Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Snelheid AF: vergelijk Canon 7D, 5D II, en Mark IV

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 28 Jul 2010, 10:16    Post subject: Snelheid AF: vergelijk Canon 7D, 5D II, en Mark IV
Ik overweeg de aanschaf van een nieuwe camera (heb nu de Canon EOS 40D). Ben met name naar iets op zoek waar ik beter vliegbeelden mee kan fotograferen.
OK, de 5D II maakt minder opnames per seconde maar is het % beelden wat in focus is bij vliegende vogels net zo groot als met de Mark IV? En hoe doet de 7D het in dit geval?

Ga ik er met deze camera's veel op vooruit t.o.v. de "good-old" 40D?

Nu valt er over de AF heel wat te zeggen (nauwkeurigheid, hoe goed volgt ie in servo mode etc., hoe snel is ie). Maar echte "harde" specificatie gegevens (in de zin van, stel scherp binnen X millisec. voor alle afstanden o.i.d.; volgt objecten indien ze niet sneller bewegen dan Y graden per seconde, etc.) van de bovenste camera's kom ik niet echt tegen op Internet.

Kan iemand mij helpen?

Met vriendelijke groet,
Gerard Schouten

dirkottenburghs

PostPosted: Wed 28 Jul 2010, 10:54    Post subject:
Ik heb een 1d MIII en een 5D en ik moet zeggen dat ik voor vliegbeelden steeds naar de 1D grijp. Veel snellere AF en meer beelden per seconde. Over de 7D kan ik (voorlopig) nog niet meespreken Confused
Back to top
Reply with quote

Digibird

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 28 Jul 2010, 20:56    Post subject:
Ha die Gerard, ik kan je weliswaar niet helpen aan de getallen (fysicus toevallig? Laughing ), maar kan je wel zeggen dat ik bijzonder in mijn schik ben met mijn 7D. Stuk sneller maar ook flexibeler dan bv de 50D.

Persoonlijk is me de Mark-serie gewoon te duur, dus ik heb bewust besloten voor de 7D afgelopen voorjaar.

Een suggestie: huur ze anders een keertje en probeer ze een weekend uit?

Groet en see you soon,
Phil

Gerard Schouten

PostPosted: Thu 29 Jul 2010, 12:55    Post subject:
Thanx Phil en Dirk, zijn er nog anderen meningen en ervaringen die zowel met 7D als bijv Mark IV fotograferen?

Adri Gr Nuelend

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 29 Jul 2010, 14:06    Post subject:
Gerard, gaat het je alleen om de AF snelheid? Onlangs heb ik een 5dmk2 gekocht. Samen met de 40d lekker breed inzetbaar.

John van der Valk

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 30 Jul 2010, 9:44    Post subject:
Gerard,

Heb ze alle 3 gehad.

5D Mark II :
Voor BIF is deze, naar mijn mening, ongeschikt, de AF is traag en moeilijk vast te houden bij vliegbeelden.
Aantal frames/sec is te laag.
AF snelheid is mijns inziens lager dan de andere camera's.
Ander nadeel is het verlies van de cropfactor, het is een full frame, Kwaliteit is wel OK.
(deze camera heb ik weggedaan vanwege het gemis van de cropfactor en de traagheid)

7D :
Zeer goed voor BIF , je kunt gebruik maken van AF extension (center focus met hulppunten) waardoor het super gemakkelijk is om vogels in de vlucht (BIF) te volgen en vast te leggen.
Aantal frames/sec is OK.
AF snelheid is OK.
Ander voordeel is de cropfactor en hij beschikt ook over een spotfocus (voor BIF heb je hier niets aan, maar om een vogel in een struik te pakken wel en dat lukt met weinig andere camera's)De kwaliteit is iets minder dan de andere camera's maar wel OK.

1D Mark IV :
Zeer goed voor BIF, je kunt net als de 7D (wel op een andere manier en met meer mogelijkheden) gebruik maken van AF extension waardoor het nog beter is om BIF te volgen en vast te leggen.
Aantal frames/sec is ruim voldoende.
AF snelheid is hoog.
Voor mij is deze de perfecte camera voor BIF (en andere vogelopname's)
De Kwaliteit is perfect.

Gerard,

Keuzes maken is en blijft altijd moeilijk en je gaat al snel appels met peren vergelijken.(7D van Euro 1300,- of een 1D Mark IV van Euro 4200,-)
Vraag jezelf eens af wat je wilt gaan doen en stem daar je zoektocht op af.
Huur anders eens een camera en ga daar eens een weekje mee stoeien en oordeel dan zelf, denk dat je dan de beste keuze maakt.

Groet en succes, John

DSLR : Canon .
Back to top
Reply with quote

Hendrik

PostPosted: Fri 30 Jul 2010, 16:25    Post subject:
Met de 5Dmk2 ga je er op achteruit t.o.v. de 40d. Dit is gewoon geen actie camera. Punt.
Met de 7D ga je er wel enigzins op vooruit maar niet wereldschokkend.
De 1d mark4 is monsterachtig maar wel heel erg duur.
Mijn keuze, een 1d mark3 of desnoods de 7D. Als je hierbij nog een 5dmk2 zou kopen ben je nog steeds minder kwijt dan een 1d mark4.
De 1d mark3 heeft helaas wel 10MP. Ik kan me voorstellen dat dit niet altijd toereikend is. Maar voor vliegbeelden toch geschikter dan de 7D en qua beeldkwaliteit natuurlijk stukken beter.

Suc6 met je keuze!
Back to top
Reply with quote

mattbirdwatcher

PostPosted: Fri 30 Jul 2010, 18:28    Post subject:
Voor een appel en een ei kan je een eos1D mark II aanschaffen ( 2de hands uiteraard) en hoewel "slechts" 8 megapixels, nog altijd een zeer betrouwbare camera , ook voor vluchtshots:
http://www.mattbirder.co.uk/page_40.html

Hendrik

PostPosted: Fri 30 Jul 2010, 18:47    Post subject:
Inderdaad, wederom een stapje terug t.o.v. de mark 3 maar een fenomenale camera die zeer geschikt is voor het snelle actiewerk.
Maar toch, stel je voor, je cropt een beetje en er is opeens belangstelling voor een topplaat die je hebt geschoten. Aanleveren in 240, 300 of eventueel nog meer DPI. Dan gaan je mogelijkheden wel achteruit natuurlijk met "maar" 8,2 MP.
Back to top
Reply with quote

Lesley van Loo

PostPosted: Fri 30 Jul 2010, 19:01    Post subject:
ik heb de 1D mkIII gehad en ben overgestapt op de 7D, zoveel verschil in AF bij vluchtshots zie ik niet.

laat ik het zo zeggen, ik heb met de 7D nog niet het idee gehad een fotokans te hebben gemist die ik met de 1D mkIII wel zou hebben gemaakt.

Misja

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 30 Jul 2010, 22:12    Post subject:
Voor wat betreft de beeldkwaliteit van de 1D MKIII en de 7D is het verschil toch ook minimaal? Als ik de verschillende vergelijkingssites bekijk is het maar een fractie en soms zie ik het verschil niet eens...

Vr gr Misja
Back to top
Reply with quote

Lesley van Loo

PostPosted: Fri 30 Jul 2010, 22:46    Post subject:
wat er bij mij qua RAW rechtstreeks uit de 1D kwam was/leek toch heel anders dan bij de 7D.

de 1D leek wat softer en de 7D lijkt wat meer detail te hebben (en ook ruis, maar niet storend) maar met DPP (van canon) heb ik standaard de ruisreduktie op 3 staan, hierdoor verlies je wat detail maar alsnog blijft er minimaal zoveel inzitten als de 1D en de ruis ben je dan zo goed als kwijt (overigens gebruik ik verder geen neatimage)

je ziet het, ik heb niet zoveel verstand van bewerken e.d. Embarassed

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum