Gender: Male Age: 68 Joined: 01 Oct 2008 Posts: 83 Location: GOES
Posted: Wed 26 May 2010, 17:20 Post subject:
Ik gebruik meestal de meervlaks meting, alleen met zwart witte vogels gebruik ik de spotmeting.
gr. piet _________________ CANON CAMERA'S
CANON LENZEN + EXTERNDERS.
STATIEF GITZO
Voor vogelfotografie gebruik ik eigenlijk altijd spotmeting. Dit heeft als voordeel dat als je eens een vogel in het tegenlicht hebt (bv. in vlucht) dat je vogel tenminste goed belicht is. Oké, je achtergrond is dan misschien wel overbelicht, maar het gaat toch om een goed belichte vogel toch?
Als je bij een vogel in vlucht in tegenlicht meervlaksmeting zou gebruiken dan zou de vogel (veel) te donker zijn en de lucht goed belicht.
Ik zou dus (in de meeste gevallen) spotmeting gebruiken.
(zelf meet ik voor mensenportretten vrijwel altijd met spotmeting, en met vogels nooit, omdat ik het ondoenlijk vind de scherpte met de ene knop te bedienen op enig scherpstelpunt en met een andere de belichting op het juiste plek te fixeren. ik hoor dan ook graag hoe Robbert en dreupiet dat doen.)
(edit, een url is geen quote )
Last edited by peter wijn on Thu 27 May 2010, 17:24; edited 1 time in total
Ik gebruik ook vrijwel altijd spotmeting, tenzij de vogel echt vrijwel beeldvullend in de zoeker staat, dan ook wel deelmeting. Ik gebruik canon en stel het scherpstelpunt met het wieltje in. Doe de scherpstelling en fixeer de belichting met het * knopje met de duim, bepaal de compositie en klik.
@Peter, eigenlijk was ik niet helemaal volledig in mijn vorige reactie. Als het licht steeds veranderd of als ik veel verschillende vogels met verschillende achtergronden fotografeer, dan gebruik ik meestal 'AV' met spotmeting.
Als het kan fotografeer ik het liefste in 'M' omdat je dan de meeste controle hebt over je foto. Het probleem is (bij mij) alleen dat ik dit niet in elke situatie geschikt is. Als het bijv. zonnig is maar ook bewolkt, dan verandert de lichtintensiteit de hele tijd waarmee je constant rekening mee moet houden. In dit geval gebruik ik dan 'AV' met spotmeting.
Gender: Male Age: 68 Joined: 01 Oct 2008 Posts: 83 Location: GOES
Posted: Thu 27 May 2010, 13:56 Post subject:
Peter,
Ik gebruik de spotmeting alleen bij zwart witte vogels zoals ekster , scholeksters en kluten.
omdat ik dan vind dat ik het wit beter kan belichten zonder dat het uitbijt.
Anders gebruik ik altijd de meervlaksmeting.
gr. piet _________________ CANON CAMERA'S
CANON LENZEN + EXTERNDERS.
STATIEF GITZO
Gender: Male Age: 41 Joined: 07 Nov 2006 Posts: 802 Location: Noardbergum
Posted: Thu 27 May 2010, 17:09 Post subject:
Bij bewegende vogels met verschillende achtergronden zou ik handmatig belichten,zodat je altijd de juiste sluitertijd voor het vogeltje behoudt.. _________________ Kijk ook eens op mijn site: www.momentsofnature.nl
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Thu 27 May 2010, 17:30 Post subject:
vandaag bij een futenfamilie voor een achtergrond die fiks wisselde even spotmeting geprobeerd. heel even.
wegens het sterk draaien van het beest liet de meting toch telkens andere waarden zien. Handmatig belichten ging prima.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum