Gender: Male Age: 66 Joined: 04 Dec 2004 Posts: 209 Location: Schoorl
Posted: Sun 31 Jul 2005, 9:33 Post subject: dia's scannen
Hallo Birdpixers,
Ik krijg nogal eens te horen dat mijn werk niet scherp bij jullie overkomt, dit terwijl de dia's echt wel scherp zijn.... Mijn vraag is derhalve wat doe ik verkeerd met scannen? Ik zal de scanprocedure proberen kort samen te vatten : Nikon Coolscan vijf . De instellingen van de scanner zijn alsvolgt; keep this crop w 5335 h 3526 pixels. Keep this output size w 9,15 h 6,05 centimeter.Keep this file size 3,17 Mbytes. Scale 270,3 % 360 PPI Tot zover de instelling van de scanner. Als ik een foto scan dan doe ik dit al door de Nikon scan te openen in PS. Voor ik de dia scan maak ik een preview waar ik de foto iets kan croppen wat ik soms doe. Verder doe ik in het programma van de scanner niets. Vervolgens maak ik de scan. Hierna ga ik de foto in PS bewerken dwz in afbeelding naar niveaus waar ik eea aanpas zonder op de getallen te letten, puur op gevoel hoe de helderheid en het contrast eruit komt te zien. Als tweede handeling doe ik ook vaak in niveaus variaties en hierna ga ik naar onscherp masker om de foto te verscherpen 2 pixels bij 150 % doe ik vaak. Hierna ga ik naar afbeeldings groote waar ik de foto verklein naar 800/500 Daarna verscherp ik de foto nog eens 0,3 pixels bij 200%. Als laatste ga ik naar opslaan als en sla de foto op als jpeg waarbij ik er voor zorg dat ik de normen van Birdpix niet overschreid meestal kom ik rond het getal 8 uit. Waar in het proces zit bij mij de fout en is er iemand van jullie die ervaringen met mij zou willen delen? Alvast bedankt namens : Dick Hoogenboom _________________ NPS lid en liefhebber
Iedere creatieve daad ontstaat uit imitatie.....
Kijk ook eens op : www.dickenmirahoogenboom.nl
Posted: Mon 01 Aug 2005, 8:15 Post subject:
Wanneer en hoe bepaalt je scanner het focus?
Tussen de preview en scan kan de dia iets vervormd zijn waardoor het focus niet meer op dezelfde plek zit. Ik laat mijn scanner (die ik al heel lang niet meer gebruikt heb) elke keer het focus opnieuw bepalen.
Het buigen van de dia zelf is natuurlijk ook een bron van onscherpte.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum