Posted: Tue 18 May 2010, 9:48 Post subject: Nikkor 300mm F4 en converter
Ik heb sinds kort de Nikkor 300mm F4. Ik zoek hier nog een goede converter bij, maar zit even in twijfel..
Mijn budget is niet heel groot, dus de dure Nikon converters vallen helaas af, of er moet 2e hands een goede te vinden zijn..
Nu zie ik bij verschillende online winkels de converters van Soligor liggen evenals Kenko. Nu las ik in een oud forum dat ze nogal gelijk zijn aan elkaar. Klopt dat en wat zou toch beter zijn om te gebruiken?
Heb even met een Kenko 1.4 pro 300 gefotografeerd, maar die is behoorlijk traag in zijn autofocus. Heeft Soligor dit ook?
Hoop dat iemand mij hierin verder kan en wil helpen.
Alvast bedankt.
Groeten,
Jan Willem _________________ Nikon D90, 300mm F4, 60mm F2.8, 55-200 en nog wat ander spul
Posted: Tue 18 May 2010, 11:06 Post subject:
Alle convertors zullen een vertraging in de AF hebben. Dit is nl niet afhankelijk van de convertor maar van de gebruikte lens en body. Door de convertor zal het grootste diafragma (en dus de hoeveelheid licht om scherp te stellen) kleiner worden.
'k Zou doorsparen voor de Nikon.
Alleen maar positieve ervaringen mee. AF wordt iets trager, maar niet heel veel. Beeldkwaliteit wordt nauwelijks slechter.
Zie mijn foto's voor voorbeelden.
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Tue 18 May 2010, 16:18 Post subject:
ik lees niet welke versie van de 300 F4 je hebt. Bij de AF-S versies past de convertor 1,4EII die nu in de handel is.
Mocht je een 2e hands 300 F4 AF of AF-D hebben gevonden - gefeliciteerd -, dan moet je even goed uitzoeken of de af-s convertor er op past. (Op de ai-s versies (maar die heb je zeker niet - handmatig scherpstellen) past ie sowieso niet zonder vijlen van een nokje).
Gender: Male Age: 52 Joined: 14 Jun 2009 Posts: 95 Location: Haaksbergen
Posted: Tue 18 May 2010, 17:34 Post subject:
Hallo Jan Willem
Ik gebruik de nikon 300mmf4 icm de kenko 1,4 pro 300. de autofocus word inderdaad wat trager. Heb veel gelezen over het gebruik van een converter op deze lens op inet. De beeldkwaliteit zal echt niet veel beter zijn met de nikon tc14e2. Mijn advies is ga gewoon voor de kenko pro 300, ondanks de wat tragere autofocus bevalt mij deze combinatie goed, gebruik de lens bijna alleen maar met de converter ertussen.
Ik hoop dat je wat aan mijn info hebt en mocht je nog vragen hebben kan dat altijd
groetjes, marco _________________ Nikon/Kenko/Gitzo/Jobu
Posted: Tue 18 May 2010, 21:37 Post subject:
Dank voor jullie reacties.
Mijn buurman heeft de nieuwste TC 1.4 en heb deze meteen geprobeerd. Echter, zoals Peter al aangaf, past die dus niet.
Ik heb wel de AF, maar de ED als ik het goed zeg Zal het dus inderdaad bij een Kenko moeten houden dan.. Of een oudere versie van Nikon. Weet niet of die veel scheelt met de snelheid t.o.v. kenko?
@Marco,
Bedankt voor je reactie. Kan ik zeker wat mee. Maar hoe zit jij met vliegbeelden? Dit is wat ik met de tijd namelijk wil gaan doen. Tot nu toe lukt dat zonder TC goed. Maar hoe is dat met ?
Groeten,
Jan Willem _________________ Nikon D90, 300mm F4, 60mm F2.8, 55-200 en nog wat ander spul
Gender: Male Age: 52 Joined: 14 Jun 2009 Posts: 95 Location: Haaksbergen
Posted: Wed 19 May 2010, 18:13 Post subject:
Hallo Jan Willem
De converter is goed te gebruiken bij vliegbeelden, ik zet dan wel de focuslimiter op de lens op 3 meter dan heb je minder kans op hunten, Er staan wel wat foto's van mij hier op BP van vliegbeelden met deze combinatie.
Groeten, marco _________________ Nikon/Kenko/Gitzo/Jobu
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum