Gender: Male Age: 31 Joined: 26 Aug 2009 Posts: 29 Location: ‘s-Gravenzande
Posted: Tue 26 Oct 2010, 11:19 Post subject: probleempje..?
Een kennis van mij heeft een canon eos 7d. Als deze in de M-stand staat doet de camera automatisch onderbelichten of overbelichten, wat tot ''rare'' resultaten lijd, dus te licht of te donker.
Gewoon een instelling (zo ja, welke?), of iets mis met de camera?
Ik heb zelf nikon dus ik weet het niet, iemand een idee?
Grtz Jarno _________________ Nikon body’s, Nikon en sigma lenzen, statieven en accessoires.
Gender: Male Age: 48 Joined: 06 Dec 2004 Posts: 2329 Location: Groningen
Posted: Tue 26 Oct 2010, 11:24 Post subject:
Euh, is het niet zo dat je bij de M-stand zelf de sluitertijd EN het diafragma in moet stellen? Dus dat de camera helemaal niks meer zelf doet (met de belichting dan) en dus ook niet kan over- of onderbelichten? Dat doet die kennis van jou zelf dan dus.
Gender: Male Age: 67 Joined: 31 Jan 2007 Posts: 5542 Location: Den Haag
Posted: Tue 26 Oct 2010, 11:26 Post subject:
Ik heb ook Nikon, maar heb toch wel een vraagje, dat misschien ook een beetje richting oplossing zou kunnen wijzen.
Wat staat er in de M-stand?
Als de belichting in de M-stand staat, is de kans dat je goed belicht vrij klein. Dan moet je toch de sluitertijd of het diafragma zodanig draaien dat het bij de gebruikte belichting past.
Als de lens in de M-stand staat, weet ik het antwoord niet.
Groeten, Leo
Posted: Tue 26 Oct 2010, 11:31 Post subject:
Dat is juist het probleem, M staat voor Manual, dus handmatig, dan moet je dus alles zelf instellen, en onder of overbelichten dus ook, maar dat doet ie niet. Als je de sluitertijd of diafragma veranderd, dan belicht de camera gewoon anders automatisch. Bij de Av- stand enz kan je het wel gewoon zelf instellen. _________________ Nikon body’s, Nikon en sigma lenzen, statieven en accessoires.
Gender: Male Age: 48 Joined: 06 Dec 2004 Posts: 2329 Location: Groningen
Posted: Tue 26 Oct 2010, 11:40 Post subject:
Het kan zijn dat ik je niet goed begrijp, maar over- en onderbelichten in de M-stand doe je dus door een andere sluitertijd of een ander diafragma te kiezen. Kies je een kortere sluitertijd zul je de foto dus onderbelichten, kies je een langere sluitertijd (en laat je het diafragma staan), dan zul je de foto overbelichten.
Op mijn camera kan ik niet eens het over/onderbelichten instellen in de M stand (wat ook logisch is naar mijn mening).
Maar nogmaals, misschien begrijp ik je helemaal verkeerd.
Gender: Male Age: 75 Joined: 26 Nov 2008 Posts: 13 Location: Beetgumermolen
Posted: Tue 26 Oct 2010, 12:02 Post subject:
Uit de handleiding van de EOS 7d bij het hoofdstuk Manuele bediening Blz 102
Als [2 Auto Lighting Optimizer/Auto Helderheid Optimalisatie] (pag.75) is ingesteld op iets anders dan [Deactiveren], kan de opname nogsteeds licht zijn, zelfs wanneer er een kortere belichting is ingesteld.
Dit kan een oorzaak zijn
Frans H _________________ Canon 20D ,50d, 300/4, 500/4, feisol statief met Jobu pro 2 kop
Posted: Tue 26 Oct 2010, 18:41 Post subject:
Arjen, met onder en overbelichten bedoel ik bijvoorbeeld de intstelling -0,3 of +1,7 enz. bij nikon kun je dit in de M stand wel instellen, wat dus nou niet lukt bij de canon 7d.
Frans, dit hebben we geprobeerd, maar lukt op een of andere manier lukt dit niet.
Als je op info drukt en dan het middelste klikt (bel. correctie/AEB-intstelling) staan er linksonder en rechtsonder 2 ''plaatjes'' onder elkaar. de bovenste linksonder en rechtsonder kun je niet instellen, deze staan grijs aangegeven ipv wit.
hieronder staat het menu wat we dan zien ongeveer beschreven, waar rechtsonder niet en wel beschikbaar staat, staan in het menu de plaatjes van de instelwieltjes.
vb:
donkerder lichter
-5..4..3..2..1..0..1..2..3..4..+5
|
+/- <--niet beschikbaar (grijs)
AEB <--wel beschikbaar (wit)
is het duidelijk uitgelegd? _________________ Nikon body’s, Nikon en sigma lenzen, statieven en accessoires.
Posted: Tue 26 Oct 2010, 18:56 Post subject:
als je de camera op M hebt staan kan je de sluitertijd en het diafragma instellen, je kan dan niet zelf ook nog onder- of overbelichten, dat doe je dan door je sluitertijd of diafragma aan te passen.
staat hij op AV dan kan je het diafragma instellen en onder- of over belichten.
staat hij op TV dan kan je de sluitertijd instellen en onder- of overbelichten. _________________ www.ltdphoto.com
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Tue 26 Oct 2010, 21:09 Post subject:
en wat lesley zo verschrikkelijk duidelijk uitlegt,
zou eigenlijk niet alleen voor canon maar ook voor nikon moeten gelden... en voor olympus en pentax en zelfs voor sony.
zo zie je maar. het maakt eigenlijk geen ruk uit met welk merk je fotogradingest.
Gender: Male Age: 67 Joined: 31 Jan 2007 Posts: 5542 Location: Den Haag
Posted: Tue 26 Oct 2010, 21:56 Post subject:
Quote:
met onder en overbelichten bedoel ik bijvoorbeeld de intstelling -0,3 of +1,7 enz. bij nikon kun je dit in de M stand wel instellen
Bij Nikon kun je inderdaad nog een instelling van -0,3 of + 1,7 instellen als je de camera op M hebt staan, maar de camera trekt zich daar voor de rest niets van aan, dus waarom zou je?
Groeten, Leo
Ik zou voor willen stellen de camera op een willekeurig onderwerp te richten en dan net zo lang aan de wieltjes te draaien tot er een goede belichting op treed.(nog steeds op hetzelfde onderwerp)
Met die goede belichting even 20 foto's maken. Als er dan verschil te zien is, heb je pas een probleem.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum