Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

nieuw objectief of eerst nieuwe camera?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 12 Nov 2010, 18:44    Post subject: nieuw objectief of eerst nieuwe camera?
ik wil een macro en een telezoom 200-400 of 500 objectief gaan kopen, maar ik zit te dubben of het wel verstandig is, en om eerst een andere camera te kopen(fullframe).
Heeft een fullframe nog andere voordelen?
want als ik nu objectieven koop en wil later een andere camera, dan is het zonde van het geld die ik nu aan de objectieven uitgeef.

Heb nu een nikon d300, maar zit ook te denken om over te gaan naar Canon.
ik zoek iemand die mij eerlijk advies kan geven
Back to top
Reply with quote

Martijn Horsten

PostPosted: Fri 12 Nov 2010, 19:48    Post subject:
Wat betreft Nikon kan ik je niet helpen. Ik weet alleen een paar dingetjes van Canon...

Je kunt het best investeren in een goed objectief. Een goed objectief is belangrijker dan de camera. Zie verder dit topic

Wat is je budget? Dat is wel belangrijk om je verder te helpen. Ik kan pas goed verder gaan als ik dat weer, want anders blijft het een beetje gissen en onsamenhangend.

Groeten,
Martijn
Back to top
Reply with quote

Mies
Moderator
Moderator

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 12 Nov 2010, 19:57    Post subject:
Hangt ook nogal af van wat je graag fotografeert. Zijn dit vooral vogels, dan is de D300 bijna niet te verslaan voor dat geld. De cropfactor is dan wel erg fijn en makkelijk. Werk je ook graag met groothoek of met beperkte scherptediepte (portretten e.d.) dan is een FX camera misschien wat voor jou. Voor macro moet je met FX meer diafragmeren om meer scherptediepte te krijgen en ook hier speelt de cropfactor een rol.
Al met al zou ik gaan voor goed glas want een goede camera heb je al die uitermate geschikt is voor macro en tele.
Reply with quote

Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 12 Nov 2010, 22:16    Post subject:
Als je twijfelt of je later nog op een full-frame wilt gaan overstappen dan zou ik daarmee bij het kiezen van de lenzen al rekening houden. Full-frame lenzen doen het prima op crop-cameras, croplenzen geven problemen op full-framecameras.

Verder kan je gewoon je D300 op-gebruiken. De kwaliteit van je foto's wordt voor 90% door de lenzen bepaald. (technisch gezien dan, de fotograaf heeft natuurlijk een nog grotere invloed)

Thunderbird

PostPosted: Sat 13 Nov 2010, 10:20    Post subject:
Als je overstapt moet je terdege weten WAAROM je overstapt. Is Canon bijv. kwalitatief zoveel beter?
V.w.b. de keuze tussen body of lenzen, lenzen is veel meer een investering op de toekomst.

Jeffrey van Houten

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 13 Nov 2010, 13:44    Post subject:
Ik zeg een nieuwe LENS.
Die D300 presteert al goed. En dat samen met een 500/4 is een geweldige set. Als dat in u budget ligt, zou ik dat zeker doen. Een 200-400 presteert ook geweldig. Maar met die 500mm F/4 heb je wat meer mm's. En helemaal met die 1.4 erbij. Of u moet zoom geweldig vinden. Dan een 200-400 natuurlijk. Maar dat zijn allebei toplenzen. Zal u zeker geen spijt van krijgen.

Gr Jeff Wink

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum