Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

INVESTERING: Camera of objectief?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 03 Nov 2010, 19:43    Post subject: INVESTERING: Camera of objectief?
Hallo allemaal,

Bij fotografie zijn natuurlijk bijden belangrijk; camera en objectief. Het probleem kan natuurlijk zijn dat je niet genoeg geld hebt om beide aan te schaffen maar wel voor een van de twee.
Wat is dan het belangrijkste? Moet je gaan investeren in een goede camera met veel Pixels, die tegen een hoge ISO-waarde kan, of in een grote tele-toeter die ook nog flink licht-sterk is?

Graag hoor ik jullie suggesties om hier wat beter mee verder te gaan en te kijken of ik mijn set beter en/of professioneler kan maken.
(het gemakkelijke van deze vraag is dat het niet merk gebonden hoeft te zijn (ook al zal ik natuurlijk voor Canon kiezen omdat ik daar simpelweg nu al mijn apparatuur van heb))

Vriendelijke groet,

Martijn
Back to top
Reply with quote

René D.

PostPosted: Wed 03 Nov 2010, 19:47    Post subject:
Ik "beweer" dat een goed objectief meer waard is als de de "duurste/beste/snelste/meeste pixels "enz camera.

Gr. René

martijn1

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 03 Nov 2010, 19:54    Post subject:
er is mij altijd gezegt, investeer in goed glaswerk!
veel cliks en hoge iso is handig maar zal toch meer geld uitgeven aan bovenstaand

sebastiaan algra

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 03 Nov 2010, 20:17    Post subject:
Ik heb toch een wat genuanceerdere mening, tegenwoordig in het digitale tijdperk is de inpact van de camera op het geheel, toch toegenomen. Wat steeds belangrijker wordt is de kwaliteit van de sensor. Een geweldige lens met hoge lichtgevoeligheid op een kwalitatief slechte sensor levert ook niet zoveel op.
Inversteringswijs is het idd beter om te gaan voor kwaliteit van
de lens, omdat ook de goede cameras na een paar jaar redelijk
betaalbaar zijn, en de lenzen indezelfde tijd veel minder snel in waarde dalen.

Gr,
Sebas.
Back to top
Reply with quote

Bendiks Westerink

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 03 Nov 2010, 20:18    Post subject:
Hoi Martijn,

Goede camera heb je volgens mij al. En ook al een mooi lenzenset zo te zien. Maar eh, gezien je leeftijd, droom je niet wat teveel?
Volgens mij moet je wel erg veel kranten rondbrengen om een lichtsterk teleobjectief aan te schaffen.

Bendiks

Martijn Horsten

PostPosted: Wed 03 Nov 2010, 20:22    Post subject:
@Bendiks. Dan dacht ik o.a. aan de Sigma 120-300 2.8 (gebruikt) of zoiets...

(is een nog best betaalbare lens.)

Verder ben ik eigenlijk nog helemaal niet van plan om een andere lens/camera aan te schaffen. Het is alleen zo dat als ik nu weet wat ik later zou moeten ik kiezen, ik me daar nu al op zou kunnen richten anders moet je straks weer de helft wegdoen etc...

Groeten,
Martijn
Back to top
Reply with quote

Michiel Janssen

PostPosted: Wed 03 Nov 2010, 20:44    Post subject:
MartijnH wrote:
Verder ben ik eigenlijk nog helemaal niet van plan om een andere lens/camera aan te schaffen. Het is alleen zo dat als ik nu weet wat ik later zou moeten ik kiezen, ik me daar nu al op zou kunnen richten anders moet je straks weer de helft wegdoen etc...

Als je niets koopt, hoef je ook straks niets weg te doen. Ik zou lekker afwachten wat de prijzen doen van de tweedehands spullen en pas als je je budget bijna bij elkaar hebt gespaard eens gaan kijken wat je kunt kopen. In die tijd kan er veel veranderen waardoor je keuze nu straks niet meer de meest logische is.

Groeten,

Michiel
Back to top
Reply with quote

Martijn Horsten

PostPosted: Wed 03 Nov 2010, 21:01    Post subject:
@Michel. Gelijk heb je natuurlijk wel, maar het kan zelfs al heel klein ''mis gaan''.
Kijk maar naar de geheugen kaarten van de camera's. De nieuwere modellen hebben allemaal van die kleine (excuseer, ik weet niet hoe ze heten) en ik heb nog van die ''grote'' in m'n 40D...

Groeten,
Martijn
Back to top
Reply with quote

PaulvM

PostPosted: Wed 03 Nov 2010, 21:09    Post subject:
Hoi Martijn,
de vraag die ik me het eerst heb gesteld is de volgende: kom ik scherpte en/of lichtsterkte en/of mm's tekort?
Wanneer je scherpte mist, is dan je techniek voldoende gerijpt om het maximale uit je equipment te halen? Indien dat het geval is dan zou ik kiezen voor glas, dat is uiteindelijk toch bepalender voor de scherpte dan de camera.
Mis je lichtsterkte, tja, dan is de keus voor mij niet zo eenduidig. Met de huidige technologie kunje met hoge iso waarden heel wat lichtsterkte winnen met behoud van kwaliteit tegen relatief lage kosten. Maarja, een f2.8 op een 40D is ook erg mooi spul. Deze keuze zou ik niet zo snel kunnen maken als je het los van het geld wilt zien.
MM's tekort? Investeren in kennis van de vogels, schuiltent, camokleed. Als dan blijkt dat je nog mm's te kort komt dan is investeren in glas je enige optie.

Aan jou de keus !

Groet,
Paul

Ruud van Veenschoten

PostPosted: Wed 03 Nov 2010, 22:02    Post subject:
Hier is je antwoord|:

http://www.digitalrev.com/en/pro-dslr-and-cheapo-lens-vs-inch-cheapo-inch-dslr-and-pro-lens-6943-article.html

Groet,
Ruud

Michiel Janssen

PostPosted: Wed 03 Nov 2010, 22:24    Post subject:
MartijnH wrote:
De nieuwere modellen hebben allemaal van die kleine (excuseer, ik weet niet hoe ze heten) en ik heb nog van die ''grote'' in m'n 40D...

Ik heb ook een 40D en daarin gaat een Compact Flash kaart en die gaat ook in een 7D, 5D MkII en 50D. In een 1Ds MkIII gaat zowel een CF als SD kaart. In een 500D gaat inderdaad alleen zo'n klein SD kaartje. Waar heb je gelezen dat de nieuwe camera's allemaal een SD kaartje gaan hebben?

Groeten,

Michiel
Back to top
Reply with quote

Ruud Scherpenisse

PostPosted: Wed 03 Nov 2010, 22:24    Post subject:
Leuk filmpje met een boodschap....Ook leuk dat de hoofdpersoon een Nikon shirt aan heeft en de draagriem van de Canon camera een Nikon logo heeft...

Gr. Ruud

Brasil

PostPosted: Thu 04 Nov 2010, 21:06    Post subject:
Uit het filmpje komt m.i. naar voren dat een redelijke DSLR sensor al tot heel veel in staat is, de camera minder toeters en bellen heeft maar met een uitstekende lens heel behoorlijk presteert. Soms zo goed dat er naar de verschillen gezocht moet worden.

Vaak maken fabrikanten één type chip en softwarematig bepalen ze wat het apparaat mag presteren, wat sneller, wat langzamer, meer instructies e.d. maar de basis is vaak identiek. Ik vermoed dat het aandeel van de lens flink uitstijgt boven de invloed van de sensor. Marketing speelt waarschijnlijk een flinke rol: feel, imago, materiaal en snelheid. Of je het echt nodig hebt is de vraag.

https://birdsofbrazil30845971.wordpress.com/
Back to top
Reply with quote

leclerc

PostPosted: Fri 05 Nov 2010, 10:13    Post subject:
Filmpje gezien en weet eigenlijk niet of ik volgende stap zal doen.
De body Nikon D80 inruilen tegen een nieuwe D90 body,
natuurlijk tegen een opprijs.
Of ik koop de Nikkor 70-300mm met VR.
Of een gebruikte Nikon 300mm - 5,6 (zoals reeds voorgeslagen op BP). Weer een beslissing nemen. Groet Jane Confused Confused
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Fri 05 Nov 2010, 11:41    Post subject:
als het puur gaat om de foto, en alle omstandigheden buiten beschouwing worden gelaten is de lens die het beeld bepaalt.

Als je ingewikkeldheden wilt gaan uithalen als vogels in vlucht, fotografie bij slecht licht, en wat je al niet nog meer kan bedenken, dan is het een combinatie van lens en camera.

Alle lenzen en camera´s hebben specifieke eigenschappen die hun voor en nadelen hebben. Voor iedere persoon en omstandigheid is een specifieke oplossing het beste.

Kortom: fotograferen met de spullen die je hebt, goed nagaan waar de beperkingen liggen van het materiaal dat je gebruikt, en nagaan of het alternatief niet andere beperkingen heeft die ernstiger zijn.

Prijs kan zo´n ernstige beperking zijn, maar ook gewicht, hanteerbaarheid etc.

(@jane, de kracht van een vaste nikon 300, is dat ie niet F5,6 maar F4 is. dat scheelt een hele stop beweging van de vogel.)
Back to top
Reply with quote

leclerc

PostPosted: Fri 05 Nov 2010, 11:57    Post subject:
@peter, whoops - bedoelde inderdaad de F4 -
In eBay zijn er al een paar angeboden worden, maar of die op de D80 passen, gezien de eventuele AF bajonet Question Groet Jane
Back to top
Reply with quote

adjuh

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 10 Nov 2010, 18:53    Post subject:
Camera's komen en camera's gaan. De camera die morgen uit moet komen is over 2 a 3 jaar niets meer waard.
De verbeteringen aan de camera's van de laatste 3 jaar waren marginaal. Als ik dan moet kiezen of ik mijn euri uitgeef aan glas of aan een camera, dan hoef ik niet lang te denekn: GLAS !

grt
Ad

leclerc

PostPosted: Wed 10 Nov 2010, 19:21    Post subject:
M.a.w. sparen en voor de Nikon AF-S 300 F/4 gaan zonder meer.
Groet Jane
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum