Gender: Male Age: 52 Joined: 07 Aug 2007 Posts: 195 Location: Meppel
Posted: Mon 20 Sep 2010, 17:20 Post subject: Waddenkust
Omdat de weersvoorspellingen goed zijn heb ik woensdag maar eens een dagje vrij genomen. De weekenden zijn vaak niet ideaal om op stap te gaan. omdat dan iedereen vrij is en dat zorgt nog wel eens voor veel fietsers en wandelaars.
Nu woon ik in Meppel, maar zou graag eens strandlopertjes ed. vanuit laag standpunt op de foto willen zetten. Voor mij is het het gemakkelijkst om noordelijk te rijden en dus naar de Waddenkust. Is er iemand bereid mij tips te geven over waar ik het best heen kan? Vanuit hutten haal je vaak geen laag standpunt...
Ik sla mijn eigen boeken er natuurlijk ook op na, maar wat hulp kan geen kwaad.
Alvast bedankt voor de medewerking.
Groet, Rick _________________ 'Always look on the bright side of life'
Ik heb hetzelfde plan maar weet ook niet zo goed waar heen te gaan. Ik weet dat bij de pier in Holwerd veel mensen met succes de steltlopers weten te platen. Delfzijl heeft ook een mooie pier waar het moet lukken maar ik denk dat de aantallen vogels bij Holwerd groter zijn. Ook zijn de vogels bij Holwerd iets meer aan mensen gewend dan in Delfzijl. Holwerd is voor verder uit de richting, dus ik denk dat ik woensdag naar Delfzijl ga.
Op getij.nl kijken wanneer het laag water is en vroegtijdig gaan liggen bij opkomend water.
Ik kan je geen tips geven, maar ben wel geintresseerd in de antwoorden. Met name omdat ik vaak met hetzelfde probleem zit.
Een dagje ergens heen gaan waar je onbekend bent, pakt voor mij vrijwel nooit goed uit, ondanks nodige voorbereiding.
Dit geldt uiteraard voor veel meer mensen, dus ik ben eigenlijk wel heel benieuwd wat jij ervan gaat maken!
Gender: Male Age: 44 Joined: 30 May 2005 Posts: 536 Location: sexbierum
Posted: Tue 21 Sep 2010, 11:19 Post subject:
De antwoorden zijn niet altijd even makkelijk. De beste foto's maak je inderdaad toch in eigen/bekende omgeving. Dat is ook logisch, natuurfotografie bestaat namelijk vooral uit tijd.
Even niet flauw doen over fotoreizen lui. Een fotograaf die al 10 jaar foto's maakt in hetzelfde gebied, doet dat waarschijnlijk beter dan jij als je toevallig een dagje mee wilt pikken.
Nu ook nog wat info waar je wat aan hebt.
De pier van Holwerd is redelijk te doen. Aan de rechterkant schiet ik vaak. Bij hoog water is daar altijd nog wel wat slik. Beetje liggen op het bassalt en wachten maar. Niet grote aantallen maar er komen toch bijna altijd wel 3 soorten strandlopers voorbij. Die krijg je dan redelijk makkelijk met een laag standpunt in beeld. Waarschijnlijk zijn heel wat van de onlangs geschoten kanoeten op BP daar gemaakt. Toch is fotograferen aan de wadkust beslist niet simpel. Er zijn zo veel factoren waar je rekening mee moet houden. Erg aardig van Hendrik van Kampen om Zwarte Haan aan te bevelen. Maar grote kans dat je met helemaal niks terug komt. Ja, het is ook een favoriet stekje van mij. Ik ben echter lokaal en hoef maar 10 minuutjes te rijden. Moet je uit Almelo komen? Zie het als een leuk tripje maar ga er niet vanuit dat je met materiaal mee naar huis gaat. Dan kan het alleen maar meevallen. Soms valt het mee en heb je geluk. Nog een Tip: rond vloed bij Zwarte haan nog geen succes? Rij dan snel door naar Holwerd. Pak je daar het ideale moment nog mee.
Nu de harde waarheid. Wil je echt betere foto's? Blijf dan lekker in je eigen omgeving fotograferen zou ik zeggen. Ik vlieg ook niet naar Almelo of timboektoe voor een.... Maar ik schijn daar redelijk uniek in te zijn lijkt het. 1 x ben ik in de OVP geweest. Leuk hoor, ff het gebied bekijken. Maar zelfs na uren en uren research, scoor je die foto's die je wilde niet.
Check deze: http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=142645
Ik ben eerlijk, natuurlijk ben ik met materiaal terug gekomen maar thuis zet ik andere soorten beter op de foto.
Kijk, wat een lang, lief en vriendelijk berichtje heb ik geschreven niet? Ik zou mezelf niet zijn als ik niet afsloot met iets confronterends.
Ik snap het wel. "Je" (ik spreek niemand persoonlijk aan) wilt wel eens wat anders. Maar waarom moeten we met zijn allen altijd overal naar toe vliegen om een bepaalde soort er op te zetten? Nee, birdpix zet niet aan tot...... en draagt niet bij aan..... lees ik dan altijd op het forum. Competitiedrang? Nee hoor, dat hebben we niet met z'n allen. Nominaties? We gaan echt niet..... omdat we de foto van.... zo mooi vinden. Dat zegt men dan letterlijk tegen me in het forum. Yeah right. Zeker geen psychologie gestudeerd mensen? Stom van me dat ik als weerwoord de maandcompetitie nog vergeten was maar goed.
Nee, ik ben niet heilig. Ik mis waarschijnlijk ook nog eens de essentie van natuurfotografie omdat ik meer natuurgenieter ben. Maar als er straks op een zaterdag 20 man in de kwelder bij Zwarte Haan staan dan gaat er waarschijnlijk meer kapot dan ons lief is. Dan bedoel ik niet eens alleen die keurige fotografen op dat moment. Heel klein praktijk voorbeeldje. Bij westhoek heb ik het beleefd dat brommerrijders me voorbijreden onder mijn camounet en honden bijna over me heen liepen. Niet lopen zeuren dat ze dat anders ook wel hadden gedaan. Dan snap je mijn hele verhaal niet en moet je je afvragen of je wel goed nadenkt over de dingen die je doet als natuurfotograaf. (Ga ik verder NIET op in)
Zo, wat een kutreactie weer van mij.
"bitch mode off"
In ieder geval veel suc6 en goede foto's toegewenst en denk na bij wat je doet![/url] _________________ De nodige kilo's canon....
Gitzo carbon + wimberley
www.natuurplaten.nl
Posted: Tue 21 Sep 2010, 15:02 Post subject:
Hendrik wrote:
Zo, wat een kutreactie weer van mij.
Ik begrijp je gevoel wel, maar de oorzaken die je viseert zijn misschien een beetje kort door de bocht. Iemand die met laag standpunt steltlopers wil fotograferen moet nu eenmaal ergens naartoe, zulke plekken zijn er misschien niet met hopen (tenzij je drieteenstrandlopers fotografeert). Zo moet iemand die graag een schilderij van Rembrandt wil zien ook speciaal naar Amsterdam.
In sommige landen ben je blij om een andere fotograaf/vogelkijker tegen te komen, in andere landen sta je met 300 op een Kaspische plevier te kijken, of een (ontsnapte) kerkuil te fotograferen. Dat kan ook gezellig zijn, maar het is in deze overbevolkte tijden gewoon een beetje onvermijdelijk. Richt je pijlen dan ook niet op de gemiddelde (vogel)fotograaf, het probleem is van ons allen, en het wordt groter want we zijn met meer. Maar we zijn allen ook (maar) mensen.
Posted: Tue 21 Sep 2010, 16:26 Post subject:
Ook ik begrijp je wel. Ik hou er niet van om met 30 fotografen naar een Sneeuwuil te gaan kijken. Ieder z'n ding overigens... Zeker geen waardeoordeel.
Ik vind het wel leuk om in verschillende omgevingen te fotograferen. Laatst zijn we in Twente geweest. Veel gewandeld en tijdens de wandeling gefotografeerd, maar ook wel even in de hut in Losser geweest. Een aantal leuke mensen gesproken en wat foto's kunnen maken...
Morgen ga ik naar het wad. Ik zie nog wel even waarheen.... maar de kans dat ik nog even doorrijdt naar Lauwersmeer of op de terugweg langs Piaam ga, is erg groot.
Dat vind ik een mooie invulling van mijn vrije dag. Hopelijk kan ik het één en ander vastleggen en zo niet, heb ik me nog prima vermaakt.
In ieder geval bedankt voor je tips.
Ook ik (alweer een ) begrijp je reactie.
Iedereen heeft gewoon een andere insteek. Natuurlijk leer je de vogels en plekken het beste kennen in je eigen buurt als je er vaak komt. Maar of ze komen als jij er bent en ook in die juiste positie zoals jij dit wil is nog maar de vraag. Die "gast" van een dagje uit een ander deel van Nederland kan net op die dag een prachtige foto maken, waar jij zo ontzettend lang op heb lopen hopen met je moeite.
Ik ga er ook graag op uit. Kom het liefst helemaal niemand tegen. En wie weet..kan je ook nog mooi een vogel op de foto zetten. En zo niet...ik geniet van de natuur. Dat blijft het belangrijkste.
Soms heb je wat geluk, vaak een ander. Met z'n allen genieten we hier toch van mooie vogelfoto's? Met wisselend succes voor vrijwel iedereen. En zelf vind ik dat een erg leuke insteek.
Posted: Wed 22 Sep 2010, 22:11 Post subject:
Ik heb vandaag een lekker dagje gehad in Friesland al heeft het weinig tastbaars opgeleverd.
Vanochtend was ik om 8.15 uur bij De Zwarte Haan. Het water stond zeker nog niet hoog en helaas kwam het ook niet echt heel hoog. Weinig van dichtbij kunnen fotograferen, maar me wel vermaakt in deze schitterende omgeving. Vogels genoeg.
Via Lauwersmeer, Oosterschar en Rottige Meente weer naar huisgegaan. In lekker weer in voor mij nieuwe gebieden geweest.
Jammer dat er morgen weer gewerkt moet worden.
Allen dank voor de tips en reacties.
Gender: Male Age: 44 Joined: 30 May 2005 Posts: 536 Location: sexbierum
Posted: Thu 23 Sep 2010, 10:08 Post subject:
Daar sluit ik me geheel bij aan. Je had in ieder geval heerlijk weer! _________________ De nodige kilo's canon....
Gitzo carbon + wimberley
www.natuurplaten.nl
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum