Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Nikkor AF-S 300mm f/4D IF-ED of Sigma AF 100-300mm f/4 EX HS
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 26 Dec 2006, 11:11    Post subject: Nikkor AF-S 300mm f/4D IF-ED of Sigma AF 100-300mm f/4 EX HS
Ik wordt gek....
na allerlei reviews te hebben gelezen weet ik niet welke ik moet kiezen:

Nikkor AF-S 300mm f/4D IF-ED

of

Sigma AF 100-300mm f/4 EX HS

Beide schijnen ontzettend goed te zijn alleen is de één een vast brandpunt en de ander een zoom. De bedoeling is om met deze lens de natuur in te gaan voor vogels en wild. De sigma is op 300mm net iets minder scherp dan over de rest van het bereik, maar het is een zoom. Tsja, en de nikon is heel scherp om 300mm maar geen zoom. Ik wil trouwens gebruik maken van een 1.4 converter.

Wat is nu wijsheid?
Back to top
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 26 Dec 2006, 13:05    Post subject:
wijsheid is om testfoto's te maken. Misschien kun je ze huren.

ga je voor absolute kwaliteit, of voor gebruiksgemak?
behalve optische kwaliteit en lichtsterkte is er ook nog:
ga je voor gewicht (wat weegt die sigma).
met welke kun je het dichtstbij focussen?
heb je een andere lens voor het bereik in de buurt van 100 mm?
wat kost het allemaal, en wat mag het kosten?

dat soort vragen.
veel succes en plezier, (de beste lens bestaat niet.)
(voor vogels heb je het bereik korter dan 300 mm helaas bijna nooit nodig, de uitzondering bevestigt de regel http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=71959)

Last edited by peter wijn on Sat 30 Dec 2006, 21:43; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

adjuh

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 30 Dec 2006, 18:19    Post subject:
Ik zou voor de nikkor gaan. Het is een super lens. Zeker als je wilt combineren met een converter is het niet slim om voor een zoomlens te kiezen.
Sterkte met je keuze.
grtz
Ad
Back to top
Reply with quote

Lesley van Loo

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 30 Dec 2006, 18:32    Post subject:
ik heb de sigma 100-300 gehad met 1.4 converter alleen dan voor canon, op zich een hardstikke mooie lens en goede combinatie, toch zou ik persoonlijk eerder voor de vaste 300 met converter gaan, zoals Peter al zegt zal je voor vogels de zoom niet veel nodig hebben, voor wild misschien wel, maar ik ga ervan uit dat de Nikkor net zo scherp is als de 300 van canon en dat is zeker scherper dan de 100-300 van sigma.

Jacob

PostPosted: Sun 31 Dec 2006, 15:36    Post subject:
Ik heb de lens in combi met de 1.4 converter. Optisch zeer goed maar ook in het gebruik (afgezien van mijn converter problemen in het begin die momenteel uit lijken te blijven) in het veld ideaal. Niet zo zwaar, en niet zo super groot.

Ik ben er erg tevreden over vooral omdat hij goed bij mijn manier van fotograferen past. Namelijk in beginsel náást het vogelen maar vaak wel in een prominente rol echter nooit alleen als uitgangspunt zeg maar.

Ik denk dat je beter voor de kwaliteit van de optiek kan gaan, het gebruiksgemak is bij beide lensen groot en moet volgens mij geen al te grote rol spelen. Een beetje sjouwen moet je toch wel met deze hobby. Ik weet overigens niet wat het verschil in prijs is...

Succes met je keuze!

Isofile

PostPosted: Sun 21 Jan 2007, 11:03    Post subject:
Bedankt voor de adviezen, ik heb tevens ook op andere forums gevraagd en eigenlijk komt het op 1 ding neer:

OF je gaat voor wat meer flexibiliteit met minder optische kwaliteit
OF je gaat voor meer optische kwaliteit met minder flexibiliteit.

Ik ga voor het eerste, iets meer flexibiliteit omdat de lens niet alleen voor vogels bedoeld is; Sigma 100-300mm F.4.0 EX APO DG
Daarnaast schijnt de 1.4 converter van Sigma speciaal op deze lens te zijn afgestemd dus weinig verlies van kwaliteit en een bereik van 420mm.

Toekomst zal het leren of ik tevree ben...

Jacob

PostPosted: Sun 21 Jan 2007, 17:02    Post subject:
Ik wil absoluut geen roet in je eten gooien maar, doe het toch! Ik vind juist dat de flexibiliteit erg groot is bij de Nikon lens. Hij is absoluut niet zo groot en kan zo makkelijk mee om mijn schouder terwijl ik ook een kijker om heb en een grote rugzak op m'n rug!

De flexibiliteit waar jij op doelt is volgens mij alleen van betrekking op het maken landschapsfoto's omdat je dan wil zoomen. De optische kwaliteit die de Nikon brengt zal je nog lang heugen als je je foto's terug ziet!

Isofile

PostPosted: Sun 21 Jan 2007, 17:54    Post subject:
Jacob wrote:
Ik wil absoluut geen roet in je eten gooien maar, doe het toch! Ik vind juist dat de flexibiliteit erg groot is bij de Nikon lens. Hij is absoluut niet zo groot en kan zo makkelijk mee om mijn schouder terwijl ik ook een kijker om heb en een grote rugzak op m'n rug!

De flexibiliteit waar jij op doelt is volgens mij alleen van betrekking op het maken landschapsfoto's omdat je dan wil zoomen. De optische kwaliteit die de Nikon brengt zal je nog lang heugen als je je foto's terug ziet!

Zie jij de 300 dan ook als een walkaround lens?
Als ik op vakantie ga wil ik de lens voor meerdere doeleinden dan alleen vogels gebruiken inderdaad, die flexibiliteit zoek ik.

Voor landschappen vind ik de 18-55 een geweldige lens!

Jacob

PostPosted: Sun 21 Jan 2007, 20:42    Post subject:
Ja ik kan er goed mee rondlopen. Zeker niet te zwaar en niet zo lang. Ik kan me voorstellen dat als je op vakantie bent en je wil ook kiekjes maken van landschappen, mensen architectuur weet ik veel, dat dit niet zo'n handige lens is.

In de categorie betaalbare, kwalitatieve, scherpe merk lens is deze voor mij een eenling. Hij is niet zo lang als een 500mm en niet zo zwaar als en een 500mm of een 300mm 2.8.

Het blijft natuurlijk wel een tele dus de voorgaande onderwerpen is niet waarvoor hij in beginsel is gemaakt. Voor vogel/wild fotografie juist wel.

Isofile

PostPosted: Mon 22 Jan 2007, 18:30    Post subject:
Jacob wrote:
Ja ik kan er goed mee rondlopen. Zeker niet te zwaar en niet zo lang. Ik kan me voorstellen dat als je op vakantie bent en je wil ook kiekjes maken van landschappen, mensen architectuur weet ik veel, dat dit niet zo'n handige lens is.

In de categorie betaalbare, kwalitatieve, scherpe merk lens is deze voor mij een eenling. Hij is niet zo lang als een 500mm en niet zo zwaar als en een 500mm of een 300mm 2.8.

Het blijft natuurlijk wel een tele dus de voorgaande onderwerpen is niet waarvoor hij in beginsel is gemaakt. Voor vogel/wild fotografie juist wel.

Helemaal duidelijk, mocht je andere tips hebben voor een goede walkaround lens maar ook geschikt voor wild/vogel fotografie dan hoor ik het graag.

Tot nu toe lijkt mij de 100-300 hier geschikt voor.

Martijn de Jonge

PostPosted: Mon 22 Jan 2007, 19:26    Post subject: 300 AF-S
Het is momenteel mijn meest ingezette lens die universeel voor landschap, vogels en zeezoogdieren wordt gebruikt. Inderdaad door z´n gewicht, snelle AF en grote optische prestaties is dit een uitstekende reportagelens. Wel moet ik erbij vertellen dat ik soms start op de cropstand van de D2X en pas later doorswitch naar de 12,6 MP stand. De 1.4 converter gebruik ik eigenlijk nooit hierbij. dan ga ik liever door naar de cropstand of de 500 AF-S
Back to top
Reply with quote

adjuh

PostPosted: Mon 22 Jan 2007, 19:35    Post subject:
Ik heb hetzelfde probleem. Ik heb de Nikon AF 300 f4, en dat is een perfecte lens. Maar wel vaak te kort. Een 500mm fixed focus is niet alleen erg duur, maar daar ga je ook niet gauw mee aan de wandel. Ik ben dus al een hele tijd alternatieven aan het bekijken. Toevallig heb ik net een aantal revieuws van de Tamron 200-500mm bekeken, en dat ziet er heel goed uit. Deze lens wordt optisch erg goed gevonden en is redelijk licht en zeeeeer betaalbaar.
Ik denk dat ik hem zelf maar eens ga testen. De vraag is of de Tamron @ 500mm beter is dan de Nikon @ 300mm maar dan opgeblazen.

Sterkte met je keuze.

Groeten
Ad
Back to top
Reply with quote

Bendiks Westerink

PostPosted: Tue 23 Jan 2007, 13:07    Post subject: Lens
Sinds een week heb ik de Nikon 300mm afs f4 lens. Ik kan dus nog niet zo heel veel zeggen, maar toe nu toe bevalt het goed. Ik heb ook de 1.4 TC erbij. Is denk ik wel een zinvolle aanvulling. AF blijft goed en je verliest ook nauwelijks scherpte. De torenvalk van zaterdag in de vlucht is gemaakt met deze lens.
Ik heb na lang wikken en wegen gekozen voor deze lens, omdat ik het ook belangrijk vind dat hij draagbaar is (hij past nog in mijn minitrekker rugtas), niet te duur en een snelle, stille af heeft. Bovendien lees je overal goede reviews over de scherpte van deze lens.
Helaas is deze lens alleen recentelijk zeker 200 euro duurder geworden.

Succes met je keuze,
Bendiks

Isofile

PostPosted: Tue 23 Jan 2007, 15:42    Post subject: Re: Lens
bwesterink wrote:
Sinds een week heb ik de Nikon 300mm afs f4 lens. Ik kan dus nog niet zo heel veel zeggen, maar toe nu toe bevalt het goed. Ik heb ook de 1.4 TC erbij. Is denk ik wel een zinvolle aanvulling. AF blijft goed en je verliest ook nauwelijks scherpte. De torenvalk van zaterdag in de vlucht is gemaakt met deze lens.
Ik heb na lang wikken en wegen gekozen voor deze lens, omdat ik het ook belangrijk vind dat hij draagbaar is (hij past nog in mijn minitrekker rugtas), niet te duur en een snelle, stille af heeft. Bovendien lees je overal goede reviews over de scherpte van deze lens.
Helaas is deze lens alleen recentelijk zeker 200 euro duurder geworden.

Succes met je keuze,
Bendiks

200 euro duurder? Hij is nieuw voor 1199euro te krijgen zover ik weet.

peter wijn

PostPosted: Tue 23 Jan 2007, 15:54    Post subject:
Quote:

hij was voor minder dan 1000 euro nieuw te koop.
Back to top
Reply with quote

Isofile

PostPosted: Tue 23 Jan 2007, 15:55    Post subject:
peter wijn wrote:
Quote:

hij was voor minder dan 1000 euro nieuw te koop.

mmmm, teken dat de lens erg populair is!

Isofile

PostPosted: Tue 23 Jan 2007, 15:56    Post subject: Re: 300 AF-S
Martijn de Jonge wrote:
Het is momenteel mijn meest ingezette lens die universeel voor landschap, vogels en zeezoogdieren wordt gebruikt. Inderdaad door z´n gewicht, snelle AF en grote optische prestaties is dit een uitstekende reportagelens. Wel moet ik erbij vertellen dat ik soms start op de cropstand van de D2X en pas later doorswitch naar de 12,6 MP stand. De 1.4 converter gebruik ik eigenlijk nooit hierbij. dan ga ik liever door naar de cropstand of de 500 AF-S

Je hebt het dan over de nikon?

Martijn de Jonge

PostPosted: Tue 23 Jan 2007, 16:12    Post subject:
Ja, de Nikon 300 AF-S lichtsterkte F4.
Back to top
Reply with quote

Jan Uilhoorn
Guest

PostPosted: Tue 23 Jan 2007, 16:23    Post subject:
INKOPPER:

Naar mijn idee zijn de canon gebruikers wat intelligenter Laughing

Jan
Back to top
Reply with quote

adjuh

PostPosted: Tue 23 Jan 2007, 17:47    Post subject:
Jan Uilhoorn wrote:
INKOPPER:

Naar mijn idee zijn de canon gebruikers wat intelligenter :lol:

Jan

Ja, dat zal wel kloppen. Wij Nikonians hoeven ook niet zo slim te zijn, omdat Nikon cameras maakt die veel slimmer en logischer en intuitiever zijn dan cameras van andere merken.

grtzz
Ad
Back to top
Reply with quote

Gerard Dumaij

PostPosted: Tue 23 Jan 2007, 19:38    Post subject: Nikon 300 mm AF-S f4
Beste mensen,

Ik was afgelopen zaterdag bij FOKA in Rotterdam, en daar staat de Nikon 300mm AF-S f4 voor E 999,- te koop, op voorraad, echter wel in een grijze kleur; voor zover ik weet, is deze gelijk aan de zwarte versie. Camoufleert mooi in ons meest overheersende weertype....
Altijd de moeite waard om even prijzen op te zoeken buiten de "gevestigde" winkels!

bert schoemaker

PostPosted: Tue 23 Jan 2007, 19:44    Post subject:
ik heb gisteren ook de nikon 300mm f4 gekocht met de 1.4 converter.ik heb door tijdgebrek nog geen foto's kunnen maken, maar hoop komende weekende als het weer het toelaat tenminste mijn aanwinst te proberen.
Reply with quote

Isofile

PostPosted: Tue 23 Jan 2007, 19:49    Post subject:
Ik merk wel dat iedereen voor de Nikkon 300mm gaat.

Is er uberhaupt iemand die ervaring heeft met de Sigma 100-300?

John de Roos

PostPosted: Tue 23 Jan 2007, 22:50    Post subject:
Ja, ik. De 100-300 mm/4.0 gebruik ik voor dichtbij en vlieg opnames. Zonder TC een goede lens met een snelle AF en mooie doortekende beelden. Met TC is hij toch minder. Verder als bij-lens voor van alles en nog wat goed te gebruiken.

Bendiks Westerink

PostPosted: Wed 24 Jan 2007, 22:29    Post subject:
@ Isofile,

Ik heb de lens begin dec. bij Corne gekocht voor 975 euro. Nu is ie daar ook 1199, geloof ik. Dat adres is R'dam klinkt ook goed. Volgens mij zijn zij nog vergeten te prijzen te updaten.
Nadeel bij Corne was wel dat ik er 6 weken op moest wachten.
Wat betreft voor- en nadelen merk ik wel dat ik moet wennen aan het feit dat het geen zoom is. Is voor landschappen niet zo handig. Maar goed, daar heb ik hem niet voor gekocht. Ik heb dan ook nog altijd de 70-300.

Bendiks

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum