doen. Mijn tas wordt best vaak opengemaakt met een Canon 1D lader. Mooie doos met veel draadjes in....

Trouwens net een twee heel plezierige vluchten gehad met Air Lingus zonder enige problemen. Fototas: 14 kg.

Cheers

Peter
_________________
info@peterdenhartog.com
Compleet vernieuwde website: www.peterdenhartog.com
Back to top
Reply with quote
 
Panthera



Age: 64
Joined: 05 Jun 2004
Posts: 349
Location: Maarssen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 17 Jun 2005, 23:00    Post subject:
Quote:
Volgens mij is het zelfs verboden om je koffer op slot te doen. Mijn tas wordt best vaak opengemaakt met een Canon 1D lader. Mooie doos met veel draadjes in....


Hoi Peter,

Het is zeker niet verboden om je koffer op slot te doen. Sterker nog, er bestaat anders een grote kans dat er spullen uit verdwijnen.

Wanneer je naar de USA gaat, wordt er wel streng gecontroleerd. De Amerikaanse overheid mag (en maakt) de koffers open ter controle. Wanneer je je koffer op slot doet, zal je vertraging oplopen omdat je koffer alsnog open moet in jouw bijzijn.

In verschillende winkels (op Schiphol ken ik er wel een paar) zijn er sloten te koop waarvan de Amerikaanse douane lopers heeft. Zij kunnen dus de boel controleren zonder dat anderen spullen kunnen ontvreemden.

Persoonlijk wil ik er zelf bij zijn wanneer mijn koffers opengaan. Dan maar vertraging.

Wij slepen tegenwoordig een Sigma 300-800 mee die alleen al 6,5 kilo weegt. Ik zal wel eens beschrijven hoe we die in de handbagage meenemen.

Groet
Marco
_________________
www.panthera-multimedia.nl
Back to top
Reply with quote
 
Peter Vercruijsse
Editor


Gender: Male

Joined: 04 May 2005
Posts: 581
Location: Maastricht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 17 Jun 2005, 23:35    Post subject:
Marco, zoals ik boven beschreef, werd mijn koffer BUITEN mijn aanwezigheid gecontroleerd. Dus je kunt wel veel willen met dat "er bij willen zijn" maar dat maken zij wel uit! Vorig jaar, bij vertrek uit Los Angeles, heb ik ook meegemaakt dat mijn vrouw en ik uit de incheckrij gehaald werden voor een "random check" van de bagage. Dit gebeurde in een speciaal daarvoor ingerichte hoek in de vertrekhal. Je moest de bagage zelf openmaken, maar dan verdween ze achter een schot en no way dat je daar bij mocht zijn. Toen ze er mee klaar waren mocht je de bagage met geen vinger (letterlijk!) meer aanraken en werden de koffers door een security man naar de incheckbalie gebracht en meteen op de lopende band gezet.

Nog even een ervaring: twee maanden geleden, aankomst in Houston: buiten de (altijd al) uitgebreide paspoortformaliteiten wordt er nu ook van iedereen een irisscan gemaakt en twee vingerafdrukken. Je hebt dan net 10 uur vliegen achter de rug en dan moet je een vol uur (!) in de rij staan voor al die formaliteiten. Ook met je huurauto tegen de avond een willekeurig motel opzoeken gaat niet meer. Je moet nu niet alleen de naam van je hotel invullen, maar zelfs het precieze adres.
_________________
Canon
Back to top
Reply with quote
 
Panthera



Age: 64
Joined: 05 Jun 2004
Posts: 349
Location: Maarssen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 20 Jun 2005, 16:45    Post subject:
Hoi Peter,

Ik schreef ook niet dat je bij de controle kan/mag zijn, maar dat wanneer je zo'n slot gebruikt, zeker weet dat ze de controle al gedaan hebben wanneer je spullen van de band krijgt.

Uit jouw verhaal blijkt dat ze vervolgens nog eens steekproeven nemen voor extra controles. Hoe ver kan een land doorslaan. Dat geldt ook voor de irisscan en vingerafdrukken. Dat had eigenlijk al vorig jaar in je paspoort moeten zitten. De wereld heeft echter een jaar uitstel gekregen en onlangs stond in de krant dat er weer een jaar uitstel is. Je zou echter wel een visum moeten nemen wanneer deze biometrische gegevens niet in je paspoort staan.

Eigenlijk wordt de lust tot reizen naar de USA mij al een beetje ontnomen door dit soort van maatregelen. Controle is goed. Graag zelfs, want het gaat ook om mijn veiligheid, maar dit lijkt meer op het pesten van toeristen.
Zelfs op Schiphol wordt je het hemd van het lijf gevraagd.

Efin, weer wat bruikbare informatie. Dank daarvoor!

Groet
Marco
_________________
www.panthera-multimedia.nl
Back to top
Reply with quote
 
PeterH



Age: 46
Joined: 10 Aug 2003
Posts: 264
Location: Zeist
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 21 Jun 2005, 13:04    Post subject:
Eerst zouden we een visum nodig hebben na 1 oktober als we geen biometrisch paspoort zouden hebben. Dat is nu terug geschaald naar een electronisch leesbaar paspoort. Dat hebben wij in Nederland (en ik geloof dat de laatste niet electronisch leesbare paspoorten binnenkort allemaal verlopen) dus hoeven wij gelukkig nog geen visum, maar moeten we nog wel door die poespas heen.

Ik wil me niet uitlaten over het internationale gedrag van de amerikanen, omdat dit een positief forum is.... Wink Crying or Very sad Rolling Eyes Shocked #Mad

Peter
_________________
info@peterdenhartog.com
Compleet vernieuwde website: www.peterdenhartog.com
Back to top
Reply with quote
 
Peter Vercruijsse
Editor


Gender: Male

Joined: 04 May 2005
Posts: 581
Location: Maastricht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 21 Jun 2005, 16:26    Post subject:
Toen ik in Houston tegen de immigratieambtenaar (het was een vriendelijke) zei dat het wel erg lang duurde met die rij (met kleine kinderen die eigenlijk niet uit de rij konden om luiers te verschonen en zo) was zijn antwoord: "het is een privilege om de USA te mogen bezoeken, dat moeten de bezoekers er maar voor over hebben....."
_________________
Canon
Back to top
Reply with quote
 
Panthera



Age: 64
Joined: 05 Jun 2004
Posts: 349
Location: Maarssen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 21 Jun 2005, 16:34    Post subject:
Quote:
"het is een privilege om de USA te mogen bezoeken, dat moeten de bezoekers er maar voor over hebben....."


Tis toch ongelooflijk he.....zo'n arrogantie!
Elk land in de wereld is blij met de toeristen omdat het geld in het laatje brengt. Dat is ook in de USA zo, vandaar dat (volgens mijn krant) er weer uitstel is gegeven. Men wilde toch niet graag die miljarden missen.

Maakt die beambte echter niet uit. Een gemiste kans voor het Amerikaans Verkeersbureau. Het goed opleiden van hun frontoffice personeel.

Groet
Marco
_________________
www.panthera-multimedia.nl
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum