Gender: Male Age: 34 Joined: 05 Jan 2005 Posts: 41 Location: Wageningen
Posted: Wed 20 Jul 2005, 11:09 Post subject: Vlekjes op lens
Hallo allemaal,
Op de voorkant van mijn lens zitten allemaal vlekjes van regen ofzo. Je ziet er niets van op de foto's maar verschillende mensen wezen er mij al op. En het staat gewoon mooier zonder, natuurlijk. Weten jullie hoe je die moet verwijderen, want het lijkt me een beetje zonde als ik mijn lens ga verknallen door een beetje afwasmiddel erop te smeren, of zoiets . Dus weet één van jullie iets? Graag...
Niels de Vos _________________ Groeten,
Niels de Vos
Gender: Male Age: 78 Joined: 20 Oct 2004 Posts: 257 Location: Dordrecht
Posted: Wed 20 Jul 2005, 11:20 Post subject:
flink er op ademen en met een veel gewassen doekje ( zakdoek, stofdoek) zachtjes poetsen. _________________ Nikon D500 ( 2 X ), Nikon D810, Nikon 500 mm PF, diverse Nikon lenzen.
ik gebruik vaak een zgn. lenspen. Met aan de ene kant een kwastje, waarmee je evt. zand e.d. weg kunt poetsen zonder te krassen en aan de andere kant zit een microvezel-gevalletje, waarmee je de lens schoon kunt maken, al-dan-niet gepaard gaand met een flinke adem.
Gender: Male Age: 53 Joined: 31 Jan 2005 Posts: 58 Location: Dronten
Posted: Thu 21 Jul 2005, 22:09 Post subject:
Allereerst de vaste deeltjes wegblazen met een blaaskwastje! Daarna het objectief schoonmaken met een Photosol Eclipse Pec Pad microvezeldoekje en een druppeltje Photosol Eclipse reinigingsvloeistof (te koop bij Konijnenberg, zie www.koopdigitaal.nl bij reiniging).
Posted: Fri 22 Jul 2005, 6:58 Post subject:
Oh, ben ik het daar even niet mee eens
Ik vind die eclipse vloeistof echt waardeloos om lenzen mee schoon te maken. Het is geniaal spul voor je sensor, maar op je lenzen lijkt dit spul vast te plakken en een laagje achter te laten. Je krijgt het er bijna niet meer vanaf... Zelf gebruik ik bijna nooit vloeistof voor m'n lenzen, maar als ik het al gebruik neem ik gewoon een druppeltje alcohol.
Gender: Male Age: 53 Joined: 31 Jan 2005 Posts: 58 Location: Dronten
Posted: Fri 22 Jul 2005, 17:22 Post subject:
Beste Peter,
Ieder heeft zo zijn/haar eigen ervaring. Echter, de Eclipse vloeistof is niets anders dan onschuldig methanol. Dat verdampt sneller dan normale alcohol (ethanol), is onschuldig en laat als de lens schoon is echt geen laagje achter. Als er een 'laagje' op je lens over blijft dan betekent het dat het objectief nog steeds vet is. Nog verder schoonmaken dus.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum