Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Combinatie Canon 500mm 4.0 en 1.4 TC
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Guest

PostPosted: Thu 15 Apr 2010, 14:51    Post subject: Combinatie Canon 500mm 4.0 en 1.4 TC
Ben van plan deze combinatie aan te schaffen. Hoop van ervaren gebruikers van deze set hun ervaringen te horen, positief en negatief. Het is n.l. een hele grote uitgave ! Bijv: werkt de AF nog steeds goed, kwaliteitsverlies, etc. Tom

Last edited by Tom Verhulst on Thu 15 Apr 2010, 15:00; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Delo

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 15 Apr 2010, 15:00    Post subject:
Volgens mij staat dit onderwerp vaker hier in het forum Smile Gewoon een beetje zoeken en dan vind je genoeg info en ervaringen van mensen Smile
Back to top
Reply with quote

leo snellink
Moderator
Moderator

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 15 Apr 2010, 15:09    Post subject:
Volgens mij fotografeert ongeveer de helft van de gebruikers van deze site met deze combinatie (OK, misschien iets minder). Als je gewoon wat mooie foto's bekijkt en je kijkt naar de exif-gegevens dan kom je het in ieder geval heel vaak tegen. Mijn indruk is dat de gebruikers van deze combinatie zelden hun convertor verwijderen. Ik heb nog nooit gelezen dat iemand deze combinatie een miskoop vond.
Groeten, Leo
Back to top
Reply with quote

Ruud van Veenschoten

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 15 Apr 2010, 15:22    Post subject:
Ik ga helemaal met Leo mee. Gebruik zelf de 500mm f/4.5L (de eerste generatie 500mm met USM 18 jaar oud nu Very Happy ) en eigenlijk altijd met converter. Iets diagfragmeren (f8 - f9). en je kan alle kanten uit. Je zal er zeker geen spijt van krijgen. Je moet er alleen mee leren fotograferen (is wat zwaarder als je zoomlens en wat groter).
Kan vanaf statief foto`s maken tot 1/40sec zonder problemen.

Groet,
Ruud

Hendrik

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 15 Apr 2010, 15:38    Post subject:
De kwaliteit blijft dik in orde met een 1,4x. Al hangt dat natuurlijk ook een beetje af van de lichtsituatie en het type TC. AF met die 7D erachter ook helemaal geen probleem. Als je beslist beter wilt, en ik zou even niet weten waarom, dan is zonder TC schieten alleen nog maar een optie. In dat bereik ga je dan inderdaad naar de 600 of 800mm. (Of een sigma 300-800)
Wel las ik in je onderschrift dat je de soligor TC's gebruikt. Dumpen die handel en een echte halen zou ik zeggen. Vooral die 1,7x. Die is alleen maar geschikt als tussenring. (Inderdaad, dan moet je het glas gaan verwijderen)
De 500mm + 1,4x is een dijk van een combi. Beter kun je niet krijgen. En vooral als je de 100-400 gewend bent een hele verademing.
Zo lekker zelfs dat ik op dit moment twijfel of ik mijn nikon 200-400 wel wil houden. De 500 zou dan een mooi walk arround lensje zijn naast mijn 600. Ik lijk wel gek.
Back to top
Reply with quote

Tom Verhulst
Guest

PostPosted: Thu 15 Apr 2010, 15:50    Post subject: Thanks
Bedankt voor de snelle reakties, ze ondersteunen wat ik eigenlijk al dacht (en hoopte !). Ga binnenkort naar Cameraland om wat te testen. Tom
Back to top
Reply with quote

Misja

PostPosted: Thu 15 Apr 2010, 19:21    Post subject:
Hallo Tom,

De wachttijden voor de 500 F4 zijn tussen de 2 a 3 weken. Ze stijgen wat in prijs de afgelopen maanden. Goedkoopste adres wat ik heb kunnen vinden is www.fotovideoboom.nl

Je gaat geen spijt krijgen !!!

Vr gr Misja
Back to top
Reply with quote

Delo

PostPosted: Thu 15 Apr 2010, 20:29    Post subject:
Misja wrote:
Hallo Tom,

De wachttijden voor de 500 F4 zijn tussen de 2 a 3 weken. Ze stijgen wat in prijs de afgelopen maanden. Goedkoopste adres wat ik heb kunnen vinden is www.fotovideoboom.nl

Je gaat geen spijt krijgen !!!

Vr gr Misja

Via tweakers kun je ook et goedkoopste adres vinden Wink Maar hij is daar idd wel 100 euro goedkoper Smile
Back to top
Reply with quote

Misja

PostPosted: Thu 15 Apr 2010, 20:38    Post subject:
Hallo Delo,

Klopt, ben al een tijdje aan het zoeken naar het goedkoopste adres maar 5500 is op dit moment volgens mij het goedkoopste. Bij konijn kost dezelfde lens intussen bijna 6000!! Zal nog niet afgelopen zijn met de prijsstijging. 6 week geleden was hij bij boom nog 5300. Kun je nagaan....

Vr gr Misja
Back to top
Reply with quote

Delo

PostPosted: Thu 15 Apr 2010, 20:49    Post subject:
Maar aan de andere kant als je 5000 euro gaat uitgeven aan een lens, wil je het wel bij een goede bedrijf kopen ivm garantie enzo. Dus kan me wel voorstellen dat mensen liever 200 euro meer betalen maar dan wel zeker zijn dat het een goed bedrijf is Smile Die 200 euro is dan ook niks vergelijken met 5000 euro
Back to top
Reply with quote

Misja

PostPosted: Fri 07 May 2010, 10:04    Post subject:
Hallo Tom,

En, al getest? Wat is je oordeel? Ik ben erg beniewd naar de revaring.

Vr gr Misja
Back to top
Reply with quote

Tom Verhulst
Guest

PostPosted: Fri 07 May 2010, 13:05    Post subject:
Hi Misja,

Heb de lens nu 2 weken, in 1 woord fantastisch ! Grootte en zwaarte erg meegevallen, goed handelbaar na enige oefening. En de kwaliteit is heel erg goed, in alle opzichten een superlens. En met de Canon 1.4 converter geen (althans niet voor mij) waarneembaar kwalityeitverlies maar wel 700mm. Wat een verschil met mijn 100-400.

Tom
Back to top
Reply with quote

Freek Wijffels

PostPosted: Fri 07 May 2010, 13:38    Post subject:
Ik snap de vraag niet echt...
Dit is de beste lens in zn segment.

Ik denk dat er geen andere 500mm's zijn met vergelijkende scherpte, snelheid en bruikbaarheid.
Het is een volwaardig professioneel stuk glas en daar hoef je echt niet over te twijfelen.
En als je 5000+ eu gaat uitgeven zou ik iets meer 'research' doen over wat die lens allemaal kan en hoe hij gebruikt wordt.

Veel plezier met je lens! (ik denk niet dat je een betere 500mm lens vind)

Gr, freek
Reply with quote

culoken

PostPosted: Fri 07 May 2010, 13:57    Post subject:
Inderdaad.
Dit is een toplens. Bij mij gaat de 1.4X extender er zelfs niet meer af.
Ben al enkele maanden de gelukkige bezitter van deze combi en heb het mij nog geen seconde beklaagd.Wel een serieuze investering maar iedere Euro waard.
Groeten.
Wink Hans.
Extender Canon 2.0XEF II
Soligor extender 1.7X.
Monopod Manfrotto 681B.HBN gimballhead type II met tripod TRIOPO CARBON GX 1227 en ook nog een rijstzak.
Back to top
Reply with quote

kanon

PostPosted: Fri 07 May 2010, 18:21    Post subject:
Sinds kort ben ik ook de gelukkige bezitter van deze lens. Wat mij tegenviel was de prijs: niet alleen het objectief, maar mijn statief was te licht: nieuw statief, een Wimberley en een draagtas kwamen er nog bij. Hoeft allemaal niet maar het werkt zo wel perfect. Smile
Vraag aan de prof's: ik heb moeite met het scherpstelpunt. Achteraf lijkt het vaak, dat het scherpste punt net voor of achter het onderwerp zit. Met een test lijkt het er niet op, dat het te maken heeft met het bekende backfocus probleem. Kan het zijn, dat dit komt doordat ik ook de omgevingspunten geactiveerd heb (die ik denk nodig te hebben bij vliegende vogels). Tuurlijk ga ik alle opties uittesten, maar het zijn er nogal wat

Lijfspreuk: nobody is perfect
I am nobody

Site: www.henk-jan-bezemer.nl
Back to top
Reply with quote

Froggies

PostPosted: Thu 03 Jun 2010, 4:27    Post subject:
Delo wrote:
Maar aan de andere kant als je 5000 euro gaat uitgeven aan een lens, wil je het wel bij een goede bedrijf kopen ivm garantie enzo. Dus kan me wel voorstellen dat mensen liever 200 euro meer betalen maar dan wel zeker zijn dat het een goed bedrijf is Smile Die 200 euro is dan ook niks vergelijken met 5000 euro

De vraag is altijd wat is een goed bedrijf, daar kom je pas achter als je problemen krijgt. Ik ben uitgegaan van de Canon site wat voor hun een officiele dealer is. Voor mij was dit Foto Boom en ook de goedkoopste.
Maar wat verwacht je van de winkel wanneer je iets aan de lens krijgt? De winkel geeft geen garantie, is alleen een tussen station, lens wordt naar een service punt opgestuurd en gerepareerd en komt weer terug naar de winkel. Je kan ook zelf naar zo'n Canon service punt gaan.
40-150mm f2.8
300mm f4.0
Back to top
Reply with quote

keesgroenendijk

PostPosted: Sat 05 Jun 2010, 20:15    Post subject:
Froggie: In principe mag je heel wat verwachten van de winkel waar je de lens gekocht hebt. Jij hebt een koopcontract gesloten met die winkel, niet met de fabrikant van de lens. En dus is de winkel in principe verantwoordelijk als ze je een slecht product verkopen.

Hoe dat precies zit met de garantie, weet ik eigenlijk niet. Maar mocht je ooit onverhoopt problemen hebben met een onwillige winkelier die zich achter de fabrikant verschuilt, neem dan vooral contact op met de Consumentenbond, die hebben wel vaker met dat bijltje gehakt.
Reply with quote

Froggies

PostPosted: Sun 06 Jun 2010, 8:20    Post subject:
Kees, wat mag ik dan van een winkel verwachten? Een lens die defect is krijgt de winkel ook niet gemaakt. Dus wordt deze opgestuurd. Daar kan de consumetenbond ook niets aan veranderen en een weekje of 3 later is de lens terug.
Ik mag dan een koopcontract met de winkel hebben, Canon,Nikon,Sony,enz die moeten het probleem oplossen. Daarom kijk ik naar welke winkels een officiële dealers van Canon zijn. Ik neem aan dat Canon niet met een loese zaak wil worden vergeleken. Verzenden gaat met een pakket dienst. Dan breng ik liever zelf de lens naar een service station en kan daar direct aangeven wat er mee is en dat is duidelijker dan tekst op een formulier schrijven.
40-150mm f2.8
300mm f4.0
Back to top
Reply with quote

kanon

PostPosted: Sun 06 Jun 2010, 10:08    Post subject:
kanon wrote:
Vraag aan de prof's: ik heb moeite met het scherpstelpunt. Achteraf lijkt het vaak, dat het scherpste punt net voor of achter het onderwerp zit. Met een test lijkt het er niet op, dat het te maken heeft met het bekende backfocus probleem. Kan het zijn, dat dit komt doordat ik ook de omgevingspunten geactiveerd heb (die ik denk nodig te hebben bij vliegende vogels). Tuurlijk ga ik alle opties uittesten, maar het zijn er nogal wat

Na het uitzetten van deze optie (omgevingspunten) gaat het inderdaad goed. Snap ik alleen niet waar deze functie nu voor dient, maar mijn probleem is gelukkig opgelost.

I am nobody

Back to top
Reply with quote

Tom Verhulst
Guest

PostPosted: Sun 06 Jun 2010, 11:18    Post subject:
Hi nobody,

Welke instelling gebruik je nu ?

Tom
Back to top
Reply with quote

kanon

PostPosted: Mon 07 Jun 2010, 20:59    Post subject:
ontrac wrote:
Hi nobody,

Welke instelling gebruik je nu ?

Tom

Het gaat om de C-Fn III-7 Die moet uit (0) staan (op de 5dMKII)

I am nobody

Back to top
Reply with quote

Tom Verhulst
Guest

PostPosted: Tue 08 Jun 2010, 8:40    Post subject:
Bedankt, ga het proberen.
Back to top
Reply with quote

Froggies

PostPosted: Fri 11 Jun 2010, 19:42    Post subject:
Dinsdag as ga ik mijn 500mm ophalen. Ben zo benieuwd eindelijks mijn lang gekoesterde droom in vervulling.
40-150mm f2.8
300mm f4.0
Back to top
Reply with quote

Misja

PostPosted: Fri 11 Jun 2010, 21:13    Post subject:
Hey Froggies,

Tof man. Ik heb de mijne eind maart besteld en na enige weken wachten op de levering toch maar ergens anders gekocht. Kreeg gister bericht dat hij binnen was maar had de bestelling reeds lang geleden geannuleerd. Wat ben ik blij dat ik daar niet op gewacht heb. Anders had ik dus ruim 2 maanden moeten wachten. Heb nu al veel succes met de lens gehad. De kwaliteit is superieur en wat me vooral opgevallen is, is dat het aantal kansen toeneemt als je meer mm hebt. Logisch natuurlijk maar scheelt echt veel. (i.c.m. 1.4 TC bedoel ik dan).

Heeeel veel plezier en succes met je nieuwe aanwinst.

Vr gr Misja
Back to top
Reply with quote

Froggies

PostPosted: Sat 12 Jun 2010, 18:17    Post subject:
Misja,

bedankt, ben ook echt benieuwd.
Even een vraagje, welke tas,rugzak wordt gebruikt? Zijn daar bepaalde ervaringen mee.?
Ik zat te denken aan een Lowepro Lens Trekker 600 AW II Zwart
40-150mm f2.8
300mm f4.0
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum