Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Eizo en grafische kaart.

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 13 Nov 2010, 12:37    Post subject: Eizo en grafische kaart.
Ik geloof dat ik mijn ietwat verwaterde banden met de goedheiligman weer eens moet gaan aan halen….Wat is dat toch een aardige man. Zo ruimhartig. Geweldig gewoon. Het wordt zo langzamerhand tijd voor een kleur/contrast/helderheid-betrouwbare monitor. Wat dat betreft is mijn keuze al gemaakt. Een Eizo vraag ik. Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met Eizo-monitoren met betrekking tot een “bijpassende” grafische kaart. Dvi aansluiting lijkt de meest betrouwbare norm te worden. Alle info is welkom. Waar moet ik zeker op letten, wat moet ik zeker laten. Ik zie uit naar een weekend “googelen in the rain”. Daar leent het weer zich prima voor.
Bij voorbaat dank.
Back to top
Reply with quote

Michiel Janssen

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 13 Nov 2010, 14:41    Post subject:
Ik heb een paar weken geleden een nieuwe computer in elkaar gezet en daar een Eizo FlexScan S2243W bij gekocht (22 inch diagonaal met een resolutie van 1920 x 1200 beeldpunten). Is echt fantastisch, maar ik was dan ook gewend aan een laptop scherm uit het begin van het tweede millenium. Een grotere vooruitgang is bijna onmogelijk.

Ik heb een aparte grafische kaart gekocht (tweedehands), maar mij was duidelijk gemaakt (Tweakers) dat wanneer je een modern moederbord koopt met geïntegreerde grafische kaart, je voor fotobewerking geen aparte grafische kaart nodig hebt. Die zijn namelijk vooral van belang bij 3D renderen (spelletjes). Voor HD videobewerking heb je wel een aparte grafische kaart nodig dacht ik. Nou ja, nodig misschien niet maar het gaat wel een stuk sneller dan. Een DVI-D aansluiting op je moederbord is aan te raden.

Groeten,

Michiel
Back to top
Reply with quote

Ger M

PostPosted: Sat 13 Nov 2010, 16:40    Post subject:
Die Middeleeuwse laptops stelden inderdaad niet veel voor ... Pas in de loop van het eerste decennium van het derde millennium werden de kleuren een beetje betrouwbaar Very Happy
Back to top
Reply with quote

Peter Overbosch

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 13 Nov 2010, 17:22    Post subject:
Wij gebruiken al sinds een aantal jaren Eizo's - heel tevreden - met NVIDIA GeForce 8600 kaarten, 512 MB. Die kaart zal wel verouderd zijn inmiddels, maar iedere moderne kaart moet het aankunnen. Een DVI connectie geeft het beste beeld. De 512 MB zijn voor gebruik met een digitaal diashow programma (in ons geval Wings Platinum) dat overvloeiers etc moet kunnen doen op full HD. Anders moet 256 MB ruim voldoende zijn. Als je ook print is het handig om het scherm te calibreren. Wij gebruiken de Color Munki, alweer tot volle tevredenheid.

Groet, Peter

Michiel Janssen

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 13 Nov 2010, 18:01    Post subject:
Ger M wrote:
Die Middeleeuwse laptops stelden inderdaad niet veel voor ... Pas in de loop van het eerste decennium van het derde millennium werden de kleuren een beetje betrouwbaar Very Happy

Vandaar!

Groeten,

Michiel Embarassed
Back to top
Reply with quote

PFlieringa

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 14 Nov 2010, 10:06    Post subject:
Prachtig mooi een Eizo scherm en bijpassende kaart maar vergeet je scherm niet te kalibreren. Bij de kalibratie wordt je schermdriver (stukje software) zo nauwkeurig mogelijk ingesteld rekening houdend met het strooilicht in de werkomgeving. Net als bij de camera het aantal pixels zegt niet alles het gaat ook om de kwaliteit van de chip (scherm) en het gebruik (kalibreren). Een DVI aansluiting is prima, maar HDMI is de nieuwe standaard. DVI is ten minste zo goed (tot nu toe) als de HDMI standaard. Voor de kalibratie (eens in de 12 weken) gebruik ik spyder3elite. Groet, Pieter
Back to top
Reply with quote

Hans van Mullekom

PostPosted: Sun 14 Nov 2010, 10:18    Post subject:
@pflieringa (allen)
Uiteraard is het grote voordeel van de betere schermen dat ze hardware-matig gekalibreerd kunnen worden, het was een van de doorslag gevende argumenten om voor eizo te kiezen. (Dat was ik inderdaad vergeten te vermelden).

Bedankt voor de input so far.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum