Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Nieuws


Regels mbt foto's van zangvogels.
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Inge van der Wulp


Gender: Female
Age: 50
Joined: 14 Jan 2008
Posts: 7037

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 28 Mar 2010, 13:44    Post subject: Regels mbt foto's van zangvogels.
Het broedseizoen is weer begonnen en de foto's van uitbundig zingende vogels stromen al weer binnen. Graag wijzen wij de fotografen nogmaals op de volgende bepaling in de faq:
Quote:
5Wet en regelgeving.
Soms kan uit de foto, de toelichting of het commentaar, blijken, of verondersteld worden, dat er sprake is van een al dan niet opzettelijke overtreding van wet- en regelgeving teneinde de foto te kunnen maken of te presenteren. Dergelijke foto’s kunnen door de moderators geweigerd of alsnog verwijderd worden.

En vergeet ook onze gedragscode niet:
http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?t=1626
Quote:
d) De fotograaf doet alles wat redelijkerwijs mogelijk is, om het verontrusten van beschermde diersoorten, waaronder dus de vogels, te voorkomen. Omdat de vogelfotograaf in staat is om in te schatten wanneer er sprake is van verontrusting van een vogel, is er bij iedere verontrusting sprake van opzet en dus een overtreding van artikel 10 van de Flora- en Faunawet. In de praktijk gaat iedere fotograaf een interactie met de vogels aan. Hoe de vogels hierop reageren is ondanks alle kennis en ervaring niet altijd voorspelbaar. Daarom dient op het moment dat de vogel te kennen geeft dat de interactie niet gewaardeerd wordt de fotograaf zijn activiteiten aan het gedrag van de vogel aan te passen, zodat de vogel weer tot rust kan komen. In dit verband is het gebruik van geluidsdragers om territoriale vogels te lokken of te activeren dus ook niet toegestaan, omdat dit met zekerheid tot verontrusting van de vogel zal leiden.

Het gebruik van een geluidsdrager om een vogel te lokken voor een mooie foto is een overtreding van de Flora en Faunawet. Wij kunnen ons gezien het aangeboden materiaal niet aan de indruk onttrekken dat een aantal fotografen zich op dit punt niet aan deze gedragscode houden. Misschien is het onwetenheid en daarom nogmaals deze waarschuwing.
Wanneer bij de moderatoren enkel het vermoeden bestaat dat dit wel het geval is kunnen wij de aangeboden foto's zonder verdere toelichting weigeren. Dat is echter niet genoeg. Deze gedragscode is er niet voor niets en geldt voor iedereen! Nogmaals vragen wij de gebruikers van Birdpix met klem om zich wel aan deze gedragscode te houden en niet de Flora en Faunawet te overtreden.

Het moderator team.
_________________
Canon 1Dx mark II, 5D Mark III, Canon EF 300mm f 2.8 L IS II USM, Canon EF 70-200mm f2.8 L IS USM, Canon EF 100mm f2.8 L IS USM, Canon EF 24mm f1.4 L II USM, Canon EF 17-40mm f4L IS USM, 2x en 1.4 ext en wat extra spullen.

http://www.ingevanderwulp.nl
Back to top
Reply with quote
 
JMKimstra


Gender: Female
Age: 57
Joined: 31 Oct 2003
Posts: 400
Location: Bilthoven
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 28 Mar 2010, 15:55    Post subject:
Beste moderatoren. Goed initiatief de geheugens nog eens even op te frissen. Ik had ook bij een aantal foto's al mijn twijfels, welke vanmorgen door een ons bekende vogelaar/fotograaf werden onderstreept toen deze vertelde zaterdagmorgen in Nieuw Wulven een blauwborst dacht te horen zingen, maar vervolgens op een fotograaf met spelende iPod stuitte.... #evil
Back to top
Reply with quote
 
davy


Gender: Male

Joined: 08 Oct 2009
Posts: 30

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 28 Mar 2010, 16:55    Post subject:
janneke wrote:
Beste moderatoren. Goed initiatief de geheugens nog eens even op te frissen.


Dit gedrag wordt mede door bp bepaald want die foto`s moeten gescoord worden want je hebt tenslotte betaalt om een foto te mogen plaatsten.

Zal wel weer tegen het zere been zijn bij de meeste hier maar dat
boeit mij niet.
Als morgen birdpix ter ziele gaat zal ik er geen traan om laten.

Ben de laatste tijd al behoorlijk wat keren als vieze gore birdpixer bestempeld in menig kijkhut vandaar deze pittige reactie.
Back to top
Reply with quote
 
Rick Robaard


Gender: Male
Age: 51
Joined: 07 Aug 2007
Posts: 195
Location: Meppel
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 28 Mar 2010, 17:27    Post subject:
Het blijft jammer dat zo'n goed initiatief wordt gevolgd door zo'n ondoordachte reactie....
In mijn optiek neemt Birdpix zijn verantwoordelijkheid door de mededeling te doen die het hier doet.
Het is erg generaliserend om alle Birdpixers over één kam te scheren. Tussen de Birdpixers zitten ongetwijfeld mensen die vogelgeluiden gebruiken, maar die zitten er ook genoeg tussen de niet Birdpixers. Daarmee probeer ik overigens het verkeerde gedrag van enkele Birdpixers niet goed te praten. Ik kan mij in een vogelhut prima verdedigen tegen generaliserende opmerkingen.... Ik heb ze overigens nog nooit gehoord.
Bovendien blijft ieder individu verantwoordelijk voor zijn eigen doen en laten.
Trouwens, als jij niks geeft om Birdpix, plaats je commentaar dan elders en gebruik het door jouw verfoeide medium niet alleen om je gal te spuwen.
Groet, Rick
_________________
'Always look on the bright side of life'
Back to top
Reply with quote
 
leo snellink
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 66
Joined: 31 Jan 2007
Posts: 5542
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 28 Mar 2010, 18:39    Post subject:
Quote:
Ben de laatste tijd al behoorlijk wat keren als vieze gore birdpixer bestempeld in menig kijkhut

Beste Davy,
Dan vraag ik me toch af in wat voor kijkhutten je komt en hoe je je daar gedraagt, want mijn relatief beperkte ervaring met kijkhutten (ik kom eigenlijk alleen in de hut aan de Starrevaart) is dat er niet zo erg veel gepraat wordt en dat er eigenlijk nooit grof taalgebruik wordt gebezigd of onvriendelijk met elkaar wordt omgegaan.
Verder ben ik het volkomen met Rick eens dat je niet echt van Birdpix lijkt te houden, dus probeer eens wat anders. Het feit dat je betaalt voor Birdpix betekent overigens niet dat je moet plaatsen, dus dat argument is wat vergezocht en incorrect.
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 03 Feb 2009
Posts: 672
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 28 Mar 2010, 18:42    Post subject:
davy wrote:
Ben de laatste tijd al behoorlijk wat keren als vieze gore birdpixer bestempeld in menig kijkhut vandaar deze pittige reactie.


Dat zal ongetwijfeld aan jouw gedrag liggen en niet aan BP. Trouwens, ik vond vanmorgen in een kijkhut een ruggegraat, is die van jou?
Back to top
Reply with quote
 
Rien van Zuijlen


Gender: Male
Age: 70
Joined: 02 Jan 2006
Posts: 61
Location: Broek op Langedijk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 28 Mar 2010, 19:07    Post subject:
Eh......... Foto winterkoning van Loek van Leur. 28 mrt 18:55 uur ???
Meerdere moderators, meerdere meningen ??
Groet,
Rien
_________________
Canon 5DmkII en Canon glaswerk.
www.rienvanzuijlen.com
www.rienvanzuijlen.wordpress.com
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 28 Mar 2010, 19:20    Post subject:
@rien, dat een vogel zingt wil niet zeggen dat je hem verstoort door hem te fotograferen.
Er zingt hier een hoop in mijn tuin. En of ik nou een foto ga maken of ga grasmaaien... Zolang ik niet ga snoeien...
Back to top
Reply with quote
 
Ad Sprang
PixPas Pro


Gender: Male
Age: 71
Joined: 03 Apr 2005
Posts: 7402

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 28 Mar 2010, 19:36    Post subject:
Vanaf heden zal bij elke aangeboden zingende vogel in de broedtijd expliciet moeten worden aangegeven dat de opname zonder gebruik van lokgeluid werd gemaakt. Wij hebben geconstateerd dat enkele fotografen voor wat betreft het werken met lokgeluiden de Flora- en Faunawet hebben overtreden en zich daarmee tevens niet aan onze FAQ hebben gehouden.
Er wordt nog nagedacht over een verplicht aanvinkveld bij het uploaden waarin men verklaart zich keurig aan de regelgeving te hebben gehouden. Tot het zover is dit dus voorlopig zelf even expliciet in de tekst aangeven; foto's van zingende vogels waarbij dit verplichte item ontbreekt zullen zonder verder commentaar met verwijzing naar dit topic worden gewist.!
Helaas moeten de goeden onder de kwaden lijden.

@d
_________________
Canon EOS 20D (2005) én Canon EOS 40D (2007) én Canon EOS 50D (september 2010). Canon 300 mm. F4 IS lens en Canon 1.4 converter.
Sinds 10 december 2005 Canon EF 500 mm. F4 L IS USM. Snelkoppeling Novoflex Miniconnect Profi-set.
Manfrotto 681B eenpoot.
Back to top
Reply with quote
 
Rien van Zuijlen


Gender: Male
Age: 70
Joined: 02 Jan 2006
Posts: 61
Location: Broek op Langedijk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 28 Mar 2010, 19:44    Post subject:
Beste Peter: een vrijwel identieke foto van een winterkoning van mij werd geweigerd, vandaar deze opmerking over de foto van Loek.
Beste Ad: Mea culpa! jullie hebben groot gelijk dat je de regels aanscherpt als je wilt dat de huisregels van Birdpix nageleefd worden. Maar de F&F-wet is op meerdere manieren te interpreteren.
Ik zal geen foto's meer uploaden waarbij geluid gebruikt is Embarassed
Met vr. groet,
Rien
_________________
Canon 5DmkII en Canon glaswerk.
www.rienvanzuijlen.com
www.rienvanzuijlen.wordpress.com
Back to top
Reply with quote
 
Alexander Koenders


Gender: Male
Age: 60
Joined: 02 Jan 2006
Posts: 376
Location: De Meern
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 28 Mar 2010, 20:36    Post subject: hi hi
ik zal ook stoppen met fluiten of fluit vrolijk verder maar plaats de foto ergens anders Laughing Wink V.w.b. de flora en fauna wet.......die is inderdaad ZEKER ook anders te interpreteren wat niet weg neemt dat BP terecht zijn eigen regels mag opstellen.
_________________
Olympus E5 en E510 Digitaal met Zuiko 14-45, 50-200, ED300 f2.8 en de 35mm makro.
De Sigma 150 mm macrolens, 1.4 en 2.0 converter, Velpon Sjerpa Pro 730 met GMB kop driepoot met schommelkop en manfrotto monopoot. O ja....ook nog een schuiltentje..
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 03 Feb 2009
Posts: 672
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 28 Mar 2010, 21:11    Post subject:
Ad Sprang wrote:
Wij hebben geconstateerd dat enkele fotografen voor wat betreft het werken met lokgeluiden de Flora- en Faunawet hebben overtreden en zich daarmee tevens niet aan onze FAQ hebben gehouden.


Desondanks zijn die enkele fotografen nog steeds van harte welkom?

Groeten,

Michiel
Back to top
Reply with quote
 
temmie


Gender: Male
Age: 42
Joined: 28 Nov 2008
Posts: 292

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 28 Mar 2010, 21:24    Post subject:
Ik maak nooit geluid bij het fotograferen van vogels. De kunst is om de adem diep in te houden net voor het afdrukken.
Voor continuous shooting wordt er maanden getraind in een ligbad. Very Happy
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 28 Mar 2010, 21:33    Post subject:
Rien van Zuijlen wrote:
Beste Peter: een vrijwel identieke foto van een winterkoning van mij werd geweigerd, vandaar deze opmerking over de foto van Loek.

tja, dat zou ik ook gek vinden.

Ik vind het eigenlijk wel iets voor op de homepage. En dan blijkt gelijk dat het daar nu ook staat dus. fijn.
Back to top
Reply with quote
 
Inge van der Wulp


Gender: Female
Age: 50
Joined: 14 Jan 2008
Posts: 7037

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 29 Mar 2010, 6:52    Post subject:
peter wijn wrote:
Rien van Zuijlen wrote:
Beste Peter: een vrijwel identieke foto van een winterkoning van mij werd geweigerd, vandaar deze opmerking over de foto van Loek.

tja, dat zou ik ook gek vinden.

Ik vind het eigenlijk wel iets voor op de homepage. En dan blijkt gelijk dat het daar nu ook staat dus. fijn.


De foto van Loek is ook gewist in eerste instantie. Daarna heeft hij ons beschreven hoe hij de foto heeft gemaakt en die beschrijving ook toegevoegd aan zijn foto.

Wij weten ook heus wel dat je zingende vogels op de foto kunt nemen zonder MP3 speler. Voeg een goede beschrijving toe aan je foto over het tot stand komen. Dat nemen we mee in de beoordeling.
_________________
Canon 1Dx mark II, 5D Mark III, Canon EF 300mm f 2.8 L IS II USM, Canon EF 70-200mm f2.8 L IS USM, Canon EF 100mm f2.8 L IS USM, Canon EF 24mm f1.4 L II USM, Canon EF 17-40mm f4L IS USM, 2x en 1.4 ext en wat extra spullen.

http://www.ingevanderwulp.nl
Back to top
Reply with quote
 
Roland IJdema


Gender: Male

Joined: 22 Aug 2007
Posts: 66

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 29 Mar 2010, 9:53    Post subject:
davy wrote:
janneke wrote:
Beste moderatoren. Goed initiatief de geheugens nog eens even op te frissen.


Dit gedrag wordt mede door bp bepaald want die foto`s moeten gescoord worden want je hebt tenslotte betaalt om een foto te mogen plaatsten.

Zal wel weer tegen het zere been zijn bij de meeste hier maar dat
boeit mij niet.
Als morgen birdpix ter ziele gaat zal ik er geen traan om laten.

Ben de laatste tijd al behoorlijk wat keren als vieze gore birdpixer bestempeld in menig kijkhut vandaar deze pittige reactie.

Vreemde reactie... Kan me niet voorstellen dat mensen meer en asocialer gaan fotograferen omdat ze betalen voor BP. Daarnaast hoef je niet te betalen om foto's te plaatsen...

Je denkt toch niet echt dat dit soort gedrag niet meer voorkomt wanneer BP er niet meer zou zijn? Helaas zijn er veel aso's die alleen om zichzelf denken. Hoe kan je uberhaupt zien dat iemand op BP rondhangt? Of is iedereen die een foto van een vogel maakt ineens een birdpixer?

Ik ben ook erg benieuwd naar je gedrag in(en buiten) een vogelhut waardoor mensen je gaan uitschelden.(ik heb er namelijk nog nooit last van gehad...)
_________________
http://www.ijdema.net
Back to top
Reply with quote
 
JMKimstra


Gender: Female
Age: 57
Joined: 31 Oct 2003
Posts: 400
Location: Bilthoven
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 29 Mar 2010, 11:12    Post subject:
@ Davy. Er moet helemaal niks gescoord worden, en al helemaal niet van/voor BP. Ik prijs alleen het initiatief van de moderatoren en insinueer verder niets het verhaal dat ik zondagmorgen hoorde zegt genoeg. Snap je reactie niet en kan hem ook niet erg waarderen...
Back to top
Reply with quote
 
Annegrafie


Gender: Female

Joined: 08 Mar 2008
Posts: 52
Location: Zeist
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 29 Mar 2010, 15:00    Post subject:
Ben het helemaal eens met Moderatoren, Janneke en anderen.
Ik vind het ontzettend jammer dat mensen lokmiddelen gebruiken om maar een goede foto te maken bijv. Mogelijk heeft dat wel te maken met scoringsdrang; maar om nu te zeggen dat dit door BP komt danwel het moeten betalen voor het plaatsen van een foto???? Vind ik niet. Mensen hebben nog altijd een eigen verantwoordelijkheid.

gr Annemarie
_________________
canon apparatuur
Back to top
Reply with quote
 
loek van de Leur


Gender: Male
Age: 72
Joined: 02 Nov 2006
Posts: 124
Location: Maasbracht
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 29 Mar 2010, 15:13    Post subject:
Quote:
Eh......... Foto winterkoning van Loek van Leur. 28 mrt 18:55 uur ???

Rien, je kunt je wel voorstellen hoe ik er van baalde dat mijn foto aanvankelijk was geweigerd, terwijl ik gewoon vanaf de weg een zingend winterkoninkje bemerkte en heb kunnen platen. Gelukkig werd mijn vogelvriendelijk fotograferen toch beloond.
Het lijkt mij overigens toch wel lastig om de wijze van fotograferen van een afstand te beoordelen. Het maken van fouten is dan ook onvermijdelijk.
_________________
canon 5d mark IV, Eos R, 500 mm, 150-600 mm en 1.4 extender, Wimberley op zelfgemaakt raamstatief
Back to top
Reply with quote
 
Tom van Hell


Gender: Male

Joined: 25 Jan 2007
Posts: 59
Location: Scherpenzeel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 29 Mar 2010, 16:46    Post subject:
Quote:
Het lijkt mij overigens toch wel lastig om de wijze van fotograferen van een afstand te beoordelen. Het maken van fouten is dan ook onvermijdelijk.
Je slaat de spijker op zijn kop

ook wel apart dat dit soort discussies alleen in Nederland plaats vinden. Zegt wel iets over onze betweterigheid en en bemoeizucht. Wat niet weg neemt dat je wel met respect voor je onderwerpen moet fotograferen.
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
Ben Brons


Gender: Male
Age: 67
Joined: 12 Nov 2007
Posts: 320
Location: Putten
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 29 Mar 2010, 17:15    Post subject:
Nou ik ben het niet eens met Davy, maar ik kan het wel begrijpen, want ik kom vaak genoeg (natuur)fotografen tegen die alle regels aan hun laars lappen en er zijn er ook bij die ik ken van BP.
Zo kwam ik met mijn zwager aanrijden bij een vaart en daar zat een grote zaagbek, maar daar stond al iemand te fotograferen, dus zijn wij netjes door gereden en toen wij terug kwamen en die beste man genoeg foto's gemaakt had stapte hij eerst uit de auto voor hij weg reed en liep richting de zaagbek zodat die weg vloog en wij hem dus niet meer konden fotograferen.
Een aantal weken terug zag ik onder andre twee gasten in een auto een pad inrijden waar het verboden toegang is voor personen, en dit deden ze alleen omdat er aan het einde van dat pad een buizerd op een paal zat en afgelopen zondag was ik in de arkemheensepolder en daar reed een fotograaf een pad op wat verboden gebied is voor allen, staat duidelijk te lezen, vogelbroed gebied, verboden toegang, maar deze man vond het nodig omdat er een tureluur op het hek zat en hij dus dichterbij wilde komen.
Daarom mensen houd u aan de regels en dan maar geen foto die in de Database komt, want als het alleen al daarvoor moet dan is BP overbodig aan het worden en ik moet ook zeggen dat ik me voor sommige mensen dan ook echt schaam.
Lijkt soms een wedstrijd te worden en waarin men vind dat alles is toegestaan zolang ze maar de mooiste foto maken.
Vr. Gr. Ben
_________________
Canon 1D MarkIII, Canon 7D, Canon 100mm 2.8 IS USM macro, Canon 70-200mm f2.8, Canon 400mm f5.6, TC canon 1.4 en 2.0
Back to top
Reply with quote
 
leo snellink
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 66
Joined: 31 Jan 2007
Posts: 5542
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 29 Mar 2010, 18:33    Post subject:
Ad Sprang schreef:
Quote:
Er wordt nog nagedacht over een verplicht aanvinkveld bij het uploaden waarin men verklaart zich keurig aan de regelgeving te hebben gehouden.

Toen ik vandaag foto's wilde uploaden moest ik eerst een vakje aanklikken, waarin ik aangaf me netjes aan de gedragscode te hebben gehouden en niets verstoord te hebben. Dus kennelijk is het nadenken al omgezet in beleid. Snelle actie.
Groeten, Leo
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 29 Mar 2010, 19:21    Post subject:
dat idee stamt volgens mij uit 2005... kan ook 2006 zijn geweest.
Smile
soms kan het opeens snel gaan. Vraag me af wat de aanleiding was.
Back to top
Reply with quote
 
Jan Uilhoorn
Guest







PostPosted: Mon 29 Mar 2010, 19:26    Post subject:
Quote:
Ik verklaar dat deze foto zonder verstoring, zonder overtreding van de flora- en faunawet en zonder geluidsdrager is gemaakt:


Nobel streven, maar een foto maken zonder verstoring is niet mogelijk. Bij iedere stap die je zet heb je mogelijk een mier vertrapt, een plantje geplet, een spin of hagedis de stuipen op het lijf gejaagd en de vogel die je helemaal nog niet had gezien vliegt plots weg. Allemaal verstoringen!

Onze hobby delen via Birdpix word ons op deze manier onmogelijk gemaakt.

Het einde van Birdpix?
Of gaat iedereen gewoon het vakje aanvinken en een onwaarheid verklaren?
Lijkt me niet echt "werkbaar".

Of draai ik door?

Jan
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 65
Joined: 15 Apr 2005
Posts: 9835
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 29 Mar 2010, 19:49    Post subject:
Je draait een beetje door Jan Wink Very Happy
_________________
Nikon, Gitzo
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Nieuws
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum