Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Nieuws


Uitkomst moderatorsoverleg oktober 2010
Goto page 1, 2, 3  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 50
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 28 Oct 2010, 22:41    Post subject: Uitkomst moderatorsoverleg oktober 2010
Verslag van het moderatorenoverleg oktober 2010

Hierbij dan het beloofde verslag van onze bijeenkomst op Helgoland. Om alle aangedragen punten gestructureerd te kunnen behandelen hebben we alles in groepen bij elkaar gezet. Zelf hebben we nog gebrainstormd, om ideeën te genereren waarmee we in de toekomst de Pixen actueel kunnen houden of uitbreiden. Via deze weg konden wij komen tot het vaststellen van de doelstelling van Birdpix en Nederpix en die als uitgangspunt bij doorhakken van de knopen in de wensenlijst gebruiken.

Missiestatement
Birdpix staat aan de basis van een beweging van enthousiaste vogelfotografen, amateur of professioneel, die hun beelden, kennis en ervaring met elkaar en de buitenwereld willen delen. De beelden die op Birdpix getoond worden zijn met respect voor de natuur tot stand gekomen en tonen de schoonheid van de vogelwereld in al haar aspecten. De beelden dragen daarmee bij aan het besef dat die schoonheid beschermingswaardig is.

Doelstelling
Wij willen een platform bieden voor natuurfotografie in het algemeen (Nederpix) en de vogelfotografie in het bijzonder (Birdpix). Daarbij is het van belang dat zowel beginners als gevorderde fotografen kunnen deelnemen en wel zodanig dat men van elkaar kan leren, meer kennis inzicht krijgt in het onderwerp, de natuur, en de technische kanten van digitale fotografie. Een aparte positie binnen Pix is er voor mensen die fotograferen met behulp van telescopen (Digiscooppix). Belangrijk kenmerk van de Pixen is dat wij uitdragen dat alle fotografen die er publiceren, respectvol omgaan met de natuur, binnen de kaders van de wet, waarnodig met aanvullende richtlijnen van de Pixen zelf.

Aan de hand van deze doelstelling is het nu mogelijk om een standpunt in te nemen over de door jullie aangedragen punten.

Moderatiebeleid en normen
We hebben zeer uitgebreid gesproken over de basistaak van de moderatoren: het beoordelen van de aangeboden foto's volgens de opgestelde richtlijnen. We hebben besloten te blijven werken met een beperkt aantal criteria. Het is niet reëel om bij elk probleem de regels uit te breiden of aan te passen.
Wat betreft de technische eisen zal er meer rekening gehouden worden met speciale/creatieve uitingen. Dat wil zeggen: de inhoudelijke boodschap of artistieke kwaliteit van een foto kan aanleiding zijn om minder streng te kijken naar de technische criteria. Harde criteria zijn hiervoor vrijwel niet te geven, we zullen vanuit het beeld gaan modereren, wat is het verhaal, heeft een foto zeggingskracht.
Bij manipulaties zal ook aan de hand van het beeld worden beoordeeld of het passend is.

We werken met moderatoren, moderatoren zullen dus de doorslag bij beslissingen geven en zijn verantwoordelijk. Vergelijking van afgekeurde foto’s met eerder wel geplaatste foto’s hanteren we niet als argument voor (alsnog) plaatsing.

Als moderatoren gaan we een structuur ontwikkelen waardoor er betere afstemming en overleg tussen de moderatoren onderling komt en het eenduidig kritisch beoordelen verbetert. Binnen het moderatorenteam hebben we afspraken gemaakt hoe we omgaan met onderlinge meningsverschillen. We streven een open communicatie met de gebruikers na, die positief bijdraagt aan de verdere ontwikkeling van de Pixen. Dit leidt logischerwijze tot voortschrijdend inzicht waardoor het moderatiebeleid in de loop van de tijd verandert...

Moderatie op kwaliteit
Voor Birdpix is moderatie op kwaliteit heel belangrijk. Hiermee onderscheidt Birdpix zich van websites, waarop alles geplaatst kan worden, ongeacht de kwaliteit. Wanneer je de missie van Birdpix onderschrijft is het in ieders belang dat Birdpix een website is met foto’s van een zodanig kwalitatief hoog niveau dat de website zicht kan blijven onderscheiden van andere websites.
Moderatie op kwaliteit is en blijft een grijs gebied. Wat de één prachtig vindt, vindt de ander misschien helemaal niets. Deze verscheidenheid treffen we ook aan onder de moderators. De uitdaging is om zodanig te modereren, dat niet ingeleverd wordt op een bepaalde minimumkwaliteit, maar dat gebruikers wel in de gelegenheid gesteld worden om te experimenteren met hun fotografie. Hoe dan ook een eensluidende normering van dezelfde en dus ook vergelijkbare foto’s zal nooit gegarandeerd kunnen worden. Dit laatste moet duidelijk naar de gebruiker gecommuniceerd worden.
De gebruikers kunnen bovendien via de commentaarvelden van de foto’s zelf aangeven of ze de moderatie nog kunnen volgen. Zolang dit op een fatsoenlijke manier gebeurt dan kunnen de gebruikers van Birdpix er op rekenen dat de moderators dit commentaar serieus nemen. Hierbij zal het commentaar van een individuele en wellicht verongelijkte gebruiker, minder hard doorklinken dan de opvattingen van een groot deel van de actieve gebruikers.
De moderators kunnen van hun kant meer ruimte bieden aan gebruikers om eens wat nieuws te proberen. Echte vernieuwingen zullen dan ongetwijfeld boven komen drijven. Wat goed is zal goed blijven.

Moderatie op natuurbescherming
Birdpix wil zich ook onderscheiden doordat de foto’s op Birdpix met respect voor de natuur tot stand komen. Immers wanneer het streven is om de schoonheid van de natuur te tonen en daarmee de beschermingswaardigheid van de natuur te onderstrepen, dan is het niet meer dan logisch dat de getoonde schoonheid niet ten koste gaat van diezelfde natuur.
Regelmatig maken wij mee dat gebruikers zich niet volledig bewust zijn van de mogelijke gevolgen van de eigen activiteiten voor de natuur waarin zij zich begeven. Birdpix hanteert daarom voor de foto’s strenge criteria die tot doel hebben om de gebruikers van Birdpix te bewegen volgens de gedragscode van Birdpix te werken.
Ook erkent Birdpix de gevolgen van de publiciteit die aan individuele vogels of goede fotografieplekken gegeven wordt. Hoewel Birdpix graag aangeeft waar de foto is gemaakt, want ook dat draagt bij aan de beschermingswaardigheid van de natuur waar de vogels in leven, is het in een aantal gevallen onverantwoord om de exacte locaties te vermelden.

Samenvattend: we hebben niet de illusie 100% consequent te zijn. Harde criteria zijn haast onmogelijk als je ook artistieke of inhoudelijke boodschappen ruimte geeft. Er komen zoveel verschillende afwegingen bij elkaar als je modereert, dat dat niet te doen is. We beoordelen foto’s niet aan de hand van eerdere foto’s maar vanuit de foto zelf en wat deze toont.

Albums
De limiet voor de grootte van de foto's zal naar 200 kB voor iedereen en naar 300 kB voor PixPassers worden verhoogd. Dit is inmiddels gebeurd.

Het werkalbum zal worden opgeheven. Hiervoor kan men gemakkelijk het persoonlijke album (PA) voor gebruiken.

Het verwijderen van foto's zullen we niet vrijgeven voor de gebruikers. We hechten teveel aan de geschiedenis en de leercurve die in de fotoreeksen van een gebruiker zijn te zien.

De gebruikers zullen zelf hun foto's voor plaatsing geschikt moeten blijven maken. Wij zien de omgang met de bewerkingssoftware die hiervoor nodig is, als onderdeel van het leerproces dat wij volgens de doelstelling nastreven.

Foto's zullen niet anoniem geplaatst worden, ook niet tijdelijk. Dit is in conflict met het 'community' zijn. Alleen voor competities is het relevant. We willen van Birdpix niet een grote fotowedstrijd maken.

Portal
De indeling van de portal blijft ongewijzigd. De spreiding van het plaatsen zal technisch bekeken worden, misschien is het bijvoorbeeld mogelijk foto's met een bepaalde tijdsinterval in batches van 8 door te laten. Goedgekeurde foto’s blijven dan in een buffer tot ze aan de beurt zijn. Zo krijgen foto's een gelijkwaardiger exposure.

Banners zijn vanaf PixPas basic uit te schakelen en bij uitgeschakelde banners komt het random fotobalkje weer terug.

Varia
Er zal meer geïnvesteerd worden in een steviger redactioneel deel van alle pixen. Betere ordening zodat alles makkelijker te vinden is en goede uitleg van allerlei onderwerpen, het gebruik van de sites enz. Ook willen we mogelijkheden voor gebruikers (“wiki”) om hun kennis te delen en in een forum aan te leveren. Dit deel zal vallen onder redactie van de moderatoren, om het geheel overzichtelijk en vindbaar te houden.

Graag willen we het interview met een gebruiker invoeren, om meer van de achtergronden van een pixer te tonen. Elke geïnterviewde mag de volgende aanwijzen. Hiervoor zal een standaard set vragen worden ontwikkeld

Up-loadvenster en beschrijvingen
Verbeteringen die we willen doorvoeren zijn het maken van linken in het veld omschrijvingen en de cropfactor vermelden. Een titel voor een foto willen we uitproberen en evalueren.

Het locatieveld laten we staan, maar er zijn locaties waarbij het niet verantwoord is om deze exact weer te geven.

Over Digiscooppix
Vormgeving wordt aangepast aan die van de andere pixen, zodat het één lijn wordt.
Er worden artikelen over de techniek van digiscoping toegevoegd.
Een jaarlijkse fotocompetitie wordt ook op DP ingevoerd.
In samenwerking met andere partijen zullen we meer promotie maken voor Digiscooppix, zodat er meer aanwas komt van nieuwe gebruikers.
Back to top
Reply with quote
 
P.Teune


Gender: Male
Age: 68
Joined: 09 Mar 2006
Posts: 983
Location: Ermelo
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 29 Oct 2010, 16:49    Post subject:
Wat ik hierboven lees stemt me hoopvol voor de toekomst...met name meer ruimte voor creatieve fotografie en de beperking van regeltjes juich ik van ganser harte toe!

Ik wens het team vooral ook veel plezier met het uitvoeren van dit heldere beleid!

groet,

Peter Teune
_________________
Nikon D90...in combi met sigma 50-500 mm.........
'life is for living' (Coldplay)
Back to top
Reply with quote
 
Freek Wijffels


Gender: Male
Age: 33
Joined: 06 Mar 2010
Posts: 255
Location: Arnhem
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 29 Oct 2010, 19:00    Post subject:
Ik ben ook positief gestemd, klinkt goed. Very Happy
Heb nog wel een vraagje:

Quote:
Banners zijn vanaf PixPas basic uit te schakelen en bij uitgeschakelde banners komt het random fotobalkje weer terug.

Waar kan je de banners uitschakelen? Ik kon het niet vinden.
_________________
Canon 7D - Canon 400mm f/5.6L USM
Meer wildlife, macro en landschappen op mijn Facebook en Flickr page
Back to top
Reply with quote
 
Mies
Moderator
Moderator


Gender: Male

Joined: 01 Dec 2005
Posts: 5918
Location: Montferland
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 29 Oct 2010, 19:12    Post subject:
In je profiel Freek. Een aantal punten moet nog wel technisch uitgewerkt worden, zo is het random balkje met foto's (bij mij in ieder geval) nog niet terug.
_________________
all Nikon
http://michelgeven.zenfolio.com/
Back to top
Reply with quote
 
Freek Wijffels


Gender: Male
Age: 33
Joined: 06 Mar 2010
Posts: 255
Location: Arnhem
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 29 Oct 2010, 19:24    Post subject:
Daar had ik al gekeken, maar ik kan het nu weer niet vinden.
Waar moet ik naar zoeken/ hoe staat het vermeld?
_________________
Canon 7D - Canon 400mm f/5.6L USM
Meer wildlife, macro en landschappen op mijn Facebook en Flickr page
Back to top
Reply with quote
 
Mies
Moderator
Moderator


Gender: Male

Joined: 01 Dec 2005
Posts: 5918
Location: Montferland
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 29 Oct 2010, 19:31    Post subject:
In je profiel staat bij voorkeuren onder E-mail adres zichtbaar Ja/Nee Banners Ja/Nee. Mits je natuurlijk het juiste VIP abonnement hebt....
_________________
all Nikon
http://michelgeven.zenfolio.com/
Back to top
Reply with quote
 
Freek Wijffels


Gender: Male
Age: 33
Joined: 06 Mar 2010
Posts: 255
Location: Arnhem
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 29 Oct 2010, 19:37    Post subject:
Ik heb Pixpas basic, maar 'banners ja/nee' staat nergens in mijn profiel.
_________________
Canon 7D - Canon 400mm f/5.6L USM
Meer wildlife, macro en landschappen op mijn Facebook en Flickr page
Back to top
Reply with quote
 
Mies
Moderator
Moderator


Gender: Male

Joined: 01 Dec 2005
Posts: 5918
Location: Montferland
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 29 Oct 2010, 19:41    Post subject:
Dan zal dit nog aangepast moeten worden. Zoals al gezegd het random fotobalkje is er ook nog niet.
_________________
all Nikon
http://michelgeven.zenfolio.com/
Back to top
Reply with quote
 
Freek Wijffels


Gender: Male
Age: 33
Joined: 06 Mar 2010
Posts: 255
Location: Arnhem
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 29 Oct 2010, 19:43    Post subject:
Mies wrote:
Dan zal dit nog aangepast moeten worden. Zoals al gezegd het random fotobalkje is er ook nog niet.


Ok, duidelijk!
Ik wacht rustig af, prima Smile
_________________
Canon 7D - Canon 400mm f/5.6L USM
Meer wildlife, macro en landschappen op mijn Facebook en Flickr page
Back to top
Reply with quote
 
Art


Gender: Male
Age: 54
Joined: 13 Aug 2004
Posts: 406
Location: Enschede
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 29 Oct 2010, 22:45    Post subject:
Ziet er positief uit, zoals ik hier inmiddels wel gewend ben.
Ik verheug me al weer op veel pleierige uurtjes op BP, en in mij geval in iets mindere mate maar ook met veel plezier op NP.
In de 6 jaar dat ik hier inlog heeft het zich goed ontwikkeld, en ik zie de toekomst voor BP met veel vetrouwen tegemoed.
Voor de moderatoren, veel plezier en wijsheid in jullie taken.
groeten Art Wittingen
_________________
http://www.pbase.com/natureart
==========================
Canon bodies & glas | Manfrotto Monopod(s) | Benro tripod
Back to top
Reply with quote
 
Hans Tamminga


Gender: Male
Age: 68
Joined: 19 Feb 2009
Posts: 92
Location: Joure
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 30 Oct 2010, 8:23    Post subject:
Foto's zullen niet anoniem geplaatst worden, ook niet tijdelijk. Dit is in conflict met het 'community' zijn. Alleen voor competities is het relevant. We willen van Birdpix niet een grote fotowedstrijd maken.

Helaas.

Verder DIK tevreden.

Hans Tamminga Joure
_________________
Sony A 7 Mark 11 en Sony A 7
Macro 18-70mm
Minolta 300mm 2.8 HS Apo en 1.4 converter
Minolta 600mm 4.0
Sony zoom 70-400
Back to top
Reply with quote
 
Bert Ooms
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 68
Joined: 29 Sep 2007
Posts: 577
Location: Emmen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 30 Oct 2010, 9:44    Post subject:
Een goed doordacht verhaal moderatoren, met argumenten die ik allemaal van harte onderschrijf.

BP als community van vogelfotografen en niet slechts als etalage van vogelfoto's; dat is de boodschap die bij mij blijft hangen en daar sta ik helemaal achter.

Alle waardering voor jullie inzet en de uitkomst ervan!

Bert
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
HenkSchuurman


Gender: Male
Age: 55
Joined: 06 Apr 2008
Posts: 36
Location: Mijdrecht
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 01 Nov 2010, 21:32    Post subject:
Op heel veel zaken zie ik duidelijke verbeteringen maar op het punt van de anonimiteit is veel meer rendement te behalen.
Waarom denk je dat de Voice of Holland veel meer kijkers haalt dan de shows waar op uiterlijk wordt af gegaan?
Als je de afzender in eerste instantie niet vermeld wordt de foto om de foto beoordeeld en niet om wie hem geschoten heeft!

Later, (bv een twee weken later) is dan te zien wie de fotograaf was. Dat maakt de maand opdracht ook zo objectief in mijn ogen.

Verder veel wijsheid en objectiviteit toe gewenst. Very Happy

Gr. Henk Schuurman
_________________
Sony A9-2 + 200-600 + 1,4
www.hscf.nl persoonlijke website
Founder en eigenaar van
www.gambia-birdingexperience.com
Back to top
Reply with quote
 
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 50
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 01 Nov 2010, 21:42    Post subject:
HenkSchuurman wrote:
Op heel veel zaken zie ik duidelijke verbeteringen maar op het punt van de anonimiteit is veel meer rendement te behalen.
Waarom denk je dat de Voice of Holland veel meer kijkers haalt dan de shows waar op uiterlijk wordt af gegaan?
Als je de afzender in eerste instantie niet vermeld wordt de foto om de foto beoordeeld en niet om wie hem geschoten heeft!

Later, (bv een twee weken later) is dan te zien wie de fotograaf was. Dat maakt de maand opdracht ook zo objectief in mijn ogen.


Je maakt een denkfout door Birdpix als een grote competitie te zien. Birdpix is geen wedstrijd, maar een community. In een community draait het om de mensen die deel uit maken van deze community.
Een maandopdracht heeft wel een competitie element en daar past het dus ook bij.
Back to top
Reply with quote
 
HenkSchuurman


Gender: Male
Age: 55
Joined: 06 Apr 2008
Posts: 36
Location: Mijdrecht
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 01 Nov 2010, 22:06    Post subject:
Digidaan schreef:
Quote:
Je maakt een denkfout door Birdpix als een grote competitie te zien.


Ik zeg dat niet om er een competitie element in te krijgen maar om een meer objectief reactie gedrag te promoten. Natuurlijk zie ik de maand opdracht apart, en in tegenstelling tot de normale uploads, als een wedstrijd zoals het bedoelt is.
Geen verschil van inzicht daar, maar kijk eens naar de reacties bij foto's in de maand opdracht van een fotograaf die normaliter bijna geen reactie en/of aandacht krijgt omdat hij de mede BP'ers niet persoonlijk kent.
Ik denk dat je hier veel meer met de tips en kritiek kan dan bij de normale uploads omdat ze puur op de foto zijn gebaseerd en dat blijft een gemiste kans in mijn ogen.
_________________
Sony A9-2 + 200-600 + 1,4
www.hscf.nl persoonlijke website
Founder en eigenaar van
www.gambia-birdingexperience.com
Back to top
Reply with quote
 
Frank Dröge
PixPas (Basic)


Gender: Male

Joined: 14 Nov 2007
Posts: 63
Location: Stellendam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 01 Nov 2010, 23:00    Post subject:
Helemaal met Henk Schuurman (en vele voorgangers) eens.

En wanneer het mensen weerhoudt van commentaar geven omdat ze niet weten wie de foto heeft gemaakt... nou, daar missen we dan niet veel aan, omdat deze toch meestal niet objectief zijn. (en geeft dus zelden een leermoment, ook niet voor de rest die deze reacties leest)

Ik wil niet negatief overkomen want ik vind dit een fijne site, maar ik denk dat er inderdaad nog wat te winnen is met (tijdelijke) anonimiteit. Niet voor het competitie element (dan kan je beter met allerlei fotowedstrijden meedoen) maar om meer objectieve reacties te creëren.
_________________
Canon sinds januari 2014.
Back to top
Reply with quote
 
leo snellink
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 66
Joined: 31 Jan 2007
Posts: 5542
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 01 Nov 2010, 23:15    Post subject:
Ik zie niet in, waarom je geen objectieve reacties zou kunnen geven op het moment dat je weet wie de foto gemaakt heeft. Ik probeer altijd objectief te zijn in mijn reacties en ik denk dat je de vriendenclubjes ook houdt op het moment dat een foto anoniem geplaatst wordt. Bij de maandopdracht zie je dat soms ook al. In de afgelopen maandopdracht kwam ik door het aanhoudend positieve commentaar van een "vriendje" achter de maker van een foto. En kijk maar eens hoe vaak er bij een foto een tekst staat in de trant van: "ik had hem al gezien op je schermpje". Dus een deel van de foto's zal toch minder anoniem zijn dan je denkt.
Groeten, Leo
Back to top
Reply with quote
 
KlaasBruin


Gender: Male
Age: 63
Joined: 29 Oct 2010
Posts: 41

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 02 Nov 2010, 2:16    Post subject:
Dat is een mooi streven Leo maar wel vrij naief. Zoals jij het zegt klinkt heel goed maar zo werkt het helaas nooit.
Ik ben zelf moderator geweest bij een portretfotografieforum.
De moderators waaronder ik zelf plaatsten ook foto's en ook ik kreeg te maken met zg vriendjeclubpolitiek. Om voor mijzelf dat uit te vinden plaatste ik een slechte foto. Kreeg 12 reacties en allemaal lovend..
Mensen die een wit voetje proberen te halen? Zou kunnen maar ook mensen die bang zijn kritiek op een foto te geven van bv een moderator of een prominent lid omdat ze bang zijn terug gepakt te worden. En er zijn groepjes op elk forum die elkaar het balletje toespelen en elkaars foto altijd goed beoordelen. Dat de fotograaf in kwestie daar weinig aan heeft is een ander verhaal.
Om op voetballen terug te komen, scheidsrechters in interlandvoetbal komen nooit uit een van de deelnemende landen ondanks dat ze geacht worden objectief te zijn.
Heb je met namen te maken dan wordt er weinig objectief beoordeeld. Dat is een gegeven.
Ik ben overigens met dat modereren opgehouden omdat ik er achter kwam dat er een groep opzat die elkaar veren in elkaars k..t staken en elkaars foto's uitstekende beoordelen omdat ze bij een stockbureau zaten. Hun klanten werden naar de site verwezen waar ze dus die prachtige kritieken konden lezen. Het ging dus om geld. Ik zeg niet dat dit hier gebeurd.
Ik ben het dus met Henk en Frank eens. Tijdelijke anonimiteit is zo gek nog niet al is het maar om alle schijn van partijdigheid te vermijden. Ik heb deze suggestie ook op dat portretfotografieforum gedaan maar werd uiteraard afgewezen om bovengenoemde reden.

Ik ben nieuw hier maar heb wel veel ervaring met fotofora.
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 65
Joined: 15 Apr 2005
Posts: 9835
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 02 Nov 2010, 9:53    Post subject:
Nou en! ........................

Het is toch leuk dat wanneer je met Pietje het veld in bent geweest, of je hebt Jantje in de hut onmoet, je nog even lekker kan na genieten met commentaren onder elkaars foto's? Waarom hechten jullie zo sterk aan een objectieve en eerlijke waardering? Is dit niet competitiedrang? kan je de prestatie zo beter met de ander vergelijken?

Misschien gaat het leerproces met gekleurd commentaar wat langzamer maar het is zo allemaal veel gezelliger, persoonlijker en meer ontspannen.

Vandaar de beslissing GEEN anonieme plaatsing.
_________________
Nikon, Gitzo
Back to top
Reply with quote
 
Ron van Elst


Gender: Male
Age: 57
Joined: 13 Mar 2005
Posts: 634

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 02 Nov 2010, 10:06    Post subject: Anonimiteit
Kunnen we een Poll opzetten over anonimiteit?

Ik ben er ook voor om bijv. de eerste week geen naam te vermelden. Zijn we misschien gelijk af van de oeeehs en aaahs en wordt er ECHT CONSTRUCTIEF commentaar gegeven.

Als uit de poll blijkt dat het merendeel van de community dit wil dan moet het toch kunnen lijkt mij ?

Groet,

Ron
_________________
"Take nothing but pictures. Leave nothing but footprints..."

http://www.shutterstock.com/g/ronvanelst
Back to top
Reply with quote
 
Ron van Elst


Gender: Male
Age: 57
Joined: 13 Mar 2005
Posts: 634

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 02 Nov 2010, 10:07    Post subject: Leerproces
Met gekleurd commentaar is er juist helemaal geen leerproces....

Quote:
Waarom hechten jullie zo sterk aan een objectieve en eerlijke waardering?


Omdat velen het misschien zat zijn om elke keer weer dezelfde mensen in het linkerrijtje te zien staan, alleen op basis van 'stemgedrag' etc ?
_________________
"Take nothing but pictures. Leave nothing but footprints..."

http://www.shutterstock.com/g/ronvanelst


Last edited by Ron van Elst on Tue 02 Nov 2010, 10:17; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 61
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4620
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 02 Nov 2010, 10:13    Post subject:
Ik draai al een tijdje mee als moderator op Birdpix en vriendenclubjes hebben altijd bestaan en zal je ook nooit kwijtraken. Wel zien we vriendenclubjes komen en gaan. Wij hebben bijvoorbeeld een clubje gehad dat de eigen foto's eerst onderling besprak alvorens die op Birdpix te plaatsen. In die tijd werden er i.p.v. nominaties nog cijfers gegeven en vrijwel elke foto kreeg toen een perfecte 10. Deze club is inmiddels van Birdpix verdwenen. Dus de foto's anoniem plaatsen lost voor deze clubjes uiteindelijk niets op, zeker als een commercieel belang op de achtergrond meespeelt.
Nu kunnen we inderdaad de strijd aangaan en proberen het vriendenclubjeseffect nog verder uit te bannen, maar zoals Daan het al schrijft: Birdpix is geen wedstrijd. Je kan ook de strijd aangaan door de clubjes niet te belonen. Onze ervaring is dat er clubjes komen en clubjes gaan, so what? Misschien vinden we het best dat we naïef gevonden worden.
Als je Birdpix toch als een wedstrijd wilt zien: als moderator bepalen we in belangrijke mate welke foto's aan het spel kunnen meedoen en vriendenclubjes spelen hier geen enkele rol in. Dat wij er soms van verdacht worden dat we daar wel aan meedoen is geheel voor rekening van diegenen die de verdachtmakingen uiten. Tenslotte mocht zo'n clubje menen status te kunnen ontlenen aan positieve commentaren op Birdpix en dat commercieel te kunnen uitbuiten. Ik wens ze dan veel succes.
_________________
Leica APO Televid zoom 25-50 met Olympus OM D-E M10 mark iii 14-42 mm pancake lens en 45 mm lens.
Olymous OM D-E M1 mark iii Zuiko 300mm F4 met 1.4 converter.
Back to top
Reply with quote
 
Ron van Elst


Gender: Male
Age: 57
Joined: 13 Mar 2005
Posts: 634

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 02 Nov 2010, 10:21    Post subject: Voorstel
Voorstel:

Haal de beste / populairste foto van de dag/week weg van de voorpagina.

Dat is juist de enige factor die leidt tot competitiedrang. Dan kan je toch veel commentaren krijgen zonder dat het meteen leidt tot scheve gezichten etc..
_________________
"Take nothing but pictures. Leave nothing but footprints..."

http://www.shutterstock.com/g/ronvanelst
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1798
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 02 Nov 2010, 10:45    Post subject:
Ik vind het ook helemaal nergens voor nodig om anoniem te plaatsen. Als het allemaal echt objectief zou moeten zijn, denk ik dat je het nog verder door moet trekken, want door eerst de commentaren van je voorgangers te lezen heb je al gauw de neiging om in die richting mee te gaan denken - ik merk dat vooral bij de maandopdracht bij mezelf, en probeer me te dwingen direkt mijn mening te plaatsen in plaats van die van de anderen eerst te lezen.

Dan gaat het om een opdracht, een wedstrijd, zeg maar.

Voor het overige gaat het toch om het bespreken van je foto, wat wordt daar nou van gevonden? Wat zou je er mee kunnen, hoe zou je het kunnen verbeteren? Dat zijn geen objectieve criteria, maar goedbedoelde adviezen. Zo zou ik het doen, misschien!
Iemand die een foto plaatst zou niet vanwege de (objectieve, maar soms erg botte) reacties het schaamrood op zijn wangen moeten krijgen, omdat zijn plaat nog niet het niveau haalt van de groteren onder ons. En zo'n grotere onder ons is natuurlijk helemaal niet gebaat bij de 80ste nominatie en het 80ste : ah, wat mooi! Die plaatst de voorbeeldplaatjes, die de anderen inspireren. (Het zou dan ook mooi zijn dat die "groten" wat meer aandacht zouden besteden aan de mensen die het allemaal nog niet zo heel erg in de vingers hebben).
Objectiviteit is daar in mijn mening totaal niet aan de orde.

Birdpix is een gezellig kliekje,
Quote:
yep, birdclique
, om maar iemand te citeren, en ik vind dat juist het leuke van alles.
Laat het maar lekker luchtig zijn, een grap op zijn tijd, medeleven (dat voelt goed jongens) als je je daartoe aangesproken voelt.
Hoe denk je dat een kind het beste leert: via een anoniem en koud medium of met een geliefde juf of meester die hem kent en die eigenschappen gebruikt om verder te komen?

Overigens heb ik al een fijn rijtje random foto's boven aan mijn scherm, dus dat zit al weer helemaal goed.

grtz, josephine

edit:
Ik weet het, we zijn geen kinderen ...... Very Happy
Back to top
Reply with quote
 
leo snellink
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 66
Joined: 31 Jan 2007
Posts: 5542
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 02 Nov 2010, 10:57    Post subject:
Quote:
Waarom hechten jullie zo sterk aan een objectieve en eerlijke waardering?

Daar hechten "we" als gebruikers helemaal niet aan. In ieder geval niet allemaal. Ik heb wel eens een terechtwijzing gehad, omdat ik, terwijl ik moderator ben, als eerste een commentaar onder een foto had geschreven, waarin ik enkele tekortkomingen van een foto aangaf. Objectief, want de foto miste gewoon het een en ander, dus moet je dat toch aan kunnen geven. Kreeg ik een PB van de fotograaf, dat de andere commentaren ook minder positief waren dan anders en dat hij daardoor nominaties misliep. Of ik me dus voortaan wilde onthouden van het als eerste geven van commentaar.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Nieuws
Goto page 1, 2, 3  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 3


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum