Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Sigma 135 - 400 Apo eigenschappen.

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 23 May 2005, 14:02    Post subject:
Beste Samuel,

Gefeliciteerd met je beslissing. Het is een heel leuk objectief waar je ongetwijfeld veel plezier van zult hebben. Zeker voor dierfotografie heeft deze een fijn zoombereik.

Je MOET natuurlijk niets. Veel mensen kopen echter bij zo'n objectief een UV-filter. Vroeger kwam dat de foto zeker ten goede, maar tegenwoordig is de coating van de frontlens vaak al voldoende.

Het gebruik van een UV-filter had/heeft echter nog een ander voordeel. Het beschermd de frontlens (vaak het grootste lensdeel in diameter en dus ook het duurste (zeker wanneer er speciaal glas is gebruikt en/of wanneer het objectief erg lichtsterk is). Aangezien een UV-filter meestal niet zo duur is (sommige merken uitgezonderd) biedt het een goedkope bescherming.

Het is dus zeker niet noodzakelijk (sommigen vinden dat bepaalde gebieden in bepaalde tijden van het jaar gedurende bepaalde uren van de dag wel het effect van een UV-filter nodig hebben) maar het kan een goedkope bescherming van je frontlens zijn.

Groeten
Marco

BertBird

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 14 Jun 2005, 15:29    Post subject:
Je kan converters kopen van nikon en sigma die er gewoon op werken en de autofocus ook. bijvoorbeeld de Sigma AF 1,4 EX APO:

http://www.wolfcamera.com/graphics/ritzcamera/products/253092183.jpg

Zoals je ziet staat er AF, dus "autofocus" en op het plaatje is ook te zien dat er 10 puntjes zitten om die signalen door te geven en als het goed is heeft jouw lens er 6, dus is het nog eens te veel.

Hij zal er wat slomer van worden (stops verleizen) en ook iets minder lichtsterk, maar dat is in PS zo weer recht te zetten (misschien minder kwalitatief maar toch).
Reply with quote

Bart van Buren

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 22 Jun 2005, 19:56    Post subject:
Hoi allen,

Ik ben ook (weer) aan het orienteren op fotoapparatuur. Ik heb ook over deze lens gedacht. Ht lijkt me een leuke om mee te beginnen. Ik wil er een 20d bij kopen. Een goede camera is voor mij een eerste vereiste. Een ander objectief kan ik er dan later bij sparen. Is het gebruik van een teleconverter nou echt lastig of valt dat mee( ik bedoel met lichtverlies en tragere AF)?

Groeten Bart
Back to top
Reply with quote

Jaap Schelvis

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 22 Jun 2005, 20:05    Post subject:
BAvB wrote:
Is het gebruik van een teleconverter nou echt lastig of valt dat mee( ik bedoel met lichtverlies en tragere AF)?

Bart,
Ik gebruik zelf ook de 20D en vrijwel standaard met de 1.4x tc van Canon. Je verliest één stop aan licht (oftewel verdubbeling van je sluitertijd bij gelijk diafragma), maar in de praktijk levert dat zelden of nooit problemen op. In geval van "nood" kun je altijd je iso waarde verhogen tot bv 400 zonder al te veel ruis binnen te halen. De AF wordt mogelijk iets trager, maar ook dat heb ik in de praktijk nog niet als hinderlijk ervaren. Hangt waarschijnlijk wel af van het objectief waar je de teleconverter voor plaatst, ik gebruik hem zelf in combinatie met de Canon L 300/4 IS USM en die wordt nauwelijks trager.

Bart van Buren

PostPosted: Wed 22 Jun 2005, 20:12    Post subject:
Oke,
bedankt voor de reactei. Ik heb idd vaker gehoord dat de 20d weinig ruis vertoont bij hogere isowaarden. De camera vind ik persoonlijk geen moeilijke keuze, maar het objectief. Omdat ik er voorlopig geen duizenden euro's aan wil uitgeven zal ik denk toch eerst een zoomlens kopen. Omdat ik dan toch iets flexibeler ben. En waarschijnlijk zal dat een sigma worden. Ik ben er alleen nog niet uit welke:

170-500
50-500
135-400
???????????????????Tips zijn welkom.

Dat ga ik maar eens bestuderen want het word ondertussen tijd dat ik kan fotograferen.

Groeten
Back to top
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 22 Jun 2005, 20:25    Post subject:
ter overweging:
naar mijn idee heeft een lens een langere houdbaarheid dan een camera (al droom ik, in het bezit van een fantastische, meer dan 20 jaar oude nikkor 600 mm 5.6 Ais, toch ook van een 500 F4 AF-S).
In camera's is zo ontzettend veel, snelle ontwikkeling de laatste tijd. Het zal me niet verbazen als er binnen 2 jaar 10 of 12 Mpixels consumer camera's zullen zijn. Van wanneer is de camera Nikon D1 ook al weer? En van wanneer is het 1e lens-type 500 F4 AF-S?
peter
Back to top
Reply with quote

Bart van Buren

PostPosted: Wed 22 Jun 2005, 20:42    Post subject:
Daar zit zeker wat in. Maar ik heb nu ook zoiets van: Een 20d is een goede camera, dus over 10 jaar zou je er ook nog goede foto's mee kunnen maken. En aangezien ik niet al mn beschikbare geld in een camera wil steken zoek ik nu naar een goede combinatie, Moeilijk hoor!! Ik weet ook niet wat het prijsverschil is tussen 20d en 350d. Want dat is ook een optie.

Bart
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum