Posted: Wed 02 Dec 2009, 18:58 Post subject: Gitzo 35xx en 13xx series beveiligingsplaat
Wellicht heeft u er eens wat op het internet (zoals HIER) over gelezen,
Gitzo statieven waarvan de zogenaamde "Baseplate" is losgekomen van het statief waardoor het dus mogelijk is dat u tijdens het vervoeren van het statief (die vaak over de schouder gedragen wordt) een doffe klap achter u hoort en u tot de conclusie moet komen dat uw prachtige camera, met vaak een nog prachtiger objectief, op de grond stof ligt te happen met alle gevolgen van dien (zoals het linkje bovenaan de post waarin iemand beschrijft hoe hij zijn 1D mkIII + 500mm f/4L + 2.0x tc in 2 stukken zag liggen)
Zelf heb ik dit tot 2 keer toe bijna moeten meemaken, GELUKKIG is het niet zover gekomen!!
Dit heeft mij doen besluiten om eens iets te verzinnen waarmee dit ongeval "onmogelijk" gemaakt wordt.
Eerst maar eens verduidelijken wat er nou precies gebeurd aan de hand van een fototje:
Bout "A" Klemt de Baseplate ("B") vast. Gebleken is dat bout "A" op den duur los kan komen te zitten waardoor de baseplate los zou kunnen komen van de klemring.
Ik ben dus eens gaan meten om erachter te komen wat hier nou eens aan gedaan kon worden, uiteindelijk ben ik dan ook met een tekening gekomen en heb het idee verder uitgewerkt.
Het eindproduct is een aluminium plaatje die met behulp van een messing bout/schroef onder de klemring, die de baseplate vastklemt, wordt gemonteerd. Hierdoor is het dus vrijwel onmogelijk geworden dat de baseplate loskomt van het statief en dus uw waardevolle spullen waardevol blijven!
Hier enkele fotos van het eindproduct:
Onderzijde van de plaat (met uitsparing voor de bout/schroef kop)
Bovenzijde van de plaat (met een opstaand deel wat precies in de uitsparing van de baseplate valt wat ervoor zorgt dat de plaat altijd op zijn plek blijft.)
Combinatie bout + plaat
Gemonteerd op het statief:
Enkele gegevens van de plaat:
*Materiaal van de plaat: alluminium (legering soort kom ik nog op terug)
*Materiaal van de bout/schroef: messing
*Gewicht plaat + bout/schroef: 55 gram
*Bout/schroef is aan te draaien door middel van een munt (om deze eventueel op locatie te kunnen aandraaien), ook is het mogelijk om deze aan te draaien met een schroevendraaier en/of iets anders wat in de spleet past
*De plaat en bout verhinderen het funtioneren van het statief niet!
*past op de 35xx (en waarschijnlijk 13xx) serie van Gitzo statieven die beschikken over het nieuwe type "safelock" baseplate van Gitzo zoals hier te zien:
LET OP!!!
Op de oude type baseplates (zoals hieronder afgebeeld!) gaat de plaat wel passen, maar de door mij bijgeleverde schroef niet! deze is te kort om helemaal door de baseplate heen te gaan!
De oude type baseplates zien er als volgt uit:
Op het moment heb ik 4 complete setjes liggen, 1 hiervan heb uiteraard zelf op mijn statief gemonteerd.
Ik bied de overige platen aan voor €27,50- per stuk incl. verzendkosten (Verzendkosten binnen nederland welteverstaan).
Deze kosten zijn puur de kostprijs voor het vervaardigen van de platen en bouten, de materialen en de verzendkosten.
Ook kwam ik erachter (na ik mijn eigen plaatjes had gemaakt) dat Naturescapes ook van dit soort plaatjes verkoopt (alleen dan voor $69,96 zonder verzendkosten zie HIER)
Volgens Naturescape past deze plaat, welke hoogst waarschijnlijk exact dezelfde afmetingen heeft als de mijne, ook op de oudere 13xx series van Gitzo.
Dit is voor mij echter nog niet 100% zeker en zou dus ook graag met mensen in contact komen die deze statieven hebben en de plaat eens zouden willen proberen onder niet passen? geld terug! garantie. _________________ Canon EOS 1D Mark IV | 40D | EF 500mm F4 L IS USM | EF 300mm F4 L IS USM | EF 24-105 F4 L IS USM | EF 1.4xII TC | Gitzo GT3530LS + Wimberley WH-200 II
Last edited by Dennis Rademaker on Sat 19 Dec 2009, 10:40; edited 4 times in total
Gender: Male Age: 79 Joined: 16 May 2007 Posts: 24 Location: Warmond
Posted: Fri 04 Dec 2009, 21:32 Post subject:
Ik heb de bovenbeschreven beveiligingsplaat inmiddels onder mijn statief geschroefd. De pasvorm is uitstekend. De afwerking is netjes en er zitten geen scherpe randen aan. Kortom, de plaat voldoet tot dusverre volledig aan mijn verwachting.
Vriendelijke groeten,
A.R. Janssens _________________ Nikon-camera's en objectieven, Gitzo-statieven.
Posted: Sat 19 Dec 2009, 10:41 Post subject:
Beste heer Janssens, bedankt voor de reactie.
Ik heb nog 2 platen beschikbaar!
Misschien een leuk kerstcadeau idee!? _________________ Canon EOS 1D Mark IV | 40D | EF 500mm F4 L IS USM | EF 300mm F4 L IS USM | EF 24-105 F4 L IS USM | EF 1.4xII TC | Gitzo GT3530LS + Wimberley WH-200 II
Gender: Male Age: 85 Joined: 26 Dec 2007 Posts: 74 Location: Ermelo
Posted: Fri 01 Jan 2010, 17:19 Post subject:
Laat ik 'm nou onder de kerstboom vinden....! Inmiddels gemonteerd op de Gitzo 3541L. Perfecte passing ook op dit type, met de Wimberley.
Ik slinger het spul nu met een gerust hart over de schouder!
Ziet er natuurlijk wel mooi uit zo'n beveiligingsplaat, had net hiervoor al een type bij naturescapesnet gezien.
Als je even googled vindt je er nog wel een paar, de mooiste bij Lowlandphotoservice.nl, deze is geheel dicht en gemoffeld zoals het lijkt alsof het een echt Gitzo product is. Maar wel duur.
Maar volgens mij moet er toch een goedkopere oplossing zijn wil je het spul goed borgen en deze had ik eigenlijk al lang in huis.
Namelijk een flesje Loctite 243 dat speciaal gemaakt is om draadverbindingen te borgen die wel weer los moeten kunnen.
Deze wordt ook in de industrie gebruikt bijvoorbeeld voor schijfremmen op mountainbikes en deze komen echt niet los door de klappen of trillingen en dat wil je ook niet.
Dus een paar druppels op je boutje, vastschroefen en nooit meer naar omkijken.
Gelijk een paar druppels aan de schroeven van de lensplaat en die komt ook niet meer los tenzij jij dit echt wilt.
Voor minder dan € 10,- koop je dit en kun je met 30 man of meer de plaat goed borgen. Of zelf 30x of meer.
Scheelt geld, gewicht en je kunt de haak op de nieuwe platen blijven gebruiken als je dit wenst.
Het plaatje past uitstekend en blijft goed zitten. Dank voor het meedenken over dit vreemde probleem. Je zou meer aktie van gitzo verwachten na al die negatieve aandacht. Helaas, ik heb niks gezien.
Mvg,
Ivon _________________ Niko D500 en Z6 obj. v.a. 10 mm t/m 500, converters, flitser, statief e.d.
http://www.ivonvanvierzen.nl
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum