Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

verschil resultaat Adobe CS3 & Nikon Capture+vraag over

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 08 Jul 2010, 15:34    Post subject: verschil resultaat Adobe CS3 & Nikon Capture+vraag over
Een tijd geleden werd bij een topic door iemand (weet niet meer wie) gezegd, dat Nikon Capture eigenlijk het enige programma is dat een Nikon NEF bestand 100% origineel kan openen en dat Adobe CS 3, 4 ed. een soort sleutel gebruiken om het bestand te kunnen openen/lezen en dat daardoor verlies van gegevens kan ontstaan.
Nu heb ik een aantal foto's vanuit het RAW/NEF bestand zowel bewerkt in Adobe CS 3 en Nikon Capture en het lijkt inderdaad wel alsof de foto's bewerkt in Nikon Capture scherper zijn.
Graag zou ik willen weten of iemand dit verschil ook wel eens heeft opgemerkt.
Ik begin namelijk nu een beetje aan mijzelf te twijfelen of ik echt wel alles hetzelfde heb gedaan bij de bewerking, maar de foto's uit Nikon Capture zijn toch echt scherper.
Ook zou ik graag willen weten hoe je het beste ruis uit een foto kunt halen.
alvast hartelijk dank voor jullie reactie,
m.vr.gr.
Astrid Schute

dick hoogenboom

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 08 Jul 2010, 16:09    Post subject:
Hoi Astrid,

Daar ben ik ook heel benieuwd naar dat capture bedoel ik. Wat de ruis betreft, ik gebruik Neat Image Pro. Dit is een heel goed programma om van je ruis af te komen en dan vooral de Pro versie, echter daar moet je voor betalen ± 75 euri en is te bestellen bij de firma met dezelfde naam via internet. Als je betaald heb krijg je de gegevens via een mail toegestuurd en moet je op een link klikken, waarna het programma automatisch in Photoshop bij filters wordt geïnstalleerd. Heel gemakkelijk allemaal, af en toe even bij die lui de gratis up-dates ophalen en je blijft up to date.

Groet Dick.
Back to top
Reply with quote

Mies
Moderator
Moderator

PostPosted: Thu 08 Jul 2010, 16:12    Post subject:
Ik gebruik eigenlijk alleen Capture NX2 meer omdat dat programma als enige de foto's weergeeft zoals ze achter op de camera getoond werden. Bij PS valt ook een groot deel van de RAW functionaliteit van kleurstijlen en in camera verscherping weg. Ruisreductie pas ik nooit toe....

Gr. Michel
Reply with quote

dick hoogenboom

PostPosted: Thu 08 Jul 2010, 16:17    Post subject:
Michel geld dat niet voor de Jpegs als je zegt dat kleurstijlen en verscherping in de camera wegvalt?

Groet Dick.
Back to top
Reply with quote

Mies
Moderator
Moderator

PostPosted: Thu 08 Jul 2010, 16:22    Post subject:
Volgens mij geld dat ook voor de NEF's (ik heb echter niet de laatste versie van PS).
Reply with quote

astrid schute

PostPosted: Thu 08 Jul 2010, 18:33    Post subject:
Heren, dank voor de reacties.
Ik ga ook nog even uitproberen om in een in Capture bewerkte foto daarna in Adobe bijv. iets te veranderen om te zien of er dan nog iets aan de kwaliteit verandert. Je werkt dan in een JPEG bestand, misschien maakt dat iets uit.

groetjes,
Astrid Schute

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 08 Jul 2010, 19:49    Post subject:
capture nx(2) laat de foto's zien zoals nikon ze bedoelt. ik houd daar van, maar heel veel beroepsfotografen laten liever de foto zien zoals zij die zelf bedoelen... Smile

het is zeker niet zo dat de ene raw-convertor scherper beeld geeft dan de andere, want je kan het bij al die raw-convertors naar smaak instellen.
wel, CS3 en hoger hebben bijzonder mooie verscherpingstools waar capture nx2 nog niet aan kan tippen.

Kies je voor gemak en nikon-kwaliteit beeld, dan capture nx. Heb je zelf kijk op beeldbewerking, dan photoshop en adobe camera raw (of lightroom).
En wat je ook nog kan doen is de voorbewerking in capture en de nabewerking in photoshop. Als het om prints gaat zou ik dan niet jpeg maken om in photoshop te openen, maar 16 bit TIFjes.
Back to top
Reply with quote

astrid schute

PostPosted: Fri 09 Jul 2010, 8:05    Post subject:
@ Peter

Bedankt voor je reactie. Ik moet eerlijk zeggen, dat ik niet zoveel weet over het verschil tussen JPEG's en TIFF's ea.
Ik print mijn foto's echter bijna nooit, dus misschien is het opslaan in JPEG dan toch niet verkeerd.
Misschien kun je het verschil tussen beiden uitlegggen?
Alvast bedankt,

groetjes,
Astrid Schute

ErikV

PostPosted: Fri 09 Jul 2010, 9:11    Post subject:
Een jpeg is een gecomprimeerd bestand, tiff niet. Bij tiff blijft er dus meer bewaard van het origineel, er is geen verlies.

Ik open altijd RAW in Aperture (alleen op Apple) en gebruik een Nikon ruis plug-in als dat nodig is. Dat werkt volgens mij goed en erg makkelijk.
Back to top
Reply with quote

Ed Agter

PostPosted: Fri 09 Jul 2010, 11:17    Post subject: NX en CS4
Als ik een foto ophaal in NX dan is hij echt scherp maar bij een nabewerking in CS4 dan is plotseling die scherpte minder.
De voorlaatste foto die ik geupload heb van de Madeira parakeet is zo'n voorbeeld. In NX ziet hij erg echt scherp uit maar de geplaatste foto die ik in CS verklein en een jpeg van maak, lijkt de scherpte veel minder! Ik denk dat de verschillende raw converters ook echt verschillend werken en zodoende de foto nadelig kunnen beinvloeden.

Ed
Reply with quote

Hendrik

PostPosted: Fri 09 Jul 2010, 11:28    Post subject:
astrid schute wrote:
@ Peter

Bedankt voor je reactie. Ik moet eerlijk zeggen, dat ik niet zoveel weet over het verschil tussen JPEG's en TIFF's ea.
Ik print mijn foto's echter bijna nooit, dus misschien is het opslaan in JPEG dan toch niet verkeerd.
Misschien kun je het verschil tussen beiden uitlegggen?
Alvast bedankt,

groetjes,
Astrid Schute

Opslaan in tiff lijkt me sowieso nogal zinloos. Helemaal in jouw geval. Als je hem als DNG wegschrijft kun je er altijd bij en kost het niet onnodige ruimte, t.o.v. een tiff dan.
Je moet alleen niet te vaak je jpeg openen, bewerken en dan weer opslaan als jpeg. Als je geen luxe dingen wilt doen kun je ook gerust eenmalig wegschrijven naar jpeg.
Back to top
Reply with quote

adjuh

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 22 Jul 2010, 13:10    Post subject:
Capture NX opend een nef file met behoud van de camera instellingen. Andere programma's doen dat niet. Ik vindt dat een voordeel, omdat het een aantal bewerkingen scheelt. Je kunt deze camera instellingen ook uit zetten, en vanaf het kale nef file werken.
Op de diverse forums is men het er eigenlijk wel over eens dat Capture NX ( en ook Vieuw NX ) de beste converters zijn om van je nef een jpeg of tiff te maken.
Ik gebruik Photoshop eigenlijk alleen nog als ik een clone stempel of healingbrush nodig heb. Ik open dan in Capture, doe de eerste bewerkingen, en zet dan om naar tiff. Die tiff open ik in PS en doe daar mijn bewerkingen. Dan weer terug naar Cpature om te verscherpen en om te zetten naar jpeg.

grt
Ad

urbanguard

PostPosted: Thu 22 Jul 2010, 13:35    Post subject:
Dit lijken me nogal veel handelingen om tijd te besparen.
Ik heb laatst zelf even een testje gedaan met capture en ACR 6 (camera raw) icm PS5 en ik moet zeggen, hoewel capture helemaal niet slecht is, veegt ACR de vloer aan met dit programma vwb de scherpte en kleurweergave.
Voor mensen met een nikon camera en geen PS is dit een prima en gratis alternatief natuurlijk.
Maar als je wat kritischer naar het materiaal kijkt, is ACR toch de betere (en snellere) oplossing.
Back to top
Reply with quote

adjuh

PostPosted: Thu 22 Jul 2010, 14:35    Post subject:
urbanguard wrote:
Dit lijken me nogal veel handelingen om tijd te besparen.
.

Klopt, maar meestal hoef ik helemaal niks te doen, en komen de foto's er precies uit zoals ik ze wil hebben.

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 23 Jul 2010, 8:11    Post subject:
kortom, zoveel smaken zoveel meningen.

(16 bit TIFF gebruik ik alleen voor de stappen tussen bewerkingen. je verliest dan geen enkele informatie. ik schat in dat je het verschil niet echt zult zien ten opzichte van jpeg-groot opslaan, maar baat het niet dan schaadt het niet. En het kost geen ruimte op de schijf, aangezien ik alleen het origineel (NEF) en de uiteindelijke versie (daar maak ik ook weer een NEF van) bewaar. De printversie JPEG-groot, verdwijnt na afdrukken.)
Back to top
Reply with quote

Hendrik

PostPosted: Mon 26 Jul 2010, 14:54    Post subject:
peter wijn wrote:
kortom, zoveel smaken zoveel meningen.

(16 bit TIFF gebruik ik alleen voor de stappen tussen bewerkingen. je verliest dan geen enkele informatie. ik schat in dat je het verschil niet echt zult zien ten opzichte van jpeg-groot opslaan,

Als je aanpassingen doet buiten "het RAW editten" om, dan is dit de methode inderdaad. Verschil is er altijd maar hangt nogal van de situatie af. Als je ge-editte jpeg bijna hetzelfde is als je orrigineel, dan valt er weinig te comprimeren. Bij meer verschil, clonen, plakken voornamelijk dan ziet het algoritme toch weer kans om een daar weer extra compressie op toe te passen. Maar compressie is er altijd, keer op keer.

DNG is een universeel RAW formaat. NEF is nikon eigen en camera gebonden (geldt ook voor andere merken) De vraag is, in hoeverre en hoe lang dit compatible is of blijft, met wat dan ook.
Voorbeeld,
Ik heb CS3 en ga echt niet CS5 kopen. Mijn broers 7D beelden kan ik niet openen. Ik kan er wel alles mee als hij mij zo'n beeld aanreikt in DNG.
Ben je 15 jaar later nog in staat om je oude NEF bestand te openen met de dan gangbare software?

Ik neem in ieder geval liever het zekere voor het onzekere.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum