Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Tips Frankrijk

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 02 Jan 2010, 10:15    Post subject: Tips Frankrijk
Dit jaar ben ik van plan om een aantal weken naar Frankrijk te gaan.
Kan iemand - uit ervaring - mij tips geven in welke gebieden ik moet zijn om (o.a.) vogels te kunnen fotograferen?
Bij voorbaat dank!

Andrew George

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 02 Jan 2010, 17:04    Post subject:
In welke periode ga je precies?

Ik vond La Brenne wel een mooi gebied met ook aardig wat vogels.

Camarque zou ook een optie kunnen zijn, maar daar ben ik zelf nooit geweest.

http://www.agfoto.nl
Back to top
Reply with quote

Thunderbird

PostPosted: Sat 02 Jan 2010, 17:42    Post subject:
Ik ben van plan om in de periode van juni tot half september een week of drie te gaan.

wblink

PostPosted: Sat 02 Jan 2010, 18:18    Post subject:
Andrew George wrote:
In welke periode ga je precies?

Ik vond La Brenne wel een mooi gebied met ook aardig wat vogels.

Camarque zou ook een optie kunnen zijn, maar daar ben ik zelf nooit geweest.

De "Camargue" is een ontzettend mooi en rauw gebied. (Ehhh, WAS het in ieder geval jaren 60/70). Warm, wind, aparte vogels en moeras.

Ik zit te zwetsen denk ik: ik zie dat het 30-40 jaar geleden is dat ik daar geweest ben: sorry.

Nikon D3X, 14-200 mm
Back to top
Reply with quote

JMKimstra

PostPosted: Sat 02 Jan 2010, 18:40    Post subject:
Camargue is nog steeds mooi, maar je moet niet later dan juni gaan, later is het volkomen verdroogd, verdord en bloedheet, met knetterhard licht. La Brenne is ook een aanrader (weet ik alleen van horen zeggen).
Back to top
Reply with quote

Jos Welbedacht

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 03 Jan 2010, 13:26    Post subject:
2 jaar geleden had ik eind juli nog prachtige vogels in de Camargue, zoals Vorkstaartplevieren, Zwarte Ibissen , Dunbekmeeuwen, Ralreigers, Koereigers, Kuifleeuweriken, Lachsterns, Witwangsterns, Scharrelaars, Bijeneters, Steltkluten en noem maar op. In de nabijgelegen Creau ook nog Kleine Torenvalken, Rode Patrijsen en Duinpiepers. Een zware hoofdpijn heeft er alleen voor gezorgd dat ik daar niet al te lang heb gevogeld.
Reply with quote

Maurice11

PostPosted: Sun 03 Jan 2010, 16:38    Post subject:
Dit jaar zijn wij na 3 dagen vertrokken uit het Camarque gebied, omdat we opgegeten werden door hele vervelende kleine steekvliegjes, miljarden tegelijk. Was geen pretjes om 's avonds even lekker een biertje te drinken bij je tent.

Verder hebben wij het qua vogelen erg naar ons zin gehad in de omgeving Millau (zittend omhoogkijkend op de camping in 1 ochtend 3 soorten gieren gezien, aas-, monniks-, en vale gier)

Wij hebben eind mei, begin juni in 3 weken het rondje;

Les Salles sur Verdon
St. Marie de la Mer (camarque) (3 dagen dus)
Millau

gedaan en in die tijd heb ik zonder echt heel erg veel op jacht te gaan +/- 100 soorten vogels geschoten (het was dus geen specifieke "vogel vakantie", ik moest met meerdere mensen rekening houden Laughing).

Succes met je keuze
Back to top
Reply with quote

wblink

PostPosted: Sun 03 Jan 2010, 17:39    Post subject:
Maurice11 wrote:
Dit jaar zijn wij na 3 dagen vertrokken uit het Camarque gebied, omdat we opgegeten werden door hele vervelende kleine steekvliegjes, miljarden tegelijk. Was geen pretjes om 's avonds even lekker een biertje te drinken bij je tent.

Jaaa, DA'S de Camargue.
Muskietennet mee voor avondjes bieren enzo.
De omliggende dorpjes zijn (waren in die tijd) erg gemoedelijk en leuk om een rustige middag door te brengen.

Er is natuurlijk veel veranderd: ik ga eens kijken met Google.

Trouwens: is dat misschien een tip: vooraf kijken met Google?

Nikon D3X, 14-200 mm
Back to top
Reply with quote

Maurice11

PostPosted: Sun 03 Jan 2010, 18:42    Post subject:
wblink wrote:
Maurice11 wrote:

Jaaa, DA'S de Camargue.
Muskietennet mee voor avondjes bieren enzo.
De omliggende dorpjes zijn (waren in die tijd) erg gemoedelijk en leuk om een rustige middag door te brengen.

Er is natuurlijk veel veranderd: ik ga eens kijken met Google.

Trouwens: is dat misschien een tip: vooraf kijken met Google?
Laughing Laughing Laughing Laughing

De lol was er voor ons snel af in St. Marie, als je 's avonds nog even een rondje met de auto ging doen en je maakte de fout het raam open te doen voor een leuk kiekje bijeneters of zoiets werden we gelijk belaagd door een horde muggen.
Nu vond ik het daar schitterend qua natuur en hebben heerlijk gewandeld overdag. Ik had dan ook wel langer willen blijven, maar zoals gezegd ik was met een groepje mensen dat wel even voor mij langs de camarque wilde rijden voor de vogeltjes tijdens de vakantie ("als de zon er voor ons maar schijnt"). Toen we daar echter opgepeuzeld werden was het echter snel klaar met de compassie voor mijn vogelhobby en was ons kamp al snel afgebroken om verder te trekken richting Millau.

Overigens wel dat camarque boekje gekocht van te voren, daarin staan leuke wandelingen!!! Ik ga daar ook zeker wel een keer naar terug, maar dan specifiek voor de vogels en niet als vakantie bestemming in een rondje Frankrijk erbij.

Weet iemand eigenlijk wat die kleine zwarte vliegjes voor een steekbeestjes zijn?
Back to top
Reply with quote

JMKimstra

PostPosted: Mon 04 Jan 2010, 12:45    Post subject:
In de plaine de la Crau, bij de Camargue in de buurt is vorig jaar een olieramp geweest... Een ondergrondse pijpleiding is gescheurd en een groot stuk van het gebied is vervuild geraakt. Weet niet hoe het met de opruiming staat, maar verwacht daar niet te veel van.
Back to top
Reply with quote

Thunderbird

PostPosted: Mon 04 Jan 2010, 18:45    Post subject:
Tot nu toe, bedankt voor jullie reacties! Exclamation Very Happy

Michiel Janssen

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 04 Jan 2010, 19:10    Post subject:
Misschien dat die kleine zwarte vliegjes dezelfde zijn die je in de Delftse Hout 's middags (in de schaduw) en 's avonds (overal) komen leegzuigen. Ze zijn echt miniscuul, een paar millimeter en lijken in mijn ogen nog het meest (kwa vorm) op tripsen. Zeer irritante beestjes en mij is ooit verteld dat die alleen voorkomen in dit soort natte veengebieden (langs de Tweemolentjeskade bijvoorbeeld) waarbij de veengrond in feite op het (grond)water drijft. Of zoiets, ben de exacte benaming kwijt.
Back to top
Reply with quote

bacteria

PostPosted: Mon 04 Jan 2010, 22:35    Post subject:
Back to top
Reply with quote

Tom van der Most

PostPosted: Tue 05 Jan 2010, 0:53    Post subject:
Ik ben een regelmatige bezoeker van Birdpix, woon in Frankrijk, tegen de zuidgrens van de Dordogne aan. Wat ik vaak aan bijzonders ( wordt allengs minder bijzonder) tegenkom zijn de hop, rode patrijs en voor het tweede seizoen de vale gier.
In herfst en voorjaar kennen we de trek van de kranen, onlangs, enkele weken geleden nog een verlate, denk dat het komt omdat het gebied van de Lac du Der onder de sneeuw lag. Verder zie ik nog wel eens een koereiger, kiekendief en om ons huis vaak de zwarte roodstaart. Natuurlijk zijn de buizerd en torenvalk oververtegenwoordigd; qua uilen zie ik de kerkuil regelmatig, een enkele keer de ransuil. In het dal van de Dordogne is de wouw erg actief en aanwezig.
Back to top
Reply with quote

ducaudi

PostPosted: Sat 09 Jan 2010, 20:36    Post subject:
Hallo

Vorig jaar ben ik ook in camarque geweest en dit is een zeer mooie streek.

Alleen wist ik niet veel over de plaatsen waar ik moest zijn, want het is een zeer groot gebied.

Ik reed maar rond en oppeens kwam ik op een plaats waar er recht en links van mij water was en de flamingo's net boven mijn hoofd vlogen en je ze van zeer dichtbij kon bewonderen. Maar ik heb toen jammer genoeg de straat of plaats niet opgeschreven.

Weet iemand een goede boek met plaatsen?
Ik dacht aan deze misschien of kennen jullie andere?

http://winkel.natuurpunt.be/toon_artikel.aspx?artikel=1944

http://winkel.natuurpunt.be/toon_artikel.aspx?artikel=813
Back to top
Reply with quote

JMKimstra

PostPosted: Sun 10 Jan 2010, 10:00    Post subject:
@ Ducaudi. Die Crossbillguide is zeker een aanrader. Die andere gids is zoals je kunt zien al ruim 10 jaar oud, ik weet niet hoe actueel die nog is. Voor die crossbillguide zijn op hun website http://www.crossbillguides.com/ updates in PDF te vinden.

Janneke
Back to top
Reply with quote

Aad Verkuijl

PostPosted: Sun 10 Jan 2010, 23:42    Post subject:
Heb nog een stukje op internet gevonden over de Camarque:

Hoewel veel zangvogels zeldzaam worden door de menukaart van restaurants, komen er nog wel veel andere vogels voor in de Provence, met name in de Camargue (ca. 360 soorten), zoals roze flamingo (ca. 10.000 paren) ekster, gaai, havik, kerkuil, ruigpootuil, nachtzwaluw, kleine zilverreiger, dunbekmeeuw (broedt nergens anders in Frankrijk), witoogmeeuw, bruine kiekendief, vorkstaartplevier, steltkluut, wouwaapje, roerdomp, de zeldzame krooneend en zelfs de slangenarend. Verder gewone en zilverreigers, sternen, meeuwen, zeemeeuwen en de roze flamingo. Op de klippen van de Calanques leven uilen, blauwe merels en gierzwaluwen. Op de Plaine de la Crau komt het zeldzame stekelstaarthoen voor en op de Îles d’Hyères de even zeldzame geelsnavelkoekoek. De Crau is ook de enige broedplaats in Frankrijk van het witbuikzandhoen en de torenvalk. Van sommige andere vogelsoorten komen ca. 40% van de populatie in Frankrijk naar de Crau: kleine trapgans, griel, kalanderleeuwerik en de rode patrijs.

Aad

Ger M

PostPosted: Mon 11 Jan 2010, 11:50    Post subject:
Je moet niet alles geloven wat je op internet leest: geelsnavelkoekoek? stekelstaarthoen? kleine trapgans?
Back to top
Reply with quote

Jos Welbedacht

PostPosted: Mon 11 Jan 2010, 12:14    Post subject:
Torenvalk broedt gelukkig bijna overal in Frankrijk.... Ik denk dat die website Kleine Torenvalk bedoeld, die broedt inderdaad in de Crau, en niet op veel andere plaatsen in Frankrijk. "Blauwe Rotslijster" komt er inderdaad voor maar "Kleine Trapgans" is vermoedelijk "Kleine Trap" en die Geelsnavelkoekoek was vast een dwaalgast.
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Mon 11 Jan 2010, 12:32    Post subject:
Jos Welbedacht wrote:
Torenvalk broedt gelukkig bijna overal in Frankrijk.... Ik denk dat die website Kleine Torenvalk bedoeld, die broedt inderdaad in de Crau, en niet op veel andere plaatsen in Frankrijk. "Blauwe Rotslijster" komt er inderdaad voor maar "Kleine Trapgans" is vermoedelijk "Kleine Trap" en die Geelsnavelkoekoek was vast een dwaalgast.

google-vertaal hakt er een beetje naast.

kuifkoekoek denk ik (helemaal niet zo zeldzaam)
zeemeeuwen, waar zie je die nog?
witoogmeeuw??? (zwartkopmeeuw denk ik, of geelpoot), ruigpootuil moet dwergooruil zijn schat ik, hoewel steenuil meer voorkomt, toch?
Wat ze bedoelen met stekelstaarthoen wordt mij niet duidelijk. Er zitten wel stekelstaarten in de buurt meen ik, maar niet op de plaine zelf. Misschien toch maar gewoon witbuikzandhoen nog eens vermeld, hetgeen op zich ook bijzonder genoeg is.
Back to top
Reply with quote

Aad Verkuijl

PostPosted: Tue 12 Jan 2010, 3:12    Post subject:
Heb nog een soort van Waarnemingen Zuid-Oost Frankrijk gevonden op het web.

http://www.faune-paca.org/index.php?m_id=505

Aad

Jürgen

PostPosted: Tue 12 Jan 2010, 9:22    Post subject:
De belgische natuurvereniging Natuurpunt heeft onlangs een 200ha groot natuurgebied aangekocht/gered in Belval
Klikkerdeklik
Het is een groot vijvercomplex in de Champagne-ardennen.
Dit lijkt me een mooie omgeving om vogels te fotograferen.
Back to top
Reply with quote

marcorolleman

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 18 Jan 2010, 20:11    Post subject:
Hallo

vorig jaar in zuidfrankrijk vale gieren gefotografeerd bij het plaatsje St may. vanaf de parkeerplaats aldaar een korte klim naar de berg achter st may (goed te doen) geweldig uitzicht op de vale gieren die boven en onder je langs vliegen op soms nog geen 4 meter afstand. in dit gebied ook veel rode wouwen en torenvalken, mocht je een wat betere route info nodig hebben kan dat altijd.

groeten

------------------------------

www.natuurafbeeldingen.nl
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum