Gender: Male Age: 30 Joined: 23 Nov 2008 Posts: 49 Location: Aalsmeer
Posted: Mon 01 Mar 2010, 19:41 Post subject: vogels kijken en fotograferen
Beste mede vogelfotografen,
Ik heb deze week vakantie en als het weer een beetje mee zit wil ik er een dagje op uit trekken om vogels te kijken en als het even kan ook te fotograferen.
Maar waar?
Ik woon in Aalsmeer, nabij Amsterdam. Ik ken natuurlijk wel wat gebieden in de buurt, zoals de Amsterdamse Waterleiding Duinen (best bekend met ingang Vogelenzang) maar ik wil wel eens naar iets nieuws.
De volgende dingen spelen een rol in mijn keuze:
-binnen een uur te rijden
-vogels
-mogelijkeheid om te fotografen
-liefst ook een beetje wandelen (hoeft niet zo veel te zijn als in de AWD maar ik wil niet alleen vanuit de auto vogels kijken/fotograferen).
Het zou ook leuk zijn als ik nog kans heb een wat bijzondere trek vogel (sneeuwgors oid), maar daar ga ik in eerste instantie niet voor.
Alvast bedankt!
Groeten Guido _________________ Digiscoping: Kowa TSN-823M i.c.m. met Leica C-Lux 1
Canon EOS 20D i.c.m. sigma 70-200 en een sigma 2x converter
Gender: Male Age: 34 Joined: 21 Feb 2010 Posts: 215 Location: Amsterdam, Noord-Holland
Posted: Mon 01 Mar 2010, 19:48 Post subject:
Ik woonde vroeger in Amsterdam en ik ben een paar keer naar het Amsterdamse bos geweest, en het is een prachtige bos. Ik heb nog op het internet even gekeken naar vogelfotografie mogelijkheden en volgens het Amsterdamse bos website hebben ze een speciale vogeleiland.
(http://www.amsterdamsebos.nl/planten_en_dieren/vogeleiland)
Ben daar zelf niet geweest dus kan ik daar niet zo veel over vertellen. Heb daarna ook op waarneming.nl gekeken en zo te zien zijn daar toch wel wat leuke soorten waargenomen. (http://waarneming.nl/area_lijst.php?type=0&partial_name=Amsterdamse+bos&prov=0) Lijkt mij dus wel de moeite waard om een dagje naar toe te gaan.
Gender: Male Age: 52 Joined: 29 Oct 2008 Posts: 352 Location: Deventer
Posted: Tue 02 Mar 2010, 9:09 Post subject:
Dag Guido
Ik zou zeggen: de zuidpier van IJmuiden.
Een erg verrassend, anders en dus ook mooi gebied. Erg veel vogels.
En in de rommelstukjes bij strand en duinrand vind je zelfs Sneeuwgorzen.
Gender: Male Age: 30 Joined: 23 Nov 2008 Posts: 49 Location: Aalsmeer
Posted: Wed 03 Mar 2010, 18:08 Post subject:
Delo en Arno, bedankt voor jullie antwoord!
@Delo, het Amsterdamse bos ken ik vooral als gebied (fiets er wel eens langs/stukje doorheen) maar weet niet echt wat ik waar kan vinden. Maar zal het zeker onthouden en er eens een keer gaan kijken.
@Arno, ken de zuidpier, ben er vorig jaar geweest. Had alleen net de pech dat het heel hard waaide en (of het daarmee te maken heeft weet ik niet) er bijna niks te zien was. Ik weet dat ik die dag waarschinlijk gewoon pech heb gehad en wil er dan ook zeker nog een keer heen, maar aangezien het ook deze week (volgens het weerbericht) weer hard gaat waaien denk ik niet dat mijn pa er heel veel zin in heeft (het was toen nemelijk nogal koud, en dan met water en wind op de pier is niet echt aangenaam. En dan had hij ook nog met een telescoop op je rug....)
Ik onthoud deze plekken iig en wacht af of er nog meet opties komen...
Groeten Guido _________________ Digiscoping: Kowa TSN-823M i.c.m. met Leica C-Lux 1
Canon EOS 20D i.c.m. sigma 70-200 en een sigma 2x converter
Gender: Male Age: 69 Joined: 28 Mar 2010 Posts: 7 Location: meppel
Posted: Sun 06 Jun 2010, 13:22 Post subject:
hoi vogelaar die op zoek is naar plekken: google eens op schuilhutten vogels, of vogelhutten. Lukt vast iets te vinden. Wat denk je van Reeuwijkse Plassen? Of bij IJsselmeer en Jisperveld?
Groet, Dir. _________________ Canon 30D; EF 70-200/f4 L; EF S 17-85 IS, monopod, tri pod Gitzo 2941 basalt plus centre ball head; EF 300/f4 L IS; TC 1.4 II
Ga eens naar de groene jonker, bij Zevenhoven, en naar de Botshol en omgeving achter Mijdrecht, lijkt me zelfs binnen een uur te fietsen van uit Aalsmeer...
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum