Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Av of Tv bij fotograferen uit de hand

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 11 Apr 2010, 11:49    Post subject: Av of Tv bij fotograferen uit de hand
Hallo allemaal,

Ik ben nogal nieuw in het hele vogelfotografie gebeuren dus vergeef me als ik naar de bekende weg vraag...

Ik ben mij aan het verdiepen in de 'technieken' van de vogelfotografie en zie vrijwel overal dat de camera-instelling Av als meest geprefereerde wordt gezien.

Ook lees ik dat bij het (uit de hand) werken met telelenzen bij voorkeur een sluitertijd aangehouden moet worden van minimaal de brandpuntsafstand van de lens, liefst 2x. Is het in dat geval dan niet beter/verstandiger om de camera op Tv te zetten met een sluitertijd van 2x de brandpuntsafstand en er de camera het relevante diafragma erbij te laten berekenen (bij voldoende licht automatisch meer scherptediepte!?) of maak ik hier ergens een denkfout?

Christian van Lierop

Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 11 Apr 2010, 12:11    Post subject:
De meeste fotografen hier zijn zeer ervaren en zijn zich de instelling van het diafragma en de sluitertijd voortdurend bewust. In wezen zijn diafragma en sluitertijd even belangrijk. Je zou beide waarden steeds aan de omstandigheden, en het beeld dat je voor ogen hebt, moeten aanpassen. Het diafragma heeft echter invloed op de scherptediepte van het beeld. Daarom geef je de beslissingen daarover als fotograaf niet graag uit handen. In de praktijk is het daarom handiger om de sluitertijd door de camera te laten uitzoeken en dan met de hand voortdurend met het diafragma te spelen.