peter wijn wrote: |
met èn de 300 èn de 70-200 heb je zowel een zoom, als meer werkafstand.
Maar misschien krijg je de grootste verbreding van je mogelijkheden met een canon 400 F5.6 en convertor 1,4 (afgeplakt, zoek op het forum). De convertor geeft zoom~mogelijkheden tussen 70 en 280mm en telebereik tot 560mm. Da's behoorlijk flexibel. |
temmie wrote: |
Ik zou voor de 100-400 gaan, zonder extender. De meer recent geproduceerde exemplaren schijnen een stuk beter te zijn quá scherpte, en ze hebben de laatste nieuwe IS ingebouwd.
De 400 F5.6 is een goede tweede, als je die tenminste stil kan houden, anders is, voor vaste lenzen, de 300 F4 IS + converter een goede oplossing als je meer uit de hand fotografeert (maar wel duurder). De prijs van die convertor betaalt zich eventueel terug als je voor het echte telewerk wil gaan (500mm F4 oid). Ik wil wel even opmerken dat het beoordelen van 100% crops (bvb. 800*600) afhangt van de sensorgrootte. Het is dacht ik meer aangewezen om foto's te vergelijken op scherpte aan de hand van uiteindelijke afdrukkwaliteit of het formaat waarop je ze wil zien/tonen. |
photome wrote: |
Ben ik dan niet beter met de 100-400 als ik de extender toch afplak?
Ook heb ik gelezen dat je wel nog auto-focus hebt, maar dat deze zo traag werkt dat het onwerkbaar wordt... |
Tjeerd visser wrote: |
Als je niet super veel geld te besteden hebt, en "iets minder" het je ook wel kan doen, zou ik idd ook voor de 150-500mm kiezen die ik al 2 jaar met plezier gebruik: www.vissertjeerd.nl |
rudoveen wrote: |
Ik heb er foto`s mee gemaakt met een 2x Soligor extender en die waren gewoon erg goed. |
Bart40 wrote: |
1.4extender op de 100-400 zou ik al niet doen laat staan een 2.0.
Je verliest een hoop waaronder scherpte. Bovendien gaat de lens hunten als een gek en daar ga je je aan irriteren. De foto met de 2 x converter is met een Sony 300mm f2.8 gemaakt en dan praat je toch over een andere prijsklasse ook bij Canon is de 300mm f2.8 een stuk duurder dan de 300mm f4.0. Als je voor Canon kiest zou ik de 100-400 nemen, die kan je ook voor grotere dieren zoals edelherten gebruiken als je dat wil. Doe je alleen maar vogels dan zou ik de 400mm f5.6 kopen of de 300mm f4.0 + 1.4 TC. |
The digital picture wrote: |
First, the Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM Lens wins the versatility category hands down. It is by far the most popular of the three lenses. It is very close in sharpness to the two primes when shot wide open at identical focal lengths and better than the 300 f/4 IS + 1.4x combo. It shows more distortion (pincushion) and more vignetting. The weights of these three comparable lenses and lens combinations are similar but the 100-400 will remove more weight from your wallet than the two primes. |