Gender: Male Age: 55 Joined: 22 Jan 2006 Posts: 983 Location: Zuid Holland
Posted: Wed 17 Mar 2010, 12:55 Post subject: Plaatselijk verscherpen in Photoshop CS4
Je ziet ze vaak genoeg verschijnen: foto's die iets te veel verscherping hebben meegekregen waardoor de voor- of achtergrond lelijk wordt. Verscherpt gras, riet of takken zien er vaak lelijk uit. Maar ook verscherpte contrastranden in het onderwerp zelf kunnen voor lelijke neveneffecten zorgen: de 'verscherpingsranden'. Plaatselijk verscherpen is de oplossing voor dit probleem.
Er zijn vele manieren om plaatselijk bewerkingen uit te voeren middels een selectie, bijvoorbeeld door in lagen te werken. Dit is de simpelste en alles wordt in dezelfde layer gedaan.
Posted: Wed 17 Mar 2010, 22:49 Post subject:
Daar gaat het ook mee, alleen veel lastiger met de magnetische lasso bijvoorbeeld en daarna 'Refine Edge'. In CS4 gaat het zo gemakkelijk dat je het niet kunt nalaten, indien het de foto ook maar enigszins beter kan maken. Voorheen vond ik het eerlijk gezegd te tijdrovend. In CS2 kun je beter met een bewerkingsmasker en/of in lagen werken. Dat vergt een paar pagina's meer aan uitleg ..
Posted: Thu 18 Mar 2010, 20:03 Post subject:
Hallo Peter,
Dat gaat zeker net zo goed, alleen niet met het grote gemak van de selectie-tools van CS4. Er ging een wereld voor me open toen ik die voor de eerste keer gebruikte.
In CS3 en de voorgaande versies was de magnetische lasso het meest gebruikte tooltje om zeer precies te kunnen selecteren. Eigenlijk heb je een tablet (Wacom) nodig om dat goed uit te voeren.
Wil je grote kwaliteitsverbeteringen terugzien, dan is investeren in wat kennis op gebied van PS in een zo nieuw mogelijke versie het beste wat je kunt doen. Bij iedere versie zien je foto's er net weer wat beter uit. Kleuren zijn beter, de verscherpingen fijner, enz, enz .. Loont veel meer dan een nieuwe camera of zo, omdat deze techniek voorloopt op die van de camera's, vind ik.
Over het algemeen wordt het erg ondergewaardeerd. Zie topics over camera's, lenzen en converters die veel harder lopen. Van mijn kant in ieder geval een voorzetje. Ik vind het ook niks om achter een beeldscherm te zitten, daarom pak ik de gemakkelijke dingen uit Photoshop die maximaal resultaat opleveren ..
Gender: Male Age: 67 Joined: 28 Apr 2008 Posts: 18 Location: Groene Hart ( Ter Aar)
Posted: Fri 19 Mar 2010, 8:25 Post subject:
Bedankt Bas, je hebt je gelijk dat het investeren in kennis van PS tegenwoordig belangrijk is, als je tenminste een kwaliteits foto wil afleveren, maar aangezien het bewerken van foto,s toch wel een vak appart is en er veel tijd in gaat zitten en niet helemaal mijn ding is (nog niet) moet ik dus CS4 gaan gebruiken? zo dat ik niet zo lang achter mijn scherm moet zitten.
PS, Bas bij deze wil ik je nog bedanken voor de duidelijke uitleg van CS3, ik heb er veel profijt van gehad.
voor alle cs4 gebruikers: je kan het 'snelle selectie gereedschap' (quick selection tool) ook trainen
zodat het wat makkelijker is om te selecteren als de achtergrond erg op de vogel lijkt of iets drukker is.
houdt 'Alt' ingedrukt (het + teken verandert in een - teken) en trek zo strak mogelijk om de vogel, dus in de achtergrond, een denkbeeldige lijn.
dit zorgt ervoor dat het penseel deze delen niet selecteert. selecteer daarna op de normale manier de vogel.
als de selectie gemaakt is, kun je alles volgens de tutorial van bas afwerken.
oh ja, het gereedschap om de selectie te veranderen, vind je onder: selecteren / hoeken verfijnen. (refine edges) of Alt+Ctrl+R
Hallo Bas, voor niet-zo-handige types (zoals ondergetekende) is jouw tip een schot in de roos. Bedankt! Natuurlijk nog wel een vraagje. Natuurlijk kun je geen algemeen geldende regels voor het te kiezen percentage "slim verscherpen" (CS4) geven, maar om een idee te krijgen: hoeveel procent heb je slim verscherpt bij jouw grutto-voorbeeld? Of waaraan moet ik grofweg denken?
Groeten,
Piet Blom _________________ Canon 40D, Canon 350D, EF 75-300mm f/4-5.6 III, EF 100-400mmL IS USM, t.c. 1.4xII
Posted: Fri 19 Mar 2010, 20:12 Post subject:
Hangt van een aantal zaken af, Piet en anderen.
Zit er veel fijn detail in de foto en wil je dat graag laten zien, dan kies je een kleine radius. De hoeveelheid voer je net zo lang op tot het naar je zin is. De hoeveelheid hangt ook af van welke camera je gebruikt. Vergeet niet om lens-blur aan te vinken als je smart sharpen gebruikt!
Hoge resolutie-camera's vinden een kleine radius erg prettig in het algemeen. De hoeveelheid fijne details hangen vooral af van het licht van het moment en de fijne contrasten die je daarmee kunt verkrijgen. (Vandaar ook dat extreem hoge ISO's geen zin hebben)
Het omgekeerde geldt voor de grovere foto's (meestal bij wat minder licht)
Verder is de kijkafstand van een print bepalend voor de manier waarop je verscherpt. Hele fijne details in je foto hebben weinig zin als je vanaf 3 meter naar een print van 40 bij 60 kijkt. Dan heb je liever dat de grovere contouren eruit knallen en kies je dus een wat grotere radius. Leuk gegeven is dat extreem hoge resoluties in dit geval ook geen enkele zin hebben. Er zijn zo vreselijk veel variabelen te verzinnen dat een opsomming geen zin heeft. Dat is de leuke creatieve kant ervan. Je kunt bijvoorbeeld eerst wat verkleinen voordat je verscherpt (denk aan een 7D) Je kunt een leuk mixje maken van USM en smart sharpen. Noem maar op ... Je zou eigenlijk heel goed moeten weten wat de verschillende methodes van verscherpen precies doen. Leuke materie hoor!
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum