Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

30 x zoom

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 07 Nov 2010, 15:37    Post subject: 30 x zoom
Hallo,
Ik heb even een vraagje. Er zijn tegenwoordig steeds meer megazoom bridge camera's met 24 tot zelf 30 keer zoom.
Ik vraag me af of de kwaliteit van die nieuwe camera's inmiddels zo goed is dat je ze (eventueel op een statief) ook serieus kan inzetten voor het fotograferen van vogels op flinke afstand. Ik denk bijv aan de Fuji HS10 of de Pana fz100. Iemand ervaring? Groet, Genster
Back to top
Reply with quote

birdman

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 07 Nov 2010, 15:49    Post subject:
Zelfs met staief blijven resultaten vrij mager. Wij hadden voor mijn vrouw een Canon Powershot SX1 IS met 20x optical zoom, maar de meeste foto's zijn onscherp. Bij sterke zoom is de trillingsgevoeligheid heel grppt.

Genster

PostPosted: Sun 07 Nov 2010, 15:53    Post subject:
Thanks. is dat bij een spiegelreflex anders?
Ik twijfel tussen:
1. een 1,4 x converter voor mijn 70-300;
2. een gebruikte Sigma 50-150;
3. digiscoping;
4. 24 tot 30 x brugcamera;
5. helemaal niets (dus gewoon met m'n 70-300 door blijven gaan)
Ik denk dat ik er niet makkelijk uit kom Sad
Gr., Genster
Back to top
Reply with quote

astrid schute

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 07 Nov 2010, 15:57    Post subject:
Ik kan geen antwoord geven op al je vragen.
Ervan uitgaande dat je met Nikon fotografeert (staat niets in je profiel) en je dan de Nikon lens 70-300 4.5.-5.6. gebruikt.
Hierop werkt een converter niet.
Dan is die vraag alvast beantwoord.

groetjes en succes
Astrid Schute

Genster

PostPosted: Sun 07 Nov 2010, 16:03    Post subject:
Bedankt Astrid. ik dacht dat de Kenko Teleplus Pro 300 1.4x DGX wel werkte, maar dat heb ik dus fout. Ik heb naast de D90 overigens ook nog een EOS 1000D met een EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM. Misschien dat dat werkt Question Question Question
Back to top
Reply with quote

Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 07 Nov 2010, 16:57    Post subject:
Vergeet het .......... serieus fotograferen van vogels op grote afstand met goedkopere aparatuur is vijwel onmogelijk. Om enig resultaat te boeken heb je massa en lichtsterkte nodig om de korte belichtingstijden te krijgen zodat er geen bewegingsonscherpte in je foto's komt. De enige serieuze optie om vogelfotografie over een grote afstand erbij te doen, en tevens goede resultaten te behalen, is Digiscopen. Echter hiervoor is veel inzet en geduld nodig en de apparatuur is ook niet echt goedkoop.

Of je moet kiezen voor het fotograferen van vogels in het landschap. Ook zou je kunnen investeren in camouflage en andere trucs om dichtbij de vogels te kunnen komen om ze op die manier toch goed in beeld te krijgen. Dit kost echter veel tijd en kennis.

.

Last edited by Hendrik van Kampen on Sun 07 Nov 2010, 17:28; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Ruud van Veenschoten

PostPosted: Sun 07 Nov 2010, 17:11    Post subject:
Ga helemaal met Hendrik mee.
Van het lijstje wat je zelf opnoemt, zou ik gaan voor de Sigma 50-500 of voor de 150-500mm.
De rest kan je gevoegelijk vergeten Wink

groet,
Ruud

Genster

PostPosted: Sun 07 Nov 2010, 17:15    Post subject:
Bedankt alle twee, voor jullie reacties!
Gr., Genster
Back to top
Reply with quote

josephine

PostPosted: Sun 07 Nov 2010, 18:03    Post subject:
Ik heb zelf een paar maanden geleden de HS10 gekocht, een beetje in een opwelling omdat tijdens wandelingen en zo de combinatie met 150-500 telelens voor mij erg zwaar werd. Zo kan ik toch nog het plaatje schieten, in het geval er eens iets bijzonders opduikt.
Werkt redelijk goed allemaal maar de foto's krijgen gewoon niet de kwaliteit die je wilt bij vogelfotografie. De kleinere sensor is daar natuurlijk vooral de schuld van, maar de HS10 heeft een vreselijke JPG compressie, en sla je op in RAW, dan kun je daar alleen iets mee met de meegeleverde speciale versie van Slikypix (de volledige is overigens heel goed, maar ondersteunt de HS10 RAW niet. En de speciale versie slaat alleen maar op in - juist - JPG, en dat wordt dus net zo min goed bruikbaar voor nog wat extra nabewerking.
Voor er bij een aardig hebbedingetje, verder ben ik bang dat je toch echt met een normale combinatie zult moeten werken om er echt iets van te maken.

Link naar een voorbeeldje in mijn pa:
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=233844

Dat wil je niet, denk ik
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote

Genster

PostPosted: Sun 07 Nov 2010, 18:09    Post subject:
Dank voor je reactie Josephine. Dat is inderdaad niet echt wat ik wil.
Back to top
Reply with quote

Jos vd Leijgraaf

PostPosted: Sun 07 Nov 2010, 19:02    Post subject:
Hallo Genster, ik heb de Canon IS powershot gehad met 20 x zoom, toen ik net met de digitale fotogravie begon. Er zit namelijk verschil in of het een OPTISCHE of DIGITALE zoom is. Verschil tussen deze twee is me destijds wel uitgelegd, maar weet het nu niet meer. Heb inmiddels een spiegelreflex en dat biedt veel meer mogelijkheden. Maar het is een leuk opstapje om met digitale fotogravie te beginnen. Gr, Jos.
Back to top
Reply with quote

Genster

PostPosted: Sun 07 Nov 2010, 19:04    Post subject:
Dank voor je reactie Jos.
Groet, Genster
Back to top
Reply with quote

Brasil

PostPosted: Sun 07 Nov 2010, 20:45    Post subject:
Ik heb zo'n vijf jaar met een superzoom, Sony H1 gefotografeerd en je kunt er leuke foto's mee maken die b.v. geschikt zijn voor op internet (website e.d.). Zo gauw je moet croppen merk je een enorm tekort in scherpte en veel ruis. De kleine sensors is niet geschikt om echt scherpe vogelfoto's te maken. Verder mis je dynamiek in het beeld en fijne details. Voor al het huis - tuin en keuken werk een heel leuk toestel, veel plezier van gehad.

Ik merk in verhouding met mijn instap dslr canon 450D een groot verschil, zelfs met een basale lens zoals de tamron 70-300 krijg je een veel beter resultaat. Ik was aan het twijfelen of ik voor een 30x zoom zou gaan omdat ik meer bereik en scherpte wilde maar gelukkig heb ik een tweedehands 450D gekocht wat een enorm verschil maakt met een superzoom compact. Binnenkort met een canon ef 300 f/4 waardoor je meteen een flinke stap kunt zetten.
Zou dan ook zeker geen geld steken in een superzoom als je vogels wilt fotograferen, dan kun je beter b.v. een tweedehands dslr kopen met een leuke lens.

gr. Ronald

https://birdsofbrazil30845971.wordpress.com/
Back to top
Reply with quote

Genster

PostPosted: Sun 07 Nov 2010, 20:49    Post subject:
Bedankt voor je bericht Ronald. Voor een deel ben ik er wel uit: geen superzoom (voor vogel-fotografie). Ik 2 dslr's (Canon EOS 1000D en Nikon D90) en bij alle twee heb ik een 70-300, maar ik wil eigenlijk wat meer mm's. Vandaar.
Groet,

Genster
Back to top
Reply with quote

Jan Hendriks

PostPosted: Sun 07 Nov 2010, 23:45    Post subject:
Omdat het gewicht van mijn 7D+400mm aan mijn nek weleens wat te veel wordt als we een uurtje of wat aan de wandel zijn heb ik een maand of twee geleden de nieuwste telg van Canon, de Powershot SX30IS aangeschaft. Deze heeft geen 30x maar liefst 35x zoom, van 24 - 840mm!

Ik heb lang geaarzeld omdat zo'n beetje alle hier genoemde eigenschappen van zoomlenzen mij ook bekend waren. Maar op DPreview.com stonden zulke fraaie foto's dat ik het er toch maar op heb gewaagd. Tot nu toe heb ik er geen spijt van. Nee, het is geen 7D maar de foto's zijn toch heel acceptabel. De IS werkt subliem en ook het draaibare schermpje is heel erg handig. Daarnaast werkt de Video ook geweldig omdat hij automatisch blijft scherpstellen ook als je zoomt. Enig probleem vind ik de tijd die hij nodig heeft om af te drukken.

Kortom ik ben redelijk tevreden met zijn functioneren als draagbare walkaround camera. Ik heb hieronder een link naar wat testfoto's die ik heb gemaakt. Alle foto's zijn vanuit de hand geschoten. Alle vogels behalve de Kokmeeuw zijn met 840mm vanuit de hand geschoten.

http://www.natuur.sohosted.com/sx30w/index.html

Jan

premiumblue

PostPosted: Mon 08 Nov 2010, 2:00    Post subject:
Het grootste verschil in kwaliteit wordt 'veroorzaakt' door de grootte van de sensor. Zie hier voor wat meer info:"

http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/digital-camera-sensor-size.htm

Genster

PostPosted: Mon 08 Nov 2010, 5:20    Post subject:
Thanks!
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum