Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Nieuws


Uitkomst moderatorsoverleg oktober 2010
Goto page Previous  1, 2, 3
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Ron van Elst


Gender: Male
Age: 57
Joined: 13 Mar 2005
Posts: 634

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 04 Nov 2010, 9:11    Post subject: Keuzerondje
Hoi Josephine,

Ik heb nog een kleine aanpassing. Bij het uploaden van elke foto ZELF kunnen aangeven of je hem anoniem upload of niet, en daarbij de mogelijkheid houdt om de anonimiteit elk moment op te heffen.

Lijkt mij fantastisch !
_________________
"Take nothing but pictures. Leave nothing but footprints..."

http://www.shutterstock.com/g/ronvanelst
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1798
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 04 Nov 2010, 10:11    Post subject:
Yo Ron

Dat was wat ik bedoelde, inderdaad. Bij elke individuele foto.
Maar mijn ervaring met keuzerondjes is dat je wel eens vergeet je keuze te maken.
Als je dan al eens eerder de keuze hebt gemaakt om anoniem te plaatsen, zou aangenomen kunnen worden dat dat je voorkeur is, en vergeet je het, staat ie toch nog op je vorige keuze. Maar je kunt het wel per keer veranderen.

grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 03 Feb 2009
Posts: 672
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 04 Nov 2010, 13:46    Post subject:
Het lijkt mij dat er weinig tegen is als fotografen zelf mogen beslissen of hun foto al dan niet een dag of wat annoniem geplaatst wordt. Zo wordt er niemand gedwongen tot iets wat hij/zij niet wilt. Sommige begruikers reageren rationeel, anderen meer emotioneel, weer anderen allebei. Als ik een foto zie van een voor mij bijzondere soort uit Spanje, kan de thermostaat gelijk een graadje lager want dan denk ik terug aan mijn vakanties toen ik ook die vogel zag. Als ik een foto van bijvoorbeeld een blauwe reiger zie, heb ik dat niet, tenzij die een dodaars in z'n snavel heeft om maar wat te noemen.
Het moge duidelijk zijn dat het onmogelijk is om menselijk gedrag m.b.t. de nominaties uit te bannen. Al helemaal niet op het internet waar iedereen gemakkelijk vanuit z'n bureaustoel of luie bank kan reageren zonder daar gelijk op te worden aangesproken (positief, negatief of neutraal).
Het befaamde linker rijtje is niet per definitie de absolute waarheid. Het hoeft helemaal niet objectief de beste foto van de dag of van de week, etc. te zijn. Maar het kan wel. Het is vaak echt een momentopname. Ik denk ook helemaal niet dat de meeste gebruikers vogelfoto's gaan vergelijken met andere foto's van diezelfde soort en daarna hun waardering wel of niet uitspreken (zoals eerder aangehaald). En het onmogelijke is ook op BP mogelijk. Ik heb zelf het voorrecht gehad éénmaal in het linker rijtje te mogen staan (als populairste foto van de dag, het moet niet gekker worden) en dat was n.b. mijn slechtste foto op BP denk ik. Slecht gekaderd en vol met ruis. Maar omdat het een niet alledaagse soort was, trok het de aandacht van veel bezoekers. Puur geluk natuurlijk, maar daardoor niet minder leuk.

Groeten,

Michiel
Back to top
Reply with quote
 
Inge van der Wulp


Gender: Female
Age: 50
Joined: 14 Jan 2008
Posts: 7037

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 04 Nov 2010, 15:28    Post subject: Re: Keuzerondje
Ron van Elst wrote:
Hoi Josephine,

Ik heb nog een kleine aanpassing. Bij het uploaden van elke foto ZELF kunnen aangeven of je hem anoniem upload of niet, en daarbij de mogelijkheid houdt om de anonimiteit elk moment op te heffen.

Lijkt mij fantastisch !


Dat is technisch binnen de site niet mogelijk.

Wij hebben alle aangedragen punten uitvoerig besproken. In verreweg de meeste gevallen hebben we besloten om de aangedragen ideeën ook ten uitvoer te brengen. Op dit punt waren we het echter 100% eens. Wij staan als team niet achter anonieme plaatsing. Jullie zullen het daar mee moeten doen ben ik bang. Een poll lijkt mij ook niet zo zinvol want het moderator overleg is al geweest en het besluit zal niet terug gedraaid worden. Als we weer om de tafel gaan zullen we het natuurlijk hier weer melden en mogen jullie weer de ideeën uiten en gaan wij het opnieuw serieus bespreken.

Voor nu spijt het me zeer maar het heeft geen zin om erover door te drammen. We hebben een zeer uitgebreid verslag voor jullie gemaakt en vrijwel alle punten zijn besproken en beschreven. Er zijn zeer veel positieve veranderingen gedaan en sommige zijn nog gaande. Lijkt mij tijd om daar eens naar te kijken.
_________________
Canon 1Dx mark II, 5D Mark III, Canon EF 300mm f 2.8 L IS II USM, Canon EF 70-200mm f2.8 L IS USM, Canon EF 100mm f2.8 L IS USM, Canon EF 24mm f1.4 L II USM, Canon EF 17-40mm f4L IS USM, 2x en 1.4 ext en wat extra spullen.

http://www.ingevanderwulp.nl
Back to top
Reply with quote
 
HenkSchuurman


Gender: Male
Age: 55
Joined: 06 Apr 2008
Posts: 36
Location: Mijdrecht
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 04 Nov 2010, 21:44    Post subject:
Phoe, had niet verwacht dat mijn voorstel zoveel discussie teweeg zou brengen.
Wat ik uit alle reacties op maak is dat er flink wat mensen van mening verschillen en als BP inderdaad open staat voor de gebruikers kan een poll met de verschillende geopperde suggesties geen kwaad lijkt me.
Het geeft in ieder geval een goed beeld van wat de meerderheid van de gebruikers (het is toch een gebruikers community) wil.

Ik ben daarnaast wel eens benieuwd wie de moderators raadplegen voor hun overleg en het nemen van beslissingen tijdens een moderators weekend. Rolling Eyes

Quote:
Bovendien is Arie moderator en als je eenmaal moderator geworden bent dan krijg je in de regel minder nominaties dan daarvoor (ik heb dat een paar jaar geleden uitgezocht). Ook hier speelt menselijk gedrag een rol. Een eerste nominatie geven vereist al durf. Een eerste nominatie geven aan een moderator kan uitgelegd worden als slijmen bij de meester/juf.

Dit vindt ik de meest opmerkelijke en alles zeggende opmerking van allemaal! Dat heeft toch helemaal niets meer met objectief beoordelen van iemands foto te maken. Durf om een nominatie te geven, hou eens op. Daar is toch geen durf voor nodig als je het werkelijk een goede foto vindt en je dit wil bevestigen met een nominatie?!?!?
Stel dat je hier hetzelfde zou doen op basis van je smaak en waardering maar nog niet zou weten dat hij van Arie is. Ben je meteen van je vrees verlost om voor slijmert bij de juf te worden uitgemaakt. Probleem opgelost en zou een zeer goede aanvulling zijn op het uitgevoerde "onderzoek" van Marcel van der Tol. Wink

Maar goed beslissing is genomen en ik zal er niet minder plezier op BP aan beleven. Het is prachtig om je virus te kunnen delen met mede vogelaars achter een lens. Very Happy

Gr. Henk Schuurman
_________________
Sony A9-2 + 200-600 + 1,4
www.hscf.nl persoonlijke website
Founder en eigenaar van
www.gambia-birdingexperience.com
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost


Gender: Male
Age: 47
Joined: 06 Dec 2004
Posts: 2329
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 04 Nov 2010, 23:53    Post subject:
HenkSchuurman wrote:

Ik ben daarnaast wel eens benieuwd wie de moderators raadplegen voor hun overleg en het nemen van beslissingen tijdens een moderators weekend. Rolling Eyes

De gebruikers Smile Er heeft zowel op Birdpix als op Nederpix een topic gestaan met de vraag wat de gebruikers graag zouden willen zien veranderen op de pixen. Hieruit hebben we een lijst met ca. 60 punten gedestilleerd die we allemaal besproken hebben. Het anoniem plaatsen was daar idd een van.

Groeten, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 61
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4620
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 05 Nov 2010, 1:33    Post subject:
Quote:
Dit vindt ik de meest opmerkelijke en alles zeggende opmerking van allemaal! Dat heeft toch helemaal niets meer met objectief beoordelen van iemands foto te maken.


Je slaat de spijker op zijn kop. Het is niet onze doelstelling om objectieve beoordelingen door gebruikers van foto's op de website te krijgen. Objectieve beoordelingen heb je nodig voor competities. Helemaal aan het begin van dit topic schreef Daan al dat Birdpix geen wedstrijd is.
_________________
Leica APO Televid zoom 25-50 met Olympus OM D-E M10 mark iii 14-42 mm pancake lens en 45 mm lens.
Olymous OM D-E M1 mark iii Zuiko 300mm F4 met 1.4 converter.
Back to top
Reply with quote
 
Gerda..


Gender: Female

Joined: 20 Jun 2010
Posts: 203

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 05 Nov 2010, 8:18    Post subject:
Best Henk (Schuurman),

Wat allemaal wel heel goed objectief kan is de namen van vogels benoemen. Dat voorkomt heel wat vervuiling in de database. Misschien vinden sommige gebruikers het volstrekt onbelangrijk, als het beestje maar een naam heeft....
Je laatste foto staat nu als primeur in de database, zoals je daar heel blij mee was. Heb je het commentaar wel gezien, staat er al dagen..? Een Kaapse Sijs bestaat gewoon niet.
In de database staat een Kaapse Kanarie, maar dat is niet juist. Daarnaast jouw foto als Kaapse Sijs, ook niet juist. Zo vallen er (niet objectief) in principe vele primeurs te behalen hier. Wink

Groet, Gerda
Back to top
Reply with quote
 
sebastiaan algra


Gender: Male
Age: 56
Joined: 23 Aug 2008
Posts: 49
Location: West-Terschelling
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 05 Nov 2010, 12:47    Post subject:
Ik wil het volgende even kwijt,
Ik had het onderwerp eigenlijk voor kennisgeving aangenomen, maar zag gisteren dat er toch het een en ander gezegd is, waar ik toch even op moet reageren.
Ik verbaasde me over de wending in de discussie met name vwb het naamloos plaatsen en vooral opmerkingen tov het nominatiesysteem.
Als vb werd aangehaald een foto van een waterspreeuw welke wel heel veel nominaties verkregen zou hebben (riekend naar vriendjespolitiek) Is deze foto dan zo onderscheidend ? Ja ! Waarom ?
Ten 1ste: Merendeel vd fotos vd Waterspreeuw komen uit het
buitenland, bijna alle fotos vd Ws in Ned, betreft de Waterspreeuw
van Rozendaal. Maw. het is een bijzonder moment.
Ten 2e: De foto is technisch zeer goed (zie eerder commentaar)
Het aantal nominaties op de foto zegt niet alles maar de foto op zich zegt genoeg!
In zn algemeenheid :Is een foto van 60 nominaties beter dan een foto van 50 ? Misschien voor de een wel , en voor de ander niet. Maw dat mag je lekker zelf uitmaken.
O ja, vriendjespolitiek heb je overal, daar zijn we te veel mens voor.
(ps, vind het een en ander van de gehele discussie al lang buiten de doelstelling vh onderwerp vallen, idd inclusief mn eigen betoog,maar moest het toch even kwijt)
Gr, Sebas
_________________
Canon Mark 3,1dx
Canon 100-400 L IS,EF500mmF4L IS USM
Canon 1.4x,o ja sinds kort 100mmf2.8L.
Back to top
Reply with quote
 
Joep Tomlow


Gender: Male
Age: 41
Joined: 14 Dec 2004
Posts: 630
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 05 Nov 2010, 16:01    Post subject:
Zojuist op m'n gemakt dit topic zitten doorlezen.
Allereerst: hulde aan de luisterende oren en lezende ogen van de mod's en admin. Al die inspanningen (in vrije tijd!) om de leden zo goed mogelijk te bedienen waardeer ik enorm! Applause Applause Applause

Wat mij het meeste aanspreekt uit het hele verhaal is wel de omschreven Missiestatement, en dan doel ik op het deel:

Quote:
De beelden die op Birdpix getoond worden zijn met respect voor de natuur tot stand gekomen.


Dat is namelijk ook (een deel van) de missiestatement van o.a. de Duitse Gesellschaft Deutscher Tierfotografen (GDT, www.gdtfoto.de ) en de Vlaamse Bond Verantwoorde Natuurfotografie (BVNF, www.bvnf.be ) die beiden hoogwaardige internationale platformen zijn voor (professionele) natuurfotografen. Ook bij hun platformen blijft dit een actueel issue.
Alhoewel het als moderator me nog een hele opgave lijkt om dit op afstand achter je beeldscherm te beoordelen (soms gewoon niet mogelijk, lijkt me) is dit absoluut een punt waar de pixen zich t.o.v. andere natuurfotografie-fora zich van kan onderscheiden.
Van de andere kant durf ik niet mijn hand in het vuur te steken voor elke fotograaf die lid is van (een van de) pixen en daarmee voor elke getoonde foto hier. Een foto die ik thuis achter mijn laptop een positief commentaar of nominatie geef, kan in (een negatieve) theorie op een volstrekt respectloze wijze zijn gemaakt. Maar zolang het tegendeel niet bewezen is, ga ik daar gewoon mee door....

Over vriendenclubjes; ja die zijn er, en - daarbij sluit ik me aan bij Hendrik - : so what? Dat is toch ook bij een fotoclub het geval, waar de nodige pix-leden ook lid van zijn? Ik heb ook mensen (een beetje) leren kennen via bijvoorbeeld de Birdpix-weekenden op Terschelling (waaronder Hendrik, en uiteraard Arie), of tijdens een vakantie in Lauwersmeer. Tuurlijk ga ik dan meer letten op hun foto’s, en natuurlijk prikkelt me dat dan om sneller een commentaar te geven aan hen (soms ook niet). Er zijn ondanks dat ook genoeg foto’s van mensen die ik nooit ontmoet heb, maar me toch aanspreken. En die krijgen ook gewoon een commentaar en zelfs nominatie van me.
Bovendien vind ik het een illussie om te beweren dat er bij fotowedstrijden zowat vanzelfsprekend een objectieve beoordeling plaats vind. Want wie zitten er in vaak in de jury? Juist: ook natuurfotografen.

Groet en vooral veel plezier aan allen gewenst,

Joep
_________________
Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Back to top
Reply with quote
 
Inge van der Wulp


Gender: Female
Age: 50
Joined: 14 Jan 2008
Posts: 7037

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 06 Nov 2010, 8:07    Post subject:
Berichten die niet over het topic onderwerp gaan zijn hier verwijderd. Graag discussie over het moderator overleg. Over individuele foto's kan onder de foto gediscussieerd worden (wat nu ook gedaan is)
_________________
Canon 1Dx mark II, 5D Mark III, Canon EF 300mm f 2.8 L IS II USM, Canon EF 70-200mm f2.8 L IS USM, Canon EF 100mm f2.8 L IS USM, Canon EF 24mm f1.4 L II USM, Canon EF 17-40mm f4L IS USM, 2x en 1.4 ext en wat extra spullen.

http://www.ingevanderwulp.nl
Back to top
Reply with quote
 
KlaasBruin


Gender: Male
Age: 63
Joined: 29 Oct 2010
Posts: 41

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 12 Nov 2010, 13:48    Post subject:
leo snellink wrote:
Hoi Klaas,
ik ben zelf ook geen voorstander van flitsfoto's (vaak ziet het er niet echt mooi uit), maar Marcel heeft toch wel gelijk dat er niets is aangetoond over schade voor de vogels.
Quote:
het is niet een natuurlijk iets met kunstlicht een dier fotograferen dat in de vrije natuur leeft. Alleen daarom zou je dat niet moeten toestaan

Het is niet natuurlijk om een vogel vanuit een auto te benaderen, maar het verbieden van het aanbieden van foto's gemaakt vanuit auto's lijkt me ook niet logisch.
Over die gedragscode:
Quote:
Je hebt toch als site een bepaalde verantwoording, je kan het zien als een kastelein die een dronken klant niet meer schenkt

Die verantwoordelijkheid nemen we als "kastelein" ook wel. Een aantal foto's haalt de site niet, omdat we de klant voorzichtig hebben verteld dat hij misschien te veel gedronken heeft (hebben uitgelegd dat de foto niet strookt met de gedragscode). In die gevallen komt een foto niet op de site.
Verder vind ik je opmerking over wie a zegt moet ook b zeggen een beetje vreemd over komen. Omdat je als moderator vrijwillig drie uur per dag in een site stopt, moet je volgens jou ook vrijwillig dingen erbij doen, die gebruikers van je willen zien, waardoor je er vijf uur aan kwijt bent? Dat mag je me nog eens uitleggen.
Groeten, Leo


Ik denk niet dat je er twee uur extra per dag mee bezig zal zijn.
Het uitleggen of voorlichting geven over bepaalde gevolgen van een bepaald gedrag is een eemalig iets. Daar hoef je niet elke dag 2 uur in te steken. En geloof me dat helpt echt.

Wat het flitsen van vogels betreft daar ben ik het niet met jullie eens.
Ik kan me het geval van de kerkuil wel herinneren die geflitst werd daardoor verblind en ergens tegenop vloog en de nek brak. Dat was ook het doodvonnis voor de jongen.
Dit verhaal stond enige tijd geleden ook in de Focus. Dat zijn toch trieste dingen. Er worden al zat kerkuilen doodgereden en dat is al erg genoeg. Laten we erdan aub voor zorgen dat de fotografen daar niet de oorzaak van zijn.Zoals je zelf al zegt, een geflitste foto ziet er niet uit. Toch staan ze in de databases waar ook een discussie overgaat.
Als je dit gaat verbieden geef je in ieder geval aan dat je het risico niet wil nemen of schade voor nachtvogels.
Als ik in het donker in het bos loop en men flitst in mijn ogen ben ik ook verblind. een uil heeft vele male lichtgevoeligere ogen dan een mens. Dit is toch verstoring.
Back to top
Reply with quote
 
Freek Wijffels


Gender: Male
Age: 33
Joined: 06 Mar 2010
Posts: 255
Location: Arnhem
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 12 Nov 2010, 18:55    Post subject:
Ik wil toch nog even kwijt dat ik echt uren bezig kan zijn met de random database foto's in de header. Ik blijf maar naar andere foto's klikken, bijna verslavend. Er staan hele mooie foto's in die ik nog nooit gezien heb!

Goede beslissing om die fotobalk weer in te voeren Wink
_________________
Canon 7D - Canon 400mm f/5.6L USM
Meer wildlife, macro en landschappen op mijn Facebook en Flickr page
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 03 Feb 2009
Posts: 672
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 12 Nov 2010, 19:24    Post subject:
Ik snap het standpunt m.b.t. het fotograferen van uilen met flitslicht ook niet. Er wordt gezegd dat niet onomstotelijk is aangetoond dat het schadelijk is voor uilen. Maar ik meen ook dat niet onomstotelijk is aangetoond dat het geen kwaad kan. Dus het is twijfelachtig. Ik kan me goed voorstellen dat het voor een vogel met lichtgevoelige ogen in het donker op z'n minst vervelend is als je ineens een flits in je gezicht krijgt. En misschien wel meer dan één, of is de eerste foto altijd gelijk heelmaal goed? In geval van twijfel zou ik verwachten dat wanneer je het vogelwelzijn hoog in het vaandel hebt, je het zekere voor het onzekere neemt totdat onomstotelijk duidelijk is dat het geen kwaad kan. Terughoudendheid dus. Waarom wachten totdat wellicht wordt vastgesteld dat het wel kwaad kan? Dat rijmt toch van geen kanten met de boodschap dat vogelwelzijn op de eerste plaats komt? En al helemaal niet als ik denk hoe terughoudend er wordt omgegegaan met vliegbeelden van bijvoorbeeld grutto's tijdens het broedseizoen (waarvoor alle lof natuurlijk). Ik zie het in ieder geval niet (en ik ben niet eens verblind Wink, of toch wel? Confused). Bovendien is het ook niet zo dat je een heel groot deel van je community het fotograferen onmogelijk maakt, dat had anders een geldig argument kunnen zijn.

Groeten,

Michiel
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost


Gender: Male
Age: 47
Joined: 06 Dec 2004
Posts: 2329
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 12 Nov 2010, 20:03    Post subject:
Het lijkt me handiger om deze discussie niet onder dit topic te voeren (mss even afsplitsen, mods?), maar in dit artikel (een van de meest uitgebreide verhalen over dit gebeuren) staat veel info over het effect van flitslicht op nachtvogels. Conclusie van dit verhaal is dat het eigenlijk niet zoveel kwaad kan, zolang je maar niet uren achter elkaar doorgaat.

Blijft natuurlijk wel het argument overeind dat gefiltste uilenfoto's nou vaak niet heel erg mooi zijn....

Groeten, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 03 Feb 2009
Posts: 672
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 12 Nov 2010, 21:32    Post subject:
Het is altijd prettig om een wetenschappelijke insteek te lezen, maar wat betreft de conclusie "dat het eigenlijk niet zoveel kwaad kan, zolang je maar niet uren achter elkaar doorgaat." denk ik dat dat er van afhangt waar je je op richt. Die studie gaat voornamelijk over blijvende schade, daarvan is met flitslicht inderdaad geen sprake, maar dat was algemeen bekend neem ik aan. Ook invulflits is niet schadelijk omdat bij die lichtomstandigheden de staafjes nog actief zijn. Maar wanneer flitslicht de voornaamste lichtbron is, is het verhaal anders en kan er tijdelijke blindheid optreden. Dat is toch zeker iets wat we niet moeten willen toch? Ik citeer:

"Flash as main light in dim light conditions can produce a temporary reduction in vision but not permanent damage. In total darkness, use of flash may cause a temporary reduction in vision for 5-20 minutes. It takes one hour of dark conditioning to achieve maximum electrical responses from rod cells in the retina."

Dit lijkt mij iets om op te letten bij het beoordelen van flitsfoto's. Maar eerst moeten de moderatoren beslissen of zij tijdelijke blindheid aanvaardbaar vinden.

"Because of the initial impairment of vision from flash in total darkness, repeated flash of birds or animals in this situation is not advocated."

Hierover lijkt me geen discussie mogelijk, hoewel de auteurs van het artikel nog met een uitweg komen als de foto maar educatief is. Nou, dan maak je toch gewoon een mooie foto van een uil in de dierentuin of een tamme uil of zo? Die zijn wel wat gewend van mensen.

Groeten,

Michiel
Back to top
Reply with quote
 
v.Elk


Gender: Male
Age: 61
Joined: 23 Aug 2010
Posts: 5
Location: Uitgeest
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 21 Nov 2010, 2:01    Post subject:
Het is mooi dat er zoveel mensen zijn die in hun vrije tijd Bird en Nederpix gestalte willen geven.Vriendjes politiek is lastig te vermijden als je een band met elkaar opbouwd.Het kan wel maar is moeilijk.Verschil in smaak zal er ook altijd zijn daar valt niet over te twisten (en da's een hele oude)
Ik zet soms ook wel eens mijn vraag tekens bij foto's die wel geplaatst worden en soms zijn er foto's die iedereen geweldig lijkt te vinden maar ik niet.Nee,ik vind mijn eigen foto's niet altijd geweldig,verre van dat.En gaan zitten vergelijken leid uiteindelijk tot niets.De kunst is volgens mij om open te staan voor advies/kritiek maar wel je eigen smaak en stijl te durven volgen.Genieten van wat je doet,in de natuur zijn,dan maar een keer geen mooie foto.Het moet een beetje ontspannen blijven.Een lichtsterke 500mm is geweldig maar een 300mm is ook goed.
Het enige is: Ik zie niet goed in waarom je de plaats van je onderwerp soms niet zou mogen benoemen.Bescherming? Waartegen...? Tegen grote drommen onverantwoordelijk gedragende Birdpixers? Overbekendheid en daarmee verstoring van het vogel habitat? Ik ben er zelf juist een voorstander van om locatie's te delen.Als het ergens de plaats is om dat te doen is het wel deze.Geen exclusiviteit.Of ben ik nu te idealistisch....?

Hartelijke gr.

Maarten v.Elk.
_________________
Nikon D200 en D800
Sigma 500mm 4.5
300mm 4.0 in combinatie met 1.4 en 1.7 converter.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Nieuws
Goto page Previous  1, 2, 3
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 3 of 3


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum