Posted: Mon 18 Oct 2010, 19:19 Post subject: Correctie 1/2 stop of 1/3 stop?
Recent discussie gehad over het nut van een belichtingscorrectie met stappen van 1/2 stop of met 1/3 stop. Vroeger, in de tijd van de diafilm, was er verschil te zien tussen intervallen van 1/2 en 1/3 stop correctie. Nu, in het digitale tijdperk is dat verschil er niet of nauwelijks meer, mede gezien in het licht van de digitale verwerking waardoor de eventueel aanwezige verschillen gemakkelijk te corrigeren zijn.
Mijn stelling is dus dat de camerainstelling om correctie-intervallen van 1/3 stop mogelijk te maken overbodig is. Maar ik laat mij graag overtuigen met de juiste argumenten. Graag jullie mening over deze stelling.
Posted: Mon 18 Oct 2010, 19:24 Post subject:
Ik probeer altijd in het veld de belichting zo nauwkeurig mogelijk goed te maken en controleer ook regelmatig het histogram op de camera. Hiermee is het kunnen corrigeren in stapjes van 1/3 wel makkelijk zodat er achteraf zo min mogelijk kwaliteit door de nabewerking verloren gaat. _________________ all Nikon
http://michelgeven.zenfolio.com/
Age: 65 Joined: 07 Dec 2004 Posts: 1406 Location: Leeuwarden
Posted: Mon 18 Oct 2010, 19:35 Post subject:
Als ik zie dat ik tijdens de nabewerking vaak nog een 0,1 of 0,2 stop corrigeer voor een optimale belichting dan lijkt het me evident dat een dergelijk verschil tijdens de opname ook nuttig is. Zoals Mies al aangeeft kun je maar beter zo min mogelijk aan je oorspronkelijke belichting gaan rommelen. Voor een kleine jpg op Birdpix maakt het allemaal natuurlijk niet zo veel uit, maar voor wat serieuzere toepassingen kunnen kleine kwaliteitsverliezen wel degelijk gaan meetellen.
Ik ben het dus niet met je stelling eens
Groet,
Jaap _________________ cps Jaaps foto's op het web
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Mon 18 Oct 2010, 19:48 Post subject:
is er een probleem?
mijn camera kun je instellen op 1/3, 1/2 of hele stops interval: maak je keuze en klaar.
en idd, je kunt een hoop instellen, en is het allemaal niet zo gevoelig meer... behalve als je grote contrasten moet overwinnen en weer terughalen in de digidoka. Dan luistert het allemaal weer heel nauw.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum