Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Statief tips en tricks?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 15 Mar 2010, 9:22    Post subject: Statief tips en tricks?
hoi,

Ik heb laatst een 2e hands Sigma 400mm f/5.6 HSM Macro gekocht. Maar 400mm zonder IS/VR/OS betekend: Statief.

Ik wil dus een statief, maar wel heel strak zodat ik geen bewegings onscherpte krijg. Op 400mm krijg je dat veel sneller zoals je wel kan begrijpen.
Toen ik met de verkoper van de lens bezig was op zijn statief zag ik hem ook alsnog trillen. Ik had hem toen in een redelijk losse stand zodat ik mn compositie's kon maken, dus bewegings onscherpte is zo vreemd nog niet. Als je hem helemaal dicht draait zodat hij heel strak staat zou hij waarschijnlijk geen bewegings onscherpte veroorzaken, maar dan kan je ook nog bewegings onscherpte krijgen doordat je met je hand de camera aanstuurt. Een ander minpunt is dan dat je niet je compositie kan bijstellen of veranderen. En dat laatste punt is heel lastig met dieren en vogel fotografie. Dieren zitten immers (bijna) nooit stil en ik wil graag weten hoe jullie dit oplossen.

De zoektocht naar een goed statief doe ik zelf nog wel, maar ik ben vooral benieuwd hoe jullie met het statief omgaan om bewegings onscherpte te voorkomen. Rekening houdend met het feit dat dieren kunnen lopen/vliegen en dus het onderwerp moet kunnen volgen.
Maar ik zou dus graag willen weten hoe jullie hier mee omgaan, wat zijn jullie tips en tricks?

Gr,
Freek
Reply with quote

urbanguard

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 15 Mar 2010, 11:52    Post subject:
wat wel handig is in combinatie met een goed statief, is een afstandsbediening. mag draadloos zijn, hoeft niet.
je kan de camera dan bedienen zonder hem aan te raken en dat scheelt altijd.

je geeft zelf al aan dat dieren meestal bewegen, dus als je gaat meepannen, beweeg je de camera ook en zal het statief slechts als ondersteuning dienen.
tijdens het pannen je arm over de lens leggen helpt ook.

verder kun je onderaan het statief een zware fototas oid hangen. meestal zit hiervoor een speciale haak, maar zo niet, dan knoop je 'm gewoon om de bovenkant.

verder moet je zorgen dat je een statiefkop gebruikt die goed aansluit op je lens en je eigen wensen en voorkeuren.

hopelijk heb je hier wat aan. succes.

groet, sikko
Back to top
Reply with quote

Digibird

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 15 Mar 2010, 15:28    Post subject:
Gebruik een rijstzak op je lens ipv eronder; dat voorkomt wat aan event trillingen. Nadeel: het wordt lastiger om makkelijk over je zoeker heen te kijken als een dier zich heeft verplaatst.

gr, Phil

Freek Wijffels

PostPosted: Mon 15 Mar 2010, 18:11    Post subject:
Handige tips, bedankt hiervoor!

Ik heb vandaag een rijstzak in elkaar geflanst om mn lens op te kunnen leggen. Werkt perfect, alhoewel je natuurlijk wel een paaltje/tafel oid nodig hebt om hem op te leggen. Vandaag heb ik m ook gebruikt in/achter het vogelkijkscherm.

Gr, Freek
Reply with quote

PaulvM

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 15 Mar 2010, 20:31    Post subject:
Digibird wrote:
Gebruik een rijstzak op je lens ipv eronder; dat voorkomt wat aan event trillingen.

Volgens mij bedoelde Digibird dat je terwijl je het statief gebruikt de rijstzak op de lens legt. Daarmee worden heel veel lenstrillingen gedempt.
Bovendien is het zaak om ervoor te zorgen dat als het even kan, je lens bevestigd wordt op het statief dicht bij het zwaartepunt van de lens-camera combinatie, daarmee heb je ook de minste hoogfrequente trilling.

Groet,
Paul

Freek Wijffels

PostPosted: Mon 15 Mar 2010, 22:53    Post subject:
Ja dat snap ik, alleen heb ik nog geen statief. Dus tot nu toe gebruik ik mn rijst zak als 'statief'. Met het nadeel dat je de hoogte moet hebben van paaltjes enz.

Gr, freek
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum