Posted: Wed 21 Jul 2010, 21:14 Post subject: Lucht verkleurd?
Hallo,
Ik heb 2 foto's geupload in het persoonlijk album. De lucht was helemaal blauw met hier en daar een wolkje. Maar bij de eerste foto die ik maakte is er nog maar een klein beetje blauw te zien en bij de tweede is de lucht compleet grijs geworden Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Ik kan alleen maar verzinnen de stand van de zon maar dan nog... Ik hoop dat iemand opmerkingen of tips hier voor heeft.
Ik denk dat het aan de witbalans ligt. Heb je waarschijnlijk op AWB staan oftewel automatisch. Je body doet dan weer dit en dan weer dat bij AWB. Als je in RAW gefotografeerd hebt kun je dat met DDP programma eenvoudig weer veranderen naar daglicht. Verder kun je de kleuren wat verzadigen zodat het blauw wat blauwer wordt etc.
Gender: Male Age: 68 Joined: 04 Jun 2006 Posts: 242 Location: schijndel
Posted: Sun 08 Aug 2010, 15:42 Post subject:
Als het de witbalans is, dan zou de rest van de foto ook foute kleuren moeten vertonen. Ik denk dat er een andere reden is:
In Nederland zitten we vaak met een hoge luchtvochtigheid. het zonlicht reflecteerd op al die waterdruppeltjes in de lucht. Dat is de reden dat de lucht grijs of wit wordt. Een polarisatie filter lost dit in de meeste gevallen wel op. _________________ NIKON
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum