Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Statiefcombi voor camera en telescoop

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 04 Nov 2009, 14:59    Post subject: Statiefcombi voor camera en telescoop
Hallo,

Momenteel overweeg ik een statief + kop te kopen die geschikt zijn voor zowel camera als telescoop.
Spullen die er op moeten:
- canon 300mm f4 + converter + 400d
- Kowa TSN 823

Voor de toekomst overweeg ik de aanschaf van een 500mm f4, dus overcapaciteit qua draagvermogen lijkt een goede zet. Aan de andere kant mag de combi ook weer niet te zwaar worden, dus het wordt een carbon statief

Mijn keuze is tussen:
Gitzo G2541 + G2380 kop (totaal gewcht 2,8 kg met max 12 kg en 5 kg draagvermogen voor resp. statief en kop)
Gitzo G3541 + G2380 kop (totaal gewicht 3,4 kg met max 18 kg draagvermogen voor statief)
Andere merken heb ik overwogen, maar dit is mijn voorkeur.

Vraag 1: is 12 kg draagvermogen voor een 500mm f4 nog acceptabel, of is het echt te weinig?
Vraag 2: als de statiefkop max. 5 kg aan kan, lukt die 500mm f4 dan nog, of moet je hier ook overcapaciteit nemen?
Vraag 3: welke snelkoppelingsplaten kun je het beste aanschaffen bij de G2380 kop voor:
- de telescoop
- een 300mm f4 van canon (statiefgondel)
- een 500mm f4 van canon (statiefgondel)

Groet,

Ricardo
Back to top
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 04 Nov 2009, 15:07    Post subject:
voor de kop moet je ook overcapaciteit nemen.
als je wilt bezuinigen op geld en gewicht, zou ik voorlopig een balhoofd als een markins overwegen. Al schijnt er laatst weer bericht te zijn dat een arca swiss of really right stuff veel beter is.

die markins m20 is geschikt voor een 500F4 lens. en er kan tzt eventueel een sidekick op.
Dan heb je ook nog 2 lensplaatjes nodig.
bv hier te koop www.nikonians.org (duitsland)
Back to top
Reply with quote

Ricardo

PostPosted: Wed 04 Nov 2009, 15:22    Post subject:
Bedankt Peter,

Voor de telescoop heb ik het idee dat ik toch echt een videokop met een handvat nodig heb. Ik kan me niet voorstellen dat een telescoop bedienen met een balhoofd of een sidekick lekker werkt.

Ricardo
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Wed 04 Nov 2009, 21:55    Post subject:
Ricardo wrote:
Bedankt Peter,

Voor de telescoop heb ik het idee dat ik toch echt een videokop met een handvat nodig heb. Ik kan me niet voorstellen dat een telescoop bedienen met een balhoofd of een sidekick lekker werkt.

Ricardo

sidekick lijkt me idd niks voor een telescoop. Heb ik überhaupt geen ervaring mee, met een telescoop. Vogels kijken op km afstand interesseert me weinig.

Anderzijds,
videokop vind ik niks voor vogels fotograferen. Tenzij je statief stevig en waterpas ingegraven staat. Maar er zijn er die er anders over denken.
Je zou meerdere koppen kunnen overwegen.
Back to top
Reply with quote

temmie

PostPosted: Thu 05 Nov 2009, 13:08    Post subject:
Balhoofd kan nog net voor een kleine tele, voor een grote zou ik voor de videokop gaan. Die kan nog net voor een 500, als je hem tenminste niet forceerd met telkens vast te zetten.

peter wijn wrote:
Vogels kijken op km afstand interesseert me weinig.

Mij ook niet. Een vogel op 10 meter bekijk ik daarom enórm graag door de tele, om ieder detail te kunnen zien. Het kijkgenot door een tele op korte afstand geeft memorabele observaties en een kijkgenot waaraan vaak geen foto kan tippen.

peter wijn wrote:
Je zou meerdere koppen kunnen overwegen.

Zou ik ook doen. Een balhoofd voor fotograferen met de 500, en een videokop (of gewoon bvb. een 128RC Manfrotto 3-way head) voor de tele. Ik zie weinig echt voordeel bij gebruik van een 300mm IS op statief. Die lens is perfect uit de hand te gebruiken, en lijkt daar ook voornamelijk op ontworpen.
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Thu 05 Nov 2009, 21:22    Post subject:
temmie wrote:
Balhoofd kan nog net voor een kleine tele, voor een grote zou ik voor de videokop gaan. Die kan nog net voor een 500, als je hem tenminste niet forceerd met telkens vast te zetten.

Als aanvulling:
Ik heb 2 lichte balhoofden versleten met een sigma 400 F5,6 op een nikon FE2 (minder dan 2,5 kg) voordat ik dit door had.
Toch, sommige balhoofden zijn prima geschikt tot en met 600mm lenzen. Wel die die ik bedoel Smile

Verder, ik fotografeer graag uit de hand, maar mag de lenzen met VR (IS) die ik heb toch graag op statief (of rijstzak) zetten, omdat het dan veel makkelijker kaderen en scherpstellen is. Een lens kun je op de groei kopen, maar bij dit soort dingen kun je maar beter gelijk het goede kopen vind ik.
Een balhoofd heeft vele nadelen (zoek ze maar op), maar het is het meest stabiele en goedkope alternatief voor een videokop, en is oneindig veel flexibeler. Dat vinnik erg belangrijk.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum