Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Nieuws


Regels mbt foto's van zangvogels.
Goto page Previous  1, 2
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Rien van Zuijlen


Gender: Male
Age: 70
Joined: 02 Jan 2006
Posts: 61
Location: Broek op Langedijk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 29 Mar 2010, 20:24    Post subject:
Prima zo. Laten we het sportief opvatten en de BP-moderatoren groot gelijk geven. We lijden allemaal aan scoringsdrang en daar is niets mis mee. Een visser wil vissen vangen, een sporter wil scoren en wij willen nóg mooiere plaatjes maken. En al fotograferend worden we weer jonge jongens, voelen ons weer veertig jaar jonger. Heerlijk. Soms hoort daar ook een beetje kwajongenswerk bij. Ik ben geen lieverdje op dat gebied en dat geldt volgens mij voor alle topfotografen die ik ken. Maar een website zoals deze doet er dan goed aan de regels strak te hanteren. Als je strikt de letter van de wet zou volgen kan het vakje natuurlijk nooit aangevinkt worden. We rijden allemaal kilometers in onze auto's naar de vogelrijke gebieden om maar eens wat te noemen. Maar daar gaat het natuurlijk ook niet om. Het gaat om de bewustwording en dan kan het geen kwaad als je daar telkens aan herinnerd wordt.
Voor mij is de zaak afgedaan en wens ik iedereen weer veel plezier tijdens het fantastische voorjaar!
Groet,
Rien
_________________
Canon 5DmkII en Canon glaswerk.
www.rienvanzuijlen.com
www.rienvanzuijlen.wordpress.com
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 29 Mar 2010, 20:47    Post subject:
Rien van Zuijlen wrote:
.... Het gaat om de bewustwording en dan kan het geen kwaad als je daar telkens aan herinnerd wordt...

als je het bij dit stukje tekst nu eens bij laat rien. jij bent toch niet degene die met een ipod speelt bij broedende vogels? in de auto stappen is heel iets anders.
Back to top
Reply with quote
 
Elbert van Wijk


Gender: Male
Age: 44
Joined: 12 Jul 2005
Posts: 205

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 29 Mar 2010, 21:39    Post subject:
---

Last edited by Elbert van Wijk on Mon 20 Jan 2014, 11:59; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 30 Mar 2010, 19:58    Post subject:
wat ik dan weer wel gehoopt had, is dat het beoordelingssysteem hiermee wat ruimer zou worden.

een vogel met zijn bek vol nestmateriaal
verstoor je net zo veel als een vogel met zijn bek vol geluid,
als een beest met zijn bek vol voer,
als met zijn bek vol voer op een nest dat pal naast de deur van een hotel hangt,
of een beest dat lekker zit te kekkeren in een torenvalken hotel naast een doorgaand fietspad.
om maar weer eens specifiek te worden.

als ik met een vinkje vink dat ik braaf ben geweest, en de opname omstandigheden uitvoerig beschrijf, dan vink dat ik er ook wel graag iets aan tolerantie van de moderatie tegenover mag staan.
bij meer verantwoordelijkheid leggen bij de deelnemers hoort ook terughoudender modereren.

Dit is bepaald geen grappig bedoelde opmerking.
Back to top
Reply with quote
 
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 50
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 30 Mar 2010, 20:08    Post subject:
peter wijn wrote:
als ik met een vinkje vink dat ik braaf ben geweest, en de opname omstandigheden uitvoerig beschrijf, dan vink dat ik er ook wel graag iets aan tolerantie van de moderatie tegenover mag staan.
bij meer verantwoordelijkheid leggen bij de deelnemers hoort ook terughoudender modereren.


Dit is een opmerking die hout snijdt Wijn! Ik ben het daar mee eens, maar als je doelt op het meer toestaan van nestfotografie, dan staat dit hier los van.
Je kunt prima nestfoto's maken zonder te verstoren, maar het is een vorm van fotografie die Birdpix niet wil propageren en daarom worden deze foto's niet toegelaten.
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 30 Mar 2010, 20:42    Post subject:
fijn dat we het op dat punt eens zijn daan.

specifiek qua nestfotografie
er is een tijd geweest dat er helemaal geen nestfotografie werd toegestaan. in die tijd heb ik ook geen nestfoto´s aangeboden, op een stel reigers na bij de lepelaarsplassen (meen ik).
vervolgens kwam er meer ruimte voor gevallen waar overduidelijk geen verstoring aan de orde is.
zoals ooievaars op nestpalen, futen in de stad e.d.
Back to top
Reply with quote
 
Art


Gender: Male
Age: 54
Joined: 13 Aug 2004
Posts: 406
Location: Enschede
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 30 Mar 2010, 21:22    Post subject:
Rien schreef:
Quote:
En al fotograferend worden we weer jonge jongens, voelen ons weer veertig jaar jonger.


Very Happy Toen kon ik nog niet eens een camera vasthouden, verstoren was het enige wat me toen lukte.

Het gebruiken van geluiden als lokmiddel heb ik altijd al erg vreemd gevonden.
Het maakt de hobby namelijk een stuk leuker als je onverwachts iets voor de camera krijgt en dan de mogelijkheden die je krijgt zo goed mogelijk benut.
Lukt het dan een keer niet zonder een dier te verstoren, dan komt er hopelijk wel een volgende keer.
Dat heet geduld, zo heb ik meer dan 20 jaar gewacht op een foto van een baardman. Dat is pas kicken !
Ik vind het goed dat BP de regels aanscherpt op dit gebied, al is de maatregel bij lange na niet waterdicht te krijgen ben ik bang.
Een beetje 'common sense' hebben de meesten wel.
Jammer dat je sommigen er met regelmaat aan moet herinneren.

groeten Art
_________________
http://www.pbase.com/natureart
==========================
Canon bodies & glas | Manfrotto Monopod(s) | Benro tripod
Back to top
Reply with quote
 
Digibird




Joined: 10 Aug 2003
Posts: 415

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 31 Mar 2010, 6:45    Post subject:
Waarom zou je anderen er aan moeten herinneren? Het is immers BP die bepaalde zaken niet toestaat. Dat is haar goed recht en bij een grote en populaire site als deze ook verstandig. Maar als je daar je foto's niet op plaatst EN je houdt verder aan de wettelijke regels, kan niemand je iets verbieden.

Waarmee ik niet willen propageren, verre van zelfs, dat ineens alles maar mag als je niet OP BP plaatst of dat ik zelf volledig los ga (hou je aan de wettelijke regels, schreef ik daarom ook bewust).
Maar er lopen helaas ineens ook erg veel wijsneuzen rond die het allemaal precies schijnen te weten wanneer een vogel wordt verstoord, en wat wel en iet goed is. En die dan ook verwachten dat je hun aanwijzingen altijd braaf moet opvolgen ... waarom moet dat eigenlijk? Terwijl alleen de vogel zelf die wijsheid in pacht heeft (en dus wegvliegt als-ie het zat is; als je goed op gedrag let en geduld hebt, kun je dat bijna altijd voorkomen).

gr, Phil
_________________
Canon
Back to top
Reply with quote
 
DanielJ


Gender: Male
Age: 48
Joined: 23 Oct 2009
Posts: 271
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 12 Apr 2010, 16:32    Post subject:
En toch kan ik hier met mijn volle verstand niet helemaal bij. Komt bij mij weer over als een stukje overmoderatie.
Het aanvinken van een vinkje is wel de meest makkelijke manier om te doen. Een leugentje voor een mooie waardering op BP; je zult de eerste niet zijn die het doet.
Sorry, maar dit is een van de redenen waarom ik steeds minder ben gaan doen op BP. Het idee erachter is prima, maar de regels die worden verzonnen zijn onuitvoerbaar. Leg de verantwoordelijkheid bij de fotograaf; met deze onhandige regels voorkom je in praktijk nl. helemaal niks.
_________________
Nikon D7200 met glas van 12mm tot 300mm + 1.4 converter
Back to top
Reply with quote
 
leo snellink
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 66
Joined: 31 Jan 2007
Posts: 5542
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 12 Apr 2010, 17:00    Post subject:
@ Daniel:
De verantwoordelijkheid ligt toch bij de fotograaf?
Natuurlijk is het mogelijk om te liegen, maar zonder aanvinken van een vakje kun je gewoon plaatsen zonder te liegen, dus is dit al een extra drempeltje. Natuurlijk blijft het mogelijk om foto's te plaatsen van een Buizerd op een paaltje en erbij te schrijven dat hij eindelijk bij het twaalfde paaltje bleef zitten. Misschien ga je als fotograaf toch nadenken of dat misschien verstoring is. Het aanvinken van een vakje lijkt mij eerlijk gezegd helemaal niet zo onuitvoerbaar.
Groeten, Leo
Back to top
Reply with quote
 
DanielJ


Gender: Male
Age: 48
Joined: 23 Oct 2009
Posts: 271
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 13 Apr 2010, 8:01    Post subject:
Iemand die perse wil scoren plaatst de foto toch wel. Ondanks het 12e paaltje, aas, lokgeluid, etc.
Prima dat er op de ethiek gewezen wordt, maar het gaat hier soms zo krampachtig en tegenstrijdig*.

*aan de ene kant de ethiek, maar aan de andere kant wel de competitiedrang die hier toch een beetje heerst
_________________
Nikon D7200 met glas van 12mm tot 300mm + 1.4 converter
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1806
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 13 Apr 2010, 8:54    Post subject:
Quote:
*aan de ene kant de ethiek, maar aan de andere kant wel de competitiedrang die hier toch een beetje heerst

Competitiedrang ...
Tja, misschien heel menselijk.
Maar die competitiedrang komt van de plaatsers, die hun nominaties willen scoren, en de ethiek in dit geval van het birdpixteam, die juist met lede ogen die soms vergaande competitiedrang aanzien?
Dat is niet dubbel, maar het gaat over verschillende partijen.
We zijn allemaal geen engeltjes, maar ik vind het wel goed dat er gewezen wordt op de verstoringskans, het maakt me toch wel meer bewust van wat ik doe.
Ik heb er totaal geen bezwaar tegen om een extra vinkje te plaatsen, al kan ik me voorstellen dat ik dat bij de 10de upload net zo automatisch doe als het vinkje bij "ook in persoonlijk album plaatsen".
Maar misschien is dit ook wel een vorm van verantwoordelijkheid bij de maker leggen, zonder het vinkje zou Birdpix wel eens de foute naam krijgen om verstoring te promoten .....
En dat willen we natuurlijk niet!
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
Alexander Koenders


Gender: Male
Age: 60
Joined: 02 Jan 2006
Posts: 376
Location: De Meern
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 13 Apr 2010, 13:17    Post subject: verdediging
Wie vaak verdedigd heeft wellicht ook wat te verdedigen??? Ik vind het persoonlijk overtrokken maar nogmaals het goede recht van BP Wink
_________________
Olympus E5 en E510 Digitaal met Zuiko 14-45, 50-200, ED300 f2.8 en de 35mm makro.
De Sigma 150 mm macrolens, 1.4 en 2.0 converter, Velpon Sjerpa Pro 730 met GMB kop driepoot met schommelkop en manfrotto monopoot. O ja....ook nog een schuiltentje..


Last edited by Alexander Koenders on Tue 13 Apr 2010, 17:33; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 61
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4620
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 13 Apr 2010, 16:51    Post subject:
Quote:
Wie waak verdedigd heeft wellicht ook wat te verdedigen???

Overal kom ik mensen tegen die vinden dat bepaalde zaken overtrokken worden.
"De achteruitgang van de weidevogels komt niet door de moderne landbouw."
"Nederland gaat op slot door veel te strenge Europese regelgeving."

Zij hebben inderdaad veel te verdedigen. Ik ben het dit keer helemaal met je eens!
_________________
Leica APO Televid zoom 25-50 met Olympus OM D-E M10 mark iii 14-42 mm pancake lens en 45 mm lens.
Olymous OM D-E M1 mark iii Zuiko 300mm F4 met 1.4 converter.
Back to top
Reply with quote
 
hansh


Gender: Male
Age: 66
Joined: 01 Jul 2005
Posts: 18
Location: Nijmegen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 13 Apr 2010, 20:28    Post subject:
Ik begrijp de discussie eigenlijk niet zo goed.
BP biedt een platform waarop je foto's van vogel kunt maken en stelt een aantal restricties hiervoor.
Dan heb je fotografen die foto's maken en op birdpix plaatsen. Daar zitten mensen bij die zich houden aan de regels en mensen die dat niet doen en deze omzeilen.
De restricties dien BP stelt vallen binnen de wet- en regelgeving.
Mensen die foto's plaatsen en de regels omzeilen houden zich dan niet aan de wet- en regelgeving.
Ik begrijp dan niet zo goed waarom BP daar verantwoordelijk voor zou moeten zijn. Dezelfde discussie zie je ook terug de TNT, die verantwoordelijk zou moeten zijn voor wat mensen in enveloppen sturen of bij internetproviders die verantwoordelijk zijn voor wat mensen op internet zetten.

Mij lijkt dat mensen verantwoordelijk zijn voor wat ze zelf doen, in dit geval foto's plaatsen op BP. Als blijkt dat dan moedwillig mensen zich buiten of boven de wet plaatsen, dan kunnen ze geweerd worden. Maar gezien de gewiekstheid waarmee velen te werk gaan is dat niet eenvoudig, dat aantonen dan.
Maar om dat BP verantwoordelijk voor te stellen dat gaat me veel te ver.

Ik begon dit verhaal met dat ik de discussie niet zo goed begrijp dus als ik de verkeerde conclusies trek bij deze daar de excuses voor.

Groet,
Hans
_________________
Canon, Sigma, Mafrotto, Hähnel
Back to top
Reply with quote
 
Tod Scenes
Guest







PostPosted: Tue 13 Apr 2010, 23:32    Post subject:
...volgens mij begrijp je het juist prima, Hans - het is alleen de vraag of de vink het eens is met het feit dat hij nu misbruikt wordt als cover-your-ass methode (of om in RK termen te blijven: ich habe es nicht gewusst methode) door de BP site wat betreft de mogelijke overtredingen van de regels door BP gebruikers! Rolling Eyes
Dus bij een zingend vinkje vink je gewoon een vinkje en dan is alles goed! Laughing
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 14 Apr 2010, 20:56    Post subject:
wat zou je dan willen tod?
ik zie twee mogelijkheden: de site op slot gooien, waarop een ander in de behoefte voorziet, of heel expliciet duidelijk maken dat je geen misstanden duldt, en handelen als er misstanden zijn.

het is mij ter ore gekomen dat birdpix handelend is opgetreden in gevallen waar voldoende bewezen was dat er misstanden waren.
Verder maakt bp heel expliciet duidelijk wat ze wel en niet wil.

Kortom, birdpix neemt zijn verantwoordelijkheid waar mogelijk - bijna niet mogelijk dus - en laat daar waar er geen zicht op is de verantwoordelijkheid bij degene die de foto plaatst. Net zoals de rechten voor de foto bij de plaatser blijven.

ik had het zelf willen bedenken. sterker nog.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Nieuws
Goto page Previous  1, 2
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 2 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum