Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Canon 7D of van 300mm F4 naar 300mm F2.8?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 19 Jul 2010, 21:45    Post subject: Canon 7D of van 300mm F4 naar 300mm F2.8?
Een eenvoudige vraag, het antwoord zal wel wat meer moeite kosten.

Ik heb een Canon 400D met een 300mm F4. De 1.4 converter heb ik een jaar geleden verkocht en niet meer omgekeken. Ik fotografeer voornamelijk in het bos, en wil bij slecht licht minder ruis en snellere en preciezere focus.

Dus was is mijn beste investering (geld voor kwaliteit): een nieuwe lens (de 300mm F2.8 IS) voor rond de 3900 euro (2dehands rond de 3000 euro) of een nieuwe body, dat zou dan de 7D zijn voor rond de 1200 euro.

- Zijn hier mensen die voor hetzelfde dilemma stonden en wat was de uitkomst?
- Zijn hier mensen met zowel een 7D als 300mm F4 en F2.8 lenzen die er wat van kunnen zeggen?
- Zijn hier gebruikers van een 7D in combinatie met een 300mm F4?

Mijn eigen voorkeur gaat naar de 7D uit, wegens lichter in combinatie met de 300 F4 (tov een F2.8 met eender welke body), en natuurlijk ook goedkoper. Bovendien heb ik mijn twijfels over de directe winst van een 300 F2.8 met mijn huidige 400D. Maar hier zitten vast mensen die een 300mm F2.8 niet genoeg kunnen aanprijzen...?

groet,
Lieven

edit: nog even mijn fotografiestijl: stil door het (tropisch) bos lopen, in de eerste plaats vogels kijken, en afdrukken als ik iets dicht in de buurt heb (dus opportunistische fotograaf). Ik moet er ook mee kunnen lopen (ik ben nog wel jong en gezond). De 300 2.8 leent zich minder tot dat soort struinen, dus de lovende verhalen daarover (in vergelijking met een 300 F4) wil ik graag horen!

Last edited by temmie on Tue 20 Jul 2010, 8:27; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 20 Jul 2010, 7:25    Post subject:
alleen huren of lenen brengt het antwoord wat je zoekt.

vanwege de hogere stabiliteit en flinkere autofocussnelheid gaat de 7D zeker verbetering opleveren, met name onder lastigere omstandigheden.

De nadelen van de 300F2,8 tov zusje F4 zijn fors (gewicht, prijs, kortste scherpstelafstand - evenwel canon maakt goede tussenringen -), voor sommige mensen forser dan de voordelen...
maar de voordelen zijn, uhmu, net zo fors.

kortom, eerste zin.
Back to top
Reply with quote

Hendrik

PostPosted: Tue 20 Jul 2010, 7:52    Post subject:
Sluit me geheel aan bij Peter.
Natuurlijk ga je er vooruit met een 7D. O.a. de autofocus is van een heel ander kaliber.
Qua beeldkwaliteit ga je er echter een heel stuk op vooruit met de 2,8. (Terwijl de F4 eigenlijk al best een briljant stuk glaswerk is)
Het hangt van je fotografiestijl af. Je moet je inderdaad afvragen, KUN je wel uit de voeten met een 2,8? Het is een groot en log ding. Als je gewend bent aan enorme bewegingsvrijheid, tussen struiken door kruipen etc etc, dan kan hij wel eens tegenvallen.

Testen dus

Maar nu ik je verhaal zo lees. Heb je trouwens al eens een 5dMK2 overwogen? Verschrikkelijk goede ruisprestaties. Ik weet niet of je dan met je beelduitsnede uit de voeten komt. Het nadeel van een TC toevoegen is natuurlijk weer je focus verhaal maar deze camera is in je slecht licht situaties zeer bruikbaar. Qua beeldkwaliteit ga je er dan in ieder geval het meeste op vooruit.

Nog een puntje, met die 2,8 ga je er ook nogal op vooruit qua bokeh. Zachtere achtergronden.

Groeten, Hendrik
Back to top
Reply with quote

richardvandijk

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 20 Jul 2010, 18:07    Post subject:
heb voor hetzelfde gestaan, maar dan van nikon.
Ik ben uiteindelijk overgestapt en geeindigd op een D700 met een 300 f4 i.p.v. een d300 met 300 2,8.
reden was dat de 300f4 gewoon een super objectief is. Minder lichtsterk en geen VR, maar wel veel lichter (voor het struinwerk gunstig) en nagenoeg dezelfde optische kwaliteiten. De canon versie heeft volgens mij wel IS dus dat valt al weg. Achtergronden waren bij de 2,8 versie wel heel erg strak.

Als je veel wilt gaan struinen, zou ik absoluut voor de 300f4 gaan met 7D.
De 300 2,8 is niet te zwaar om mee rond te lopen, maar het verschil is toch wel groot.

Gr, Richard

temmie

PostPosted: Wed 21 Jul 2010, 7:59    Post subject:
Het wordt meer en meer de 7D... Nog getwijfeld met de 50D (laat weer sneller ruimte om te dromen van de 2.Cool, maar dan heb ik geen videofunctie. En het vastleggen op zich (video of foto) primeert toch op enkel foto.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum