Gerard,
Heb ze alle 3 gehad.
5D Mark II :
Voor BIF is deze, naar mijn mening, ongeschikt, de AF is traag en moeilijk vast te houden bij vliegbeelden.
Aantal frames/sec is te laag.
AF snelheid is mijns inziens lager dan de andere camera's.
Ander nadeel is het verlies van de cropfactor, het is een full frame, Kwaliteit is wel OK.
(deze camera heb ik weggedaan vanwege het gemis van de cropfactor en de traagheid)
7D :
Zeer goed voor BIF , je kunt gebruik maken van AF extension (center focus met hulppunten) waardoor het super gemakkelijk is om vogels in de vlucht (BIF) te volgen en vast te leggen.
Aantal frames/sec is OK.
AF snelheid is OK.
Ander voordeel is de cropfactor en hij beschikt ook over een spotfocus (voor BIF heb je hier niets aan, maar om een vogel in een struik te pakken wel en dat lukt met weinig andere camera's)De kwaliteit is iets minder dan de andere camera's maar wel OK.
1D Mark IV :
Zeer goed voor BIF, je kunt net als de 7D (wel op een andere manier en met meer mogelijkheden) gebruik maken van AF extension waardoor het nog beter is om BIF te volgen en vast te leggen.
Aantal frames/sec is ruim voldoende.
AF snelheid is hoog.
Voor mij is deze de perfecte camera voor BIF (en andere vogelopname's)
De Kwaliteit is perfect.
Gerard,
Keuzes maken is en blijft altijd moeilijk en je gaat al snel appels met peren vergelijken.(7D van Euro 1300,- of een 1D Mark IV van Euro 4200,-)
Vraag jezelf eens af wat je wilt gaan doen en stem daar je zoektocht op af.
Huur anders eens een camera en ga daar eens een weekje mee stoeien en oordeel dan zelf, denk dat je dan de beste keuze maakt.
Groet en succes, John