Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Canon EF 70-300 IS USM

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 17 Oct 2010, 20:38    Post subject: Canon EF 70-300 IS USM
Ik heb sinds kort een canon EF 70-300 IS USM lens op een Canon 450D. De eerste resulaten waren niet echt bevredigend, meestal net niet scherp. Gewoon goed oefenen dacht ik. Nu ben ik met een vriendin op pad geweest met exact de zelfde lens op een Canon 1000D waarbij we het een en ander getest hebben. Met de zelfde instellingen (iso, diafragma, sluitertijd, AF op het midden) en op een statief. Resultaat: scherpe foto's bij mijn vriendin, en geen scherpe foto's bij mij. Bij een onderwerp dicht bij is het beeld enigsinds bevredigend ( niet haarscherp), maar iets verder weg absoluut niet. Zonder vergelijkingsmateriaal zou ik denken het licht aan mij, maar kan zou dit aan de lens kunnen liggen (maandag morgen lens) of zie ik iets anders over het hoofd.
Back to top
Reply with quote

Art

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 17 Oct 2010, 20:42    Post subject:
Als ik het goed begrijp heb je allebei dezelfde lens, correct ?
Heb je ze ook onderling uitgewisseld om te kijken of het met haar lens op jou 450 wel goed gaat en met jou lens op de 1000 ook minder is ?

Art
Back to top
Reply with quote

Fred Thomassen

PostPosted: Sun 17 Oct 2010, 20:50    Post subject:
Het is inderdaad dezelfde lens. We willen de lenzen deze week nog uitwisselen om dat te controleren en uit te kunnen sluiten.
Bedankt.
Back to top
Reply with quote

Martijn Horsten

PostPosted: Sun 17 Oct 2010, 21:03    Post subject:
Ik heb de 70-300 ook gehad en die weer ingeruild vanwege hetzelfde probleem; op mijn 40D deed de autofocus het niet en op de 5D van mijn vader wel.
Later hebben we hem nog getest op een 500D en 350D die we ook in huis hebben en op de 500D deed de AF het weer niet (goed) en op de 350D deed hij het weer uitstekend.

We dachten dat de 70-300 het niet goed deed bij de modernere camera's, want bij de oude deed hij het gewoon goed.

De 1000D is geloof ik toch nog aardig wat ouder dan de 450D, misschien dat hier hetzelfde probleem huist...

Groeten,
Martijn
Back to top
Reply with quote

Jeffrey van Houten

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 17 Oct 2010, 21:25    Post subject:
*Martijn even een correctie; de 1000D is nieuwer dan de 450D.

Ik heb de 70-300mm op mijn 1000D gehad. Ik heb daar bijna een jaar mee gefotografeerd. Als ik hem op F/8 zette was hij redelijk scherp en met voldoende licht werkt de autofocus prima. Ik heb weinig problemen gehad met deze lens. Soms als ik zo weinig licht had dat hij ging haperen. Verder geen problemen gehad.

zie op mijn site bijvoorbeeld de foto van de Vos en in de map Vogels de eerste foto's daar. Die zijn ook gemaakt met de 70-300.

Om scherpe foto's te krijgen met een lens, zijn veel dingen van elkaar afhankelijk. De techniek van de fotograaf moet juist zijn ; voldoende sluitertijd (rond de 1/500sec voor zekerheid, want je brandpunt afstand x 1.6 is het beeld dat je krijgt. 300mm x 1.6 = 480mm. En je brandpuntsafstand x je brandpuntsverlegger = je sluitertijd.) goede diafragma (F/8 bijv.) Lage ISO 200mm, en een degelijk statief. Ook de omstandigheden voor de juiste instellingen. Goed licht dus en een goed onderwerp. Bijvoorbeeld letters fotograferen (zwart/wit) en dan op verschillende manieren proberen. Met IS aan op statief en IS uit op statief. Dan maar is kijken hoe dat gaat uitpakken.

Als je 100% crops kan plaatsen in het persoonlijk album, kunnen wij misschien kijken of ze wel degelijk te weinig scherpte geven of misschien een gedetailleerdere beschrijving hoe de foto's zijn gemaakt. Lichts omstandigheden bijvoorbeeld.

Het kan ook zijn dat de apparatuur niet goed is gekalibreerd.

Ik heb ieder geval wel veel plezier beleeft met deze lens. En met deze lens heb ik veel kunnen leren.

Gr Jeff Wink

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum