Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Welke Photoshop aanschaffen?

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 11 May 2010, 19:13    Post subject: Welke Photoshop aanschaffen?
Hallo allemaal,

Ik ben niet erg op de hoogte van de verschillende versies en uitvoeringen van het bekende photoshop en wellicht daadoor wat in verwarring. Als ik het WWW afstruin naar een aanbieder kom je er de wereld tegen. Zo ook bol.com daar staat o.a. CS4 extended voor dik 200 euro, echter bij fotokonijnenberg staat de gewone CS4 versie voor net geen 1000 euro. Nu zal ik er wel naast zitten maar is deze :www.bol.com/nl/p/computer/adobe-edu-photoshop-extended-cs4/1003004007117481/index.html#product_images niet dezelfde als de gewone CS4 die bij konijn 1000 euro kost? Zal wel niet maar wat is het verschil en hoe weet ik of ik een complete CS4 koop die geschikt is voor de MAC?

Lang verhaal maar hoop dat jullie het snappen.

Alvast bedankt!

Vr gr Misja
Back to top
Reply with quote

Adri de Visser

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 11 May 2010, 19:24    Post subject:
De versie die Bol aanbied is een studentenversie(Edu)
Konijn bied de reguliere aan.
Vandaar het prijsverschil.

Groet Adri

Misja

PostPosted: Tue 11 May 2010, 19:31    Post subject:
Hallo Adri,

Maakt dat wat uit? Op de prijs na dan?
Is toch gewoon online te bestellen? Als de functionaliteit hetzelfde is en de prijs het enige verschil, ben je toch gek als de studentenversie niet neemt??

Vr gr Misja
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Tue 11 May 2010, 20:21    Post subject:
ik gebruik een keer of vier per jaar een 'edu' versie CS3 gekocht via surfspot.nl. 2 jaar geleden geheel legaal gekocht voor orde grootte 40 euro. Niet toegestaan voor commercieel gebruik. Maar uitgezonderd die formele toestemming, geen beperkingen.
Tip: probeer of je iemand kent die op een universiteit of hbo werkt en je van dienst wil zijn.
Back to top
Reply with quote

Delo

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 11 May 2010, 20:24    Post subject:
Me zus die heeft voor Adobe gewerkt en ze zei tegen me dat de edu versie niet gebruikt mag worden voor commerciele dingen. Maar mag je dan wel dingen mee publiceren voor geld??

"Maybe because it's entirely an artist's eye, patience and skill that makes an image and not his tools." - Ken Rockwell
Back to top
Reply with quote

Misja

PostPosted: Wed 12 May 2010, 9:05    Post subject:
Hallo Peter,

Bedankt voor de tip. Heb iemand gevraagd even in te loggen op die site. Daar kost het programma 231 euro. Niet goedkoper dan bij bol.com.

Zijn er nog meer BP-ers die tips hebben voor aanschaf van een degelijk maar niet te gek duur fotobewerkingsprogramma? Als ik de vesrchillen tussen CS4 en Lightroom bekijk is CS4 interessanter, of zie ik dat verkeerd?

Vr gr Misja
Back to top
Reply with quote

josephine

PostPosted: Wed 12 May 2010, 9:16    Post subject:
Och ja: Photoshop! Ik heb ooit eens illegaal versie 7 gedownload, die gebruik ik eigenlijk alleen vanwege de GrainSurgery plugin die ik er voor heb, ook illegaal overigens. Verder sla ik er makkelijk mee op naar birdpixformaat. Voor het bewerken van Raw vind ik Silky pix, Capture NX en HyperUlility voor Fuji meer dan voldoende. Die programma's heb ik dus wel legaal.
Photoshop heeft voor mij veel te veel mogelijkheden om daar serieus mee te werken.
Ik zou daar dan ook geen 1000 euro voor neerleggen.
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote

Freek Wijffels

PostPosted: Wed 12 May 2010, 11:53    Post subject:
Misja wrote:
Hallo Peter,

Bedankt voor de tip. Heb iemand gevraagd even in te loggen op die site. Daar kost het programma 231 euro. Niet goedkoper dan bij bol.com.

Zijn er nog meer BP-ers die tips hebben voor aanschaf van een degelijk maar niet te gek duur fotobewerkingsprogramma? Als ik de vesrchillen tussen CS4 en Lightroom bekijk is CS4 interessanter, of zie ik dat verkeerd?

Vr gr Misja

Misja,

Photoshop biedt qua bewerken veel meer mogelijkheden, hoewel lightroom ook goed uitgebreid is.
Het grote voordeel van lightroom vind ik dat je heel goed en makkelijk kan archiveren. Alle foto´s kan je op datum in de 'library' zetten of je kan losse mappen maken voor aparte reizen, onderwerpen of wat dan ook. Ook kan je alle foto's een tag of keyword geven zodat ze weer sneller te vinden zijn. Ook kan je foto's een 'flag' geven, ik geef alle foto's die ik erg mooi vind een flag, zodat ik mijn mooiste foto's snel kan vinden.
Je kan namelijk in de library(waar al je foto's staan) filteren op dingen zoals, flags, keywords, camera,lens, maar ook op EXIF data etc.

Kortom: Photoshop is voor het echte bewerken en daar kan bijna alles mee.
lightrom: de normale dingen kan je allemaal bewerken, maar vooral het archiveren vind ik het grote voordeel van Lightroom. Ook vind ik lightroom wat makkelijker, maargoed photoshop is ook te leren natuurlijk.

Gr, freek
Reply with quote

rienkov

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 12 May 2010, 14:10    Post subject:
Bedenk wel dat er momenteel een Photoshop CS5 uit is (in het engels). Dan kan de Nederlandse versie nooit lang meer uitblijven, als deze al niet uitgebracht is.

Wel iets om rekening mee te houden omdat bijvoorbeeld de RAW converters voor alle vanaf nu nieuw uit te brengen camera's alleen nog maar via CS5 omgezet kunnen worden en niet meer via CS4. Adobe is namelijk wel zo slim (sluw) om geen RAW-filters voor nieuwe camera's uit te brengen voor oude versies van Photoshop.

Wanneer je nu dus Photoshop CS4 aanschaft en bijvoorbeeld over een half jaar een nieuwe camera zou kopen dan dien je ook Photoshop op te waarderen om de RAW bestanden te kunnen omzetten.

Rienko van der Schuur
Back to top
Reply with quote

Martine

PostPosted: Wed 12 May 2010, 14:38    Post subject:
Rienko,

Volgens mij hoef je dan geen nieuwste versie te kopen van CS5 maar kun je voor de nieuwste versie rawconverter waar ook de nieuwere camera's bijstaan in een pad van Adobe downloaden.
Mijn D300 zat ook niet bij CS4 destijds. Heb toen een rawconverter vernieuwd en kon toen gewoon mijn raw bewerken.
Mvg. Martine
Back to top
Reply with quote

marcanon

PostPosted: Wed 12 May 2010, 17:28    Post subject:
de nieuwste raw converters werken niet met oudere versie's van PS. Je kunt dus niet met een Canon 5d markII je raw bestanden binnen halen in PS CS2.

Als je nu CS4 koopt loop je in de toekomst dat de nog uit te brengen modellen canon 60D/ 70D 7d mark II etc niet met cs4 werken.
Back to top
Reply with quote

PeMo

PostPosted: Wed 12 May 2010, 17:46    Post subject: Photoshop
Op slim.nl kan je een studentenversie aanschaffen voor 190 euro, nederlands of engels.
De door Freek omschreven functionaliteit van Lightroom voor archivering zit ook volledig in De Bridgefunctie van PS. Ook hier kan je tags meegeven, sterrenwaardering etc. Met Camera Raw kan je raw bestanden ontwikkelen.
Ik ben het met Freek eens dat je met Lightroom 95% van de normale ontwikkel en aanpasfunctionaliteit in huis haalt. PS heb je alleen nog nodig als je echt foto's wilt gaan bewerken.
Op de adobesite kan je een 30 dagen versie van CS5 downloaden met volledige functionaliteit. Op het www zijn diverse fora te vinden met uitleg over PS CS5 en de functionaliteit.

gr.

Peter

Arjen Drost

PostPosted: Wed 12 May 2010, 17:49    Post subject:
Persoonlijk gebruik ik Photoshop bijna nooit meer. Ik heb jarenlang Lightroom gebruikt en kan daar eigenlijk alles mee. Ik bewerk m'n foto's nooit heel erg veel, dus alle bewerkingen die ik nodig heb, zitten ook wel in Lightroom.
Het voordeel van LR is dat je eigenijk alles (van het importeren, metadata toevoegen, archiveren tot bewerken en websites maken) allemaal in 1 programma kan. Je bent dus in een keer klaar.
Met PS kun je alleen maar foto's bewerken.

Nadeel (en voordeel) van PS is ook dat het heel veel verschillende gebruikersgroepen heeft. Je kunt echt alles met PS (qua bewerken). Hierdoor vind ik het zelf een best ingewikkeld programma. LR is speciaal voor fotografen gemaakt, en er zitten dus alleen de toepassingen in die voor fotografen van belang zijn (waardoor je soms idd wat dingen zult missen in LR die wel in PS zitten).

Let wel, binnenkort komt LR 3.0 uit, met nog meer mogelijkheden. Mocht je voor LR gaan, kan het geen kwaad hier even op te wachten.

Ooit heeft er ook iemand wat over LR op het natuurfotoblog geschreven, zie hier en hier.

Groeten, Arjen
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

Kashmar

PostPosted: Wed 12 May 2010, 19:42    Post subject:
Je kunt ook kiezen voor Photoshop Elements 8. Kost 100 euro. Download de trial version en probeer het Smile

Succes,
Marc
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Wed 12 May 2010, 19:54    Post subject:
ok
surfspot en dan universiteit utrecht. CS4 was toen een paar maanden uit. Maar kostte niet veel meer dan die 40 euro die ik betaalde voor cs3.

Ik zou voor lightroom gaan.
Hoewel het leuk is om af en toe eens iets ´dols´ te doen, hetgeen bijvoorbeeld bestaat uit het samenvoegen van meerdere foto´s.

dat kan waarschijnlijk wel met photoshop elements, maar niet met lightroom of het programma dat ik gebruik: nikon capture nx2.
Back to top
Reply with quote

wblink

PostPosted: Thu 13 May 2010, 15:45    Post subject:
Arjen Drost wrote:
Let wel, binnenkort komt LR 3.0 uit, met nog meer mogelijkheden. Mocht je voor LR gaan, kan het geen kwaad hier even op te wachten.
Groeten, Arjen

Je hoeft niet eens te wachten: LR3B2 is gratis te downloaden:
http://www.labs.adobe.com/technologies/lightroom3

Nikon D3X, 14-200 mm
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum