Hallo, ben van plan een lichtsterke zoomlens van Sigma aan te schaffen.
b.v. APO 70/200 F 2.8 EX DG HSM.
of de APO 120/300 F 2.8 EX IF DG HSM.
De lens wil ik gebruiken op de D70 in combinatie met een Sigma converter 1.4 of 2.
Waarschijnlijk is er vast wel iemand die ervaring heeft met een van deze lenzen of de combinatie, zodat ik een hopelijk goede keus kan maken. PS. ik weet dat de lenzen erg zwaar zijn, maar kan nog aardig sjouwen.
Hoop op reactie H.J. de Groot. _________________ www.natuurfoto-zeevang.nl
Gender: Male Age: 53 Joined: 31 Jan 2005 Posts: 58 Location: Dronten
Posted: Thu 21 Jul 2005, 21:54 Post subject:
Ik heb recente ervaring met de D70 en sigma 70-200/2.8 HSM en 300/2.8 HSM met en zonder de sigma teleconverters (1.4 en 2.0). Je wilt een eerlijk antwoord. De scherpte, briljantie en autofocussnelheid van de objectieven is me tegengevallen (zeker met de 2.0* TC). Ik dacht 'goedkoop' uit te zijn. Uiteindelijk was de teleurstelling zo groot dat de hele zaak is ingeruild voor originele Nikon lenzen. Uiteindelijk heeft het me veel meer geld gekost. Het loont om geduld te hebben, door te sparen en gelijk Nikon lenzen te kopen. Ze zijn simpelweg niet te vergelijken.
Hallo, Dirk -Jan, ik ben content met het eerlijke antwoord dat je hebt gegeven van jou ervaring met Sigma en neen dit mee in mijn overweging tot aanschaf.
Ik heb al jou foto's bekeken ,deze zijn goed scherp en briljant.
Fotografeer zelf met Sigma 50-500 op de D70 en ben toch redelijk te vreden over het resultaat.
Als je dat wil,bekijk de foto's eens en geef jou mening van de kwaliteit van de 50-500.
PS. de nikkor AFS 80-200 F 2.8 is dat de voorloper van de VR 70-200 dan zonder stabilisatie.
Groeten H.J. de Groot. _________________ www.natuurfoto-zeevang.nl
Posted: Fri 22 Jul 2005, 17:42 Post subject:
Heb je foto's zojuist bekeken. Mijn complimenten over je opnames. Het is en blijft toch een mooie hobby. Is het niet? Toch mis ik wel de sprankelende kleuren. Een goed voorbeeld vind ik je laatste foto van de watersnip. Iemand heeft daar ook een opmerking over de kleur bij gemaakt. De 50-500 is een prachtige universele lens. Je moet dan al naar de 300/2.8 met 2* teleconvertor toe voor een iets groter reikwijdte. Ik ben dan bang dat de scherpte van je 50-500 dan groter is.
Inderdaad de AF-S 80-200/2.8 lens is de voorloper van de 70-200 VR. Een uitstekend objectief. Op internet zijn veel lovende recensies te vinden
Age: 65 Joined: 05 Jun 2004 Posts: 349 Location: Maarssen
Posted: Fri 22 Jul 2005, 19:09 Post subject:
Quote:
Het loont om geduld te hebben, door te sparen en gelijk Nikon lenzen te kopen. Ze zijn simpelweg niet te vergelijken.
Hoi Dirk-Jan,
Ik vind dit nogal een uitspraak hoor. Ik ben het ook zeker niet met je eens. Ik heb zelf een behoorlijk aantal Nikon EN Sigma objectieven en het kwaliteitsverschil zoals jij aangeeft was er 20 jaar geleden, maar nu echt niet meer.
Het is zeker zo dat de Nikon objectieven minder aan slijtage onderhevig zijn. Je moet de objectieven dan wel zeer intensief gebruiken en dat doen maar weinig mensen. De kwaliteit van het glaswerk van de 'voormalige B-merken' is dusdanig verbetert dat het verschil maar moeilijk te zien is, als je het al kunt zien.
De snellere autofocus is ook zeker niet altijd waar. Dat heeft niet zozeer te maken met het merk als wel met het type. Neem nu de 80-400 van Nikon. Die stelt echt niet zo snel scherp. Daar kan je nogal wat Sigma's tegenoverzetten die echt sneller scherpstellen.
Posted: Fri 22 Jul 2005, 22:56 Post subject:
Beste Marco,
Lenskeuze is en blijft een subjectieve zaak. Een ieder heeft zijn/haar eigen smaak, verwachtingspatroon, eisenpakket en niet in de laatste plaats beschikbaar budget. Er wordt hier door meneer de Groot specifiek gevraagd naar gebruikservaringen met lichtsterke Sigma objectieven. Jij hebt jouw ervaringen. Ik heb de mijne.
Geeft niet, zolang we maar kunnen genieten van elkaars natuurfoto's!!!
Beste Dirk-Jan en Marco, een houvast door de ervaring van Dirk-Jan wordt weer teniet gedaan door de ervaringen van Marco.
Gezien het prijsverschil gaat mijn voorkeur uiteraard uit naar de Sigma lenzen.
Maar een verkeerde keus is ook kostbaar,zoals Dirk-Jan heeft ervaren.
En dit zet je toch aan het denken.
Ik hoop op nog enige reacties van gebruikers van deze lens types, om de juiste keus te kunnen bepalen.
Dirk-Jan blij te horen dat je de Sigma 50-500 positief beoordeeld. _________________ www.natuurfoto-zeevang.nl
Age: 65 Joined: 05 Jun 2004 Posts: 349 Location: Maarssen
Posted: Sun 24 Jul 2005, 12:10 Post subject:
Hoi Dirk-Jan,
De keuze van objectieven is natuurlijk een subjectieve zaak. Jouw stelling is echter generaliserend en niet correct. Jij stelt dat de objectieven niet te vergelijken zijn en dat is echt niet zo. Is ook simpel aan te tonen door gelijktijdig onder gelijke condities identieke foto's te maken. Dan wil ik de persoon nog wel eens zien die alle foto's naar het juiste merk kan benoemen.
Het verhaal van de autofocus is helemaal niet subjectief maar gewoon meetbaar.
Zolang we spreken over gebruikerservaringen is er geen enkel probleem en hoort dat zelfs subjectief te zijn.
De enige reden dat wij veel met Nikon objectieven fotograferen is dat wij de objectieven zeer veel en onder vaak zware omstandigheden gebruiken.
Na zo'n 100.000 tot 150.000 opnames is een Sigma echt wel aan een zeer grondige revisiebeurt toe, terwijl de echte Nikon's (dus niet de kunststof modellen) gemakkelijk het dubbele halen.
Deze cijfers verzin ik niet, maar dat zijn onze gebruikerservaringen. Niet bij toeval met 1 objectief, maar met tenminste 2 stuks per merk.
Objectieven die wij niet dagelijks gebruiken mogen bij ons zonder problemen van Sigma zijn.
Groet
Marco
PS. De beste manier om te weten of een objectief te bevalt, is het gewoon een tijdje te testen. Wij hebben nog een Sigma 70-200 2.8 in de kast liggen. Wanneer je niets in een winkel kunt regelen, dan zie ik wel een PB verschijnen. _________________ www.panthera-multimedia.nl
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum