Gender: Male Age: 56 Joined: 16 Jan 2007 Posts: 112 Location: almelo
Posted: Sun 31 Oct 2010, 18:36 Post subject: welke lens een verbetering t.o.v. canon 100-400 L is
Ik heb op dit moment een canon 100-400 L is.
Op zich ben ik tevreden over deze lens en kan hier wel scherpe foto's mee maken.
Maar het lukt mij niet om bij bewolkt weer zulke details in de foto te krijgen als bij zonnig weer.
Mijn vraag is dan ook wat kan ik het beste doen om wel tot goede resultaten te komen.
- een nieuwe lens aanschaffen en welke kan ik dan het beste kopen.
- een nieuwe canon body en welke?
Oh ja en niet onbelangrijk ik gebruik deze lens voor zowel vogel als wildfotografie vaak vanaf een vaste plek of de mobiele schuilhut. _________________ canon 40d en canon 100-400 en
Feisol CT-3371 met HBN-Gimbal Head
Ik denk dat ik je een beetje richting kan geven aangezien ik voor dezelfde keuze stond/sta. Zelf ben ik ook in bezit van een 40D i.c.m. de 100-400is. Fijne lens, en uiterst scherp. Maar het weer moet idd een beetje meezitten.
Daarnaast was ik in bezit van de Sigma 500 f4.5. Ook een fijne lens maar ondanks het een relatief lichte lens is toch een heel gesleep i.c.m. een stevig statief. Uiteraard is dit sterk afhankelijk van je fotografie stijl. Zelf ben ik een struiner, (wandelend of fietsend) en reis ik daarnaast regelmatig.
Kortom, ik heb recentelijk de Sigma ingeruild voor canon 300mm 2.8 IS. I.c.m. met de 1.4 extender een gelijk bereik aan de 100-400. Tot op heden bevalt deze erg goed al is met hood al weer flink aan de maat. Maar stukken flexibeler als de sigma, mede door de stabilisatie. Aanvankelijk dacht ik de 100-400 ook te verkopen, toch ben ik hier nog niet helemaal uit. Deze is in vergelijk met de 300mm wel erg compact.
Terugkomend op je vraag. De beeldkwaliteit t.o.v. de 100-400 is met de 300 al een stuk verbeterd! En met de 2.8 kan ik ook met dit weer ook lekker de natuur in! Voordeel! Een stuk rustiger op de veluwe!
Op kort termijn wil ik de knoop doorhakken om mijn 40D te vervangen. Waarschijnlijk gaat dit de 7D worden. De cropfactor maakt dat je net meer bereik hebt. Hier zijn al tal van discussies aan gewijd.
Tot zover. Ik hoop dat ik een beetje info heb gegeven.
Groet Leendert _________________ Canon
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Sun 31 Oct 2010, 19:22 Post subject: Re: welke lens een verbetering t.o.v. canon 100-400 L is
bert schoemaker wrote:
...
Maar het lukt mij niet om bij bewolkt weer zulke details in de foto te krijgen als bij zonnig weer.
Mijn vraag is dan ook wat kan ik het beste doen om wel tot goede resultaten te komen...
Je zou kunnen overwegen of licht niet het belangrijkste is voor een foto. en of je dus niet de foto's zou moeten willen maken die bij dat licht horen.
Je zou kunnen nagaan of je jouw lange lenstechniek nog iets verder kan ontwikkelen. Want op zich zijn sluitertijden tot 1/60s haalbaar voor de meeste mensen, vanaf rijstzak. Afhankelijk van de omstandigheden ook wel langer nog.
Zo niet, dan een 7D en een 300 F2,8 en heel dichtbij je onderwerp komen. Of een - nikon - D700 en een 300 F2,8 en nog dichterbij.
Niets ten nadele van een 500F4 op je huidige camera. Maar met 1 stop schiet je veel op, maar bij lange na niet het hele verschil tussen veel licht en gedekt licht. Sterker nog, twee stops gaat het ook niet brengen.
Waarbij volgens mij een 500F4 op een cropcamera voor de meeste mensen - waaronder ikzelf - de beste keuze is. Ik sta daar niet helemaal alleen in, al zeg ik het zelf Onder de meeste omstandigheden leidt deze tot uitstekende resultaten.
Posted: Sun 31 Oct 2010, 19:32 Post subject:
Bedankt voor de reacties,Peter ik fotografeer altijd vanaf statief of rijstzak.Maar zoals ik al aangaf bij bewolkt weer ook al kom je redelijk dichtbij dan is er geen detail in de foto en ik zou dit wel graag hebben.
En de donkere grijze dagen staan weer voor de deur maar zou dan ook graag mooie foto's willen maken.
Vandaar mijn vraag wat kan ik het beste doen om dit te realiseren. _________________ canon 40d en canon 100-400 en
Posted: Sun 31 Oct 2010, 21:10 Post subject:
Zelf zowel in bezit van de 100-400 als de 500 f4.
De 500 is duidelijk scherper en die f4 helpt zeker bij donker weer.
De 100-400 gebruik ik de laatste tijd ook weer wat vaker. Met name als ik een rondje ga fietsen is het toch een stuk minder gesleep.
Vanuit een hut zou ik echter altijd de 500 meenemen.
Groot voordeel van de 100-400 voor mij is het kunnen zoomen. Daarvoor is dit eigenlijk naast de "fietslens" ook mijn vakantielens. Lekker multi-functioneel. Goed te gebruiken voor vogels, maar zeker ook voor wild en zelfs af en toe een "landschapje".
Met de hierboven genoemde combi 300/f2.8 + 1.4 TC heb ik geen ervaring, maar lijkt me bij afwisselend fotograferen van wild en vogels zeker een overweging waard. Grote voordeel is dan natuurlijk zijn lichtsterkte.
Wat betreft camera: de 7D is zeker een grote verbetering t.o.v. je 40D (zelf 1 jaar geleden de overstap gemaakt). Maar als je moet kiezen, dan zou ik mijn geld toch uitgeven aan een lens.
Gender: Male Age: 58 Joined: 12 Feb 2009 Posts: 18 Location: Zaandam
Posted: Mon 01 Nov 2010, 3:23 Post subject:
Ik lees dit nu en ook ik heb een 40d en een 100-400 lens.
Ik ben nu sinds een aantal weken in het bezit van een 7D en een 500 f4 lens.
Het is natuurlijk een beetje appels met peren vergelijken een 100-400 met de 500mm. Maar ik heb de 40d en de 100-400 erbij gehouden puur omdat je hiermee nog een stuk kan lopen door de natuur iets wat denk ik met de 500mm toch een stuk zwaarder is en dat je niet altijd er mee uit de hand zal fotograferen.
Wat scherpte en snelheid betreft is de 500 echt een super lens, kan de 100-400 nooit tegenop.
De 500 is behoorlijk aan de prijs maar de nieuwe die gaat komen moet helemaal een vermogen gaan kosten. Ik heb ook getwijfeld om voor de 300mm f2,8 te gaan en dan met 2x ext maar hiermee schijn je toch wel behoorlijk aan scherpte te missen, maar uiteindelijk wil je toch meestal extra mm's .
Succes met je keuze, ik ben erg tevreden over mijn nieuwe set.
Gender: Male Age: 29 Joined: 22 Oct 2008 Posts: 606 Location: Lunteren
Posted: Mon 01 Nov 2010, 17:28 Post subject:
Ik weet niet precies wat het budget is, maar naar mijn ervaring is een Canon EOS 7D zeker een grote vooruit stap. Beter AF systeem, meer MP en ga zo maar door.
Ook ik heb een 100-400 gehad. En ken het probleem. Ik had daarom een 300mm F/4 gehad die zeker een betere optie was tegen dit probleem. Later het setje gekocht wat ik nu heb.
Ik kijk altijd eventjes vooruit en zie dat in mijn weg straks de Canon EF 300mm F/2.8 L IS USM ligt of een Sigma 500mm F/4.5 EX DG HSM. Ik zelf zou kiezen voor de 500mm F/4.5. Het is wat zwaarder, maar met een degelijk statief en een schommelkop zeker goed te doen. Vooral wanneer je zit op een vaste post.
Gister was ik nog wezen fotograferen met Marcel de bruin. Die heeft een Gitzo statief met een Schommelkop van Feisol (totaal 1,6 kg) en een Canon EOS-1D ( 1,2 kg) en een 600mm F/4 L IS USM (5,3 kg) hij heeft het zeker een paar uur uitgehouden om hier mee rond te lopen. Je moet wat doen voor je foto's. Zo denk ik er dan over en is een 500mm F/4.5 met een 7D een fantastische optie. En tja als een 500mm F/4 L IS USM op het pad komt, is dat zeker een fantastische optie. En dat dan samen met een 7D of nog beter een 1D mark IV of misschien Mark III?
Dat zou mijn keuze zijn. En daar zou ik zelf zeker voor willen gaan. Maar moet voorlopig nog maar is sparen.
Verder is een 300mm F/2.8 L IS USM een fantastische lens. Samen met een 1.4 (of zelfs een 2.0) zeker een fijne lens. Maar de fotograaf de achter, blijft natuurlijk het belangrijks. Zijn techniek is van het grootste belang.
Posted: Mon 01 Nov 2010, 18:15 Post subject:
Allemaal bedankt voor de tips.
Ik heb een goede statief en schommelkop dit zal niet het probleem zijn.
Ik denk dat gezien jullie reacties het beste kan investeren in een nieuwe lens waar dit probleem mee op te lossen zou zijn.
Eventueel met een nieuwe body.
Tja al met al zal dit toch behoorlijk wat geld gaan kosten.
bijvoorbeeld een 300mm f2.8 met een 1.4 converter ongeveer 4300 euro
Een 500mm f4.0 kost ook ongeveer 6000 euro.
Ik zal hier toch diep over nadenken want dit zijn toch behoorlijke bedragen.Maar wil ik verbetering hebben bij weinig licht dan zit er niets anders op.
Dat zal dan nog even sparen worden. _________________ canon 40d en canon 100-400 en
Gender: Male Age: 61 Joined: 11 May 2010 Posts: 147 Location: Angeren
Posted: Mon 01 Nov 2010, 20:28 Post subject:
Hallo Bert, alternatief kan ook de 300mm F4 zijn met een 1,4 convertor. Heb je twee brandpunten (300mm F4 en 420 mmF5,6).Is allereerst een stuk lichter en stukken goedkoper. Lichtsterke lensen zijn eenmaal erg duur. Succes verder. Gr. jos.
Posted: Mon 01 Nov 2010, 21:30 Post subject:
Vergeet niet 2e hands investeringen te doen. Ik doe dat nu vanaf het begin en heb zelfs winst gedraaid in plaats van verlies. Blijft een goed alternatief. Je betaalt stukken minder voor (9/10x) het zelfde in staat verkerende glas. In een lens kan namelijk weinig kapot gaan en dan betaal je voor een Canon EOS 7D (900euro) en een 300mm 2.8 L IS USM + 1.4 TC II (3000) is nog geen 4000euro. Al is dat ook een behoorlijke uitgave. Ik denk dat dat hier een hele goede optie zou zijn!
Een in quasi pefecte staat verkerende 300 2.8 IS ga je toch erg moeilijk vinden voor 3000. Ik werk zelf met een 300 2.8 IS, 2X extender en 1D mark II. Tweedehands heb ik er alles samen minder dan 4500 voor betaald en ben erg tevreden met de prestaties van deze set. Heb enige tijd geleden overwogen om mijn 300 te vervangen door een 500 maar sinds ik met de 1D werk i.p.v. de 50D moet ik zeggen dat ik op deze beslissing teruggekomen ben. De prestaties zijn erg goed dus de extra investering van zo'n 1000 à 1500 euro die ik bij de verkoop van mijn 300 zou moeten opleggen is toch te groot i.v.m. de kwaliteitswinst. Ik ga nu niet beweren als ik ooit het geld echt over heb en er zich een mooie gelegenheid zou voordoen ik er niet op zou ingaan, maar voorlopig lig ik daar allerminst wakker van.
Posted: Tue 02 Nov 2010, 14:57 Post subject:
Hmnm dan valt dat toch tegen.
kost toch iets meer. Maar ieder geval duidelijk minder dan nieuw!
Ik zelf zou een Canon EOS-1D mark III wel boven een 7D stellen. Misschien is dat leuke set? Canon EOS 1D mark III + 300mm F/2.8 L IS USM + 1.4x en 2.0x converter. Dan betaal je wel (3200,- + 250,- + 225,- + 1500,-) Dat is toch zo'n 5200,- . Het zou voor mij een kleine droom zijn. En misschien realiseerbaar voor u?
Gender: Male Age: 61 Joined: 11 May 2010 Posts: 147 Location: Angeren
Posted: Tue 02 Nov 2010, 17:53 Post subject:
Ja Jeff, inruilen of 2e handsverkopen kost je meestal alleen maar geld. Is op zich niet erg. Als je met deze hobby begint weet je vaak niet of je over 5 of 10 jaar nog steeds dezelfde interesse hebt. Zou dan zonde zijn als je dure "droomlens" dan in de kast ligt. Dus de meeste mensen beginnen met een relatief goedkoop beginnerssetje en bouwen naar gelang van tijd dit uit. En een goede occasion is inderdaad ,zoals je zegt een goed alternatief. Met een lens kan inderdaad niet veel gebeuren mits hij is gevallen natuurlijk. Let er wel op dat er bij een occasion een UV filter op de frontlens zit ,dat is een teken dat de frontlens beschermd is gebleven tegen krassen en zand,( zout) water om maar eens iets te noemen. En je moet dan natuurlijk ook nog eens geluk hebben dat er net een goede gebruikte lens is op het moment dat jij hem zoekt. Gr. Jos.
Posted: Tue 02 Nov 2010, 18:09 Post subject:
Klopt, ik heb al regelmatig wat gekocht op de 2e hands markt. Ik ben begonnen met een 70-300. Heb nu een 50-500 en heb interesse in een 400mm L USM. Zo heb ik al 4 lenzen gekocht op de 2e hands markt en 1 body. Ik heb totaal op de 2e hands markt een winst gemaakt van 225 euro. en 150euro verlies op mijn camera die ik nieuw kocht! Dan maak ik juist winst in plaats van verlies. Ieder geval wanneer je nieuw koopt, en je verkoopt... Dan maak je naar mijn mening sowieso verlies? hoe goed die lens ook nog is.
En als een lens valt, zie je een deuk of een goede kras. Dan weetje dat deze lens wat kan mankeren. Dan besluit ik zeker niet tot koop! Je moet kritisch blijven!
Gender: Male Age: 66 Joined: 06 Nov 2005 Posts: 141 Location: Drachten
Posted: Tue 02 Nov 2010, 20:43 Post subject:
Bert, bedankt dat ik even mocht meelezen en een ieder bedankt voor de bijdragen. M'n 100-400 gaat niet weer weg, is zoals gesteld lekker compact en je kunt er wel enkele uren mee rondlopen. Ook voor vakantiebestemmingen is deze vrij makkelijk mee te nemen + dat je nog wel een aardig bereik hebt.
Ik ga op zoek naar een 2e hands 500/F4, doe ook veel vanuit kijkhut / auto, dus dan is deze prima te gebruiken. Een stuk lopen + statief/eenpoot zal ook nog wel gaan.
Bij Fotovideoboom wordt de lens nieuw aangeboden voor € 5499, echter niet op voorraad. Op MP werd een 500/F4 aangeboden voor € 4800, dat lijkt mij een beetje aan de hoge kant. Heb de adverteerder gemaild maar hij was al in onderhandeling met iemand anders....
Wat zou zo'n lens 2e hands mogen kosten (in zeer goeie staat)?
Mocht er iemand zijn die deze lens wil verkopen, graag een PB'tje
Gender: Male Age: 65 Joined: 01 Nov 2005 Posts: 765 Location: Amersfoort
Posted: Tue 02 Nov 2010, 21:58 Post subject:
Ik denk zelf dat 4800 Euro een reëele prijs is.
Een beetje afhankelijk van hoe hij er uit ziet natuurlijk. Dit soort objectieven blijft een aanzienlijke waarde houden. Body`s daarentegen schrijf je heel gauw een berg geld op af.
Ik kocht ongeveer 4 jaar terug een toen 14 jaar oude 500mm f/4.5L voor 2400 Euro. Als ik hem nu zou willen verkopen brengt de lens zeker nog 2000-2200 Euro op. Ander punt is dat je ze op de 2ehands markt zelden tegen komt.
Groet,
Ruud _________________ Canon body`s en Canon L glaswerk. Feisol 3371 statief + Jobu BWG-HD schommelkop.
Posted: Wed 03 Nov 2010, 10:03 Post subject:
Wat Ruud al zegt inderdaad. €4.800,- is een goede prijs voor zo'n objectief. Het kost wat maar je hebt wat, dat zeker! Persoonlijk vind ik het bij zo'n lens wel prettig om met een tripod en schommelkop te werken.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum