Er zijn hele boeken - en websites - volgeschreven over het histogram, waaronder een van de bijdragen van Marijn heuts op het Natuurfotoblog, zie http://www.natuurfotoblog.nl/?p=3.
Zelf kijk ik buiten nooit (!!!) naar het histogram als ik fotografeer en ik let er ook uitsluitend op of de foto al dan niet onder- of overbelicht is. Werk ik binnen met de Sony A900, dan wil ik nog weleens een voorvertoning maken om die met behulp van het histogram rustig te corrigeren alvorens de uiteindelijke opname te maken. Dat werkt wel prettig, maar buiten…
Posted: Mon 23 Nov 2009, 19:11 Post subject:
Ook ik kijk tijdens het fotograferen alleen even op het histogram als ik niet zeker ben van de belichting (met name in moeilijke omstandigheden dus). Verder maak ik daar geen tijd voor
Bij het bewerken (RAW) let ik een stuk beter op het histogram (lightroom). Met name handig als je een wat donkere foto aan het oplichten bent. Het histogram is een stuk objectiever dan je eigen ogen (en beeldscherminstellingen), maar ook dan niet zaligmakend.
Soms is een foto beter (kijkt prettiger) als het niet het optimale histogram heeft. Dus een mooie leidraad, maar zeker geen must ...
het histogram is net zoiets als die bewegende rijen leds in een grafische equalizer. niemand kijkt er naar totdat ze in het rood schieten.
ik let meestal alleen op de uitersten de schaduwen en de hooglichten, maar nooit tijdens het fotograferen, altijd op de computer bij de bewerking. (camera raw)
in het veld vind ik de hooglichten waarschuwing handiger. vooral als er veel gaande is en bij wisselende lichtomstandigheden. (alles manueel) _________________ "Hebt U uw wit wel onder controle?"
Gender: Male Age: 68 Joined: 02 Dec 2008 Posts: 40 Location: Wageningen
Posted: Tue 24 Nov 2009, 14:02 Post subject:
Waar het hier over gaat is of het histogram op de camera klopt
met de digitale informatie in het fotobestand. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat niet zou kloppen, want dan zou je nl. helemaal niets aan een histogram hebben. Daar staat tegenover dat ik wel laatst iemand met een canon gesproken heb die beweerde dat het histogram op zijn camera niet overeenstemde met het histogram in PS. _________________ Nikon D300, AF-S 500mm F/4 + paar kortere lenzen
Age: 47 Joined: 18 Aug 2005 Posts: 651 Location: Valkenswaard
Posted: Wed 25 Nov 2009, 8:45 Post subject:
Het histogram is zoals beschreven gebaseerd op een JPG bestand, ook al schiet je in RAW. Om vanuit RAW een JPG te maken, past de camera intern een aantal parameters (die je zelf kunt instellen) op de RAW toe: contrast, verzadiging, verscherping enz. Afhankelijk van de instellingen voor die parameters wijkt het histogram van de JPG meer of minder af van het histogram dat je in PS ziet (en dat is gebaseerd op je RAW bestand).
Grote afwijkingen zul je niet zien, en bovendien zal het histogram van de JPG eerder rechts over de rand schieten (highlights zonder detail) dan het histogram van je RAW. Met name een hoge instelling van de parameter contrast kan hier voor zorgen. Eigenlijk zit je dus safe als je in RAW schiet en het histogram gebruikt om overbelichting te voorkomen.
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Wed 25 Nov 2009, 15:37 Post subject:
dit is de reden dat mijn camera in de stand 'neutraal' staat. Dat laat het beste de bruikbare fotoinformatie zien.
Ik kijk wel degelijk op het histogram (in moeilijke situaties, en vooral als er op het scherm niks te zien is - fel licht of sterke contrasten). Dit omdat je wel degelijk elementen kunt herkennen, met name op het kleurenhistogram, en dan kan je zien of er kanalen onherstelbaar verlies leiden: rood met name.
Zelfs in 'neutraal' kun je nog wel een stuk naar links of rechts schuiven. Om + of - 1/3 EV maal ik niet. Bij meer dan dat heb ik het gevoel een fout aan het herstellen te zijn
Gender: Male Age: 68 Joined: 02 Dec 2008 Posts: 40 Location: Wageningen
Posted: Wed 25 Nov 2009, 17:10 Post subject:
Heb net inderdaad ontdekt dat het histogram op de camera afgeleid wordt van een jpeg file die al dan niet in de raw file gezet is (als je met raw schiet althans). Aangezien die jpeg door de witbalans, contrast, d-lighting etc. instellingen van de camera bepaald wordt geeft dit dus per definitie niet het histogram van de echte raw informatie weer.
De clou is door met een UniWB witbalans instellingen te gaan werken. Iedereen die UniWB googlet, moet hier info over kunnen vinden. _________________ Nikon D300, AF-S 500mm F/4 + paar kortere lenzen
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum