Posted: Thu 17 Jun 2010, 19:48 Post subject: Converter ervaring
Beste fotografen.
Ik ben in het bezit van een Sigma 170-500 mm 1:5-6.3 APO DG.Nu wil ik om nog meer bereik te krijgen een converter gaan kopen. Het is voor op mijn Canon 30 D. Is er iemand op BP die hier ervaring mee heeft? . En welke kan ik dan het beste nemen. En als u bereid bent om mij te beantwoorden, wil u het dan a.u.b. niet te technisch doen. Ik ben een beginner en volop aan het leren hier op BP. _________________ Canon 1 D mark II
Canon 30 D.
Canon EF 400mm 5.6 .
Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6
Canon Extender EF 1,4
Lowepro Slingshot 200 AW
Brenner Birdwatching schuiltent
Gender: Male Age: 65 Joined: 01 Nov 2005 Posts: 765 Location: Amersfoort
Posted: Thu 17 Jun 2010, 20:41 Post subject:
Om meteen met de deur in huis te vallen..... vergeet een converter op de door jou in bezit zijnde lenzen. Je gaat er niet vrolijk van worden. Je verliest met een 1,4x converter 1 stop en met een 2x converter 2 stops licht. Je lenzen zitten al op f5-6.3, dus je gaat al naar f8.0 en hoger. Nog een punt, je hebt geen autofocus meer, dus scherp stellen met de hand.
Het beste werken converters op prime lenzen en op de lichtsterke zooms van bijv. Canon.
Groet,
Ruud _________________ Canon body`s en Canon L glaswerk. Feisol 3371 statief + Jobu BWG-HD schommelkop.
En anders kan je altijd via translate.google.com even de URL erin kopieren en de site naar het Nederlands vertalen
Maar Ruud heeft zeker gelijk. Bij niet lichtsterke lenzen kan je het wel vergeten om met teleconverters te werken. _________________ Canon EOS 50D / EF-S 17-85mm IS / EF 70-300mm IS / Sigma 150-500 OS / Lowepro CompuTrekker AW / Bresser Condor 10x50
"Maybe because it's entirely an artist's eye, patience and skill that makes an image and not his tools." - Ken Rockwell
Posted: Fri 18 Jun 2010, 17:36 Post subject:
Zelf in het verleden ook de Sigma 170 - 500 gehad en alleen om het bereik een (goedkope) TC gekocht .... als je kwaliteit foto's wilt wordt je daar niet vrolijk van.
Zoals hierboven al aangegeven verlies je licht waardoor je snelheid omlaag gaat en foto's zonder bewegingsonscherpte erg moeilijk worden.
Daarnaast zal je autofocus door het gebrek aan licht het heel moeilijk krijgen en vaak gaan "hunten" (zeg maar heen en weer blijven bewegen).
Of te wel alleen als je bewijsplaatjes wilt maken - waarvan de kwaliteit niet van belang is - een TC aanschaffen, en anders het geld lekker in je zak houden.
Heb een Sigma 50-500mm en Sigma converter 1.4 voor mijn Pentax K7.
Autofocus blijft voor deze combinatie gehandhaafd, maar wel wordt behoorlijk nerveuzer bij gebruik van de converter.
Bij voldoende licht is er best bij ISO400 of hoger platen te maken, maar de kwaliteit loopt wel wat terug.
groeten
Jan _________________ Canon, Sigma, Gitzo, RRS, Promediagear
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum