Posted: Sat 05 Dec 2009, 19:04 Post subject: camera raw photoshop
Hallo,
Ik heb mezelf een 1d3 aangeschaft. Nu krijg ik cs2 die raw extensie niet open. Als ik bij de eigenschappen van de foto kijk is dit een CR2-bestand.
Net hetzelfde bestand als bij m'n vorig toestel de d30 .
De raw foto's van dat toestel krijgt hij wel open. Wat is het verschil tussen die twee bestanden? Hoe krijg ik die raw bestanden van de 1d3 wel open in cs2?
Nu lees ik hier en daar dat je minimum cs3 moet hebben.
Gr David Verdonck
[url]www.davidverdonck.be [/url]
Ik heb dat ook gehad toen ik mijn nieuwe Nikon had gekocht en moest toen een bestandje downloaden van Adobe.
Misschien is dat hier ook het geval.
Succes.
groetjes,
Astrid Schute _________________ nikon cameras en diverse lenzen
Gender: Male Age: 48 Joined: 06 Dec 2004 Posts: 2329 Location: Groningen
Posted: Sat 05 Dec 2009, 19:51 Post subject:
Elke camera heeft weer net een beetje andere raw-bestanden. Als er een nieuwe camera uitkomt, zul je dus weer een nieuwe update van je raw-bewerkings programma moeten downloaden. Dat zal hier dus ook helpen.
Maar het kan zijn dan dat CS2 niet meer ondersteund werd toen de 1DmkIII werd uitgebracht en je dus idd een nieuwe versie van photoshop moet kopen.
Zal je zien dat vanaf CS3 de 1DMKIII pas ondersteund wordt.
Zit niet anders op dan te upgraden, of de cd van Canon te installeren en Digital Photo Professional te gebruiken.
Of zie een versie Lightroom te krijgen (versie 2.5 bijvoorbeeld), die kan het zeker.
Groet,
Ruud _________________ Canon body`s en Canon L glaswerk. Feisol 3371 statief + Jobu BWG-HD schommelkop.
Das klote zeggen ze hier.
Links er rechts lees je dat er met een adobe dng converter je deze bestanden dan kan overzetten naar iets leesbaar.
Dit programma is gratis. Bij mij lijkt het alvast niet te werken.
We zoeken verder want met de aanschaf van de camera is m'n geld uit m'n broekzak gevallen
Als er iemand een andere oplossing heeft , gratis !!!
Bij de camera levert Canon DPP om RAW in jpg of tiff om te zetten. Kun je in photoshop met bijvoordeeld de tiff verder. De berichten over dat programma zijn wisselend, maar als je met curves kan werken kan je best uit de voeten met het programma. En het is gratis. Download wel, nadat je het geinstalleerd hebt, de laatste versie van de Canon website (onder drivers ergens).
Bedankt voor jullie hulp. Ik heb ondertussen de proefversie van cs3 draaien. Die raw converter ondersteunt wel de 1dmark 3.
Wat een afzetterij toch allemaal. Als je de de nieuwe 1dmark4 koopt moet je waarschijnlijk weer de cs4 kopen. Zo blijven ze wel bezig.
Verbaast me niks dat men dan opzoek gaat naar een illegale versie.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum