SpeedOne wrote: |
Dankjewel voor jullie heldere uitleg. De 'M' modus lijkt mij met mijn beperkte ervaring nog iets te hoog gegrepen.
|
Quote: |
Ik gebruik de M stand eigenlijk bijna nooit, maar ik snap ook niet goed waarom de M stand zoveel handiger is dan de Av stand aangezien allebei volledig automatisch zijn terwijl je een paar waardes moet blijven controleren. |
leo snellink wrote: | ||
Freek W schreef:
De truc met de M-stand is dat je alles zelf instelt en je verder niets aantrekt van wat je camera denkt dat de goede belichting is. Je doet dat als je het zelf beter weet. Deze foto http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=203201 heb ik bijvoorbeeld in de M-stand gemaakt. De meeuw vloog rond en had daarbij vaak een vrij lichte lucht als achtergrond. Met die achtergrond heb ik een goed belichte foto gemaakt (een lichte meeuw tegen een lichte achtergrond is niet moeilijk voor je camera). Om de meeuw dan goed belicht te krijgen tegen een andere achtergrond is de M-stand erg handig. Als ik hier de camera zijn werk had laten doen, was de meeuw alleen nog een overbelichte witte vlek geweest. Op het moment van afdrukken gaf mijn camera aan dat ik een veel langere sluitertijd zou moeten toepassen. Groeten, Leo |
urbanguard wrote: |
@freek w
de juiste belichting heeft niks met de compositie te maken. als je op een zonnige dag in het zonnetje schiet, kun je de hele dag op ong. de zelfde stand blijven staan. terwijl de camera op av waarschijnlijk alle kanten op schiet als een vogel van een donkere naar een lichte achtergrond hipt, blijft de belichting correct op de m stand. ongeacht wat de lichtmeter aangeeft. (zie leo) het wordt lastiger met een halfbewolkte lucht. dus: zon, wolk, zon, wolk. dan zet ik hem uit luiigheid nog wel 'es op diafr.voork. |
SpeedOne wrote: |
...
Dan kom ik wel bij een volgende vraag: wat gebruik je als referentie voor de instellingen van je camera. Ik bedoel, je begint op een locatie waar nog geen vogel te zien is waarop je kunt 'instellen'. En de lucht geeft hele andere waarden dan de begroeiing of de grond... Dus wat is dan de referentie waarop je je diafragma en sluitertijd instelt? En gebruik je dan een spotmeting, verschillende spotmetingen of meervlaksmeting? |