Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Vivara telescoop

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 15 Sep 2010, 10:35    Post subject: Vivara telescoop
Ik heb me zojuist aangemeld en heb meteen al een vraag over de telescoop die op de website van Vivara staat.
Het betreft deze telescoop....
http://www.vivara.nl/product/id=795/vivara_telescoop_hpoc_20-60x85.html

Ik vind 1500€ voor een swarovski etc. eigenlijk belachelijk duur, ik vraag me dan ook af of je het verschil in prijs ook wel kan waarnemen voor een vogelliefhebber die voor eigen gebruik betere foto's wil maken op verdere afstanden.
Die van Vivara kost 349€ en is dus 1150€ (= 2530 gulden)goedkoper.
Zijn er goede kenners die mij raad kunnen geven over mijn vraag gestelde hierboven.

PS. ik heb natuurlijk wel al het nodige gelezen en zie dat er velen perse voor de hele dure modellen gaan van verschillende merken, maar ik wil weten of het grote prijsverschil ook wel zo een veel betere foto maakt als de goedkopere telescopen.

Ik hoop op een eerlijke mening... al wordt dit natuurlijk moeilijk omdat ik zie dat Swarovski de sponsor is van deze site.
Het is natuurlijk bijna niet mogelijk om ander materiaal als van je geldschieter te prijzen.
Back to top
Reply with quote

temmie

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 15 Sep 2010, 11:30    Post subject:
Je bent heus niet de eerste en enige die een goedkope telescoop overweegt. Ik begrijp uit jouw vraag dat je foto`s door de telescoop wil maken (digiscopen dus). Gezien de kwaliteit van jouw scope dan van nog groter belang is (je ziet immers alle `fouten` op jouw foto), zal je je toch moeten afvragen of je wel goed bediend bent met een vivara dinges. Bij foto`s maken moet je ook rekening houden met de specificaties van je oculair, dat bepaald of je handig (en bvb zonder vignettering) jouw camera-adapter of camera (uit de hand) er achter kan plaatsen.

ivm de schrik voor Swaro-fanaten kan ik je geruststellen dat geen enkele persoon hier aandelen heeft in de fabriek. Swaro kan goed om met kritiek hoor, net zoals andere bedrijven die altijd maar hun producten willen verbeteren. Of je het verschil merkt tussen een Swaro en een Vivara is JOUW ervaring, maar ik durf er wel wat op verwedden dat je het verschil zal merken, en appreciëren. Of het dat waard is in geld is alweer JOUW persoonlijke keuze.
Kijk ook eens hier:
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php/topic,121052.0.html
en hier:
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php/topic,121363.0.html
voor meer uitleg. Er zijn goedkopere opties (Pentax, Nikon, 2dehandsjes) die uitstekend dienst kunnen doen.
Back to top
Reply with quote

koolmees

PostPosted: Wed 15 Sep 2010, 12:44    Post subject:
Bedankt voor je eerlijke antwoord.

Ik ga even kijken naar de koppelingen die je hebt geplaatst, en wat betreft de 2e hands digiscopen vind ik dat het aanbod zeer gering is op de tweedehands site's.
Ik zie daar vooral veel van Bressel en nog een paar andere merken.

Maar het duurste model digiscoop van bijv. Bressel, Outdoor club, is die echt veel slechter dan de goedkoopste swarovski of Leica?

Leon Walraven

PostPosted: Wed 15 Sep 2010, 13:55    Post subject:
Mijn mening over digiscopen is eigenlijk dit: Het kan best maar dan moet je echt goed spul hebben. Ik ben bang dat die goedkopere telescoop van Vivara daar nauwelijks toe in staat is. Ik heb zelf een Kowa Tsn 821 ( destijds 1000 Euro ) maar zelfs daar schiet ik alleen maar knaken plaatjes mee, omdat die o.a. geen kleurgecorrigeerde lenzen heeft. Je zult gewoon heel duur uit zijn om goede platen te maken. Aan kwaliteit hangt nu eenmaal een prijskaartje. Je bent zeker wel 1500 euro aan apparatuur kwijt om mooie platen te maken hier op BP. Je betaalt als het ware voor de kwaliteit.
Back to top
Reply with quote

koolmees

PostPosted: Wed 15 Sep 2010, 22:06    Post subject:
Leon Walraven wrote:
Mijn mening over digiscopen is eigenlijk dit: Het kan best maar dan moet je echt goed spul hebben. Ik ben bang dat die goedkopere telescoop van Vivara daar nauwelijks toe in staat is. Ik heb zelf een Kowa Tsn 821 ( destijds 1000 Euro ) maar zelfs daar schiet ik alleen maar knaken plaatjes mee, omdat die o.a. geen kleurgecorrigeerde lenzen heeft. Je zult gewoon heel duur uit zijn om goede platen te maken. Aan kwaliteit hangt nu eenmaal een prijskaartje. Je bent zeker wel 1500 euro aan apparatuur kwijt om mooie platen te maken hier op BP. Je betaalt als het ware voor de kwaliteit.

Ja, dan zal ik er dus echt over moeten gaan nadenken.
Bedankt

JMKimstra

PostPosted: Thu 16 Sep 2010, 11:18    Post subject:
@ Koolmees, de reden dat je die dure (en vele malen betere dan vivara en bressel en weet ik wat nog meer voor goedkope) telescopen nauwelijks aangeboden ziet op marktplaats is dat ze een levenlang meegaan. Áls er al eens iets 2e hands beschikbaar komt is dit meestal rechtstreeks via de handel omdat er ingeruild wordt. Ik heb mijn 2e hands Kowa TSN? 6 jaar geleden ook bij een goeie optiekdealer gekocht op de DutchBirdingdag.
Back to top
Reply with quote

Erik de Koning

PostPosted: Thu 16 Sep 2010, 15:21    Post subject:
Hallo Koolmees,

Ik heb nog een perfecte, nauwelijks gebruikte tweedehands set liggen van Swarovski (zie Marktplaats op de forumafdeling van deze site)

http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?t=7150

Mocht je interesse hebben neem dan even contact met mij op. Wellicht komen we er dan samen uit.

Groet,

Erik de Koning
Back to top
Reply with quote

Leon Walraven

PostPosted: Thu 16 Sep 2010, 15:35    Post subject:
Wel een slimme manier om reclame te maken, maar gezien de berichten eerder lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat deze set ineens word verkocht Laughing
Back to top
Reply with quote

koolmees

PostPosted: Sun 03 Oct 2010, 21:49    Post subject:
Op onderstaande site staat een stuk waarin ze zeggen dat een Pentax spottingscope net zo goed is als een Swarovski of Zeiss volgens een Engelstalige test.
Heeft iemand kennis over deze scoop?

http://www.verrekijkershop.nl/Pentax_PF-80_ED-p-220.html

koolmees

PostPosted: Sun 03 Oct 2010, 21:50    Post subject:
erik de koning wrote:
Hallo Koolmees,

Ik heb nog een perfecte, nauwelijks gebruikte tweedehands set liggen van Swarovski (zie Marktplaats op de forumafdeling van deze site)

http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?t=7150

Mocht je interesse hebben neem dan even contact met mij op. Wellicht komen we er dan samen uit.

Groet,

Erik de Koning

Ik heb je prijs gezien op marktplaats.
Is voor een 2e hands camera te duur voor mij

Hendrik

PostPosted: Mon 04 Oct 2010, 17:26    Post subject:
koolmees wrote:
Op onderstaande site staat een stuk waarin ze zeggen dat een Pentax spottingscope net zo goed is als een Swarovski of Zeiss volgens een Engelstalige test.
Heeft iemand kennis over deze scoop?

http://www.verrekijkershop.nl/Pentax_PF-80_ED-p-220.html

Yes, ik heb er een. (En niet voor niks)
Voordeel 1 voor digiscoping
De universele 1,25" aansluiting zodat je keuze hebt uit honderden soorten oculairen en digiscoping toebehoren
Voordeel 2
Het eyerelief is over het gehele zoombereik 20mm
Voordeel 3
De losse pentax oculairen (ff sparen) zijn onverslaanbaar

Voor het kijkgenot is ook dat continue eyereleif van 20mm een genot. BEHALVE boven de 50-55x vergroting (wie gebruikt dat) dan is het wat lastig om in 1x beeld te vinden als je hem aan je oog zet. Terugdraaien naar 40x en dan inzoomen lost dit probleempje op.
Het zoomoculair is 's werelds beste maar ik moet wel eerlijk zeggen dat de swaro's op 20x toch prettiger kijken. Daar zit meer contrast / kleur in. Ook bij digiscoping zichtbaar. Al prefereren sommigen juist het neutrale pentax beeld. Gedigiscoped vind ik de fotos net wat te grijs maar goed, de foto's ga je toch bewerken. Vanaf 30x krijgen de swaros het moeilijker en op 40x veegt de pentax al totaal de vloer aan met eigenlijk alles wat ik gezien heb. En ik vergelijk nog wel eens wat onderweg. De nieuwste grote kowa's (98mm meen ik me te herinneren) heb ik niet vergeleken maar ja, die moet je dan ook naast de 10cm pentax gaan plaatsen.

De pentax is wel een tikkeljte zwaarder dan alle soortgenoten. Met name dat zoomoculair is nogal gigantisch. Het zoomen kan overigens als stijf worden ervaren t.o.v. de andere merken.
Voor de rest netjes, stikstof gevuld, rubber body, goed focus, zeer goede correctie etc etc.

Ongetwijfeld het meeste waar voor het geld, zo niet de beste telescoop. Beeldtechnisch gezien dan.

Eigenlijk zijn we zoomoculairen aan het vergelijken wist je dat? De body's zijn vaak niet zo spectaculair verschillend.

Nee, ik heb geen aandelen pentax. Alhoewel ik de mijne misschien wel kwijt wil omdat die 100mm me toch ook wel lokt..... Nog eens even over nadenken.
Back to top
Reply with quote

koolmees

PostPosted: Mon 04 Oct 2010, 18:33    Post subject:
Bedankt voor je uitgebreide uitleg, hier heb ik veel aan.
Ik moet je wel zeggen dat ik leek ben op gebied van digiscoping, en ook van de fotografiewereld heb ik geen kaas gegeten.
Ik neem jou uitleg dan ook heel serieus omdat ik zelf de kennis mis.
Ik weet bijvoorbeeld niet wat eyerelief over het hele zoomgebied is. Ook continu eyerelief zegt mij niks.
(Ik ga dit natuurlijk wel proberen op te zoeken nu).
Heb je ook een idee over een bepaalde oculair welke ik het beste bij deze camera kan gebruiken?

Hendrik

PostPosted: Mon 04 Oct 2010, 22:47    Post subject:
Eye Relief
Simpel gezegd, de ideale afstand tussen het telescoop oculair en je pupil. Ideaal in de zin van, dat je beeldgrootte maximaal is, zonder vignettering. (Donkere hoekjes in je beeld. In dit geval een donkerdere beeldrand want een telescoopbeeld heeft geen hoeken maar is rond)
20mm is een mooie grote afstand. Ideaal om een camera te bevestigen. Want je hebt minder last van vignettering. Je hoeft dan niet veel in te zoomen met de camera. (Dat moet men wel bij veel andere oculairen, om die donkere hoekjes kwijt te raken) Ideaal om zelf nog comfortabel te kijken en ook ideaal voor brildragers.

Welk oculair?
Hangt van je wensen af. Als je hem ook veel gaat gebruiken om mee te spotten is een zoom misschien handig. Maar wel peperduur en niet de ultieme beeldkwaliteit. Je kunt ook een vast oculair pakken. 30x is dan allround, zeer goed te gebruiken bij het spotten. Maar als je een camera hebt met een grotere diepe lens, bestaat het risico dat je alsnog wat meer moet inzoomen met de camera om de vignettering kwijt te raken. Met een 30x oculair kom je dan vaak al te dicht op je onderwerp. De 20x is minder geschikt voor spotten. Als de camera geen ruimte geeft om iets in te zoomen dan, kun je soms weer te veraf zitten.

Ja ja, veel informatie.

Als ik zo vrij mag zijn om een tip te geven.
Test eens (Ik heb er een bijvoorbeeld) En anders, scoor een goedkoop 1,25" oculair op marktplaats. Nee, de kwaliteit is niet denderend maar als je daar wat mee oefent en scherpe resultaten mee behaalt, kun je hem verkopen om alsnog dat 8x zo dure pentax oculair er op te zetten. Of een van televue, WO of wat dan ook.
O ja, een pentax oculair heeft schroefdraad onder de rubberkap. Ideaal om rotsvast een camera te monteren zonder habbiebabbie digiscoop adapters hoeven te gebruiken.

O ja, leuk dat je wat hebt aan mijn kennis. Daarom doe ik dit ook. Altijd handig als je op weg wordt geholpen!
Back to top
Reply with quote

Hendrik

PostPosted: Mon 04 Oct 2010, 23:04    Post subject:
O ja, continue eye relief. Ik bedoel dat deze steeds 20mm blijft tijdens het gehele zoombereik. Bij de meeste zoomoculairen springt het wat vreemd heen en weer. Niet altijd even comfortabel en met digiscoping zit je er ook niet echt op te wachten.
Back to top
Reply with quote

koolmees

PostPosted: Tue 05 Oct 2010, 9:40    Post subject:
Hendrik bedankt voor deze prachtige en duidelijke uitleg.
Toevallig had ik wel al gelezen wat vignettering was.. jaja, ik ben een leek maar dit wist ik toevallig omdat ik toch het nodige al gelezen had.
Voor mij wordt het vooral moeilijk als het om de cijfers gaat zoals de "1.25" en de 20x60 oculair en waarom deze beter of slechter is dan een vast oculair etc.etc.
Als je het niet erg vind zal ik zo nu en dan wat vragen over digiscoping aan jou want het is natuurlijk het allerbeste om kennis van iemand te vergaren die ervaring hierover heeft t.o.v. onder andere de winkelier.

Hendrik

PostPosted: Tue 05 Oct 2010, 10:41    Post subject:
1,25" is gewoon een standaard bajonet maatvoering voor oculairen. Bekend uit de wereld van de sterrenkijkers. Dit soort telescopen waren er al lang voordat men de zogenaamde spottingscopes voor vogelkijken ontwierp.
Waar de oculairen in de astronomische wereld dus allemaal gestandaardiseerd zijn qua aansluiting, verschillen ze bij spottingscopes per merk.
Pentax is een uitzondering. Die maakte heel lang geleden ook al kijkers voor astronomische doeleinden. Het voordeel hiervan is dat je gigantisch veel keuze hebt. Misschien wel uit 50 of meer merken oculairen die je kunt gebruiken. Er is altijd wel iets te vinden op de 2e hands markt. Dat valt dus niet mee als je bijvoorbeeld een swarovski hebt. Ook al hebben verschillende spottingscope merken tegenwoordig verloopstukken voor die 1,25" oculairs. Helaas zijn die vrij prijzig en niet altijd even praktisch.
Vogelaars gebruiken vaak een zoom oculair. Op 20x heb je mooi overzicht en kun je makkelijk je onderwerp zoeken. Dankun je inzoomen om je onderwerp beter te bekijken. Maar net als een zoomlens is zo'n oculair altijd een compromis. Wil je de beste beeldkwaliteit (digiscoping) dan is een vast oculair aan te bevelen. Met de camera kun je dan wat heen en weer zoomen om de compositie te bepalen.
ik digiscoop niet eens eigenlijk, wel eens geëxperimenteerd.
Op de zustersite http://www.digiscooppix.nl/ zijn vast meer mensen die je nuttige info kunnen geven.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum