Posted: Wed 19 May 2010, 10:51 Post subject: Effect van tussenringen
Ik ben in het bezit van een oude canon 500 4.5 met minimale scherpstelafstand van 5 meter.
Met een 1.3 cropfactor is de vergroting op 5 meter toch niet altijd wat ik precies wil.
Daarom zou ik tussenringen willen aanschaffen zodat ik wat dichterbij kan.
Maar... Wat ik precies wil vragen:
Tussenringen hebben een heel groot effect als je ze in combinatie met een groothoek gebruikt, dit effect verminderd echter naar gelang de milimeters van de lens.
Dus: Wat is het effectieve effect van tussenringen op een 500mm.
Stel dat je er eentje van 25mm ertussen zou steken, hoe dicht kan ik dan minimaal scherpstellen?
Edit: Ik heb ook een canon converter, maar als het kantje boordje is van lichtsterkte zou ik toch liever tussenringen gebruiken, want dan is de camera nog gevoeliger voor bewegingsonscherpte (meer mm) en nog een stopje minder lichtsterk.
Dus graag info over tussenringen _________________ Canon
Ik heb zowel 12 als 25mm tussenringen gebruikt op mijn 500mm lens alsmede in combinatie met 1.4x convertor. Je ondervindt hier geen verlies in licht maar wint in vergroting van je object zoals in een macro setting en de mogelijkheid om binnen de normale afstand van je lens scherp te stellen. Voor mijn combo (500mm+1.4x) is dat zo'n 3 meter geloof ik wanneer ik 12+25mm gebruik. Ik zal het vanavond nog eens opzoeken voor de zekerheid.
Ik heb dit veel bij kolibri fotografie toegepast om de vogel groter in beeld te krijgen (zie mijn recente serie hierop BP of anders mijn website voor voorbeelden).
Gr. Wilfred _________________ Canons met diverse lenzen, statief, eenpoot, flitsers
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Wed 19 May 2010, 19:48 Post subject:
je verliest wel degelijk wat licht, maar dat geldt ook voor als je binnen de scherpstel-instelling van de lens blijft. Op oneindig zijn lenzen het meest lichtsterk.
Maar het valt wel enigszins mee.
Bij macrolenzen, met een heel groot instelbereik, tikt het wel aan: op mijn lens anderhalve stop tussen oneindig en afbeeldingsmaatstaf 1:1.
Kies de langste van Canon, dat schiet een beetje op, en ben blij dat je niet met Nikon werkt, want die maken er geen met elektronische koppeling. De kenko-ringen zijn bagger, veel te slap om aan een 1D en een 500 F4,5 te hangen (mijn mening). Ik heb een kenko 36 mm, die maakte van mijn vorige 500 instelbaar tussen iets van 12 en 4 meter, in plaats van oneindig naar 5. (uit de herinnering)
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum