Age: 58 Joined: 06 Aug 2003 Posts: 2 Location: Hilversum
Posted: Tue 21 Jun 2005, 19:28 Post subject: Macro opnames met Coolpix 4500
Digiscopen heb ik allang opgegeven, daar valt niet tegenaan te fotograferen met al die mooie apparatuur van tegenwoordig. Ik heb me op vlinders gestort en daar heb ik een vraag over.
Ik fotografeer met een Coolpix 4500, zonder voorzetlenzen. Nu merk ik dat het toestel geregeld moeite heeft met het scherpstellen van de vlinders, ook al zitten ze in het midden van het beeld. Het kost me meestal erg veel tijd om de vlinder scherp te krijgen, inzoomen, uitzoomen.... En doorgaans is de vlinder dan allang gevlogen. Ik heb hem op de macrostand staan en een flink stuk ingezoomd.
Heeft iemand dezelfde problemen met zijn camera, en wie heeft er een goede oplossing voor me?
Ik weet dat er ook macrolenzen voor de 4500 zijn. Is er iemand die daar ervaring mee heeft? Vergroot dat de kans op (haar)scherpe opnames?
Ik hoor heel graag van jullie. Dank alvast!
Gegroet
Hans _________________ Nikon CP 4500 en Leica Televid 77
Gender: Male Age: 51 Joined: 14 May 2005 Posts: 81 Location: Vriezenveen
Posted: Tue 21 Jun 2005, 20:40 Post subject:
Hoi Hans
Wat helpt is om bij elke nieuw insect de camera eerst te laten macrofocussen op je hand, dan het schietknopje halfingedrukt houden en zo de coolpix naar het model brengen. Ben je er eenmaal vlak bij, en laat je de knop weer los heeft ie heel weinig tijd nodig om scherp te stellen.
Maarja, ook faktoren zoals achtergrond/ zon / schaduw / wind e.d. kunnen tegen werken!
En bij de coolpix is het volgens mij heel belangrijk dat je bij macrofoto's het tulpje geel houd.
sucses! _________________ Canon 40D met:
USM Kitlens /
Tamron 90mm / 180mm
Canon 400 5.6L / Canon 1.4 ext.
Age: 49 Joined: 04 Aug 2003 Posts: 1763 Location: Vleuten
Posted: Tue 21 Jun 2005, 22:40 Post subject:
Hoi Hans,
De Coolpix is in staat om tot op een afstand van 2 cm scherp te stellen, dat doe je op de volgende manier:
Zet de camera in macro modus, zoom daarna in tot het tulpje geel wordt, dit is binnen een zeer krap zoombereik, zorg dus dat je daar binnen blijft. Op deze manier kan je van bijna elke afstand een haarscherpe foto maken. Veel succes !!
Groet Michel
P.S.
Ik heb toch al aardig wat fraaie vlinderplaatjes van je voorbij zien komen, was je het ondertussen verleerd ??
Groet Michel _________________ Canon EOS 40D/7D, Canon EF 500f4 L IS USM en Canon EF 300f4 L IS USM. Eventueel met 1.4x Tc type II.
Statief: Gitzo G3125 + nep-Wimberly of Manfrotto 055 met 139 RC kop.
Age: 58 Joined: 06 Aug 2003 Posts: 2 Location: Hilversum
Posted: Wed 22 Jun 2005, 22:01 Post subject:
Richard, Willem en Michel,
Dank voor jullie reacties. Ik heb vandaag de combinatie Geel bloemetje en bovenal scherpstellen op mijn hand geprobeerd, en het werkt als een tierelier! Voorheen was 1 op de 50 foto's enigzins acceptabel, maar met deze nieuwe handelingen ging het veeeeel beter! Dank voor de adviezen!
Gegroet
Hans _________________ Nikon CP 4500 en Leica Televid 77
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum