Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Niet spannend ... maar wel leuk!

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 24 Apr 2010, 22:23    Post subject: Niet spannend ... maar wel leuk!
Afgelopen donderdag heb ik een bezoek gebracht aan Diergaarde Blijdorp in Rotterdam. Uiteraard de camera meegenomen om leuke beelden te maken. Uiteindelijk kwamen we bij een locatie met de naam “trekvogels”.
Het betreft hier een buitenverblijf ter grootte van een voetbalveld, omgeven door netten.
Het geheel is ingericht als een polderlandschap, compleet met knotwilgen, slootjes, hekken, stukjes weiland, en een heuse vogelkijkhut.
Ik weet dat het niet spannend is, maar ik heb daar weidevogelsoorten gezien, waar ik normaal de hele zomer over moet doen om deze te kunnen fotograferen.

Tureluurs, Kemphanen, Kieviten, Kluten, Grutto’s, Wulpen, Piepers, Lepelaars, Smienten, Witkopeenden, Slobeenden, Zwarte Sterns, Nonnetjes, Krooneenden, Bergeenden, enz. enz.
Tevens ook nog wat exotisch spul, in de vorm van Bijeneters en Scharrelaars.

Al deze vogels zijn benaderbaar vanaf 2 meter, zodat een 400mm alleen geschikt is voor kopportretten. Als vogelliefhebber sta je hier echt van te kijken hoe tam deze vogels zijn.

Alle vogels kunnen overigens wel gewoon vliegen, dus van kortwieken of leewieken is geen sprake. Tijdens het fotograferen besef je wel degelijk dat dit soort fotografie niet spannend is, en het zou ook nooit bij mij opkomen om een dergelijke foto op een site als Birdpix te showen, en de locatie te verzwijgen.
Natuurlijk zijn al deze vogels voorzien van een ring, die overigens makkelijk is weg te poetsen.

Op onderstaande link heb ik wat foto’s geplaatst.

http://www.naturettl.nl/blijdorp_vogels.htm

Aad

Art

PostPosted: Sat 24 Apr 2010, 22:38    Post subject:
Je ziet het er niet overal vanaf dat het in een dierentuin is, mooie gedaan.
Toch vind ik die van die Eider wel aardig ! Wink
groeten Art
Back to top
Reply with quote

Rob Belterman

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 24 Apr 2010, 22:56    Post subject:
Hoi Aad. Mooie platen uit Blijdorp. Even wat inside info Laughing
In onze trekvogelvoliere zitten geen piepers. Het zijn (gekweekte) veldleeuwerikken. Bijna alle vogels zijn in gevangenschap geboren daarom zijn ze ook aan mensen gewend. Er zijn eenpaar vogels die uit opvangcentra komen en niet meer uitgezet konden worden (o.a. 2 wulpen en 1 zwarte stern)
De nonnetjes, zaagbekken, kroon- en bergeenden zitten op de grote vijver. Het zijn inderdaad leuke oefen objecten voor fotografen. Groeten, Rob

Aad Verkuijl

PostPosted: Sat 24 Apr 2010, 23:56    Post subject:
Hoi Rob, leuke inside informatie.
De soorten die in de grote vijver voorkomen heb ik inderdaad niet apart vermeld, anders werd het verhaal nog langer.

Aan de baltsvlucht te zien betrof het inderdaad een Leeuwerik, maar omdat ik snel moest handelen om de boel op internet te krijgen, heb ik de juiste determinatie versloft. (dank hiervoor)

Aad

Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 25 Apr 2010, 7:20    Post subject:
Het idee van de dierentuin vind ik geweldig. Goed initiatief om mensen die er weinig vanaf weten met de Nederlandse natuur in contact te brengen. Misschien zorgt het voor meer draagvlak bij bescherming ..... eigelijk is dit ook wel wat treurig dat het zo moet.

Jeffrey van Houten

PostPosted: Sun 25 Apr 2010, 13:53    Post subject:
Helemaal met Hendrik eens.
Mensen die weinig verstand hebben van deze dieren, zullen ze vanzelf wel belangstelling in tonen als ze deze prachtige soorten zien op 2 meter afstand.
Goed initiatief van Blijdorp. Wie weet heeft het nog een groot succes.
Maar wat Hendrik ook al zei: helaas dat de belangstelling op deze manier gekregen moet worden.

Gr Jeff,

temmie

PostPosted: Mon 26 Apr 2010, 11:54    Post subject:
Nog een mooie plek om te oefenen (ook met zoeken en ontdekken) is Burgers' Zoo in Arnhem. Daar heb ik na afloop van een congres nog even rondgekeken in de tropische serre.

De dieren zitten in een grote ruimte met bomen, ondergroei, waterpartijen etc.

In den beginne kon ik mijn ogen niet geloven. Alles wat ook maar zeldzaam en moeilijk te zien in het wild zit daar op een hoopje:
Nicobar Pigeon, Greater Argus, Chestnut-backed Trush, Southern Crowned Pigeon (gigantische duif!) (Z-O-Aziaten), en ook nog wat courantere/makkelijkere soorten in het juiste habitat zoals Scarlet Ibis (Z-Amerikaan), Pied Imperial Pigeon (Z-O-Aziaat) en één of andere Whistling Duck (Afrikaan of Aziaat), Screaming Piha (Z-Amerikaan),...

Het mooie was dat sommige soorten zich toch net iets moeilijker laten zien, zo zag ik Hooded Pitta pas net voor ik de uitgang door ging. Dus uiteindelijk had ik een overweldigende vogelkijkervaring met in 15 minuten tijd ongeveer 15 soorten die ik enkel kende vanuit de vogelgidsen, en waar ik al lang naar uitkijk om die eens in het wild te zien. Door de opzet van de dierentuin is het 'wilde observatiegevoel' echt wel aanwezig.

Ik kan nu wel veel kritiek geven ook op dierentuinen an sich (iets in mij zegt dat het toch maar een flauw surrogaat is), maar voor mij was het een opkikker temidden van de kouwe Nederlandse winter, en voor fotografen waarschijnlijk een zeer goede plek om fotografie in de tropen onder de knie te krijgen. Er waren nog een boel andere zalen met andere biotopen, maar de tijd ontbrak helaas...
Back to top
Reply with quote

Aad Verkuijl

PostPosted: Mon 26 Apr 2010, 16:50    Post subject:
Ik heb in Blijdorp ook in volieres gelopen met veel tropisch spul. Helaas was daar erg weinig licht, en flitsen vind ik not done.

Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum