Gender: Male Age: 67 Joined: 08 Jun 2008 Posts: 55 Location: Loenen aan de Vecht
Posted: Sat 05 Dec 2009, 13:44 Post subject: HELLUP - onscherp
Ik probeer vanuit de huiskamer, raam open, foto's te maken van de vogels in de tuin. Vanmorgen had ik al prachtige poses van roodborst, huismus en groenling, maar op het scherm blijken al die foto's gewoon bagger. Ze zijn stuk voor stuk onscherp en er lijkt een soort overstraling langs het hele onderwerp aanwezig. Is er iets mis met mijn toestel of met mijn objectief? Voorbeeld, zie:
Gender: Male Age: 42 Joined: 14 Dec 2004 Posts: 630 Location: Limburg
Posted: Sat 05 Dec 2009, 14:30 Post subject:
Hoi Gerrit,
Ik kan 3 punten noemen waar het mogelijk (weet het dus niet zeker) aan kan liggen:
1. Autofocus-modus: deze zou je op "AI Servo" moeten zetten op je 350D zodat de autofocus meebeweegt met de bewegingen van de vogel. In de "One Shot" modus (eenmalig scherpstellen na half indrukken afdrukknop) kan door beweging van de vogel de scherpte op het verkeerde punt komen (alhoewel bij een vogel op takje dit niet snel gebeurt).
2. Ook moet je even de scherpstelmogelijkheden van de lens in de gaten houden; als deze bijvoorbeeld op 5 meter tot oneindig, en de groenling zit dichterbij, dan moet je het scherpstelmogelijkheid van 1.5 meter tot oneindig gebruiken (knopje op lens als het goed is).
3. Ondanks dat je vanaf statief werkt, is 1/250 bij 400 mm zonder OS - IS aan de krappe kant. Als je namelijk je body-lens op statief vasthoudt, krijg je nog te maken met trillingen uit je handen. Een draadontspanner kan hierbij uitkomst bieden (kost niet gek veel voor de 350D).
Hopelijk ligt het aan 1 van deze punten, anders weet ik het ook even niet meer. Succes met de verdere test en laat maar horen wat je verdere bevindingen zijn.
Groet, Joep _________________ Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Gender: Male Age: 71 Joined: 10 Jan 2005 Posts: 806 Location: Rotterdam
Posted: Sat 05 Dec 2009, 14:35 Post subject:
Het zou ook het focuspunt kunnen zijn. Heb je ze allemaal geselecteerd of alleen het middelste.
Dan zou het kunnen zijn dat de onderste (van de 9?) op het takje heeft scherpgesteld.
1/250 vanaf statief moet toch makkelijk kunnen wanneer de vogel stil zit.
Posted: Sat 05 Dec 2009, 15:34 Post subject:
Ben er niet zeker van dat het volgende hier het probleem is, maar als je zelf in een warme ruimte zit en het is buiten koud, dan kun je last krijgen van warmtetrillingen. Heb dat zelf ook eens gehad, en tijdens het fotograferen had ik het echt niet in de gaten.
Gender: Male Age: 51 Joined: 29 Oct 2008 Posts: 352 Location: Deventer
Posted: Sat 05 Dec 2009, 23:16 Post subject:
Yep! Eens met Chris. Was ook mijn eerste gedachte. Ik heb het ook in de winter vanuit mijn auto fotograferend gehad. Warme auto, warme motor, koude buitenlucht: alles onscherp.
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Mon 07 Dec 2009, 16:17 Post subject:
1/250s zou zelfs uit de hand gewoon moeten kunnen met deze vogel op tak en lens (maar dan OS aan, je kan dan wel tot 1/60s gaan, afhankelijk van 't een en ander).
misschien toch een combi van te ver voor de vogel scherpgesteld en trillende lucht? de autofocus heeft het trouwens ook erg moeilijk bij trillende lucht.
Ik vind 'trillende lucht door de warmte' maar een vreemd argument voor onscherpe foto's, tenzij je fotografeert boven een loeiende kachel voor een open raam. Doorgaans zul je de lens toch naar buiten steken. Ik heb in mijn PA een voorbeeld gezet van de invloed van hete lucht op de scherpte van een foto. Het voorbeeld vliegt wel, maar valt een beetje buiten de doelstelling van BP, zie http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=193291
Ik denk dat het bewegingsonscherpte is (OS inschakelen als je de camera met de hand bedient), evt. in combinatie met het niet helemaal correct scherpstellen.
Gender: Male Age: 75 Joined: 22 Jan 2007 Posts: 103 Location: Rozenburg
Posted: Mon 07 Dec 2009, 21:56 Post subject:
Mijn idee zou zijn om eerst maar eens geen vogel maar een of ander voorwerp met fijne structuur te nemen.
Dezelfde omstandigheden en flink experimenteren met en zonder stabilisatie en auto en manual focus uitproberen.
Het voordeel is dat je beter kan vergelijken, omdat het onderwerp netjes op zijn plaats blijft.
Vr. groet, Jan. _________________ Nikon D300, Nikkor AF-S VR Zoom ED 200-400mm F/4G IF. Nikon 18-200 mm VR.
Teleconverter TC 1,7. en TC 1,4.
Age: 49 Joined: 04 Aug 2003 Posts: 1763 Location: Vleuten
Posted: Mon 07 Dec 2009, 22:40 Post subject:
Ik sluit me helemaal aan bij de gebruikers die de warme lucht de schuld geven van het onscherp zijn van je foto's. Als het buiten koud is en je zit in de auto met een open raam terwijl je de verwarming aan hebt moet je maar eens goed kijken naar de luchtstroom. Richt desnoods je ventilatierooster naar buiten en zet de verwarming op maximaal. Je ziet de warme lucht vermengen met de koude lucht en daarbij ontstaat een onscherp ogende luchtstroom. Als dit voor je lens langsstroomt krijg je onscherpe foto's.
De foto van de straaljager illustreert dit prima maar in een extreme mate.
Groeten Michel _________________ Canon EOS 40D/7D, Canon EF 500f4 L IS USM en Canon EF 300f4 L IS USM. Eventueel met 1.4x Tc type II.
Statief: Gitzo G3125 + nep-Wimberly of Manfrotto 055 met 139 RC kop.
Gender: Male Age: 57 Joined: 19 Jan 2010 Posts: 13 Location: Vlaardingen
Posted: Tue 19 Jan 2010, 23:37 Post subject:
Beste Gerrit,
Ik ben nieuw hier op het forum. Heb ook nog weinig ervaring met Vogelfotografie. Maar Hiervoor heb ik fanatiek aan astrofotografie gedaan. (het fotograferen van hemelobjecten) en heb zodoende wel ervaring met optiek en fotografie.
In de astrofotografie is het fenomeen convectie (wij noemde dat seeing) algemeen goed. Warme lucht van binnenshuis zoekt een weg door naar buiten. Zet je vervolgens een camera + objectief in de luchtsstroom dan zal je dit zeker terugvinden in je opnamen. Je kunt het vergelijken met een glas kokend water waardoor je kijkt. Het algehele beeld zal hierdoor vertroebelen.
Wil je een telescoop optimaal laten functioneren dan zul je deze aan de omgevingtemperatuur moeten laten wennen. Dit is ook zeker het geval bij Objectieven. Sterker nog. Door een warm objectief in een koude omgevingstemperatuur te plaatsen ontstaan diverse abberaties (lensfouten) Deze kunnen er voor zorgen dat een lens slechter presteerd.
M.vr.gr.
Arend van der Salm _________________ Canon 5D mark III
Canon 550 D
canon 70-200 F2,8 IS L USM
Canon 17-44 mm L
Canon 50 mm F 1.8
Tamron, 24-70
Canon 2 x converter Type III
statief
Rijstzak
Gender: Male Age: 55 Joined: 13 Aug 2004 Posts: 406 Location: Enschede
Posted: Wed 20 Jan 2010, 22:26 Post subject:
Quote:
Ik probeer vanuit de huiskamer, raam open, foto's te maken van de vogels in de tuin
Zelf maak ik heel veel foto's van tuinvogels. het grootste deel gewoon buiten, maar er is ook een deel vanuit de woonkamer door glas gemaakt.
Dan hoeft het raam dus ook niet open
Ik zorg dan dat ik dusdanig zit dat ik geen reflecties zie en dat ik met de lens nagenoeg tegen de ruit zit.
Deze http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=197457 is bijvoorbeeld door het woonkamerraam gemaakt (dubbelglas)
Dus of buiten en je apparatuur laten wennen aan de omgevingstemperatuur, dit geldt ook bij open raam.
Of 'gewoon' door het glas.
groeten Art _________________ http://www.pbase.com/natureart
==========================
Canon bodies & glas | Manfrotto Monopod(s) | Benro tripod
Gender: Male Age: 66 Joined: 29 May 2005 Posts: 1112 Location: Murillo,Ontario,Canada
Posted: Thu 21 Jan 2010, 16:03 Post subject:
Ben het er mee eens dat het aan de warme lucht ligt.
Vorig jaar zette ik mijn camera op statief in het raam en kon de foto's ook niet scherp krijgen.
Ik heb sinsdien een rijstzak gekregen.
Nu schuif ik het raam (heb dus schuiframen) open net genoeg zodat de rijstzak (broekmodel) er op zijn kop tussen past waabij het onder de camera afgesloten word en er geen lucht doorkomt.
De rest van de opening boven de camera het gordijn voorhangen.
Deur van de Kamer dicht houden dus koelt de kamer wel iets af.
Maar het lukt nu wel met binnen een temperatuur van zo'n +17 graden en buiten -12 tot -18.
Mijn laatste foto is ook zo gemaakt.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum