Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking


Av of Tv bij fotograferen uit de hand

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
SpeedOne


Gender: Male
Age: 54
Joined: 28 Mar 2010
Posts: 3
Location: Helmond
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 11 Apr 2010, 11:49    Post subject: Av of Tv bij fotograferen uit de hand
Hallo allemaal,

Ik ben nogal nieuw in het hele vogelfotografie gebeuren dus vergeef me als ik naar de bekende weg vraag...

Ik ben mij aan het verdiepen in de 'technieken' van de vogelfotografie en zie vrijwel overal dat de camera-instelling Av als meest geprefereerde wordt gezien.

Ook lees ik dat bij het (uit de hand) werken met telelenzen bij voorkeur een sluitertijd aangehouden moet worden van minimaal de brandpuntsafstand van de lens, liefst 2x. Is het in dat geval dan niet beter/verstandiger om de camera op Tv te zetten met een sluitertijd van 2x de brandpuntsafstand en er de camera het relevante diafragma erbij te laten berekenen (bij voldoende licht automatisch meer scherptediepte!?) of maak ik hier ergens een denkfout?

Christian van Lierop
_________________
Canon EOS 450D - Canon EF 75-300mm 1:4-5.6 - Tamron AF 70-300mm 1:4-5.6 - Canon EF 28-90mm 1:4-5.6 - Canon EF-S 18-55mm 3.5-5.6 IS
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 66
Joined: 15 Apr 2005
Posts: 9835
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 11 Apr 2010, 12:11    Post subject:
De meeste fotografen hier zijn zeer ervaren en zijn zich de instelling van het diafragma en de sluitertijd voortdurend bewust. In wezen zijn diafragma en sluitertijd even belangrijk. Je zou beide waarden steeds aan de omstandigheden, en het beeld dat je voor ogen hebt, moeten aanpassen. Het diafragma heeft echter invloed op de scherptediepte van het beeld. Daarom geef je de beslissingen daarover als fotograaf niet graag uit handen. In de praktijk is het daarom handiger om de sluitertijd door de camera te laten uitzoeken en dan met de hand voortdurend met het diafragma te spelen.

Je krijgt hier op een gegeven moment een gevoel voor. Ook als je bijvoorbeeld creative dingen met lange sluitertijden en beweging wilt kan je snel blindelings het diafragma dichtdraaien en het iso omlaag. Het is gemakkelijk om dit altijd op de zelfde manier te doen om dat gevoel op te bouwen.
_________________
Nikon, Gitzo
Back to top
Reply with quote
 
Jan Hendriks


Gender: Male

Joined: 28 Jul 2005
Posts: 258

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 11 Apr 2010, 12:48    Post subject:
Ik heb heel lang met de AV priority gewerkt omdat ik het liefst met diafragma 7.1 werk om voldoende scherptediepte te hebben. Wel lette ik goed op of de sluitertijd dan niet beneden 1/400 kwam (400mm lens). Maar omdat vogels zich vaak bewegen en dan nogal eens tegen verschillende achtergronden zitten, lichter of donkerder, beïnvloed dat de sluitertijd zodanig dat de foto's makkelijk onder-of overbelicht kunnen worden.

Daarom werk ik tegenwoordig, als het licht constant is, met de "M" mode (Manual) waarbij ik zowel sluitertijd als diafragma vastzet. Ik maak dan eerst proefshotjes met F7.1 om te zien welke sluitertijd daarbij het beste resultaat geeft en zet dan ook die vast. Het maakt dan niet meer uit tegen welke achtergrond de vogel zit of vliegt. Hij wordt altijd hetzelfde belicht. Wel moet je in de gaten houden dat de lichtomstandigheden niet veranderen, bv een wolk voor de zon of de vogel gaat in de schaduw zitten.
_________________
Panasonic Lumix G9, Panasonic Leica DG Vario-Elmar F/4-6.3 100-400mm Asph. power OIS.
Back to top
Reply with quote
 
SpeedOne


Gender: Male
Age: 54
Joined: 28 Mar 2010
Posts: 3
Location: Helmond
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 11 Apr 2010, 18:43    Post subject:
Dankjewel voor jullie heldere uitleg. De 'M' modus lijkt mij met mijn beperkte ervaring nog iets te hoog gegrepen.

Ik ga het advies aannemen en mij 'toeleggen' op het werken in de Av modus en op deze manier (door veel te oefenen) ervaring opdoen. Hopelijk wordt ik dan op den duur 'vingervlug' genoeg om een en ander (ISO, diafragma, over/onderbelichting) aan te passen aan de situatie(s).
_________________
Canon EOS 450D - Canon EF 75-300mm 1:4-5.6 - Tamron AF 70-300mm 1:4-5.6 - Canon EF 28-90mm 1:4-5.6 - Canon EF-S 18-55mm 3.5-5.6 IS
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 58
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 11 Apr 2010, 19:27    Post subject:
SpeedOne wrote:
Dankjewel voor jullie heldere uitleg. De 'M' modus lijkt mij met mijn beperkte ervaring nog iets te hoog gegrepen.

nike zegt: just do it
Er is werkelijk niets moeilijks aan. Je lichtmeter blijft ondertussen zinnige instructies geven. Dus je kunt zien of het licht verandert. Ik fotografeer meestal met diafragma voorkeur, maar als er gevlogen wordt, van links naar rechts, bomen geen bomen, etc, dan volg ik jan's advies, of marijn's advies (natuurfotoblog.nl), of martijns' advies, of wie dan ook's advies. Tenzij ik het niet doe omdat ik denk dat het niet nodig is. Soms - irritant vaak - leidt dit tot spijt. Bijvoorbeeld als er een aasgier (veel wit) langs komt vliegen in plaats van een keizerarend (veel bruin) waar je al een hele tijd mee bezig was. Gelukkig in dit geval een fictief voorbeeld, omdat ik wel nadenk als er aasgieren/keizerarenden rondvliegen.

(edit: klein beetje aangepast, om toe te lichten dat als ik het niet doe, ik daar niet altijd gelukkig van word. )


Last edited by peter wijn on Sun 11 Apr 2010, 19:46; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Delo


Gender: Male
Age: 34
Joined: 21 Feb 2010
Posts: 215
Location: Amsterdam, Noord-Holland
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 11 Apr 2010, 19:35    Post subject:
Een duidelijk antwoord, maar idd je moet het gewoon doen xD en fotoblog helpt ook een hoop met uitleg enzo Smile

(Haha is deze keer veel duidelijker )
Back to top
Reply with quote
 
urbanguard


Gender: Male
Age: 56
Joined: 18 Jul 2008
Posts: 274
Location: Pingjum
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 11 Apr 2010, 22:57    Post subject:
als je teveel aan de camera overlaat, leer je het minst over sluitertijd, diafragma en lichtomstandigheden.
bovendien leidt dat vaak tot teleurstellende resultaten, omdat je sluitertijd een bijna oneindig aantal variabelen heeft, terwijl het diafragma een afgebakende reeks is.
probeer de 'm' stand eens een paar keer uit en je zult zien dat je na een paar weken slechts naar buiten hoeft te kijken om te weten wat voor diafr., sluitert., of iso je moet instellen.
hou je lichtmeter in de gaten en compenseer alleen met de wieltjes voor de sluiter en het diafragma.
succes met fotograferen.
Back to top
Reply with quote
 
Annegrafie


Gender: Female

Joined: 08 Mar 2008
Posts: 52
Location: Zeist
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 12 Apr 2010, 9:18    Post subject:
Ik fotografeer ook altijd in 'm ' stand. En ik heb nou ook niet zoveel ervaring.... Ik vind het de meest prettige manier van fotograferen. Je maakt het je snel genoeg eigen. Belangrijk is inderdaad om de lichtmeter in de gaten te houden.

gr Annemarie
_________________
canon apparatuur
Back to top
Reply with quote
 
berkhoudt



Age: 80
Joined: 07 Mar 2005
Posts: 13
Location: Leiden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 12 Apr 2010, 10:48    Post subject:
Wil daar met een voorbeeld wel op reageren.
Ik gebruik altijd alleen Av, en zie wat dat aan sluitertijden oplevert bij 200 iso.

Vanaf statief gaat dat vanzelf wel goed, maar soms moet je dynamischer aan het werk.

Ik heb net een sperwerman geupload waarvan ik nu kon zien dat de sluitertijd 1/200 was, de opname was daar uit het handje..

Groet, Herman
_________________
Canon 10d, 300 EF 4.0 I.S., 1.4 extender
100 macro USM.
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik


Gender: Male
Age: 44
Joined: 30 May 2005
Posts: 536
Location: sexbierum
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 12 Apr 2010, 13:00    Post subject:
Ik zou eigenlijk geen reden kunnen bedenken om niet de M-stand te gebruiken. Ultieme controle en je leert er veel van.
Het bargraph display van je belichtingsmeter blijf je in de gaten houden. Als er opeens een keizerarend overvliegt dan weet ik ook wel aan welke kant ik moet zitten van het display.
Dat gedoe altijd met stops onder- of overbelichten altijd. Als 1/640e net wat te donker is ga ik naar 1/500. Klaar toch?
Inderdaad, nadat ik een tijdje "M-stand schiet" hoef ik maar naar buiten te kijken en ik weet precies wat voor instelling ik nodig heb zonder ook maar naar de belichtingsmeter te hebben gekeken.
En daar zit je dan zelden een stop naast moet ik zeggen.
Ik moet eerlijkheidshalve wel even vermelden dat zoals Peter wel eens spijt heeft dat hij een keertje niet in de M-stand schiet, ik ook wel eens een heel enkele keer spijt heb dat ik niet in de Av stand schiet.......
Van blauwborst in het riet naar plotseling overvliegende kleine zilverreiger. Dat ging net wat te snel om handmatig goed in te kunnen grijpen. Maar ja, dat is dan een grote uitzondering.

Groeten, Hendrik
_________________
De nodige kilo's canon....
Gitzo carbon + wimberley
www.natuurplaten.nl
Back to top
Reply with quote
 
Freek Wijffels


Gender: Male
Age: 34
Joined: 06 Mar 2010
Posts: 255
Location: Arnhem
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 12 Apr 2010, 14:15    Post subject:
In mijn beleving is de M stand net zo makkelijk als de Av stand.
Je diafragma kies je voor scherptediepte en wat extra scherpte bij het afstoppen, dus die kies je en laat je vast staan. (Als het licht beperkt is, kan je de scherpte diepte voor lief nemen en wide open schieten)
Sluitertijd scroll je net zo lang totdat de lichtmeter gewoon 0 aangeeft of iets onder/overbelichten indien gewenst. Maar in principe is de M stand ook nog volledig automatisch want de camera rekent met jou gekozen stand uit of de foto wel of niet onder/over-belicht is.
Dus je hoeft niet te gokken of je wel een goed belichtte foto krijgt, dat kan je gewoon aflezen op de belichtins meter. Wink

In de Av stand stel je een diafragma in en kies je je belichting (onder of overbelichten).
De camera bepaalt de sluitertijd die met de zelfde belichting precies hetzelfde zou zijn als in de M stand.
Eigenlijk is de Av stand dus makkelijker omdat je de belichting niet hoeft te controleren. Let wel dat je sluitertijd niet te lang is, anders de ISO omhoog gooien. Diafragma kan je ook vergroten, maar die moet je zowiso niet blindelings instellen. Grijs grauw weer en f/10 gaat niet zo goed samen met vogelfotografie waar je relatief snelle sluitertijden nodig hebt.

Ik gebruik de M stand eigenlijk bijna nooit, maar ik snap ook niet goed waarom de M stand zoveel handiger is dan de Av stand aangezien allebei volledig automatisch zijn terwijl je een paar waardes moet blijven controleren. Het enige verschil is dat je bij de M stand andere dingen moet controleren dan bij de Av stand.
Voordeel van de Av stand vind ik dat het sneller is. Bij M moet je namelijk goed erop letten dat de belichting niet veranderd als je de compositie een beetje veranderd. Verder duurt het zoeken naar de juiste sluitertijd, om de juiste belichting te krijgen, ook langer.

Ben benieuwd wat jullie de voor en nadelen vinden van deze standen, misschien zie ik iets over het hoofd?

Groeten,
freek
_________________
Canon 7D - Canon 400mm f/5.6L USM
Meer wildlife, macro en landschappen op mijn Facebook en Flickr page
Back to top
Reply with quote
 
leo snellink
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 67
Joined: 31 Jan 2007
Posts: 5542
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 12 Apr 2010, 18:48    Post subject:
Freek W schreef:
Quote:
Ik gebruik de M stand eigenlijk bijna nooit, maar ik snap ook niet goed waarom de M stand zoveel handiger is dan de Av stand aangezien allebei volledig automatisch zijn terwijl je een paar waardes moet blijven controleren.

De truc met de M-stand is dat je alles zelf instelt en je verder niets aantrekt van wat je camera denkt dat de goede belichting is. Je doet dat als je het zelf beter weet.
Deze foto http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=203201 heb ik bijvoorbeeld in de M-stand gemaakt. De meeuw vloog rond en had daarbij vaak een vrij lichte lucht als achtergrond. Met die achtergrond heb ik een goed belichte foto gemaakt (een lichte meeuw tegen een lichte achtergrond is niet moeilijk voor je camera). Om de meeuw dan goed belicht te krijgen tegen een andere achtergrond is de M-stand erg handig. Als ik hier de camera zijn werk had laten doen, was de meeuw alleen nog een overbelichte witte vlek geweest. Op het moment van afdrukken gaf mijn camera aan dat ik een veel langere sluitertijd zou moeten toepassen.
Groeten, Leo
Back to top
Reply with quote
 
urbanguard


Gender: Male
Age: 56
Joined: 18 Jul 2008
Posts: 274
Location: Pingjum
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 12 Apr 2010, 19:58    Post subject:
@freek w

de juiste belichting heeft niks met de compositie te maken.
als je op een zonnige dag in het zonnetje schiet, kun je de hele dag op ong. de zelfde stand blijven staan.
terwijl de camera op av waarschijnlijk alle kanten op schiet als een vogel van een donkere naar een lichte achtergrond hipt, blijft de belichting correct op de m stand. ongeacht wat de lichtmeter aangeeft. (zie leo)
het wordt lastiger met een halfbewolkte lucht. dus: zon, wolk, zon, wolk. dan zet ik hem uit luiigheid nog wel 'es op diafr.voork.
Back to top
Reply with quote
 
SpeedOne


Gender: Male
Age: 54
Joined: 28 Mar 2010
Posts: 3
Location: Helmond
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 14 Apr 2010, 15:52    Post subject:
Dankjewel allemaal voor jullie reacties en toelichting.

Ik lees voor mezelf tussen de regels door dat ik mezelf toch maar ga aanleren om in 'M' modus te fotograferen. Of het nu de beste, makkelijkste, snelste, et cetera manier is of niet, het is in ieder geval een goede methode voor mij om 'gevoel' te krijgen voor de juiste beliching/sluitertijd/scherptediepte/etc.

Dan kom ik wel bij een volgende vraag: wat gebruik je als referentie voor de instellingen van je camera. Ik bedoel, je begint op een locatie waar nog geen vogel te zien is waarop je kunt 'instellen'. En de lucht geeft hele andere waarden dan de begroeiing of de grond... Dus wat is dan de referentie waarop je je diafragma en sluitertijd instelt? En gebruik je dan een spotmeting, verschillende spotmetingen of meervlaksmeting?
_________________
Canon EOS 450D - Canon EF 75-300mm 1:4-5.6 - Tamron AF 70-300mm 1:4-5.6 - Canon EF 28-90mm 1:4-5.6 - Canon EF-S 18-55mm 3.5-5.6 IS
Back to top
Reply with quote
 
leo snellink
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 67
Joined: 31 Jan 2007
Posts: 5542
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 14 Apr 2010, 18:26    Post subject:
Eerlijk gezegd denk ik dat je toch meer bruikbare foto's krijgt en sneller leert hoe te belichten als je met diafragmavoorkeuze fotografeert. In veel gevallen snapt de camera namelijk wel goed wat hij moet doen en vooral in de uitzonderingsgevallen zit hij er flink naast. Ga dus maar gewoon uit van gewoon. In die gevallen gebruik ik matrixmeting en kijk dan vaak even hoe mijn sluitertijd uitpakt bij een bepaald diafragma. Als je dan een beetje in de gaten houdt hoe licht je onderwerp is ten opzichte van de omgeving en compenseert daarvoor. Een vogel in de sneeuw moet je dan overbelichten en een meeuw met een donkere achtergrond onderbelichten. Hoeveel? Gewoon proberen, want dat hangt heel erg van het licht af. Maar gemiddeld ben je toch sneller klaar en zekerder met diafragmavoorkeuze dan met handmatig belichten. De uitzonderingen zijn vooral de bewegende vogels bij gelijkblijvend licht.
Succes, Leo
Back to top
Reply with quote
 
Freek Wijffels


Gender: Male
Age: 34
Joined: 06 Mar 2010
Posts: 255
Location: Arnhem
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 14 Apr 2010, 19:04    Post subject:
leo snellink wrote:
Freek W schreef:
Quote:
Ik gebruik de M stand eigenlijk bijna nooit, maar ik snap ook niet goed waarom de M stand zoveel handiger is dan de Av stand aangezien allebei volledig automatisch zijn terwijl je een paar waardes moet blijven controleren.

De truc met de M-stand is dat je alles zelf instelt en je verder niets aantrekt van wat je camera denkt dat de goede belichting is. Je doet dat als je het zelf beter weet.
Deze foto http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=203201 heb ik bijvoorbeeld in de M-stand gemaakt. De meeuw vloog rond en had daarbij vaak een vrij lichte lucht als achtergrond. Met die achtergrond heb ik een goed belichte foto gemaakt (een lichte meeuw tegen een lichte achtergrond is niet moeilijk voor je camera). Om de meeuw dan goed belicht te krijgen tegen een andere achtergrond is de M-stand erg handig. Als ik hier de camera zijn werk had laten doen, was de meeuw alleen nog een overbelichte witte vlek geweest. Op het moment van afdrukken gaf mijn camera aan dat ik een veel langere sluitertijd zou moeten toepassen.
Groeten, Leo

De camera gaf aan dat je een veel langere sluitertijd moest nemen, dus je hebt hem eigenlijk onderbelicht zodat je in de sneeuw omstandigheden een goede foto krijgt?


urbanguard wrote:
@freek w

de juiste belichting heeft niks met de compositie te maken.
als je op een zonnige dag in het zonnetje schiet, kun je de hele dag op ong. de zelfde stand blijven staan.
terwijl de camera op av waarschijnlijk alle kanten op schiet als een vogel van een donkere naar een lichte achtergrond hipt, blijft de belichting correct op de m stand. ongeacht wat de lichtmeter aangeeft. (zie leo)
het wordt lastiger met een halfbewolkte lucht. dus: zon, wolk, zon, wolk. dan zet ik hem uit luiigheid nog wel 'es op diafr.voork.

Klopt daar heb je gelijk in, daarom twijfel ik ook nog. Want als je nou eerst een zwarte merel fotografeert en dan een witte meeuw, heb je dan nou wel of niet een andere sluitertijd nodig? (bij zelfde diafragma, iso etc)
Want die witte meeuw reflecteerd veel meer licht --> snellere sluitertijd??

Anyhow, ik zal binnekort eens experimenteren met de M-mode. k gebruik m eigenlijk alleen voor uitzonderlijke situaties, maar ik kan hem misschien wel beter/effectiever gebruiken.

Gr, freek
_________________
Canon 7D - Canon 400mm f/5.6L USM
Meer wildlife, macro en landschappen op mijn Facebook en Flickr page
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 58
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 14 Apr 2010, 20:28    Post subject:
SpeedOne wrote:
...
Dan kom ik wel bij een volgende vraag: wat gebruik je als referentie voor de instellingen van je camera. Ik bedoel, je begint op een locatie waar nog geen vogel te zien is waarop je kunt 'instellen'. En de lucht geeft hele andere waarden dan de begroeiing of de grond... Dus wat is dan de referentie waarop je je diafragma en sluitertijd instelt? En gebruik je dan een spotmeting, verschillende spotmetingen of meervlaksmeting?


Hele goede vraag. Zo niet een uitstekende vraag.
Mijn tip: gewoon proberen. Let er daarbij op dat als je recht tegen de zon infotografeert de lucht best mag uitbijten. Het gaat er om dat je onderwerp acceptabel belicht is. (Tenzij je een silhouet wilt maken, maar dat is een ander verhaal). Het leuke van digitaal is dat je gratis een hoop kan uitproberen. En je kan het proberen bij stadsduiven in het park. Whatever. Wel even leren hoe je een histogram leest
Back to top
Reply with quote
 
urbanguard


Gender: Male
Age: 56
Joined: 18 Jul 2008
Posts: 274
Location: Pingjum
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 15 Apr 2010, 14:50    Post subject:
eigenlijk vrij simpel.
maak een foto van iets waar wit of een andere lichte kleur in zit.
kijk op je scherm bij het histogram of hoge lichten.
is de foto goed belicht dan wordt de vogel ook goed belicht.
doe dat ook in de schaduw en je hebt meteen 2 waardes die je kunt gebruiken.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum