Hoi iedereen,
Sinds twee weken ben ik in het bezit van een Canon EOS 400D + Sigma 135-500 mm 4.5-5.6 APO (en de gebruikelijke kitlens, maar die wordt hier verder buiten beschouwing gelaten). Hiervoor had ik een compact-camera en wel Nikon Coolpix 4500. Ik ben dus nieuw in de wereld van de digitale spiegelreflexcamera-fotografie.
Eerlijk is eerlijk: ik heb überhaupt weinig kaas gegeten van fotograferen. Met de Coolpix heb ik prachtige foto's gemaakt, maar nooit veel geklierd met foto's. Uiteraard heb ik me voor de aanschaf wel laten informeren en heb ik de afgelopen weken ook veel bijgeleerd over diafragma's, sluitertijden en ISO-waarden. Zo weet ik nu bijv. dat je grofweg kan zeggen dat hoe hoger de ISO-waarde, hoe sneller de sluitertijd maar ook hoe korreliger de foto en hoe hoger de diafragma-waarde, des te meer details maar ook des te lager de sluitertijd (en dus grote kans op bewegingsonscherpte). Dit even ter informatie zodat jullie een beeld hebben op welk niveau ik dus zit.
Waar ik echter benieuwd naar ben is waarom ik vooralsnog niet echt veel scherpe foto's heb gemaakt. Ik snap dat dit voor een groot deels (of misschien wel helemaal) met ervaring te maken heeft, maar ben benieuwd naar evt. tips en aanmerkingen die jullie hebben en die dit 'probleem' kunnen verhelpen. Ik heb wel wat rondgesurfd hier en daar en ben wel wat bruikbare tips tegengekomen, zoals het (nog) niet helemaal op 400mm fotograferen, het scherpstellen op het oog van de vogel e.d. Ik kan me echter ook voorstellen dat dit per camera verschilt en dat het in mijn geval weer heel anders ligt. Dat is de reden dat ik toch een nieuw topic heb aangemaakt.