Posted: Sun 20 Jun 2010, 19:47 Post subject: Lens voor Canon eos 7d
Hallo ik ben pas begonnen met fotograferen,
en heb een canon eos 7d met een is 18--135 mm lens aangeschafd.
Leuk speeltje maar ik wil een betere lens die scherper/verder komt maar die nog wel nog betaalbaar is.
heeft iemand suggesties ?
Alvast bedankt
Gender: Male Age: 65 Joined: 01 Nov 2005 Posts: 765 Location: Amersfoort
Posted: Mon 21 Jun 2010, 10:48 Post subject:
Lastig.
Je hebt eigenlijk meerdere lenzen nodig. Ik zou zelf gaan voor een Canon17-40L f4, Canon 70-200L f4, en eventueel een Canon 300mmL f4 met 1,4x extender. Dan kan je alle kanten uit. Een 7D vraagt gewoon om goede lenzen .
Maar wat ik al zei het blijft lastig.
Groet,
Ruud _________________ Canon body`s en Canon L glaswerk. Feisol 3371 statief + Jobu BWG-HD schommelkop.
Landschappen, natuur en dieren klink all round. Dan zou ik ook een dergelijke lens aanschaffen. Als het echte telewerk niet een must is en je aan 200mm genoeg denk te hebben dan zou ik een 24-105 F4 L IS nemen en een 70-200 f4 L non IS, heb je voor de meeste situaties twee heerlijke lenzen die top zijn. Kosten zijn dan denk ik ergens rond de 1400 euro samen. Ben je in een keer klaar. Moet natuurlijk wel binnen budget passen.
De 70-200 f4 is inderdaad ook een goede keuze.
Zo als gezegd wel non-IS. zelf vind ik ruim 300 euro erg veel terwijl je met 200 mm ( uit de hand ) ook prima foto's kunt nemen zonder IS.
Groeten van Martijn. _________________ Canon EOS 70D
Canon lenzen van 10 tot 400mm
Converters
Gender: Male Age: 34 Joined: 06 Mar 2010 Posts: 255 Location: Arnhem
Posted: Mon 21 Jun 2010, 13:46 Post subject:
Als beginner heb je absoluut niet meteen L-glas nodig. Althans dat is mijn mening.
De 7D heeft misschien relatief gezien wat beter glas nodig, maar met een 55-250 of 70-300 (presteren bijna hetzelfde) kan je erg mooie en scherpe platen maken. Je moet er alleen niet van verwachten dat je 100% crops kan maken zoals bij een 500/4L.
Maar er is zeker veel mogelijk.
Als standaard bereik is een Sigma 18-50/2.8 of Tamron 17-50/2.8 ook heel fijn. Beginner of niet, het zijn hele goede lenzen die lichtsterk en scherp zijn.
Mijn foto's zijn ook 'maar' gemaakt met een 1000D en sigma 400 APO HSM Tele Macro + Kenko 1.4.
En daar kan ik gewoon scherpe platen mee maken, kijk maar eens in mn PA.
Maargoed, eigenlijk kan je foto's van 800pix uberhaupt niet beoordelen op (echte) scherpte, daarvoor moet je ze 1:1 zien (100%crop dus).
En dan heb ik het niet over bewegings onscherpte,verkeerd gefocust of een te grote crop. Want dat kan je wel zien op een foto van 800pix.
Ik ben dus van mening dat je niet meteen L-glas nodig hebt, sterker nog; Als beginner denk ik niet eens dat je het beste uit je lens kan halen en dat je de perfectie van zo'n lens niet eens op merkt/doorhebt. Begin maar met een kitlens en 70-300. Prima lenzen die het goed doen. Als je daar wat ervaring mee hebt kom je er vanzelf achter wat je mist en kom je er achter wat je nodig/liever hebt.
Groeten,
Freek _________________ Canon 7D - Canon 400mm f/5.6L USM
Meer wildlife, macro en landschappen op mijn Facebook en Flickr page
Gender: Male Age: 34 Joined: 21 Feb 2010 Posts: 215 Location: Amsterdam, Noord-Holland
Posted: Mon 21 Jun 2010, 17:49 Post subject:
Ik zou als begin lens gaan voor de Sigma 150-500, ik heb die zelf ook genomen want dan heb je een goed bereik en toch wel genoeg kwaliteit om mee te beginnen En ja als je later meer geld en beter wordt kan je altijd nog betere lenzen aanschaffen. _________________ Canon EOS 50D / EF-S 17-85mm IS / EF 70-300mm IS / Sigma 150-500 OS / Lowepro CompuTrekker AW / Bresser Condor 10x50
"Maybe because it's entirely an artist's eye, patience and skill that makes an image and not his tools." - Ken Rockwell
Posted: Mon 21 Jun 2010, 20:10 Post subject:
Ik vind het toch een beetje uit balans. Dan ga je als beginner (of ben je dat nu toch weer niet?) voor een goeie body die vrij prijzig is, en dan weet je niet wat voor lens je erop wil hebben, en dan prijzen ze hier een Sigma aan. Niets tegen die Sigma, maar ik had eerder een toplens met een 550D gekocht dan een Sigma met een 7D. Lange lenzen vereisen bovendien behoorlijke techniek en eigenlijk ook een statief als je het goed wilt doen. Je bent denk ik beter af met een lens die kwalitatief nog wat beter is, maar korter in de millimeters zoals een Canon 100-400 IS waarmee je meer blijvers hebt uit de hand.
Als het niet perse vogels hoeven te zijn, zou ik bvb. naar een 18-200 kijken, daarmee heb je nog vrij veel bereik voor dieren (niet voor vogels of toch niet vaak), en heb je nog een 18 voor als je het breder wil trekken. Ik weet van mijn broer dat die daar heel tevreden van is als occasionele beestjesfotograaf, maar bij hem is het dan weer een Nikon . Het is alleszins de meest draagbare allroundlens voor allegebruik die ik me kan inbeelden.
Als je als beginner niet al te goed met 500mm ( X 1.6 ) uit de hand kunt fotograferen, begin je met bijv. 300 mm tot dat je een steeds vastere hand krijgt.
Als je met een mindere tele-objectief begint blijf je steeds maar weer een nieuwe lens kopen met uiteindelijk veel verlies aan geld.
Groeten van Martijn. _________________ Canon EOS 70D
Canon lenzen van 10 tot 400mm
Converters
Posted: Mon 21 Jun 2010, 20:37 Post subject:
wat is er minder aan de door mij voorgestelde lenzen? ik zeg ook net om niet direct een bigma aan te schaffen van 500mm. Daar heb je als beginner een vette kluif aan om er scherpe foto's uit te halen, en de doorverkoopwaarde van bvb een 100-400 is gewoon beter, zoals van alle canon L-lenzen.
Je zou ook voor de Sigma 120-300mm F 2.8 EX DG Apo HSM, kunnen kiezen. Deze is nog betaalbaar en overal voor te gebruiken,
Vg. Harry _________________ Nikon
Sony
Leica
Gitzo
Gender: Male Age: 62 Joined: 23 Jun 2005 Posts: 128 Location: Prinsenbeek
Posted: Tue 22 Jun 2010, 9:58 Post subject:
ik raad je aan om een 100-400mm is L te kopen .
want de beelden van de 7D komen er toch net wat anders uit dan bij de andere canon body's .
ik denk dat de 7D ( niet makkelijk /simpel is ) om als beginners camera om mee te beginnen .
maar dat is een ander verhaal .
gr ad . _________________ canon 40D 100-400mm / 17-40mm L
Gender: Male Age: 29 Joined: 22 Oct 2008 Posts: 606 Location: Lunteren
Posted: Tue 22 Jun 2010, 12:15 Post subject:
Hier wordt veel beschreven van ik raad die aan en de ander raad weer die aan.
Verwarrend allemaal.
Kunt u misschien nog even alles op een rijtje zetten wat u verwacht van een lens, en waarvoor u hem gaat gebruiken en waar u hem gaat gebruiken.
Als je dat allemaal op een rijtje zet zijn er vaak maar een paar lenzen de juiste.
Het is ook wel even handig om u budget erbij te vermelden.
Posted: Tue 22 Jun 2010, 22:06 Post subject: http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?t=7183&start=0&p
Ik ben begonnen met een eenvoudige body en verschillende eenvoudige (goedkope) lenzen. Door veel te fotograferen kwam ik er achter wat ik leuk vond čn wat ik miste aan apparatuur.
Ben nu in het bezit van appartuur "op maat ".
k Zou je dus adviseren: maak eerst voor jezelf concreet wat je wilt, door met eenvoudig spul te beginnen. Je leert hier veel mee en het is makkelijk verkoopbaar.
De apparatuur die bij je past, komt dan "vanzelf " ....nouja....bijna dan
gr Annemarie _________________ canon apparatuur
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum