Posted: Sat 17 Jul 2010, 12:59 Post subject: universele statiefkop voor tripod, monopod foto en telescoop
Hallo,
ik heb een Nbikon D90 met lens 300 f4 en TC 1.4.
Ik wil een tripod (055xprob) en monopod (680B) van Manfrotto kopen.
Op termijn ook een telescoop voor vogelobservatie.
Ben op zoek nar statiefkop.
Denk aan de 496RC2.
Kan deze vor zowel de tripod als de monopod ?
En kan daar dan later ook nog een telescoop op worden geplaatst ?
Gender: Male Age: 54 Joined: 01 Jun 2009 Posts: 26 Location: Flevoland
Posted: Sun 18 Jul 2010, 18:38 Post subject:
Hallo Jack,
Zelf gebruik ik op mijn Feisol statief (zeker een aanrader) een Kirk BH-3 Balhoofd naar grote tevredenheid. Echter voor een telescoop geen fijne kop, daar heb ik de Manfrotto 128LP voor gekocht, deze zorgt voor een wat vloeiender beweging wat het werken met de telescoop makkelijker maakt. Ik moet eerlijk zeggen ik de camera niet op de 128LP heb gebruikt maar dat lijkt me ook niet praktisch.
Op een eenpootstatief kan je sowieso niet werken met een telescoop. Zelf gebruik ik een eenpootstatief zonder kop.
Age: 67 Joined: 01 Jan 2004 Posts: 462 Location: Amsterdam
Posted: Tue 20 Jul 2010, 10:43 Post subject:
Bij mijn Manfrotto carbon monopod ging eerst het afsluitdopje aan de onderste sectie verloren waarna de onderste sectie in de hogere delen verdween. Hele zaak moeten demonteren en daarna tijdelijk met tape en kurk een nieuwe afsluitplug gefabriceerd. Dat werkte even maar toen brak de klemband aan de laagste sectie bij het vastzetten. Bij de Manfrotto statiefkop (463 ?) brak de dubbele stelschroef af waarna het geheel onbruikbaar was. Kon gelukkig gerepareerd worden in NL voor Euro 27 maar je wilt niet dat zoiets in het buitenland gebeurt. Gebruik nu hoofdzakelijk Gitzo en Wimberley.
Gender: Male Age: 68 Joined: 04 Jun 2006 Posts: 242 Location: schijndel
Posted: Thu 22 Jul 2010, 12:58 Post subject:
Op een monopod zou ik nooit een balhoofd gebruiken. Een Manfrotto 234 ( of 234RC ) voldoet daar prima, en kost bijna niks.
Manfrotto maakt een aantal prima balhoofden ( en een aantal erg slechte ! ) maar het grote probleem van de Manfrotto's vindt ik de snelkoppeling.
Het nadeel is dat Manfrotto op al zijn snelkoppelingen kurk of rubber gebruikt. Dit veroorzaakt erg veel instabiliteit, en doet de kwaliteit van heb beste balhoofd teniet.
Ik heb mijn kopje voor de monopod ( 234 ) dan ook uitgerust met een Arca Swiss style snelkoppeling. Het is wel wat duurder, maar werkt perfect.
Bovendien zijn de balhoofden van de meeste top merken met een Arca Swiss style snelkoppeling uitgerust.
Ik heb een licht ( Feisol CT3442 ), en een zwaar statief ( Feisol CT3371 met stalen spikes en levelingbase ).
Op de ene zit een Kirk BH-3 balhoofd, en op de andere een Markins M10. Beide balhoofden bevallen prima, maar de Markins is wat soepeler in zijn bewegingen.
Ik gebruik mijn telescoop op beide balhoofden, en dat gaat prima. Absoluut geen problemen.
succes met je keuze
grt
Ad _________________ NIKON
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum