Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Nikon D300 + 70-300 VR = vaak een paar stappen te kort.

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Guest

PostPosted: Thu 04 Nov 2010, 20:56    Post subject: Nikon D300 + 70-300 VR = vaak een paar stappen te kort.
Ik heb dit elders al geplaatst en ik blijf me suf piekeren.

Bovenstaande combi werkt prima voor damherten en reeen voor mij. Vogels is een ander verhaal. Grotere vogels en vogels die aan mensen gewend zijn lukt vaak vrij redelijk. Dit soort dingen:

Blue tit by j_wijnands, on Flickr

Blackcap, female by j_wijnands, on Flickr

Is echter veel lastiger. 9 van de 10 keer is de vogel al geschroken en opgevlogen voordat ik dichtbij genoeg ben. Wil 't wel lukken dan moet ik ontzettend zorgvuldig in de techniek zijn om iets te krijgen wat goed genoeg is om wat te kunnen croppen.

Nou kan ik natuurlijk naar de fotowinkel rijden en een nikon 600mm halen, echter dat geld heb ik gewoon niet. 1000 euro is absoluut de limiet. Ik zit dus te kijken naar lenzen als een sigma 150-500 of een 2e hands 50-500 van het vorige model.

Wat ik me afvraag....

Schiet ik met iets als een 400mm f5.6 van sigma of een 300mm f4 (die wel heel zeldzaam zijn) + 1.4 TC genoeg op? Of kan ik beter voor een Bigma gaan? Of is er iets anders wat ik over het hoofd zie?
Back to top
Reply with quote

Mies
Moderator
Moderator

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 04 Nov 2010, 21:34    Post subject:
Hier is al wel vaker over geschreven op het forum. Denk dat de combi 300mm F4 + 1,4tc de scherpste oplossing is. De goedkoopste is werken aan technieken om dichterbij je onderwerp te komen: schuilhut / tent + geduld
Reply with quote

wijnands
Guest

PostPosted: Thu 04 Nov 2010, 21:44    Post subject:
Schuilhut heb ik de tijd gewoon niet voor.
Back to top
Reply with quote

Gerard Visser

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 05 Nov 2010, 7:49    Post subject:
Zonder tijd en geduld gaat het niet lukken.
Dan blijft het bij Damherten, Blauwe reigers en af en toe een lucky shot.
Overigens: even doorsparen en je hebt een nieuwe Sigma 50-500 met OS; 1299 bij Kamera Express.
gr
G

Ruud Scherpenisse

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 05 Nov 2010, 11:25    Post subject:
Ik ben het helemaal eens met Mies, nieuw zit je dan wel plusminus 500 euro boven je budget.

Gr. Ruud

Jos vd Leijgraaf

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 05 Nov 2010, 16:34    Post subject:
Hoi Wijnands, je hebt geluk . Ik heb mijn Sigma 150-500mm DG OS HSM mét Nikonvatting te koop staan (zie topic marktplaats alhier). Dit is een ideale lens voor én wild én vogelfotogravie.Hij is 4 maanden oud en je mag hem voor 600 euro hebben. Er zijn absoluut mooie en scherpe platen mee te maken. Heb er ook wel eens minder scherpe foto's mee gemaakt ,maar dat wijt ik aan mijn rijstzak die niet helemaal ideaal was. Heb nu overigens in de winkel een broekmodel rijstzak gekocht . Bij Welkoop 5 kg zonnebloempitten gekocht , vullen en is dit ideaal om vanuit de auto te fotograveren. Heb vanmiddag de Nikon 300mm F4 in de hand gehad en getest. Prachtige compacte snelle lens, maar wel met een prijskaartje eraan. Maar dat komt pas als ik de Sigma verkocht hebt. Dus Wijnands als je interesse hebt in de Sigma 150-500 , stuur me maar een PB of bel 0263258420. Gr, Jos.
Back to top
Reply with quote

Jeffrey van Houten

PostPosted: Fri 05 Nov 2010, 17:22    Post subject:
als je een 300mm F/4 2e hands van NIkon koopt en later is een 1.4 TC heb je een fantastische combi! Daar zou ik persoonlijk voor gaan als ik nikon gebruiker was. Snel, scherp en licht!

Gr Jeff Wink

Freek Wijffels

PostPosted: Fri 05 Nov 2010, 17:32    Post subject:
Jos, ik zou je telefoon nummer niet zo openbaar op internet gooien. Misschien een PB sturen?

@Wijnands: waarom geen tweedehands 80-400? Heb je ook meteen een stuk betere kwaliteit.
Reply with quote

adjuh

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 10 Nov 2010, 19:05    Post subject:
Als je een beperkt budget hebt, is er niets wat een Nikon 300 f4 AFS + TC1.4 kan overtreffen.
Ik ben zelf ook niet zo'n schuilhutten zitter, en ben tot de conclusie gekomen dat als je struinend fotografeerd, je lens ALTIJD te kort is.
Al koop je een 600mm + tc, dan nog kom je mm's te kort.

De 300 f4 is fantastisch, niet te zwaar, zodat je hem bij voldoende licht ook goed uit de hand kunt gebruiken. ( en anders een èènbeen statief er onder! )

Sinds ik tot deze conclusie ben gekomen heb ik geen behoefte meer aan een zwaar 500 of 600mm objectief.

grt
Ad

leclerc

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 10 Nov 2010, 19:48    Post subject:
Na veel wikken en wegen denk ik, dat ik voor de Nikon AF S 300m F4
ga. Moet er wel voor sparen. Wie niet!
Groet Jane Sad
Back to top
Reply with quote

Bendiks Westerink

PostPosted: Wed 10 Nov 2010, 21:26    Post subject:
Ik ben begonnen met een 70-300 maar liep voor wat vogelfotografie al snel tegen grenzen aan bij deze lens. Toen heb ik in jan. 2007 een Nikon 300 mm + 1.4 TC gekocht. Daarmee heb ik sindsdien nagenoeg al mijn vogelfoto's gemaakt. En ik heb nog nooit spijt gehad van deze aanschaf. Het is een prachtcombi. Licht en meestal ragscherp. Uiteraard gooi ik nog steeds heel veel weg, maar dat ligt niet aan de lens, maar aan mij of de vogel. Smile

Mijn ervaring is wel dat je voor echt mooie vogelplaten veel beter kunt investeren in schuilplekjes bedenken en maken. Dat hoeft overigens weer weinig geld te kosten. Mijn drijfhut kostte nog geen 100 euro en onze boshut is ook opgetrokken uit oude pallets ed.
Als je vanuit schuilplekken werkt is het beperkte bereik minder een probleem en kun je zo toch tot mooie platen komen.

Bendiks

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum