Ik begrijp al die vragen niet zo goed, vliegen met restricties op de maten en het gewicht van je bagage is al jaren aan de orde! Wat de exacte toegelaten maten en gewichten zijn staat altijd op de site van de maatschappij waar je mee vliegt, dus daar kun je van te voren uitzoeken hoe het zit.
Maar de soep wordt nooit zo heet gegeten als ie wordt opgedient. Daarom is het mogelijk er door heen te zwijnen met handbagage die weliswaar aan de dimensies voldoet (ik heb zelf de grootste LOWE die nog als handbagage meemag), maar veel te zwaar is. Zo ben ik al meerdere malen met USAirways naar Philadelphia en KLM naar Egypte gevlogen. Meestal geen probleem, maar er zijn dagen dat ze extra strikt zijn, aan alle balies! Heb je mooi wel een probleem. Op zogenaamde 2PCS bestemmingen (mag je twee koffers van 23 kg meenemen) doen ze meestal niet zo moeilijk en mag je sowieso nog een stuk persoonlijke bagage van tegen de 15 kg meenemen en een laptop(tas). Maar is de allowance slechts 20 kg dan is de handbagage limit meestal een kilo of 6-8.
En om een voorbeeld te geven hoe het kan gaan: in 2008 naar Moskou en uiteindelijk Naryan Mar in Rusland gevlogen met veel te veel ruimbagage (maar voorzien en dus betaald, het ging om expeditiemateriaal) EN mijn fototas (ong 17 kg) en mijn laptoptas (ook ruim 12 kg) en op de heenweg geen centje pijn. Maar op de terugweg wilden de Russische dames bij de check-in balie toch wel de handbagege gewogen hebben en de mijne was veel te zwaar! Mijn excuus was dat ik het ook mee heen had mogen nemen, dus waar deed men moeilijk over!? Omdat we op de terugweg ook voor extra ruimbagage moesten bijbetalen liet ze het lopen (denk ik). In landen waar de Europese munteenheid graag gezien is en men het niet zo nauw neemt kun je altijd voor verrassingen komen te staan.
Tenslotte dit. Het meenemen van een kopie van de EU-aankoopfactuur is enkel en alleen van belang wanneer je terugkomt. Om bij de douane (en die gaan niet over het gewicht!) in NL aan te kunnen tonen dat je de bewuste apparatuur in een EU land heb gekocht en niet (met voordeel) in de USA of elders hebt aangeschaft en deze probeert in te voeren zonder betaling van invoerrechten en BTW!!!! Ook wanneer je een lens wel buiten het EU gebied hebt gekocht en succesvol hebt binnen gesmokkeld (want dat doe dan!) om deze vervolgens in NL te verzekeren, dan is het verzekeringsbewijs nog steeds geen bewijs. Als het je lukt om een dure lens elders aan te schaffen met flink voordeel en hem ongecontroleerd binnen Nederlandse grenzen krijgt dan is dat nog steeds geen reden voor de douane om je de volgende keer te ontzien! Weet waar je aan begint. Echter, ik heb ook wat lenzen in de VS aangeschaft in het verleden en ben er nog nooit uitgepikt, inmiddels zijn die lenzen al een paar jaar oud dus blijf ik de gok wagen. En een gok dat blijft het, tenzij je alle regeltjes volgt en braaf alles aangeeft.
En overigens, de BBC gebruikt loeidure camera's om op locatie te filmen en raad eens hoe die over de plas komen!. Inderdaad....in hun eigen Pelican case en als ruimbagage, maar natuurlijk wel uitermate goed verzekert.
_________________
Nikon D70; D200 en Nikkor-lenzen