Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Help, hoe neem ik straks mijn 500 f4 mee in het vliegtuig?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 28 Nov 2010, 16:57    Post subject: Help, hoe neem ik straks mijn 500 f4 mee in het vliegtuig?
Hallo allemaal,

Ik overweeg om een Nikon 500mm f 4.0 aan te schaffen. De voordelen lijken me duidelijk.
Waar ik nog wel een beetje mee zit (behalve de aanschafprijs, het gewicht en het betere statief dat ik nodig zal hebben) zijn de praktische aspecten.
Bijvoorbeeld hoe ik dat gevaarte mee in het vliegtuig kan nemen. Hoe doen jullie dat?

In een fotorugzak?
Zo ja, welke dan en mag die mee als handbagage?
In een Pelican Case?
Durf ik (durven jullie) die dan in het bagageruim van het vliegtuig te doen?
Andere oplossing?

Jullie hulp en adviezen worden erg op prijs gesteld.

Groet,
Wim

Wim de Groot

PostPosted: Sun 28 Nov 2010, 17:14    Post subject:
Dit onderwerp is al vaker aan de orde geweest hier op BP.
Een vraag: reis je alleen of heb je (zoals ik) een partner die ook een stuk handbagage kan meenemen?
De optie in het bagageruim lijkt mij uitgesloten.

groeten, Wim

Wim Werrelman

PostPosted: Sun 28 Nov 2010, 17:19    Post subject:
Beste Wim,

Ik reis zowel samen als alleen.
Zo'n 3 x per jaar reis ik alleen naar Malawi.

groet,
Wim

René D.

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 28 Nov 2010, 17:20    Post subject:
Neem je 500 mee als handbagage en doe de meest "noodzakelijke echte" handbagage in de koffer van de 500.
(je krijgt er toch een grote case bij?)

Men mag toch 10 kilo meenemen?

Zo heb ik het ook gedaan toen ik naar Afrika ging.

Groet René

peter wijn

PostPosted: Sun 28 Nov 2010, 17:31    Post subject:
zie http://www.natuurfotoblog.nl/2009/03/21/op-reis-2/
[url=http://www.natuurfotoblog.nl/2009/03/21/op-reis-2/
]dit blohje[/url]
Check met name ook de reacties. Jan Vermeer kwam onder andere langs.

Reizen met grote lenzen gaat vaak goed. Ik heb bij tot nu toe circa 10 reizen nooit problemen gehad, en heb maar heel weinig verhalen over ellende gehoord.
Heb het nooit met de pricefighters geprobeerd. Die schijnen heel moeilijk te doen met van alles, dus daar is het raadzaam een beetje extra onderzoek te doen.

Ik neem hetzelfde ding, en nog wel wat meer, al een tijdje mee in een de grootste rugzak van Crumpler. Wel wat herschikken met de vulling, maar een ideale stevige zak, voor niet heel veel geld.

Voor eventuele verzending of meegeven in het ruim kun je inderdaad de koffer gebruiken die nikon mee levert. Dat vergt dan wel aparte afspraken met de vliegmaatschappij over verzekering lijkt me. Het is niet zo maar een zending.

Veel plezier met de wondermooie lens.
Back to top
Reply with quote

A.R. Janssens

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 28 Nov 2010, 17:32    Post subject:
Ik reis sinds twee jaar met o.a. een Nikon 500 mm objectief en nog wat andere lenzen. Ik heb tot dusverre geen moeilijkheden ondervonden. Ik gebruik een Lowepro Photo Trekker AW II Black. De afmetingen van deze rugzak vallen binnen de norm. Enkele weken geleden bleek in Johannesburg e.e.a. 16 kg te wegen maar toen ik zei dat er foto-apparatuur in zat kon ik zonder enig verder probleem het vliegtuig in. De tas wordt wel met enige regelmaat gecontroleerd op explosieven.

Vriendelijke groeten,

A.R. Janssens

Wim de Groot

PostPosted: Sun 28 Nov 2010, 17:47    Post subject:
Wij reizen met een lowepro fototas voor bodies en (kleine) lenzen etc. In een tweede tas (een rugzak van eagle creak) zit een 800mm en een 300mm 2.8 en 2 verrekijkers. Daarbij is er nog ruimte over voor een paar vogelgidsen. Ver boven het toegestane gewicht maar tot nu toe nog maar 1x op gewicht gecontroleerd op een drukke luchthaven op een binnenlandse vlucht in Z-Afrika. Na wat gemompel over "photo-equipment" was dat geen probleem.
In je eentje lijkt mij een en ander wel erg lastig.

Wilfred Marissen

PostPosted: Sun 28 Nov 2010, 17:57    Post subject:
Hi Wim,

Heb zelf een Canon 500mmm, die ik in een Lowepro Phototrekker tas meeneem als handbagage. Heb daar nog nooit vragen over gehad.
Als ik voor mijn werk weg moet en ik de 500mm mee neem dan doe ik hem vaak in een standaard carryon suitcase. Laatst op schiphol door de scan merkten ze dat ie wat zwaar was maar toen ik zei wat erin zat geen enkel issue. Wel moest ik op mijn doorvlucht de carryon afstaan bij de gate vanwege het kleine vliegtuig en dus mijn lens en body eruit gehaald en de tas afgegeven. Wel had ik toen nog een 70-200 en extra 40D body erin zitten. Dat is wel voor het eerst en zat aardig te zweten met mijn 500 op schoot maar het is goed gegaan (maar niet aan te bevelen).
Kortom, verwacht geen problemen maar hou dus rekening met het type vliegtuig wat je moet nemen.

Gr. Wilfred

Wim Werrelman

PostPosted: Sun 28 Nov 2010, 20:09    Post subject:
Bedankt allemaal!

Ik heb dankzij jullie een paar goede ideeën en laat jullie binnenkort weten wat ik ga doen.

Groet,
Wim

KlaasBruin

PostPosted: Sun 28 Nov 2010, 20:31    Post subject:
Mijn toekomstige probleem ook. Hoe neem je je supertele mee in het vliegtuig?
De pelicankoffers kunnen het ruim in, die garanderen bescherming behalve tegen diefstal uiteraard.
Veel fotografen die in Afrika de kleine vliegtuigen gebruiken hebben de Kibokobag http://www.guragear.com/product.php
Even wat rondgekeken op wat buitenlandse natuurfora en alleen maar lovende reacties over deze rugzak.
Back to top
Reply with quote

Michiel Janssen

PostPosted: Sun 28 Nov 2010, 20:39    Post subject:
Ik zie dat bij deze tas het statief ook aan de zijkant wordt bevestigd. Gaat de tas dan niet harder trekken aan één schouder en scheef hangen? Dat lijkt me erg vervelend namelijk.

Het laatste wat ik zou willen is een lens in een koffer het bagageruim in sturen, ik zou 'm altijd bij me houden, net als alle andere fotospullen.

Groeten,

Michiel
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Mon 29 Nov 2010, 12:02    Post subject:
(nu ik geen crumplertas meer kan vinden - misschien geen geschikte maat meer leverbaar? - die keekokobaba, dinges, ziet er goed uit met maar 1.8 kg. Het zou geinig zijn als er ook een iets kleinere versie beschikbaar was, want er gaat wel erg veel in... Shocked )
Back to top
Reply with quote

Wim Werrelman

PostPosted: Mon 29 Nov 2010, 12:29    Post subject:
Hoi Peter, hallo allemaal,

Ik overweeg nu het volgende:
Ik doe mijn camera, boek, verrekijker, I-pod, koptelefoon, belangrijke papieren, 500mm lens, extra camerabody, flitser en wat klein spul.... in een kleine koffer die bij de handbagage kan (behalve wat betreft gewicht).
Daarnaast een losse camera met mijn 80-200 2.8 lens als extra handbagage.

In het ruim stop ik dan een grote koffer met daarin mijn statief en eventueel wat kleren en een tandenborstel. Ook kan daar dan een fototas in (waar zolang wat sokken ingaan) die ik dan ter plaatse kan gebruiken.
Ik denk aan bijvoorbeeld de Lens Trekker 600 AW 2 van Lowepro.
In deze tas kan met gemak mijn 500 mm f4.0 met een body. Zo heb ik ter plaatse een veilige en goede cameratas en kan ik de boel toch compacter vervoeren tijdens de reis.

Ziet iemand nog grote gaten in dit plan?

groet,

Wim

Jeroen Gense

PostPosted: Mon 29 Nov 2010, 12:56    Post subject:
Gewoon in linnentasje met om de lens je fleece of handdoek.
Gewoon nonchalant om je schouders alsof het niks is/weegt wat je meeneemt als handbagage. Niem heeft dan in de gaten dat het om een dure lens gaat.
Dan gaat ze ook niks wegen ofzo.
Body gewoon in binnenzak van je jas.
Back to top
Reply with quote

Jeroen Gense

PostPosted: Mon 29 Nov 2010, 14:55    Post subject:
Think Tank heeft ook mooie handbagage fototassen bijv de Airport model.Wel wat duurder maar mooie trolley
Back to top
Reply with quote

Gerda..

PostPosted: Tue 30 Nov 2010, 0:02    Post subject:
Hallo Wim,

Het hangt er helemaal van af met welke luchtvaartmaatschappij je vliegt. Altijd goed om vooraf even (op internet) te onderzoeken wat je als handbagage mee mag nemen. Maar het valt nooit tegen, hoor.
Handbagage wordt nauwelijks gecontroleerd op gewicht, wel op formaat. Maar ook daar gaan sommige maatschappijen soepel mee om. Ik kwam gisteren terug met een flinke tas met o.a. mijn foto-apparatuur en andere dingen: grote tas en een gewicht van 15 kilo. In mijn geval KLM, geen probleem mee gehad.

Groet, Gerda
Back to top
Reply with quote

Jasper Slokker

PostPosted: Tue 30 Nov 2010, 8:45    Post subject:
Niet je lens in het ruim stoppen!!!!!! Er wordt altijd gegooid met koffers. Ik heb gewoon een rugtas waar die in kan en daar stop ik alles in wat gevoelig is. Afgelopen keer woog die tas al 20kg, maar gewoon lekker op je rug doen en doen alsof die niets weegt. En je mag vaak één camera meenemen als handbagage dus voor nood kun je ook je body met 500 meenemen aan boord.

succes en fijne vakantie.

henniel

PostPosted: Tue 30 Nov 2010, 16:12    Post subject:
Ik doe mijn kleinere lenzen, extender batterij opl. enz. in mijn fotografen vest ( of bodywarmer)en daarover mijn jas met ook het nodige spul in de zakken. 1 camera met lens hang ik om.

De statieven doe ik in de grote koffer en de 500mm doe ik in een trolly. De trolly met de 500mm weegt samen al gauw boven de (meestal) max toelaatbare 7kg.

Na het inchecken voor de veiligheids controle doe ik alles uit mijn zakken weer bij de handbage trolly. Dat weegt dan wel een stuk meer, maar dat controleerd daarna niemand meer.Ook bij het inchecken word bijna nooit naar het gewicht gevraagd maar dat riskeer ik liever niet. Mijn vrouw doet ongeveer het zelfde zodat we het breekbare spul toch in de handbagage kunnen meenemen.

Groeten Hennie

Last edited by henniel on Wed 01 Dec 2010, 10:44; edited 3 times in total
Back to top
Reply with quote

Ed Agter

PostPosted: Tue 30 Nov 2010, 21:25    Post subject:
Net terug uit Sri Lanka en neem altijd mijn fotorugzak mee voor o.a. lenzen en de camera body's. Verder heb ik een grote handtas mee waar ik o.a. een verrekijker, en de harde lenstas met de 500mm in doe. Tot nu toe nog geen probleem gehad behalve op een binnenlandse vlucht in Brazilie. Daar maakten ze bezwaar maar de gid In s legde uit dat het een te kostbaar stuk was om in de bagageruim te vervoeren en toen mocht het gewoon mee als handbagage.
Het statief en wimberley kop doe ik wel in de koffer. In de koffer doe ik een afdruk van het reisplan en zorg er voor dat niet alleen aan de buitenzijde maar ook binnen in mijn naam en adres zit met mijn gsm nummer.

Ed Agter
Reply with quote

Bendiks Westerink

PostPosted: Tue 30 Nov 2010, 22:07    Post subject:
En als het echt niet in de bagagevakken kan, dan kun je de langste lens ook nog altijd tussen je benen zetten. Dit deed mijn maat met zijn 600mm. Hij had eerst even gebeld met de vliegtuigmaatschappij. 't Was geen probleem. Als ze hem zien, dan snapt iedereen dat je die niet incheckt.

Bendiks

P.s. zelf geen enkel probleem, want mijn langste lens is een 300 mm. Gewoon alles in de rugtas en het kastje in.

JMKimstra

PostPosted: Wed 01 Dec 2010, 13:04    Post subject:
Ha Wim, wat is er tegen om gewoon je spullen inclusief lijstje wat jij opnoemt in een fotorugzak te stoppen en die in de handbagage mee te nemen, ipv spullen in een carry-on koffer en je - zo goed als lege - fototas in bagage. Fototas is de beste bescherming voor je spullen en 9 van de 10 zijn zo gemaakt dat ze in de handbagage kunnen. Zoals je leest wordt over gewicht, zeker bij fotospullen helemaal niet zo moeilijk gedaan. Als men de handbagage als fototas herkent zullen ze er vast minder lastig over doen dan wanneer je met een of ander obscuur koffertje vol losse onderdelen en nog een losse camera aankomt. Bovendien zit je dan ter plaatse niet met een loos stuk bagage waar je niks mee doet...

Janneke

Ps. Ik moet ook eens even na gaan denken hoe ik alles mee krijg naar Lesbos dit voorjaar...
Back to top
Reply with quote

Wim Werrelman

PostPosted: Wed 01 Dec 2010, 13:16    Post subject:
Hallo allemaal,

Bedankt voor alle goede ideeën.
Ik ga er nu wel uitkomen.

Groet,
Wim

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic