Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Nieuws


Pieter van Vollenhoven en boeiende paneldiscussie
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 50
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 01 Jun 2010, 19:55    Post subject: Pieter van Vollenhoven en boeiende paneldiscussie
Op zaterdag 12 juni a.s. wordt in Naturalis in Leiden het zesde Birdpix fotoboek gepresenteerd: “Birdpix 6, vogels en hun leefgebied”.

Prof. mr. Pieter van Vollenhoven zal het eerste exemplaar in ontvangst nemen. Pieter van Vollenhoven is zelf een enthousiast natuur- en vogelfotograaf.

Voorafgaand aan de uitreiking van het eerste exemplaar zal er een paneldiscussie plaatsvinden met vertegenwoordigers van natuurbeschermings- en recreantenorganisaties over de vraag hoe de toenemende natuurrecreatie zich verhoudt tot natuurbescherming.

Natuurrecreatie groeit nog iedere dag, in allerlei vormen en uitingen. Niet alleen wandelen is populair, ook het aantal vogelaars neemt fors toe, evenals het aantal natuur- en vogelfotografen. Vanwege de toegenomen welvaart en vrije tijd, en de digitale revolutie heeft de (digitale) natuurfotografie een grote vlucht genomen. Birdpix is daar met 5000 bezoekers per dag een exponent van. De verschillende provinciale en landelijke natuurorganisaties stimuleren die recreatie in hun gebieden volop.
Met onderstaande vertegenwoordigers van uiteenlopende organisaties willen we nadenken over grenzen aan natuurrecreatie, embargo’s op kwetsbare soorten en hoe natuur en recreatie in Nederland zich blijvend in goede balans kunnen ontwikkelen.

Wetenschapsjournalist Rob Buiter zal de discussie leiden. De deelnemers aan de paneldiscussie zijn.

- Henkjan Kievit, directeur Staatsbosbeheer regio zuid en voorzitter van de International Federation of Wildlife Photography
- Kees de Pater, hoofd communicatie Vogelbescherming Nederland
- Lenze Hofstee, voorzitter Stichting WAD en werkzaam bij Stichting Natuurinformatie (waarneming.nl)
- Marcel van der Tol, moderator Birdpix
- Henk Wijkhuisen, bestuursadviseur Recreatie Noord-Holland
- Martijn van Schie, medewerker beheerevaluatie Natuurmonumenten Nieuwkoop en Delfland

Na de overhandiging van het eerste exemplaar zal Prof. mr. Pieter van Vollenhoven een korte presentatie geven van zijn eigen favoriete foto's.

Als je het boek aanschaft (voorinschrijvingsperiode is verlengd tot 10 juni) heb je de mogelijkheid om bij deze bijzondere presentatie en paneldiscussie te zijn.
Bestel het boek hier en stuur een mail naar boekpresentatie at birdpix punt nl met je contact gegevens.
Let op: er is slechts plaats voor 150 bezoekers. Wees er dus snel bij!

De boekpresentatie vindt plaats in Naturalis in Leiden op zaterdagochtend 12 juni van 10 tot 12:30 uur.
Back to top
Reply with quote
 
Arno ten Hoeve
PixPas Pro


Gender: Male
Age: 50
Joined: 29 Oct 2008
Posts: 352
Location: Deventer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 02 Jun 2010, 20:24    Post subject:
Leuk man!
ik ben er, met mijn hele gezin (als het kan)

allen (?) tot dan

groeten
Arno
_________________
canon
http://www.arnotenhoeve.nl
Back to top
Reply with quote
 
Delo


Gender: Male
Age: 33
Joined: 21 Feb 2010
Posts: 215
Location: Amsterdam, Noord-Holland
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 02 Jun 2010, 21:37    Post subject:
Ik zou er ook graag bij willen zijn, maar wat zijn de mogelijkheden met iemand mee nemen?
_________________
Canon EOS 50D / EF-S 17-85mm IS / EF 70-300mm IS / Sigma 150-500 OS / Lowepro CompuTrekker AW / Bresser Condor 10x50

"Maybe because it's entirely an artist's eye, patience and skill that makes an image and not his tools." - Ken Rockwell
Back to top
Reply with quote
 
JMKimstra


Gender: Female
Age: 57
Joined: 31 Oct 2003
Posts: 400
Location: Bilthoven
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 04 Jun 2010, 13:58    Post subject:
Hoi Daan,

Ziet er goed uit. Bijna jammer dat ik in Finland zit dan... Wink

Janneke
Back to top
Reply with quote
 
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 50
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 08 Jun 2010, 19:48    Post subject:
Aanstaande zaterdag vindt de paneldiscussie plaats over de verhouding en spanning tussen natuurrecreatie en natuurbescherming. Er is een heel interessant panel samengesteld nl.:

• Henkjan Kievit, directeur Staatsbosbeheer regio zuid en voorzitter van de International Federation of Wildlife Photography
• Kees de Pater, hoofd communicatie Vogelbescherming Nederland
• Lenze Hofstee, voorzitter Stichting WAD en werkzaam bij Stichting Natuurinformatie (waarneming.nl)
• Marcel van der Tol, moderator Birdpix
• Henk Wijkhuisen, bestuursadviseur Recreatie Noord-Holland
• Martijn van Schie, medewerker beheerevaluatie Natuurmonumenten Nieuwkoop en Delfland

In de afgelopen jaren is er heel veel voorbijgekomen op Birdpix over grenzen aan natuurfotografie, wel of geen locaties vermelden, wel of geen nestfotografie, wel of geen soorten met een embargo.

Ik ben heel benieuwd welke vragen jij graag gesteld zou willen zien tijdens de paneldiscussie. Wat zijn volgens jou de hete hangijzers als het gaat over de vraag in hoeverre natuurfotografie bijdraagt aan natuurbescherming of afbreuk doet aan natuurbescherming.
Back to top
Reply with quote
 
Ad Sprang
PixPas Pro


Gender: Male
Age: 71
Joined: 03 Apr 2005
Posts: 7402

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 08 Jun 2010, 21:24    Post subject:
Wat mij zorgen baart is het sterk groeiend aantal vogelfotografen; een groei die lijkt te worden aangewakkerd door sites als Birdpix. Goede apparatuur komt steeds meer in een ieders bereik maar lang niet alle fotografen hebben voldoende kennis van vogels om in te kunnen schatten waar ze mee bezig zijn. Zo worden als voorbeeld regelmatig foto’s van alarmerende Grutto’s door de moderatoren geweerd waarbij de fotografen niet zelden aangeven dat de rondcirkelende vogel ruim voldoende kansen bood om de vaardigheid in het maken van vliegbeelden te oefenen. Dat hier sprake is van een vogel die probeert de indringer (lees fotograaf) weg te jagen bij zijn/haar jongen ontgaat de fotograaf, simpelweg omdat de kennis ontbreekt. Zo zijn er voorbeelden te over te noemen maar ik pik deze er even uit omdat deze situatie voor velen van ons herkenbaar is.
Jammer genoeg kan ik er zaterdag niet bij zijn maar ik zou het op prijs stellen als dit item eens nader belicht werd.
_________________
Canon EOS 20D (2005) én Canon EOS 40D (2007) én Canon EOS 50D (september 2010). Canon 300 mm. F4 IS lens en Canon 1.4 converter.
Sinds 10 december 2005 Canon EF 500 mm. F4 L IS USM. Snelkoppeling Novoflex Miniconnect Profi-set.
Manfrotto 681B eenpoot.
Back to top
Reply with quote
 
Ron van Elst


Gender: Male
Age: 57
Joined: 13 Mar 2005
Posts: 634

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 09 Jun 2010, 8:05    Post subject: Zorgen.....
Ad,

Ik denk dat het heel makkelijk is om snel zaken te veranderen.

Het m.i. belangrijkste punt:

Haal het competitie element uit Birdpix. Maak er gewoon een opvraag database van. Verwijder de 'statistieken' en de 'beste foto van de dag/week' opties en vervang ze door een opvraagmodule voor soorten. Mensen zijn dan wellicht minder geneigd om halsbrekende toeren uit te halen voor die 'ene foto' die scoort.

Het hele nomineren/reageren gebeuren op Birdpix is verworden tot een farce. Als je 3000 nutteloze 'mooie foto' opmerkingen maakt dan bouw je een aardige fanbase op en ben je verzekerd van een goede feedback op je foto's en de kans op een plekje op de voorpagina. OF DE FOTO dat ook rechtvaardigt doet er vaak niet meer toe en dat is jammer.

Just my two cents.
_________________
"Take nothing but pictures. Leave nothing but footprints..."

http://www.shutterstock.com/g/ronvanelst
Back to top
Reply with quote
 
Almanbrother


Gender: Male

Joined: 11 Jul 2008
Posts: 117
Location: Heuvelrug
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 09 Jun 2010, 8:09    Post subject:
Ad Sprang wrote:
....simpelweg omdat de kennis ontbreekt.


Onderschat niet de dadendrang van menig fotograaf om toch maar met een mooi plaatje thuis te komen. Misschien minstens net zo'n belangrijk (en niet nieuw) discussiepunt: waar ligt de grens.

Soms is kennis niet nodig om je te realiseren wat jou actie teweeg brengt.

Groet,
Aldert
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 09 Jun 2010, 9:50    Post subject:
het lijkt me dat daar waar mensen met kennis heel bewust een keuze maken om een beest lastig te vallen voor een bepaalde foto, het totale risico heel wat kleiner zal zijn, doordat de mogelijkheid bestaat dat deze mensen dat risico bewust nemen en dus ook net zo bewust kunnen kiezen voor het belang van de vogel.
misschien een beetje moeilijk geformuleerd?

het lijkt me dat kennis de weg is naar verantwoord mooie en zelfs bijzondere foto's maken. (kennis van succesvolle fotografen verspreiden dat is het doel achter mijn bijdrage aan het fotoblog, dat helaas wegens omstandigheden nogal een beetje stilstaat).

Ik heb zelf meegemaakt dat ik heerlijk zat te genieten van de nabijheid van een vogel, terwijl dat - aan het eind van het liedje - voor de vogel helemaal niet zo prettig bleek. Bijvoorbeeld toen ik heerlijk een grauwe vliegenvanger kon fotograferen, terwijl ik direct naast haar nest stond, dat ze in een brievenbus hadden gemaakt Embarassed . Als ik meer kennis had gehad toen (begin van mijn vogelcariere), dan had ik korter daar gestaan, of helemaal niet. Gelukkig was ik er alleen...

Mijn stelling is dat het beter is dat zoveel mogelijk mensen weten hoe een vogel zich nabij zijn nest gedraagt. Voor mij impliceert dat, dat nestfotografie een belangrijke functie heeft bij de 'opleiding' van beginnende fotografen, en daarmee bij de bescherming van de vogels.
Dit staat natuurlijk haaks op het fikse risico door navolggedrag. Birdpix maakt de andere - zeer verdedigbare keuze. Ik ben wel benieuwd wat anderen daar van denken.
Daan, misschien moet je wat redacteuren van het natuurfotoblog uitnodigen om er een artikel over te maken... Embarassed

(de mensen die de kennis niet willen opdoen, of die alleen voor hun eigenbelang gaan, die kun je gerust opgeven. hen bereik je toch niet. In het verkeer blijkt het voorlopig een zeer kleine minderheid te zijn die bewust door rood rijdt. Een ergerniswekkende minderheid, die ook absoluut onacceptabele schade veroorzaakt, maar grosso modo geen groot probleem).

(de schade door natuurrecreatie kan overigens alleen zo groot zijn doordat er zo weinig natuur is. Verdroging, ruimtelijke ordening, de verstening van steden en bijzar groenbeheer zijn de belangrijkste problemen voor de natuur, ten minste, op het land.)

Edit: vet gemaakt wat on-topix is


Last edited by peter wijn on Wed 09 Jun 2010, 13:16; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 09 Jun 2010, 10:03    Post subject: Re: Zorgen.....
Ron van Elst wrote:
.... Het hele nomineren/reageren gebeuren op Birdpix is verworden tot een farce. Als je 3000 nutteloze 'mooie foto' opmerkingen maakt dan bouw je een aardige fanbase op en ben je verzekerd van een goede feedback op je foto's en de kans op een plekje op de voorpagina. OF DE FOTO dat ook rechtvaardigt doet er vaak niet meer toe en dat is jammer.
niet mee eens.

peter teune is de man die het meest onder foto's reageert - in woord en veer -. Hij heeft helemaal niet een grote schare fans en van de foto's die aandacht krijgen is het terecht. Wel heeft hij een schare mensen die welwillend zijn foto's volgen. Ik durf te stellen dat dit ook geldt voor zijn voorganger Wink .

Het is een bepaald type foto wat tot fans leidt, en een niet aflatende stroom foto's van dat type. ik zie er op zich geen kwaad in. Wel in navolggedrag, zo van als hij, dan ook ik.
Je zou een populaire fotograaf kunnen vragen extra aandacht te besteden om kennis te verspreiden.
Back to top
Reply with quote
 
Ron van Elst


Gender: Male
Age: 57
Joined: 13 Mar 2005
Posts: 634

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 09 Jun 2010, 11:45    Post subject: Uitleg..
@ Peter wijn

Svp. definieer 'populaire fotograaf'.
_________________
"Take nothing but pictures. Leave nothing but footprints..."

http://www.shutterstock.com/g/ronvanelst
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 09 Jun 2010, 12:00    Post subject:
da's lastig, ik denk aan een fotograaf met
Quote:
een aardige fanbase (...) en (...) verzekerd van een goede feedback op (...) foto's en (...) kans op een plekje op de voorpagina

Wink
Back to top
Reply with quote
 
leo snellink
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 66
Joined: 31 Jan 2007
Posts: 5542
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 09 Jun 2010, 12:44    Post subject:
Ron van Elst schreef:
Quote:
Haal het competitie element uit Birdpix. Maak er gewoon een opvraag database van. Verwijder de 'statistieken' en de 'beste foto van de dag/week' opties en vervang ze door een opvraagmodule voor soorten. Mensen zijn dan wellicht minder geneigd om halsbrekende toeren uit te halen voor die 'ene foto' die scoort.

Daar snap ik niet veel van eerlijk gezegd. Ik snap wel wat je schrijft, maar ik snap niet hoe het competitie-element van Birdpix mensen aanzet tot halsbrekende toeren. Natuurlijk is het leuk om de beste foto van de dag te hebben, maar dat is vaak toch wel een foto, die er uit springt, maar toch vaak niet een foto, waarbij ik de indruk krijg dat er halsbrekende toeren zijn uitgehaald. Het vreemde is dat je de halsbrekende toeren, die je moet uithalen om die 'ene foto' te maken in je volgende stelling al weer helemaal wegpoetst, want het enige dat je hoeft te doen is:
Quote:
Als je 3000 nutteloze 'mooie foto' opmerkingen maakt dan bouw je een aardige fanbase op en ben je verzekerd van een goede feedback op je foto's en de kans op een plekje op de voorpagina.

Ik gebruik de laatste methode en hoef dus zelden halsbrekende toeren uit te halen Wink Toevallig had ik van de week nog een keer een foto op de voorpagina (altijd leuk), waarbij ik zelf schreef dat ik die foto zelf waarschijnlijk niet genomineerd zou hebben. Dat is ergens ook wel leuk aan het hele nomineren: iedereen doet het op zijn eigen manier, waarbij het wel duidelijk is, dat het veel moeilijker is om 10 nominaties te krijgen voor een foto van een Meerkoet dan pakweg 40 voor een foto van een Velduil. Natuurlijk weet ik niet hoe het voor anderen werkt, maar zelf probeer zo mooi mogelijke foto's te maken zonder de vogels te verstoren. Dat blijf ik op precies dezelfde manier doen als Birdpix anders ingericht zou worden.
Groeten, Leo
Back to top
Reply with quote
 
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 50
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 09 Jun 2010, 13:05    Post subject:
Graag on-topic blijven: welke vragen zou jij graag gesteld zou willen zien tijdens de paneldiscussie. Wat zijn volgens jou de hete hangijzers als het gaat over de vraag in hoeverre natuurfotografie bijdraagt aan natuurbescherming of afbreuk doet aan natuurbescherming.
Back to top
Reply with quote
 
P.Teune


Gender: Male
Age: 68
Joined: 09 Mar 2006
Posts: 983
Location: Ermelo
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 09 Jun 2010, 13:23    Post subject:
Er zijn teveel 'natuurfotografen' zonder kennis van zaken, dus lijkt het me een goede en typisch Nederlandse oplossing om een natuurfotografie-bewijs in te voeren. Zonder geldig bewijs (en daarmee kennis van zaken aantonend) een flinke boete (die uiteraard volledig ten goed komt aan natuurbehoud)..dus net zoiets als een visakte, maar dan anders Wink ...Ik hoop dat de massa fans van me dit ook een goed idee zullen vinden, zodat in no time het percentage natuurgebied vele procenten hoger uit valt dan momenteel het geval is. (Dit bewijs is alleen nodig als je je in een erkend natuurgebied bevindt, mussen in je eigen tuin mag je gewoon zonder vergunning fotograferen)

groet,

Peter
_________________
Nikon D90...in combi met sigma 50-500 mm.........
'life is for living' (Coldplay)
Back to top
Reply with quote
 
Arno ten Hoeve
PixPas Pro


Gender: Male
Age: 50
Joined: 29 Oct 2008
Posts: 352
Location: Deventer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 09 Jun 2010, 13:50    Post subject:
Als we allemaal komen a.s. zaterdag, kan het er nog behoorlijk interessant worden. Iedereen heeft wel een (goede) mening.

groeten
Arno
_________________
canon
http://www.arnotenhoeve.nl
Back to top
Reply with quote
 
leo snellink
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 66
Joined: 31 Jan 2007
Posts: 5542
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 09 Jun 2010, 14:23    Post subject:
OK, formuleer het dan maar als volgt:
is een competitie-element in Birdpix (of een natuurfotowedstrijd georganiseerd door ongeacht wie) schadelijk voor natuurbescherming?
Groeten, Leo
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 09 Jun 2010, 14:43    Post subject:
een tweede vraag van mij is of er überhaubt wel noemenswaardige schade veroorzaakt wordt door natuurfotografen en andere vormen van land-recreatie...

Onderlinge drukte en overlast, ja, zeker. maar schade aan het systeem?

daar waar sprake is van geïsoleerde, hoogst kwetsbare ecosystemen, kan de schade door recreatie (fotografie) zichtbaar worden, en eventueel zelfs desastreus worden (hoe heten die vlinders/mieren ook weer). Maar ruim voor die tijd hebben andere factoren de leefomgeving aangetast (ontginning, ruilverkaveling, grondwaterstandsverlaging, bemesting, verzuring, afgraven tbv ruimtelijke ontwikkeling).

Die suffe blauwborstlandplatloperij bij mij om de hoek heeft geen blijvende schade berokkend, terwijl er toch aardig wat mensen kwamen. De effecten door een droge zomer, en een koude winter waren veel groter. Vervolgens kwamen er ook nog eens graafmachines van de natuurbeheerder...

voor waterrecreatie geldt dit misschien anders?

(dit is toch on topic, mag ik hopen?)
Back to top
Reply with quote
 
Jan Uilhoorn
Guest







PostPosted: Wed 09 Jun 2010, 15:19    Post subject:
Quote:
een tweede vraag van mij is of er überhaubt wel noemenswaardige schade veroorzaakt wordt door natuurfotografen en andere vormen van land-recreatie...


In vergelijking met andere zaken stelt de schade natuurlijk helemaal NIETS voor.
- Olieramp Mexico.
- Ontbossing.
- Walvis- en overige visserijen.
- Doodknuppelen zeehonden.
- Opwarming van het milieu.
- Varkensflats, met de gevolgen als vakenspest
- Kippenflats, met gevolgens als vogelgriep. (trekvogels krijgen de schuld)
- enz...........................
- enz.......................................................


Jan
Back to top
Reply with quote
 
Delo


Gender: Male
Age: 33
Joined: 21 Feb 2010
Posts: 215
Location: Amsterdam, Noord-Holland
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 09 Jun 2010, 19:26    Post subject:
Heb nu al zin in Zaterdag, hoop alleen dat ik het wel kan volgen met al die gecompliceerde verwoordingen Razz Er worden hier in ieder geval al genoeg interesante vraagstukken naar boven gebracht.
_________________
Canon EOS 50D / EF-S 17-85mm IS / EF 70-300mm IS / Sigma 150-500 OS / Lowepro CompuTrekker AW / Bresser Condor 10x50

"Maybe because it's entirely an artist's eye, patience and skill that makes an image and not his tools." - Ken Rockwell
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 65
Joined: 15 Apr 2005
Posts: 9835
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 09 Jun 2010, 20:52    Post subject:
@ Jan Uilhoorn

- Uitputting van grondstoffen
- Overbevolking
- Verlies aan biodiversiteit en massaal uitsterven
- Financiele crisis in de wereld waardoor er geen aandacht meer is voor deze problemen.

Er zijn nog wel wat probleempjes op te lossen hé?

Achterliggend probleem bij deze gehele opsomming is natuurlijk het gevolg van grote getallen. De vraag is dus komen er teveel vogelfotografen?

.
_________________
Nikon, Gitzo


Last edited by Hendrik van Kampen on Wed 09 Jun 2010, 21:33; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 09 Jun 2010, 21:12    Post subject:
ik word ondertussen stevig op de vingers getikt.
(dat is hartstikke goed, mij op de vingers tikken)
wat niet goed is:
Quote:
vorig jaar is door een WetlandWacht waargenomen hoe een fotograaf veel te dicht (buiten de paden!!) bij een kraanvogelnest kwam. Kraanvogels zijn superverstoringsgevoelig, en het legsel mislukte door deze actie. De kraanvogels keerden niet meer terug naar het nest nadat ze ervan waren verjaagd.


waar ik zelf voor vrees, is dat deze er een is uit de categorie:
Quote:
de mensen die de kennis niet willen opdoen, of die alleen voor hun eigenbelang gaan, die kun je gerust opgeven. hen bereik je toch niet....

wel een serieus probleem voor re-introductie van kraanvogels dus.
Back to top
Reply with quote
 
Rudi Debruyne


Gender: Male
Age: 66
Joined: 05 Jun 2005
Posts: 380
Location: Diksmuide (W.Vl) Belgium
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 09 Jun 2010, 22:42    Post subject:
Vogelfotografie kan bijdragen tot betere kennis van de natuur. (Betere) Kennis van de natuur kan bijdragen tot betere bescherming van de natuur. Dus draagt vogelfotografie bij tot natuurbescherming. Dit is één invalshoek.
Verstoring is een slechte zaak voor natuurbehoud. Vogelfotografie vereist in zekere zin een intens en langer verblijf in de natuur. Intens en lang in de natuur verblijven veroorzaakt verstoring. Vogelfotografie veroorzaakt verstoring. Dat is een tweede invalshoek.

Vogelfotografie veroorzaakt mijn inziens geen probleem en de verstoring wordt goed aan banden gehouden door o.a. de sociale controle van collega-fotografen en andere natuurgebruikers. Er is trouwens ook een wet die dat doet.

Het (vermeende) probleem van de verstoring door natuur(vogel)fotografie wordt vooral gevoed door de fotografen zelf. BP doet hierin een grote duit in de zak.

Dat heel wat vogelfotografen ondeskundig zijn is logisch, er moet heel wat geleerd worden in de natuur... Dat daarbij fouten gebeuren en er hiedoor wel eens een slachtoffer valt, dat is niet meer dan logisch. Dat gebeurd ook tijdens wetenschhappelijk onderzoek (ringwerk), dat gebeurt ook door het wegverkeer, dat gebeurt zo vaak ... Als je het vergelijkt met ander natuurgebruik, welk percentge zou dit (slechts) zijn bij de vogelfotografie denk je? Bijna verwaasloosbaar?

Het is daarom dat ik deze discussie een beetje overbodig vind en dat ik het een beetje hypocriet vind dat een site die haar enorm succes te danken heeft aan het permanent promoten van een zekere verstoring in de natuur, dan weer heiliger wil zijn dan de paus.

Natuurlijk moeten wantoestanden worden aangekaart en moeten maatregelen getroffen worden tegen wantoestanden die door natuurfotografen worden gepleegd. Ik steun BP dan ook onvoorwaardelijk met haar beleid. Maar ik doe niet aan nestbevuiling. Net als een roofvogel jong ga ik netjes aan de RAND van het nest staan om mijn vuiligheid elders te deponeren.

Ik denk dan ook dat BP zich beter zou bezighouden met de promotie van onze hobby en niet met het aankaarten van een (verwaarloosbaar) neggatief punt bij de viering van het verschijnen van een - ongetwijfeld weer - fantastisch fotoboek.

Om toch on-topic te eindigen een vraag aan het panel:

Aan jullie titels en functies te zien zijn jullie allemaal fel actief in de wereld van de vogels. Hoe gaan jullie om met je dagelijks werk voor de promotie en sensibiliseringswerk van de vogels en het vogelen, als je weet dat het steeds maar populairder worden van het vogelen (en alles daarrond) een steeds grotere druk op die zelfde vogels legt?

mvg,

Rudi Debruyne
_________________
Canon 5D Mark2 en 7D - Ef 100-400 4.5/5.6 L IS - EF 500 & 600 1:4 L IS USM - Ext. EF 1,4 - Speedlite 580EX - Manfrotto Magf. Monopod 694 & Whimberly schommelkop & Gitzo C. Tripod G1548 & G1227LVL en Manfrotto vdkop 501.
Back to top
Reply with quote
 
Arno ten Hoeve
PixPas Pro


Gender: Male
Age: 50
Joined: 29 Oct 2008
Posts: 352
Location: Deventer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 10 Jun 2010, 7:49    Post subject:
Ja! Rudi,

Als dat roofvogelnest slechts 1 jong bevat, dan is de vervuiling verwaarloosbaar. Bij 4 jongen in 1 nest wordt het al snel een puinhoop.
Volgens mij is dat een beetje het probleem nu. Er zijn gewoon soms teveel jongen op één plek aan het poepen.
Birdpix heeft de enorme opmars meegemaakt (en wij allen ook; of in ieder geval, de meesten van ons) van natuur- en vogelfotografie. In het begin 1000 leden (ik noem maar wat), nu 8000! En het worden er elke dag meer. Tja, dan wordt het nest vuil als je niet iets doet.

Dus, om erger te voorkomen (tja, iedereen moet weleens een poepje doen) is het nu tijd om vooral op bewustwording te spelen. En dat lijkt me een heel goede zaak! Volgens mij is dat het hele doel. Ook van de aanvinkmogelijkheid bij het uploaden van een foto. Hypocriet? Nee, je moet wat!

Diegenen die al veel langer met natuur bezig zijn, zoals jij Rudi, zijn eigenlijk verplicht om de nieuwkomers te sturen. Zo van:
Nee, nee, OVER de rand! Foei!

groeten
Arno
_________________
canon
http://www.arnotenhoeve.nl
Back to top
Reply with quote
 
Wim Nijenhuis


Gender: Male
Age: 76
Joined: 30 Jan 2008
Posts: 2
Location: gem. Lochem
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 10 Jun 2010, 10:15    Post subject:
Ad Sprang wrote:
Wat mij zorgen baart is het sterk groeiend aantal vogelfotografen; een groei die lijkt te worden aangewakkerd door sites als Birdpix. Goede apparatuur komt steeds meer in een ieders bereik maar lang niet alle fotografen hebben voldoende kennis van vogels om in te kunnen schatten waar ze mee bezig zijn. Zo worden als voorbeeld regelmatig foto’s van alarmerende Grutto’s door de moderatoren geweerd waarbij de fotografen niet zelden aangeven dat de rondcirkelende vogel ruim voldoende kansen bood om de vaardigheid in het maken van vliegbeelden te oefenen. Dat hier sprake is van een vogel die probeert de indringer (lees fotograaf) weg te jagen bij zijn/haar jongen ontgaat de fotograaf, simpelweg omdat de kennis ontbreekt. Zo zijn er voorbeelden te over te noemen maar ik pik deze er even uit omdat deze situatie voor velen van ons herkenbaar is.

Jammer genoeg kan ik er zaterdag niet bij zijn maar ik zou het op prijs stellen als dit item eens nader belicht werd.


De andere kant van het verhaal is wel dat er daardoor (gelukkig) meer belangstelling voor de natuur ontstaat en men er waarschijnlijk ook meer voor zal willen doen om het te behouden. Ik ben al jaren lid van, en werkzaam bij een vogelwerkgroep. Wij doen aan inventarisatie van gebieden, kastcontroles (uilen en torenvalken) en het ringen van pullen. Ik hoop dat door die toenemende belangstelling ook de kennis van zaken zal toenemen en men leert wat kan en wat juist niet!
Hierin kan ook BIRDPIX een belangrijke taak vervullen.
Ik ben zelf pas later naast het observeren ook gaan fotograferen (mijn vrouw is een nog fanatieker vogelaarster dan ikzelf) ook om later te kunnen determineren. Maar begin het fotograferen steeds leuker te vinden.
Opgemerkt kan worden dat er groepjes leden zijn die elkaar onderling waarderingen/nominaties geven, wat een nadeel is van deze competitievorm.
Ik heb zelf ook ervaren dat niet alleen de zeldzaamheid van het onderwerp op de foto beoordeeld wordt maar ook naar de eenvoud, omgeving en andere factoren wordt gekeken.


Groet Wim
_________________
Canon EOS 50D, Sigma lens 70/300
Canon EOS 400D, Canon lens 100/400, Sigma lens 100/300,
Kodac Easy Share DX 6490
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Nieuws
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum